Mitt nya akvarium, expertråd.

#1 - 8 februari 2004 12:04
http://www.algonet.se/~magnuso/Online/bilderna.htm

Har ställt upp mitt långtidsprojekt nu, köptes begangnat för ca 1.5 åt sedan. Har limmat om det för den tidigare limmningen såg något klen ut. Det är lite special för de tidigare ägarna har limmat fast en skiva under glaset.

Frågan är om detta räknas som ett ram akvarium eller inte och om de skall stå på en frigoligskiva eller inte.

Vore kul om ni som kan mer om akvarier kunde kika lite o se om jag gjort nått dummt.
#2 - 8 februari 2004 18:41
Sorry inget svar på dina frågor, men är det inte ett par Wheel of Time-böcker jag skymtar där i bokhyllan? [:D]

Mvh. Martin
#3 - 8 februari 2004 18:53
Det är en grym serie (Drakens återkomst). Jag har bara hunnit läsa de 18 första delarna. Den sista är alltid bokad på biblan.
#4 - 8 februari 2004 18:59
Ställ alltid akvarium på ett liggunderlag eller en frigolitskiva. Minskar risken för att skivorna ska knäckas.

Sätt även en frigolitskiva i botten av akvariet, under sand och sten, så är det mindre risk att botten skadas av tunga stenar och sånt.

Lycka till
#5 - 8 februari 2004 19:06
I och med att karet verkar stå på bottenramen och stödas av den ilimmade skivan och inte direkt på glaset så behövs ingen frigolit.
Hoppas jag sett rätt??
#6 - 9 februari 2004 07:16
Jo det är Wheel of time :) själv är jag på 7:e i den engelska utgåvan :) Och det är Kerr's serie som står på hyllan ovanför :)

Jo det står inte direkt på glaset utan på ramet och de limmade listerna under den platta som jag inte riktigt vet vad den är gjord av och sen kommer glaset på insidan.

En fråga till är det normalt att glaset är limmat kant i kant i hörnen och inte direkt på varandra ?

[Edit] rättad felstavning.
#7 - 9 februari 2004 19:19
Kan man ha frigolit under fast man inte har ett platt botten på akvariet utan har en ram ? upptäckte att den skiva jag tänkte ha det på inte är helt jämn :( vilket ställer till med en del grubblerier hur sjutton jag ska göra. Bottnet är visserligen extremt starkt pga av att det är dubbelt men jag gillar inte iden av vatten på golvet när jag kommer hem ifrån jobbet. suck...
#8 - 10 februari 2004 09:26
Ursprungligen skickat av Magnus Olsson

En fråga till är det normalt att glaset är limmat kant i kant i hörnen och inte direkt på varandra ?

[Edit] rättad felstavning.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kant i kant". Enligt akvariebyggare i Växjö så skall man aldrig hälla vatten i ett kar som är limmat så att glasskivorna rör vid varandra. För att ett kar skall hålla en längre tid så krävs det en mjuk spalt mellan skivorna så att det inte blir spänningar som fortplantar sig i hela karet. En sådan spalt skall vara ca 2 mm och tillfullo uppfylld med silikon.
MVH
Magnus
#9 - 10 februari 2004 11:44
Ska se om mina enorma ACSII art teckningar kan visa hur jag menar.

Kant i kant som denna, glaset rör inte varandra utan de finns silicon imellan.

______
__|_____
| |
| |
| |

Jag trodde detta var normalt: (Med silicon imellan)

________
|________
| |
| |
| |
#10 - 10 februari 2004 12:06
Du har så rätt den där limmningen med kant mot kant hadde inte jag vågat hälla vatten i det ska vara som på den nedre bilden.
tycker nog att du ska ha en frigolit under karet i alla lägen det räker med att det kommit under en liten sten eller nått som du missat när du sen fyller på så kommer du att spräcka botten rutan så frigolit är aldrig fel
#11 - 10 februari 2004 12:20
ojojoj stackars er Wheel of Time-läsare ... de två senaste böckerna (ja engelska utgåvor då såklart) har verkligen gjort en lovande och bra serie till skräp :-/

Jag skulle inte heller våga använda ett akvarium som var limmat sådär. Om inte en fackman sa att det var ok först.
#12 - 10 februari 2004 17:16
Jag hade hoppats på en kommentar från någon rutinerad akvariebyggare som kanske hade sett denna konstruktion någonstans. Det håller ju bevisligen eftersom de som sålde det hade haft det i flera år. Men frågan är om min omlimmning av bara insidan kan ha försvagat det på nått sätt.
#13 - 10 februari 2004 17:20
Magnus: tyvärr, här finns bara glada amatörer, barn och en del griniga gamla gubbar :)
#14 - 10 februari 2004 17:25
Jag skulle inte våga använda det.

orm [:)]
#15 - 10 februari 2004 17:46
Ursprungligen skickat av Magnus Olsson

Jag hade hoppats på en kommentar från någon rutinerad akvariebyggare som kanske hade sett denna konstruktion någonstans. Det håller ju bevisligen eftersom de som sålde det hade haft det i flera år. Men frågan är om min omlimmning av bara insidan kan ha försvagat det på nått sätt.

Mitt 8-kantiga kar och panoramakaren är limmade så i de ej vinkelräta fogarna. Kontaktytan glas-silikon blir faktiskt lika stor som om glaset ligger omlott, hur man räknar ut belastningen vete sjutton!
#16 - 10 februari 2004 20:04
Lite mer bilder att titta på, bakgrundsbilden är tagen utifrån i vikel rakt emot hörnet.

http://www.algonet.se/~magnuso/Online/IMG_2723_small.jpg

Märkte att alla små märken o repor synds tydligt när man fotar [8D]

Så om detta inte är ett säkert akvarium va ska jag göra då? lär aldrig lyckas skära itu det med dessa aluminiumkanter och jag har en färdig bänk som Far har gjort så de känns lite kasst att bara låta de stå. Ska jag skära bort all silicon i hörnen och limma om hela hörnen istället för bara insidan, botten är inte gå att limma på utsidan eftersom jag har en ram där.

Kjell eller nån annan "expert" på området, vad tror ni?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 11 februari 2004 13:07
Vete sjutton vad jag tror - verkar vara ett underligt sätt att limma akvarium på, men nog TROR jag att konstruktionen som sådan håller (förutsatt att inte glas ligger mot glas (minst 2 mm emellan) som Tropfrog skriver), men här är ju silikonkvalitén (alla silikoner har olika kvalitét, dvs draghållfathet) av oerhörd stor betydelse eftersom lagret i detta fall är extra tjock. Sedan är det också extra känsligt att bara delvis limma om ett akvarium - dvs den gamla silikonen måste vara väldigt väl rengjord.
#18 - 11 februari 2004 13:42
Tack för ditt svar Kjell, jag tror jag ska ta o skära ner det igen, både in och utsida denna gång o bedömma sen hur jag ska göra. alt kanske bygga om det och limma det "normalt" denna gång, men då måste jag nog skaffa nytt botten för det är inte en chans att jag kan dela på de 2 skivorna. Frontrutan är lite repig så kanske skulle passa på att byta ut den. Vad kostar akvarieglas? är det någon särskilld typ av glas man ska ha?
#19 - 11 februari 2004 13:52
Vanligt flytglas med slipade kanter.
#20 - 11 februari 2004 21:20
Har det funkat innan tror jag inte att det är nå´n fara.
#21 - 12 februari 2004 16:55
Är det lugnt och lägga en 1cm frigolitskiva under ett ramakvarium som extra säkerhet eller är det direkt farligt av någon anledning ?
#22 - 14 februari 2004 14:44
Fortsättning, efter jag hade skärt bort alla hörnen upptäckte jag att i 2 hörn låg glaset så tight emot varandra att man inte ens fick ett rakblad imellan. så jag beslutade mig att skärna ned allt och göra ett helglas av det. Detta var bottnet på akvariet. 2 bilder, jag tror dom är självförklarande.

http://www.algonet.se/~magnuso/Online/IMG_2738_small.jpg
http://www.algonet.se/~magnuso/Online/IMG_2739_small.jpg

Nån som sett nått liknande? kan avslöja att bottendelen vägde bly :) måste skaffa ett nytt bottenglas tror jag, för dessa för jag aldrig isär och de va aldeles för tunna glas, 2st 5mm.
#23 - 15 februari 2004 13:21
Verkar som att tillverkaren har försökt spara pengar på något egendomligt sätt. H*n kanske hade 5mm glas liggandes hemma eller fick det väldigt billigt.
#24 - 15 februari 2004 13:45
Hej Magnus
Efter att ha sett dina bilder måste jag gratulera dej till att inte ha akvariet ifråga i hela lägenheten på en gång, dessa glas skulle jag inte använda till ett sådant akvarium. Sälj dom till mej istället, jag har en jättestor golvbrunn på den tänkta uppställningsplatsen. ;)

Annons