Mitt nya kar

#1 - 18 september 2008 20:44
Djuraffären i stan hade lite party ikväll då dom öppnade sin nya akvarieavdelning. Passade på att beställa ett 260 liters Fluwal akvarium med ytterfilter så jag kan byta ut mitt gamla Juwel 160 liters.

Jag kör med Malawi ciklider och undrar om ni har lite tips på hur jag skall inreda karet för att få det snyggast? Limmad bakgrund eller bara måla svart? Färg på sand och sten? Skall jag köra med eller utan växter?

Vad hade ni gjort, och speciellt, någon som har länkar till snygga malawi kar?

Mvh
Patrik
#2 - 18 september 2008 20:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har växter i "min" malawiburk på jobbet och då tycker jag att en svart bakgrund är kanon, man ser ju inte så mycket av den i alla fall, inte jag som har en vallis-skog i alla fall. Ska du inte ha så mycket växter så blir det säkert snyggare med en ilimmad bakgrund.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag har bild på mitt växt-malawi-akvarium i min profil[/COLOR][/FONT]
#3 - 19 september 2008 11:52
Så här tycker jag: Någon 3d-bakgrund - jag gillar min Aquarock Rocky skarpt, sand som bottenmaterial, och så fullt med stenskravel. Bakgrund, sanden och stenen bör påminna om varandra i färg. Med färgranna malawis är det ändå de som skall framstå. :p

Vill du ha växter, så kör på Vallisneria och Anubias. Jag har en del bilder härinne och på zoonen. :)
#4 - 19 september 2008 17:53
m5patrik skrev:
Djuraffären i stan hade lite party ikväll då dom öppnade sin nya akvarieavdelning. Passade på att beställa ett 260 liters Fluwal akvarium med ytterfilter så jag kan byta ut mitt gamla Juwel 160 liters.

Jag kör med Malawi ciklider och undrar om ni har lite tips på hur jag skall inreda karet för att få det snyggast? Limmad bakgrund eller bara måla svart? Färg på sand och sten? Skall jag köra med eller utan växter?

Vad hade ni gjort, och speciellt, någon som har länkar till snygga malawi kar?

Mvh

Patrik
Här är en tysk sida med olika biotoper, med bla Malawi.
http://einrichtungsbeispiele.de/index.php
#5 - 26 september 2008 21:11
Nu är det på G!
Det blev slimline till bakgrund (vit, limestone) , svart grus blandat med korallgrus och ca 30 Kg kalksten och några rötter.

Lääängtar tills man kan släppa i firrarna igen, nu går dom i ett litet 60 liters i väntan på bättre tider! :-)

Annons