Mitt nya Trigon 350

#1 - 2 januari 2018 09:58

Mitt gamla hörnakvarium började läcka litet. Dessutom hög strömförbrukning med 9 x 18 W lysrör.
Så jag köpte ett nytt Juwel Trigon 350 LED.
Det har väl varit igång ungefär fem-sex veckor nu.
Detta inlägg är mest en test, bilden är tagen med i Ipad, en del reflexer, en del alger på glaset... Ingen vidare fotokvalitet.
Men då några här uppmanade mig att lägga in bilder (i pluralis) så börjar jag med denna.
#2 - 2 januari 2018 10:06
Det gick ju bra, om än något omständigt med www.forumbilder.se

En bild på Hantelcikliderna
#3 - 2 januari 2018 13:12
Tjusigt! Skulle vara kul att se hur det där ser ut om några månader när växterna kommit igång och växa ordentligt. Jag gillar Juwels möbelakvarium.
Efter att suttit en del framför Youtube och tittat på diverse akvariumfilmer under julledigheten och dessutom själv filmat med iphone/ipad i akvarierna vill jag gärna tipsa om detta som alternativ till foto :)
#4 - 2 januari 2018 13:32
Tack för det!
Ambitionen är ju att växterna skall växa upp så att de döljer pumpen inne i hörnet. En svärdsplanta som syns på båda bilderna har skjutit i höjden. När dum kommer igång ordentligt gallrar jag bland javaormbunken, javaormbunke blir inte snygg om den blir för stor.
Sedan tänkte jag väl att vattnet skulle klarna litet till.
#5 - 2 januari 2018 14:54
Snyggt. Ser ut som växterna trivs med:)
Var en runda på hornbach idag.
Såg samma bakgrund från juwel, ser bra ut i en hörna.
Kul att du startat en tråd.
#6 - 2 januari 2018 14:57
Sådär, det var ju roligt att se. :) Mina bilder är också tagna med Apple produkter. Liksom många andras. Vi är ju inte med i ngn fototävling så det är roligt att få titta in i andras kar även om inte skärpan är på topp.
#7 - 2 januari 2018 16:17
Jag skall väl ta fram någon av digitalkamerorna en kväll, när det inte kommer in solljus utifrån,
Jag har kanske litet bilder på gamla akvarium också, som nu inte finns kvar.
Sedan verkade det som om Forumbilder lät mig lägga upp två bilder, och sedan inga fler...

Jag tycker att det växer direkt dåligt, javamossan är ju brun, två mindre svärdsplantor har gått in i en nedgångsfas. Ingen fart alls på cryptocorynerna, och den där rödbruna stängelväxten, jag glömt namnet, på till vänster har stått likadan hela tiden. Men den har någ rotat sig iallafall då den inte rycks upp med de stora ciklidernas framfart. Likadnt med vattenpestan, samlar bara på sediment, men inte på alger. En Hygrophila polysperma (tror jag) står till höger, den har börjat att trssla in sig i LED-eören med övervattensblad. Alla mina bruna näckrosor har jag inte sett skymten av ännu.

Det syns inte på bilden, tror jag, men bland annat längst ut på vallisneriornas blad sitter det långa vita eller gråa trådalger.
Jag är osäker på om ljuset är av rätt spektra.
Men sedan har jag inte börjat att övermata med flingfoder ännu, men tycker ändå att antalet fiskar är tillräckligt för gödningen, kanske är det för mycket genomströmning i filtret.
Jag har däremot hällt i en hel del växgödning i vattnet, samt har lera i botten.

Bakgrunden var från början mycket ljusare, den heter Juwel Stone Clay, var ljusbrun, men ett tag var den ännu mörkare än vad den är nu. Efter några dagar var det en brun beläggning och sjok med grönalgskolonier på den, men nu ser det bättre ut. Nu framträder strukturen bättre.
#8 - 2 januari 2018 16:33
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5K39\/image.jpeg"}[/IMG2]
Det där hantlarna är linslöss.
Äntligen en acceptabel bild, ja den är ju iallafall någorlunda. Har en nu rätt gammal Ipad, och det får ju då bli som det blir, när det inte blir som det skall.

Den rödbruna stängelväxten är en Altherantrea, dessa är tillhör nu inte de lättaste växterna.
Det står några "små" vallisnerior mitt i och långt fram, kanske trodde jag att dessa var dvärg- eller den lilla spiralis, men det är nog "mellanvalisnerian"

Colombiatetrorna är litet bleka och intetsägande, men de färgar ut på kvällen då en belysningskrets släcks, dom hade väl gillat litet flytväxter, det har jag nu inga alls. Hade väl tänkt mig några näckrosblad i Ø 10 cm ungefär, men de lär dröja, om nu inte rotknölarna dött. Köpte rotknök hos Godhems Zoo, men den har ännu inte visat några livstecken. Däremot en annat större oformlig totknöl jag fann i bottensedimentet i mitt gamla akvarium, har lagt denna nära frontglaset, och där kommer det nu små bruna blad, men den syns inte på dena bilden.
#9 - 2 januari 2018 17:43
l

Här en bild från mitt Lido 120. Det står i musikrummet. Kunde inte ha tetror i detta då de reagerar kraftigt på ljud.
Nu får detta akvarium vila och växa till sig igen. Jag har skattat det på nästan alla cryptocorynerna och lämnade vara en svårdsplanta kvar.
Fjärilscikliderna flttade även dom till det stora akvariet, det vara kanske dumt då de gjorde sig bättre här.
Så vitt jag vet är det nu bara kilfläcksrasboror och 6cm siamensisar här.
#10 - 2 januari 2018 21:26
[QUOTE=Björn J.;n2377074][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5K39\/image.jpeg"}[/IMG2]
Det där hantlarna är linslöss.
Äntligen en acceptabel bild, ja den är ju iallafall någorlunda. Har en nu rätt gammal Ipad, och det får ju då bli som det blir, när det inte blir som det skall.

Den rödbruna stängelväxten är en Altherantrea, dessa är tillhör nu inte de lättaste växterna.
Det står några "små" vallisnerior mitt i och långt fram, kanske trodde jag att dessa var dvärg- eller den lilla spiralis, men det är nog "mellanvalisnerian"

Colombiatetrorna är litet bleka och intetsägande, men de färgar ut på kvällen då en belysningskrets släcks, dom hade väl gillat litet flytväxter, det har jag nu inga alls. Hade väl tänkt mig några näckrosblad i Ø 10 cm ungefär, men de lär dröja, om nu inte rotknölarna dött. Köpte rotknök hos Godhems Zoo, men den har ännu inte visat några livstecken. Däremot en annat större oformlig totknöl jag fann i bottensedimentet i mitt gamla akvarium, har lagt denna nära frontglaset, och där kommer det nu små bruna blad, men den syns inte på dena bilden.[/QUOTE]

Är man vacker så vill man väl synas antar jag. ;) Jag har också Colombiatetror, några bjässar( om man nu kan säga det om tetror) kvar efter ett stim jag hade. Börjar se lite ålderstigna ut men den enda hanen har riktigt lysande röda fenor och pigga är de ju än.
#11 - 3 januari 2018 09:25
Ja, dom verkar vara förtjusta i husses företagssamhet, dom där hantlarna. Så roligt! :D
Kul också att få se karet du skriver om, jag borde verkligen ta tag i att fota lite här hemma också idag.
#12 - 3 januari 2018 14:01
Ja dom är rätt sociala de där hantlarna, ett "lyft" om ordvitsen tillåts.
Jag har ju haft nyckelhåls-, flaggciklider, urahu, stora skalarer och några enstaka gånger diskusar, och dessa gömmer sig ju bara hela tiden, mindre roliga ur den synpunkten.
men hantlarna kommer fram till rutan så fort de ser någon på utsidan.... det kan ju kanske serveras något ätbart. Dom är nästan villiga att bli klappade på ryggen också om man är nere med handen i akvaritet. Om jag inte skrivit det innan har jag tre, två honor och en hane, det är hanen och den största honan på bilden. Flaggcikliderna är väl inte lika försiktiga, men inte de djärvaste fiskarna.
Många gånger är det väl så med en del syd- och mellanamerikanska ciklider, och kanske andra cikider och andra fiskar, guramis exempelvis, att det krävs ett stim med "framskrämmade" fiskar som på något vis signalerar att "kusten är klar" för att dessa olika försiktigare fiskar skall våga sig fram ur valllisneriasnåren.

Nu är de för mig de mystiska långa vita trådalgerna, jag aldrig tidigare har sett. Nu sitter dessa längst ut på de stora valliseriernas bladspetsar.

Jag ger fasiken i vetenskapliga och poulärnamnsförklaringar då det gäller valleserior.
Jag anser att det finns följande "arter" eller snarare varianter av vallesnerior (i mina akvarier i alla fall):
Jättevallesnerian (över två meter långa blad)
Stor vallesneria (1-2 metersblad)
Liten vallesneria (20-30 cm)
Dvärgvallesneria (max 5 cm)

Dessa som jag kallar för "stor-" och "liten-" finns även med skruvade blad eller blomställningar, alltså varianter av; spiralis de andra är väl varianter av americana måhända är den växten jag kallar för "dvärgvallesneria" är någonting som kanske tillhör en helt annan familj, jag tror inte att jag har några sådana just nu. Och jag tror inte att jag har någon fyrameters "jättevallesneria" just nu heller, däremot tvåmetersvarinaten.
#13 - 5 januari 2018 11:52
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5KCG\/image.jpeg"}[/IMG2]
En bild på en (två) av mina självlysande blåa fjärilsciklider....
I övrigt är väl hela artrikedomen representerad, även en hantelhaka.
Jag hade innan jag köpte dessa blåa fjärilar aldrig sett sådana i den färgen innan. Kanke nån tokig odlingsmutant som zoohandlaren säljer till icke oanande kunder? Egentligen förkastar jag sådana, slöjstjärtsskalarer, papegojciklider, lyrstjärtssvärdbärare och alla dessa mer eller mindre tokiga varianter av guldfiskar.... Men nu blev det två par blå självlysande fjärilsciklider, kanske någon annan som vet mer om dessa?

Idag är vattnet klarare, inte kristallklart, men den grå dimman tycks ha lättat litet.
#14 - 8 januari 2018 17:58
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5KM2\/image.jpeg"}[/IMG2]
Lägg huvudet på sne!
Undrar hur man ställer in bildkvaliteten i en gammal Ipad?

Iallafall.... Nu är vattnet klart! Äntligen, det kanske inte syns på den dåliga bilden, men ingen grå dimma i vattnet. Litet humusbrunt, men så vill jag ha det.
Här syns ockå litet hur akvariumet står i rummet, i hörnet.
Man kan också se skivan som tar upp ojämnheterna i golvet.
#15 - 8 januari 2018 18:39

Nytt försök.
#16 - 13 januari 2018 21:02

Igår såg jag några yngel, det var förstås någon av cikliderna som lekt, trodde jag....
Men så var det inte, det är mina colombiatetror som lekt, räknade ikväll in sju stycken som klarat sig.
Enligt artbeskrivningen är detta en lättlekt fisk, så den ger väl knappast någon odlingsmedalj, men himla kul iallafall.
Kanske inte syns just på denna bilden, men växterna har börjat ta sig ordentligt, sedan jag började med gödning i vattnet på allvar. Sådant där carbo både vanlig gödning veckovis och kol varje dag. Men man kan se de vita trådalgerna på valisneriornas blad, alger jag aldrig tidigare sett.
På den andra kanten av akvariet börjar äntligen näckrosorna vakna till liv.
#17 - 13 januari 2018 21:21
Tycker alltid det är jättekul när man får yngel, det är liksom ett bevis för att fisken trivs och då har man ju lyckats...
#18 - 14 januari 2018 10:18
[QUOTE=Ekenberg;n2377915]Tycker alltid det är jättekul när man får yngel, det är liksom ett bevis för att fisken trivs och då har man ju lyckats...[/QUOTE]
Javisst är det! Och om de nu klarat sig så här långt finns ju chansen att de uppnår "mogen ålder".

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5L8I\/image.jpeg"}[/IMG2]
Jag lade in denna bilden i en annan tråd, med frågan vad det är för något, ja växten med de bruna bladen, kan vara någon slags näckros.
Det var en oformlig rotknöl jag räddade i det sista från det gamla akvariet.

Jag häller nu i Easycarbo varje dag och samma företags växtgödning varje vecka, och det har ju blivit mer fart på växterna.
#19 - 17 januari 2018 21:11
Ikväll fann jag ytterligare några nya små colombiatetror, så dom har, vad jag vet, lekt minst två gånger, i sällskapsakvarium med större ciklider och andra fiskar.
Man skall ju alltid någorlunda vetenskapligt beskriva sina odlingar:
Temp, omkring 24°
pH omkring 7 dagtid.
Övriga parametrar, ingen aning....
Utfodring, torrfoder.
Misstänker att de lekt efter ett minimalt vattenbyte.
Antal överlevande, 9 + 11.
Antal individer i stimmet: 20.

Colmbiatetran är väl kanske inte världens snyggaste tetra, men den är trevlig ändå, väldigt stimmig, hålller ihop i stimmet tajt. Pigg, orädd, äter vanligt torrfoder och vad jag än serverat, räkrom, litet torskfilé. Har sett att dess avdlring varit grön ibland också, så litet alger har nog förtärts också misstänker jag.
Ja så är den då även lättlekt.
#20 - 18 januari 2018 13:12
Så roligt! Yngel är alltid en intresseboost för mig. Även om jag inte drar upp dom enligt konstens all regler så är det ändå kul.
#21 - 18 januari 2018 14:33
[QUOTE=miiaoo;n2378194]Så roligt! Yngel är alltid en intresseboost för mig. Även om jag inte drar upp dom enligt konstens all regler så är det ändå kul. [/QUOTE]
Just det. jag har ju inte gjort något aktivt egentligen, har inte försökt sätta dem till lek, dom fixade det själva. Och jag såg idag senast, att ynglen simmar ogenerat framför hantelcilkiderna utan att bli uppätna, det hade aldrig funkat med skalarer.
Så om du eller någon annan vill ha synnerligen lättlekta tetror är den colombianska tetran en rekommendation!
#22 - 18 januari 2018 18:46

Här är en sned bild på mitt gamla hörnakvarium.
Vad jag kan se hade jag ett stim med regnbågsfiskar i detta vid fototillfället. Och som vanligt hos mig, vildvuxet!
Golvet hade satt sig redan då, en extra bit laminatgolv under benen till höger, en tillfällig lösning som blev permanent.
#23 - 18 januari 2018 18:50

Är det någon mer som provat en pelarborrmaskin som inredningsdetalj? ja gör gärna det, det kan aldrig bli fel....
#24 - 18 januari 2018 18:52
#25 - 18 januari 2018 18:55

Förstår inte varför jag tagit så kassa bilder... söligt och blixten rakt i rutan...
#26 - 18 januari 2018 18:58

Ja gamla akvariet någon gång under 2014. Identifiera fiskarna!
#27 - 7 februari 2018 16:04
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UBC\/image.jpeg"}[/IMG2]
Det börjar växa lite bättre nu. Den där rotknölsväxten jag inte vissta vad det var, är en näckros, men den utveclat inga flytblad, ännu, det flytbladet man ser tillhör en annan rotknöl. Jag göder nu med Easycarbo och Profito. Dimman lättar, jag jag lagt på mer grus där jag sett att leran från botten läcker uppåt. Kanske syns på bilden, så har jag satt in ett extra städfilter, sugkopparna till detta fastnade bra på original filterbehållare.

se/H5UBD/image][/URL]
Det är ett litet bestånd av Alternanthera rosaefolia som inte växer något nämnvärt måhända räcker inte ljuset till.

#28 - 7 februari 2018 16:41
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/img.photobucket.com\/albums\/v349\/sparvagn\/image_zpsrtyvxjs7.jpeg"}[/IMG2]
Jag provar med att länka in från Photobucket då Forumbilder strular.
Det är aldrig fel med ett stim siamensisar! Jo jag vet att dom blir stora!
De colombianska tetrorna är kanske litet intetsägande, men dom har lekt och det finns några få yngel kvar.
Här syns mitt extrainsatta flualfilter.

Mera siamensis, dom går i samlad trupp och betar av algerna, här hade jag glömt några alger på frontrutan.
#29 - 7 februari 2018 18:13
Häftigt med ett stim siameser som du skriver.

Det är nån electric blue fjäril du har? Såg några i butiken men tänkte att dom kanske är mer känsliga? Såg fina ut.

Näckros har jag funderat på. Har inte sett några i butikerna här hemma vid men kanske man kan ta en liten från sjön. Även om vissa är fridlysta.
#30 - 7 februari 2018 19:12
Ja de heter tydligen electric blue, mina är lokalt odlade någonstans i göteborgsområdet.
Hur det är med känsligheten vet jag inget om, de äter iallafall vanligt torrfoder med god aptit.
Ja visst är det häftigt med siamensisar i stim, men man måste tänka på att de blir rätt så stora, jag har tidigare sagt att de blir 15 cm långa på två år, men som det ser ut nu har växer mina troligtvis snabbare. Dom är nu inte bara algätare, utan även "allätare" de tar den maten som är mest lättillgånglig, torrfoder. Men eftersom de bajsar grönt bajs så är det lätt att tro att de öven käkar en hel del alger också. Jag har åtta små och tre bjässar i det stora akvariet, sedan några storleksmässigt mittemellan i det lilla akvariet.

Ja näckrosor... Jag har ju haft de flesta sedan lång tid tillbaka, men jag köpte en knöl av Godhems zoo.
Jag har också funderat på att ta in inhemska näckrosor, jag känner till tre lokaler i norra Bohuslän, alla på små öar, där det växer röda näckrosor, relativt stora populationer. Men det kan ju tänkas vara för varmt för dessa i ett akvarium, och så behöver dessa kanske en kallare vinterperiod, jag har inte läst på så jag vet egentligen inte. Andmat och vattenpest finns det iallafall i en av dessa lokaler, på en liten ö i fjällbackaskärgården, minsann...
Vidare finns ju de röda i Fagertjärn, i Tiveden, måhända i Karlsborgs kommun.
#31 - 7 februari 2018 21:54
[QUOTE=Robbs;n2379801]Häftigt med ett stim siameser som du skriver.

Det är nån electric blue fjäril du har? Såg några i butiken men tänkte att dom kanske är mer känsliga? Såg fina ut.

Näckros har jag funderat på. Har inte sett några i butikerna här hemma vid men kanske man kan ta en liten från sjön. Även om vissa är fridlysta. [/QUOTE]

Vilken butik hade föresten electric blue? Jag funderar på att köpa några till till det mindre akvariet.
Jag köpte mina på Zootrop, Tommy berättade att det var en lokal odlare som kom in emellanåt med dessa.
#32 - 7 februari 2018 22:08
Senast när jag var hos Kent , Nol ciklidhobby, hade han flera......undrar om inte Patrik på Storks zoo också hade denna fjärilsvariant inne, men jag är inte säker.
#33 - 8 februari 2018 14:49
[QUOTE=Ekenberg;n2379849]Senast när jag var hos Kent , Nol ciklidhobby, hade han flera......undrar om inte Patrik på Storks zoo också hade denna fjärilsvariant inne, men jag är inte säker.[/QUOTE]

Jag har ju promenadavstånd till storken, jag har inte varit inne där sedan Lisbeth och Janne överlät butiken på yngre förmåga, kan ju kanske vara dags... Jag bor ju oförsvarligt nära.
#34 - 8 februari 2018 15:49
Det tycker jag du skall göra, Patric och Marie är precis lika trevliga och det känns verkligen som de driver butiken i samma anda som Lisbeth och Janne.
de har ju även uppfödning i källaren av Discus och Malar mm, håller på och renovera så att man i framtiden även kan besöka odlingen. Och det känns alltid som man kan stå och prata med dem hur länge som helst, så ett besök är det absolut värt. Tror att Storks zoo fyller femtio år nästa år. Det är grymt kul med både stork och herkules som överlevt så länge...
#35 - 8 februari 2018 19:03
[QUOTE=Ekenberg;n2379878]Det tycker jag du skall göra, Patric och Marie är precis lika trevliga och det känns verkligen som de driver butiken i samma anda som Lisbeth och Janne.
de har ju även uppfödning i källaren av Discus och Malar mm, håller på och renovera så att man i framtiden även kan besöka odlingen. Och det känns alltid som man kan stå och prata med dem hur länge som helst, så ett besök är det absolut värt. Tror att Storks zoo fyller femtio år nästa år. Det är grymt kul med både stork och herkules som överlevt så länge...[/QUOTE]
Kanske dom har överlevt sig själva.... Jag har varit hos Herkules några gånger det senaste, visst välskött affär, bra varor. Men störde mig på att alla växterna fanns i golvnivå, jag är inte längre kapabel att krypa runt på golvet, iallafall inte i offentliga butiker.
Men jag skall nog ta en promenad bårtåt Ånäsvägen, för storken ligger inte längre kvar på Stokgatan som förr. Men det är himla praktiskt att gatunamnsberedningen namngivit några av stadens gator efter de zoobutikerna som ligger där, Herkulesgatan och Storkgatan då, samt Godhemsgatan.

Jäkla photoshop, jag ångrar idag att jag valde denna webplats som moln. En massa videoreklam som saktar ned allting. Sedan vill dom ha omkring $ 300 för att man skall kunna länka ut sina bilder... Jag har bortåt två tusen bilder i fotohinken.

Iallafall, en ny bild på några av mina siamensisar och colombiatetra.
#36 - 8 februari 2018 22:57
[QUOTE=Björn J.;n2379848]

Vilken butik hade föresten electric blue? Jag funderar på att köpa några till till det mindre akvariet.
Jag köpte mina på Zootrop, Tommy berättade att det var en lokal odlare som kom in emellanåt med dessa.[/QUOTE]

Det är nere i Helsingborg. Kanske lite långt att köra för ett par fjärilar. Fanns både på hornbach och djurriket.
Dom var väldigt blå i färgen.
#37 - 9 februari 2018 12:37
[QUOTE=Robbs;n2379909]

Det är nere i Helsingborg. Kanske lite långt att köra för ett par fjärilar. Fanns både på hornbach och djurriket.
Dom var väldigt blå i färgen. [/QUOTE]

Ok, men jag kanske skaffar några som tidigare hette Labelo bicolor om jag nu stavade rätt, dom skall tydligen vara väldigt snälla mot varandra....[:-5]
Kanske kan gå tillsammans med eldbular, eldstjärt och eldbuk, det hör man ju på namnet att dom hör ihop. Köper man dem dessuotom på lokala Arken så får man väl med dem hem i samma påse....

Det var inte för långt att att åka till Åled för att köpa en svädsplanta och frysta röda mygg, diesel är billigt! Och den bilen drar bara 0,3l/m....
#38 - 10 februari 2018 11:11
[QUOTE=Björn J.;n2379920

Det var inte för långt att att åka till Åled för att köpa en svädsplanta och frysta röda mygg, diesel är billigt! Och den bilen drar bara 0,3l/m....[/QUOTE]

Haha ja en roadtrip kan vara skönt ibland:)
#39 - 10 februari 2018 18:08
Bra akvaristiska inköp gör att resan aldrig är för lång! :D

Fråga dom som årligen åker till Tyskland.. :p
#40 - 11 februari 2018 13:43

[QUOTE=miiaoo;n2380056]Bra akvaristiska inköp gör att resan aldrig är för lång! :D

Fråga dom som årligen åker till Tyskland.. :p[/QUOTE]

Så kan det vara!

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UNQ\/img-20180204-171555-1-1-zpsvyk0r1yv.JPG"}[/IMG2]
Några av mina stimmiga siamensisar.
Nu via Forumbilder istället för fotohinken.
Siamensisarna har vuxit en del sedan bilden exponerades, och vattnet har blivit litet klarare.

#41 - 11 februari 2018 14:03
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UNR\/rakor.JPG"}[/IMG2]
Lägger ut en bild på mina räkor också.
Jag har ju kanske ett föga akvaristiskt tyckande angående sådana här skaldjur.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UNR\/img-20170730-130054-zpslsqdgtzf.jpg"}[/IMG2]
Vi har ju diskuterat inhemska näckrosor, och jag vet inte hur sådana skulle bete sig i ett uppvärmt akvarium.
I alla fall är detta en av de lokaler jag känner till med röda näckrosor, på en liten ö i Bohusläns norra del.
Jag skulle tro att detta är en naturlig mutant av Nymphaea alba. Och enligt svenska Wikipedia, finns denna mutant på många ställen i vårt land.
#42 - 11 februari 2018 15:27
[QUOTE=Björn J.;n2380120][IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UNR\/rakor.JPG"}[/IMG2]
Lägger ut en bild på mina räkor också.
Jag har ju kanske ett föga akvaristiskt tyckande angående sådana här skaldjur.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5UNR\/img-20170730-130054-zpslsqdgtzf.jpg"}[/IMG2]
Vi har ju diskuterat inhemska näckrosor, och jag vet inte hur sådana skulle bete sig i ett uppvärmt akvarium.
I alla fall är detta en av de lokaler jag känner till med röda näckrosor, på en liten ö i Bohusläns norra del.
Jag skulle tro att detta är en naturlig mutant av Nymphaea alba. Och enligt svenska Wikipedia, finns denna mutant på många ställen i vårt land.[/QUOTE]

Även om jag faktiskt gillar minräkor i burkarna så älskar jag dom som du visar bild p också.

Å vilket fantastiskt hällkar!! Ligger platsen ute i havet? Helt otroligt vad Moder natur fixar, näckrosor i hällkar är något jag aldrig har sett förut. Uppvuxen i Gbgs skärgård (åtminstone sommartid) :p
#43 - 11 februari 2018 15:48
Ja det är ett stort hällkar, eller med bindemorfem, "hällekar". Det är en bit av Skagerack du ser på bilden. Närmare bestämt Kosterfjorden, minsann!
Hällkaret ligger kanske 10 möh, så det är bara regnvatten som hamnar där.
Jag känner faktiskt till röda näckrosor nära göteborg också, dock inte i Göteborgs skärgård, inte ens i den norra, eftersom det inte finns någon "Göteborgs norra skärgård" då de flesta öarna utanför Hisingen tillhör Öckerö kommun. Iallafall där, känner jag till ett hemligt hällekar med röda näxkrosor och faktiskt Kabomba... så den tycks då överleva här... kanske var det ändå bra att man försökte hindra artapeidningen med försäljningsförbud inom EU.
#44 - 17 februari 2018 09:08
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H5VAD\/image.jpeg"}[/IMG2]
Nu har näckrosorna kommit igång. Easycarbo varje dag och Profito en gång i veckan, resultatet är tydligt!
Det är en tom yta litet längre bak, som blottar pumpen, tänkte att dom svärdsplantorna som står där skulle växa upp mer.
i början av februari köpte jag svärdsplantor av Zoomässan i Halmstad, dessa har redan skjutit skott. Det var Echinodorus bleheri från firma Aquafleur. Samma dag köpte jag E "ozelot green" från Tropica, hos Åled, men med den har det inte hänt någonting.

Köpte igår en billg "städpump" av Tommy på Zootrop, anbringade denna så att dess utlopp träffar juwelpumpens ytavrinningsgaller, det har nämligen samlats en massa blad där som täppt till. Det blev ett knippe Ludvigia palusttis också.

Lilla akvariet fick sig en "liten" uppfräschning. Mätte pH... 5,5. Nitriten mätte jag aldrig... Vattnet hade inte bytts sedan före jul ungefär. Kanske är det så att jag inte gjort något åt detta sedan i november då det nya akvariet startades. Det har gått ett stim med kilfläcksrasboror där, ja dom är kvar, men dom är minst fem år gamla och "börjar ta slut" och med den misskötseln är det kanske inte så konstigt... Iallafall fick dom sällskap av ett stim med nya colomibatetror, jag har ju sådana sedan tidigare, och tänkte att dom kanske kommer till lek i detta akvarium.
Har börjar att hälla i Easycarbo och Profito även här, tänkte även att sätta svärdsplanteskott för tillväxt i detta akvarium.

Så har jag fått in sniglar, snäckor, i det gamla lilla akvariet har jag haft det länge, men nu även i stora nya. Jag har ju rätt mycket fiskar, så praktbotior som snigeldräpare finns det egentligen inte plats med, men funderar på skunkbotior, som är mindre rill storleken, har haft sådana tidigare, och då var det snigelfritt. Vad tror ni om det?
#45 - 6 mars 2018 16:15
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"http:\/\/forumbilder.se\/H680P\/image.jpeg"}[/IMG2]
Nu äntligen har vattnet klarnat.
Jag hade provat gamla Flualfilter som extra städfilter, men de små lerpartiklarna i vattnet var så små att dom passerade tvärs igenom filtret.
Så köpte jag ett Aqua Flow 400, ett litet billigt innerfilter. Inte heller det hjälpte. Men så för någon vecka sedan kom jag på den briljanta idén att vira Juwels tunna filtermatta "Bioflow" runt den medföljande grovmaskiga filtersvampen, och se, det hjälpte!

Nu har jag dessutom yngel av colombiatetran i tre olika storlekar, dom har bildat ett eget stim, räknade idag till femton stycken... Ingen större avkastning, men det är ju dom starkaste, snabbaste och smartaste ynglen som överlever i ett växt- /sällskapsakvarium med ciklider och andra fiskar.

Men visst har det vuxit bra sedan i höstas!?

Juwels original innerfilter har ju en ytvattenavrinning. Denna är försedd med ett vertikalt galler. Detta funkar inte så bra i ett växtakvarium, spalterna i gallret är för små, det fastnar hela tiden lösa blad och flytväxter i detta.

Nu klämde jag fast extrafiltret med sina sugkoppar på innerfitrets vänstra vägg och har riktat dess utströmamrmunstycke mot ytavrinningens galler. Nu spolas växtdelar och flytväxter bort från gallret. Tyvärr fäster sugkopparna halvdåligt på plasten. Att jag satte den där berodde på att jag har juwels inredningsplattor mot bakrutorna och mot den inredningen föster inga sugkoppar.

#46 - 7 mars 2018 09:57
Kul att få följa ditt kars utveckling.
Jag kanske får fundera lite på den där colombiatetran i alla fall. Verkar ju väldigt trevlig. Dina hantlar är (var?) väldigt vackra med.

Tycker att ditt akvarium har landat fint sen i höstas.

Landar PH i ditt kar sen på sju? Även om det kommer ut runt 8 ur kranen? Eller minns jag fel att vi hade ungefär samma PH/KH?
#47 - 8 mars 2018 13:57
[QUOTE=LindaAlgo;n2381353]Kul att få följa ditt kars utveckling.
Jag kanske får fundera lite på den där colombiatetran i alla fall. Verkar ju väldigt trevlig. Dina hantlar är (var?) väldigt vackra med.

Tycker att ditt akvarium har landat fint sen i höstas.

Landar PH i ditt kar sen på sju? Även om det kommer ut runt 8 ur kranen? Eller minns jag fel att vi hade ungefär samma PH/KH?[/QUOTE]

Tack för omdömmet!
Jag har ingen aaaaning om vad jag har för vattenvärden nu.... Jag har en digital termometer, den pendlar litet mellan 23,7 och 24,2° celsius.
När akvariet är i full gång och jag ser att det växer bra och att fiskarna mår bra anser jag inte att man behöver ta en massa vattenprover, men det finns säkert andra åsikter om det. Men pH i akvariet och i badrumskranen brukar inte akilja sig åt. Annat var det i de misskötta lilla akvariet, där jag inte hade bytt vatten på minst tre månader, där blev provet "uringult" när jag droppade i indikatorvätskan, eller reagensen.

Jodå hantlarna lever, och har hälsan, jag har nog haft dessa i två år nu. De har varit med om ett akvariehaveri, blivit akut flyttade till ett litet evakueringsakvarium, mellanlandade sedan i mitt Lido 120 och fick även se några plasthinkar från insidan...
Dom har lekt x flera, även i evakueringsakvariet rom läggs på en flat sten, men sedan blir det inget mer. Just nu försöker hanen imponera på den ena honan och båda färgar ut, den andra honan är svart...(av avund?) ja dom signalerar verkligen sin sinnesstämning.

Ja colombiatetran är väl kanske inte den absolut snyggaste och färggrannaste tetran, och den har än så länge inte så mycket skugga i det stora akvariet. Men å andra sidan, det är en del långa vallesnerior i vattenytan på vänsterkanten, men den skuggan bryr dom sig inte om. Däremot höll ynglen till där, men nu är dom mer "pelagiska"... Nu upptäckte jag idag ett par ännu mindre yngel, så nu verkar det som om det var fyra storlekar. Det blir nog snart dax att ta fram håven och flytta colombiatetrorna någon annanstans. Jag satte in 10 colombiatetra i mitt Lido 120 också, men än har det inte hänt någonting där.

Svärdsplantorna som jag köpte på Zoomässan i Halmstad har skickat ut utlöpare med skott, tre sådana som hade litet rötter planterades i det lilla akvariet, får se om det blir något av dessa. En slags Ludvigia har dykt upp också, jag hade väl antagligen sådana i det gamla havererade akvariet, och nu såg jag att de hade överlevt i javamossan. Jag tror att Easy-Lifepreparaten är bra!
#48 - 21 mars 2018 18:13
Idag bytte jag plats på filterkuberna, omvänd ordning. Var delaktig i en diskussion i annan tråd, där vi var några som undrade varför den grövsta smutsen skall fastna och täppa igen det finaste filtermaterialet istället för tvärtom. Så nu testar jag omvänd ordning ett tag.

De colombianska tetrorna fortsätter att föröka sig, nu tappar jag räkningen vid nitton yngel eller ungfiskar [:-142]. Jag köpte tjugo stycken, dessuom tio till det lilla akvariumet. Man jag har litet planer på att starta upp ytterligare ett "skalarium" där kan det vara bra med litet större tetror som inte äts upp.
Var inne litet på afrikanska ciklider, har aldrig haft sådana någonsin, men jag kom på det att det kan vara farligt att prova någonting nytt... Alltid lika tryggt att stövla på i gamla invanda fotspår....;)

Växterna växer också bra, men inte jättebra, den berömda dvärgvallesnerians blad är nu en meter långa. Och det kommer upp fler näckrosor än vad jag minns att jag ens planterat. Även cryptocorynerna av minst två olka arter tar sig. Men så gjorde jag kanske något överilat, köpte "ciklidgräs" någon typ av Ophiopogon en sumpväxt... Eftersom jag heller aldrig haft någon sådan skulle jag ju låtit bli att köpa en sådan, och sumväxt... Men den ser rätt ok ut, får väl se om den breder ut sig eller om den ruttnar bort.

Hantelcikliderna leker igen, men det tycks inte bli någonting av det denna gången heller.

Annons