<font size="3"><font face="Arial">Hejsan!
Jag har ett 70 liters kar hemma som innehåller lite sydamerikanska fiskar. Bl.a. ett par fjärilar och lite olika tetror. I början hade jag problem med att hålla cikliderna vid liv, hade först ett par regnbågsciklider som inte klarade det, och sen även ett par fjärilar. Efter idogt testande av vattnet kom jag fram till att det måste vara det höga PH värdet som finns i kranen hemma, då det inte fanns spår av nitrit i karet. Mina värden av kranvattnet är PH8 KH4. När jag kom på att jag var tvungen att få ner PH värdet, köpte jag ett nytt ytterfilter, Eheim 2222 som jag lade lite torvgranulat i. Jag har lagt i en liten bit rot i karet. Sen har jag sänk PH stegvis med ekextrakt. Jag har köpt ett nytt par av fjärilar, och allt verkar toppen, det enda som bekymrar mig nu är att jag får hälla i ca ett par ml. ekextrakt i karet var dag för att hålla nere PH värdet runt 6,5-7. Varför stiger det hela tiden? Brukar ge akvariet en tesked med Ektozonsalt varje vecka, kan det göra så att PH värdet höjs? Jag har även en bit skiffersten på botten? Sanden är svart finkornig, alltså ingen kalksten. Brukar det vara så att PH värdet stiger hela tiden för andra också? Jag vill ju inte gå och passa på vattnet var dag. Vad kan man göra för att hålla vattnet på ett lägre PH?</font id="Arial"></font id="size3">
<font color="red"><font size="2"><font face="Arial">Mvh Martin</font id="Arial"></font id="size2"></font id="red">[:-140]