Mitt nystartade privata kar, udda design!

#1 - 18 december 2006 15:20
Jag ska inte säga varifrån det kommer, för att undvika onödig reklam, men jag har målat det själv i mörkbrun lackbets (bara 2 lager, för att behålla trä-ådringen på karet) och det blev något mellanting mellan mahogny och mörkbrun färg.
(Rödaktigt på dagen, mörkt brunt, nästan svart, på kvällen)...

Bild 1: http://www.aquastyle.se/images/paint7.jpg
Bild 2: http://www.aquastyle.se/images/paint8.jpg
Bild 3: http://www.aquastyle.se/images/paint9.jpg

Nu är bara frågan vad man ska ha i det.
Det lutar åt sebraciklider. Men tanten vill såklart ha "lite mer färg", så kanske måste man böja sig för chefen...

Det jag speciellt gillar är hur den ljusa sanden (Biltema blästersand) kommer fram gentemot det mörka träet i karet.
Hoppas nån mer gillar idéen. :)

(Ja, jag gillar udda ting. Unika saker "ingen annan har". Sen kan man spy åt det eller älska det... det är nog del av paketet tror jag. ;) )
#2 - 18 december 2006 15:21
Vill väl gärna tillägga då, att "trä-look" nog går att fixa med fler akvarietyper. Så trist med all stål o aluminium som alla använder tycker jag.

Nån mer som har "trä-inramning" på sitt kar? Vill _gärna_ se bilder!!
#3 - 18 december 2006 15:34
Det var snyggt och annorlunda. Hur många liter är det på? Ganska stort men smalt? Någon tetra hade också varit fint... Finns många små med fin färg som stimmar bra...
#4 - 18 december 2006 15:36
Det är på 151 liter.

Hmm, tetror vore najs.

Jag har funderat även på enklare fiskar typ svärdbärare och platys, om man har många utav dem - kan man då hålla sådana ihop med sebraciklider? Tänker mig att om de är många så blir inte en eller ett par av dem "hackkycklingar" utan de kan därmed dra nytta av att de är just flera?
(Har själv tidigare alltid koncentrerat mig på en art i taget, därav frågan...)
Bilagor:
#5 - 18 december 2006 15:55
Oj, jag läste fel :) Jag trodde du skulle ha sebrafisk (liten stimmfisk) och om då din "tant" ville ha fisk med färg kunde du valt en tetra i stället...
Jag vet ej något om sebraciklid...
#6 - 18 december 2006 15:59
Helt OT (off topic) men din mening "för att undvika onödig reklam" är lite rolig, då företaget som gör dessa kar, står klart och tydligt i dina länkar :D

Golden kanske, de är ju färgglada och kräver väl inte så stora kar heller.
#7 - 18 december 2006 17:19
qenzo skrev:
Helt OT (off topic) men din mening "för att undvika onödig reklam" är lite rolig, då företaget som gör dessa kar, står klart och tydligt i dina länkar :D

Enligt figge4's profil så är han själv en av dom som driver ovan icke nämnda företag...
#8 - 19 december 2006 12:12
Haha
#9 - 20 december 2006 06:22
petnym: Precis!
Men jag har inte fått tummen ur o blivit gold-medlem här än, trots den ringa kostnaden, så jag kunde inte plocka in bild rakt in i meddelandet. :-)

Nåja.
Tack för de goda råden, hur som haver.
Ska posta en bild till om ett par dagar när invånare tillkommit i karet.
#10 - 20 december 2006 07:04
:D se där, hehehe... hej Fredde. Snyggt efternamn...om det stavats med c;)

Ang era kar så måste jag säga att det jag blivit såld på är bordet *vill ha!*

Zebracikliden kräver ju ngt större kar (runt 250L enligt artregistret) än det du har, men i övrigt har de ju ändå en del färg.
#11 - 20 december 2006 09:49
Har lovat Kjell att hålla mig från "smygreklam" här så jag försöker hålla nere den biten.

Men angående zebra - 250 liter? Per individ, eller generellt? Låter mycket på en sån liten fisk.
Går man då efter hur långt de normalt vandrar "i det fria" eller vad föranleder den siffran?
(I samma normskala borde i så fall en kanariefågel ha en bur på minst 3 kvadratkilometer. ;-D)

Helt klart är att platta/tunna kar oavsett märke eller litervolym skall husera små fiskar. Blir de för stora får man flytta dem till ett större kar, helt enkelt.
Vi är ju alla djurvänner och då vill man ju att djuren skall må bra, och leva så "normalt som möjligt".
#12 - 20 december 2006 14:16
Tja om det nu är samma fisk jag får upp på namnet Zebraciklid som du tänker på så står det här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212 :)

Och är det den så blir den ju inte såå liten iaf.
#13 - 20 december 2006 14:33
Med tanke på att ditt akvarium har måtten 158*18*53 så är sebraciklider inte ens att tänka på med tanke på att dem blir en 15cm så dem kommer inte ens att kunna vända sig i akvariet
#14 - 20 december 2006 19:41
Glenn: Som sagt, när de blir för stora får man flytta dem.
De jag tittat på, men nu är jag ingen expert på zebraciklider som sagt, är i zooaffären runt 3-4 cm. =o)
#15 - 20 december 2006 20:35
figge4 skrev:

De jag tittat på, men nu är jag ingen expert på zebraciklider som sagt, är i zooaffären runt 3-4 cm. =o)

[QUOTE=zoopets artregister]I akvariet skall finnas gömställen uppbyggda av stenar och rötter[/QUOTE]

Hur har du tänkt att få till gömställen så som grottor då?

Tycker att ni kan köra guppy eller annan [color=blue]liten[/color] fisk i men definitivt inga ciklider
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 20 december 2006 20:40
figge4 skrev:

Nu är det väl som så att alla fiskar som säljs i affären är yngel;)
Ciklider är ju också revirhävdande och när akvariet inte är djupare kommer honan att ha mycket svårt för att kunna dra sig undan.
Jag tycker du skall följa övrigas råd och välja lite mindre arter. Själv har jag ett tavealakvarium och i det har jag Endlers guppy och det funkar väldigt bra.
#17 - 23 december 2006 09:45
Glenn:
Varför skulle man inte kunna göra grottor?

Testade att göra ett mindre system, och det fungerade utmärkt. Se här:
www.aquastyle.se/cave1.jpg
www.aquastyle.se/cave2.jpg

Säkert "större grottsystem" än många har till sina ciklider.
#18 - 24 december 2006 01:17
figge4 skrev:
Glenn:

Varför skulle man inte kunna göra grottor?

Testade att göra ett mindre system, och det fungerade utmärkt. Se här:

www.aquastyle.se/cave1.jpg

www.aquastyle.se/cave2.jpg

Säkert "större grottsystem" än många har till sina ciklider.

Akvariet är 18cm brett. Hur har du tänkt att få till grottor som blir tillräckligt stora då om du skulle skaffa sebraciklider? Självklart så funkar det väl om man har mindre fisk runt 3cm typ.
#19 - 24 december 2006 08:22
Jo, som jag skrivit 2 ggr: När fiskarna blir för stora, oavsett vilken sort man har (nästan) får man flytta dem till ett större kar. ;-)

Men avskildhet har de, definitivt. Det går att göra väldigt mycket på 18 cm.
Dessutom har jag 160cm på andra ledden, så det är ju inte 18*18 precis.
#20 - 24 december 2006 11:35
Störtskön design på era kar men jag är lite förvånad att du inte har någon som helst bakgrund. Har du inget som ger kontrast mot fiskarna tror jag att alla fiskar du kan få plats med kommer kännas lite bleka.
Om det hadde varit mitt kar hade jag nog byggt en utvändig bakrundslåda med en grund färgsättning som antingen matchar sanden eller stenarna samt några ståk som matchar ramen.

Annons