Halloj XenOn!
Jag fick ditt meddelande! Det är mycket svårt att se skillnad på könen. Ofta kan man liksom ana vilken som är hane och hona men då kommer vi in på rent feelingmässiga grejer som är svåra att förklara...
Om jag ändå skall försöka hjälpa dig så får jag utgå från mina egna erfarenheter. I de flesta fall är hanen en aning större, eller skall vi kanske säga mer muskulös. Detta gäller dock Scalarer som vuxit till sig lite.
Men, det säkraste och lättaste sättet att se skillnad på könen är naturligtvis att låta två stycken på naturlig väg para ut sig. Du har nu två Scalarer, har jag förstått, och har du lite flax är det en hona och en hane. Du kan se lekbeteende när de gärna går ihop, simmar lite snett framför varandra och under korta stunder spänner upp sina fenor för varandra, ofta spänner de ut "hakan" på undersidan av huvudet där gälarna liksom "går ihop".
Är det ett aggressivt beteende är uppvisningarna mer ett snabbt simmande rakt framifrån, då den som är underlägsen antingen "bugar" och sänker huvudet eller att den underlägsne reser huvudet och får en aggressiv puff på hakan - och sedan jagande "raider" för att få bort den andra/e. Man kan se skillnad på de här olika beteendena ganska lätt - alltså; man ser när de är förbannade eller mer lekmässigt intresserade av varandra.
Har man två honor kan dessa ge sig till att faktiskt leka också. Detta har jag ingen erfarenhet av så jag vet inte riktigt hur de beter sig när de leker på det viset - men jag kan tänka mig att två honor leker ganska ointresserat och liksom inte uppvaktar varandra så mycket...
OK, låt oss nu säga att du har ett par, de har gått en tid ihop, spänt upp sig för varandra och ser allmänt kära ut. Då börjar en period av att de blir mer vaksamma - är det fler Scalarer i akvariet börjar ett ganska intensivt jagande av artfränder - går de själva jagar de bort annan fisk, kanske inte riktigt lika intensivt, men det märks. Man kan se att de väljer ut en plats för äggläggning - de kan gå mellan flera "stationer" och liksom känna sig för. En kraftig Svärdsplanta, Jättevalisneria eller annan typ av passande blad - eller rötter är ganska säkra platser för en lek.
När de har bestämt sig börjar de putsa bladet eller vad de nu har valt för plats - och man kan se väldigt typiska ryckningar i deras kroppar så fort en fara närmar sig. De skjuter fram de två långa bröstspröten och liksom skakar på huvudet och framkroppen - detta gör de även mot varandra till och från, speciellt när någon av dom varit på en liten runda i karet och, så att säga, kommer hem. Det verkar som att de kontrollerar varandra, och hälsar på varandra - som för att säga att allt är under kontroll.
När lekbeteendet är startat blir honan ganska snabbt lite "svullen" runt äggläggningsröret som blir mer synligt - det ser ut som ett kort litet rör. Det är i detta läget man kan avgöra vem som är hona och hane. Hanen har en mycket mindre och spetsigare liten tapp.
När man har kommit såhär långt, alltså att man vet vilken som är hona och hane - så känner man ju igen dom senare också, och då kan man observera (när de inte är i lekstadiet) att honan är lite "rundare", något bulligare runt analen och äggläggningsröret (i vilofas), hanen ser lite "tajtare" ut i detta område - och på så vis kan man kanske, kanske avgöra könen om man har ett lite tränat öga. För min del blir det uppenbart vilket kön det är, men endast på Scalarer som jag "känner".
Jag kan inte avgöra vilket kön dina Scalarer har genom att kolla på enbart bilderna, tyvärr! Har du, som sagt, lite tur är det olika kön på dom - och kanske trivs dom isåfall så fint tillsammans att det kan bli en lek. Oftast är det dock lättast att låta ett eller flera par para ut sig i en grupp.
Hoppas att det går bra med dina Scalarer. De är mycket vackra och ser ut att trivas fint!:)