Mitt rsm130

#1 - 18 december 2009 17:37
Här sänder jag en liten eller några nya som gamla bilder på mitt saltkar,det är ett rsm130L har ni några frågor angående detta eller kanske går ni i tankarna kanske så är det bara att fråga på:)
#2 - 18 december 2009 18:30
fint kar du har
#3 - 18 december 2009 18:32
Saltkungen Stene :D

Snyggt mannen !
Allt väl i skogen ?
#4 - 18 december 2009 18:37
drd skrev:
Saltkungen Stene :D

Snyggt mannen !

Allt väl i skogen ?
I Skogen är det full snö kaos och så ska jag hämta tantan i kväll med mina fina nya sommardäck som befinner sig på bilen;):D
#5 - 18 december 2009 18:38
JacobT skrev:
fint kar du har
jag tackar bara lite fler skivisar och knappar sen är det till min belåtenhet
#6 - 18 december 2009 18:44
ja har en fråga!!! Hela korallberget med anemoner å skit, köper man det färdigt så att säga, eller bygger man upp de själv? Och vad är kostnaden för en start av ett sånt här snyggt, lagom stort saltkar?
#7 - 18 december 2009 18:56
Jäkla snyggt kar Stene, kanske man får se live i morgon!
#8 - 18 december 2009 19:00
dezplay skrev:
ja har en fråga!!! Hela korallberget med anemoner å skit, köper man det färdigt så att säga, eller bygger man upp de själv? Och vad är kostnaden för en start av ett sånt här snyggt, lagom stort saltkar?
Korallberget bygger du upp själv med hjälp av LS(Levande sten)sen fäster man Koraller efter behov på stenen,i regel när man köper dessa korallerna,knappar m.m så sitter dem redan på en sten som man placerar efter behov,vad man bör tänka på är att vissa arter bränner andra som ett försvar så då gäller det att inte placera dessa brevid varandra.

Vad ett sånt här kostar kan jag inte riktigt säga det är ett antal tusenlappar bara en liten sten med knappar i en affär går nog på 3-400 hundra så det är svårt att säga,många som sysslar med salt köper det mesta Beg av andra det är en helt annan Beg marknad än den som råder inom söt sidan det är väldigt lätt att bli av med nåt och det man vill ha finns att köpa Beg
#9 - 18 december 2009 19:28
Fint kar, synd att jag inte fick se det live då det var meningen, kanske någon annan gång, till sommaren när jag behöver lite utefisk kanske;)
#10 - 18 december 2009 19:55
solis skrev:
Fint kar, synd att jag inte fick se det live då det var meningen, kanske någon annan gång, till sommaren när jag behöver lite utefisk kanske;)
Du är alltid välkommen till det tropiska Skåne:)
#11 - 18 december 2009 21:25
Du är alltid välkommen till det tropiska Skåne:)

Man tackar:d:p
#12 - 19 december 2009 07:27
Jag har lite för högt Nitrat och fosfat så jag började med en metod som kallas för zeovit det går ut på att man har zeosten-aktivtkol och tre stycken flaskor med flytande vätska det är nog huvudkittet.Då har jag lagt kolet och zeovit stenen i ett av filterfacken bak på karet,sen tillsätter jag 0.2ml av den ena flaskan dagligen sen tillsätter jag en droppe av dem andra två flaskorna 2 ggr i veckan,man kan säga enkelt man tillsätter nån slags av bakterier som man matar med dem olika flaskorna och sen är det väl tänkt att dessa bakterier ska äta upp nitraten och fosfaten enkelt utryckt.Sen dagligen skakar jag om nätpåsen det grumset som kommer ut ska fungera som mat till korallerna.Denna metod är populärt bland dem som håller på med Stenkoraller då dessa kan få riktigt fina färger av denna metod,detta är en av metoderna för att bli av med fosfat och nitrat det finns andra metoder en är tex man tillsätter/doserar vodka

Hur det har blivit efter jag började?????inte hänt ett skit tycker jag fortfarande för högt men korallerna har börjat må riktigt fint om det är för denna metod det vet jag inte ,efter som dessa flaskorna kostade över 700kr och stenen nästan 200kr så vill man som en nybörjare som jag se lite resultat,men vad jag har hört så kan denna metod ta riktigt lång tid att få ett bra resultat.
#13 - 19 december 2009 07:36
Det er ju ut som en dröm. Lite mer knappar hade jag gärna sett :)

Vet ju inte när du startade karet men ofta så finns det ju mantisräka i levende sten som brukar följda med som oinbjuden gäst. Har du fått tag i honom eller har du lyckats bli utan?
#14 - 19 december 2009 08:15
Det er ju ut som en dröm. Lite mer knappar hade jag gärna sett :)

Vet ju inte när du startade karet men ofta så finns det ju mantisräka i levende sten som brukar följda med som oinbjuden gäst. Har du fått tag i honom eller har du lyckats bli utan?
jepp fler knappar och då riktigt färgade och fler skivisar ska komma efterhand:)mantisen har inte kommit med men jag fick en krabba och en massa sjöstjärnor som följde med stenen som köptes beg detta karet har nog varit igång ett halvår
#15 - 20 december 2009 14:21
Mycket snyggt!!
#16 - 20 december 2009 15:27
Shit Stene snacka om uppgradering! Hur länge har du haft detta? Snyggt jobbat, har du kvar det lilla??
#17 - 20 december 2009 18:59
Big_Sal skrev:
Shit Stene snacka om uppgradering! Hur länge har du haft detta? Snyggt jobbat, har du kvar det lilla??
Tackar för responsen mannen:)det lilla har sålts när detta inhandlades det har varit i drift några Månader:)
#18 - 20 december 2009 19:01
Mycket snyggt!!
Tackar:)får mig att ta mig i akt och berömma ditt kar också kan bli riktigt snyggt med tiden..:)
#19 - 20 december 2009 19:29
Lite nya bilder tagna idag
:)
#20 - 20 december 2009 20:43
Villka fina bilder, många häftiga saker och djur man kan ha i saltvatten:p
#21 - 21 december 2009 06:05
solis skrev:
Villka fina bilder, många häftiga saker och djur man kan ha i saltvatten:p
Där är ett antal individer mer kan man säga lite komiskt det var därför jag fasnade för detta, man kan sitta i timmar och bara titta då är det nåt nytt som kryper runt som man inte har sett innan det är rätt så roligt:)
#22 - 21 december 2009 08:26
Tjenare!
Snyggt kar. Jag bara undrar hur länge du kört zeovit nu och om du märkt någon skillnad? Funderar på att köra det i mitt rsm också, då jag mest ska köra på spser och lpser.

Mvh/ Oscar
#23 - 21 december 2009 10:52
Jävla snyggt kar Stene
#24 - 21 december 2009 14:29
Vad kostar en fisk ungefär? svåra att få att överleva?;)
#25 - 21 december 2009 15:20
BQGrogg skrev:
Tjenare!

Snyggt kar. Jag bara undrar hur länge du kört zeovit nu och om du märkt någon skillnad? Funderar på att köra det i mitt rsm också, då jag mest ska köra på spser och lpser.

Mvh/ Oscar
Jag har kört några veckor men har inte märkt nån skillnad än på värdena,men vad jag har märkt är att skivisarna har fått riktigt fina färger men om det beror på det vill jag ha osakt;)jag är lite missnöjd faktiskt jag trodde att det skulle hända lite saker till det priset också vad man fick ge för det.Men sen säger vissa som har kört med det att det kan ta lång tid innan nåt händer om det händer så jag ångrar mig att jag kör med det det finns andra produkter som kanske funkar lika bra men till en tredjedel av priset:)
#26 - 21 december 2009 15:26
pontulf skrev:
Vad kostar en fisk ungefär? svåra att få att överleva?;)
Finns både billiga och dyra,för lite sedan köpte jag lite Cromisar PANGPRIS som en känd affär fick hem dem vildfångande alla dog inom loppet av en vecka lite tråkigt faktiskt så om man känner till ställen där dem kör med Karatän så är det att föredra nu i efterhand.ta bara så som en Clowfisk kostar allt ifrån 150till300 i regel men i helhet så är det dyrare med saltfisk än med sötfisk.Vad man ska tänka på är vilka fiskar som går ihopa med andra, min Clown jag har nu har nog fan stressat ihjäl fisk för mig till en kosnad av 1000kr kanske så det gäller att tänka sig för annars så tycker jag inte att det är svårare att hålla en saltfisk än en sötfisk:)
#27 - 21 december 2009 23:36
Håller med Patrik. Det viktigaste är att läsa på sig lite mer på varje fisk man införskaffar. Inpulsköp går, men kanske inte i samma utsträckning som inom sötvatten.
#28 - 22 december 2009 15:32
Kruxet är att många är revir hävande stora som små.
#29 - 22 december 2009 20:56
Hur länge har du haft igång ditt kar?
#30 - 23 december 2009 06:33
Hur länge har du haft igång ditt kar?
Några månader
Bilagor:
#31 - 18 januari 2010 18:31
Dags för en känner uppdatering känner jag..Det nya är att jag har slutet med Zeoprodukterna helt då dem inte gav ett smack av min förväntan så det blir av med att testa nåt annat kanske,varför jag köpte det var för att dra ner på Nitrat och Fosfat då jag aldrig har haft låga värden av dessa och skulle vilja se vad som händer med karet när dessa står på Noll eller låga värden av detta ialla fall.Men när jag tänker efter så stormtrivs mina koraller och alla andra invånare så man kanske skulle komma tillbaka till verkligheten och sluta tänka så mycket på dessa värden och bara låta karet sköta sig själv det är det bästa kanske,och sen hålla sig koraller och div som man vet klarar sig och mår bra..

Cromisarna jag köpte dog alla loppet på nån vecka Killermaskinen Clownen stressade ihjäl dem skulle jag tro då han var på dem hela tiden,eller så var dem dåliga från början i affären då dem precis hade kommit in till affären.

Sjärnpolyperna började sprida sig nåt fruktansvärt och började bränna Mjukisarna så jag plockade ner dem flesta och la dem på grusen,tyckte det blev helt ok att dem sprids där ut som en matta runt med dem,sen är det nog lättare att ta upp det när dem börjar närma sig LS som går upp i karet jag vill inte kasta det då jag verkligen gillar korallen eller vad det är.

Vad som jag är ute efter är lite fler knappar helst på små stenar och inte större stenar då det är mycket lättare att placera,sen skulle jag vilja fragga ner mina gigantiska Koraller då dem tar över helt tycker jag

Annars tycker väl jag det funkar bra, tror jag ska hålla mig till dessa fiskarna bara då dem har funnit sig tillrätta med varandra.
#32 - 18 januari 2010 18:37
Det gick inte riktigt att dra in bilder så jag testar igen
#33 - 18 januari 2010 18:43
Och så lite uppdatering igen:d

Då har man förnyat sig lite, fick iväg lite Sötvattenväxter,Sötvattenräkor även en del LS hemifrån och körde lite byteshandel i Zoo-Affären.Blev en [COLOR=#255a93]http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_veliferum.htm[/COLOR] blev helt frälst i den och affärsinnehavaren sa att det gick bra och så vidare och så vidare det vanliga standard snacket,själv så tänkte jag en Kirurg i ett 130L går väl aldrig i längden men ett taga tills jag kom hem och kollade upp den,så en läxa rikare kan man säga skulle aldrig handlat den om jag visste att den blir så stor,men den är väldigt liten nu ialla fall men det kommer att växa som allt gör men tycker att det borde man bli infomerad om tycker man att denna blir så mycket större.Den har redan börjat äta Fryst Artemia och idag lite torrfodor så det bådar gott då jag har ont om alger i karet den hugger mot rutorna också då jag har lite gröna prickalger men det blir väl av att man får ge den lite grönt.Blev även en sten fullproppat med Knappar som jag fasnade direkt för
#34 - 18 januari 2010 19:20
Snyggt Stene, jäkla cool firre den där kirurgen!
#35 - 18 januari 2010 19:53
NIC skrev:
Snyggt Stene, jäkla cool firre den där kirurgen!
Det är en riktig Skönhet men skönheter brukar ju bedra;):d
#36 - 18 januari 2010 21:25
Var hos Patrik och kollade på hans saltkar idag. Väldigt imponerande, det ser ut som om han har skurit ut en bit korallrev i Thailand och stoppat ned i karet.

Tack för ikväll Patrik!
#37 - 19 januari 2010 11:18
Ouscazz skrev:
Var hos Patrik och kollade på hans saltkar idag. Väldigt imponerande, det ser ut som om han har skurit ut en bit korallrev i Thailand och stoppat ned i karet.

Tack för ikväll Patrik!
Tack för besöket och tack för responsen roligt att fler gillar miljöer och uppbyggnaden av dessa:)
#38 - 19 januari 2010 19:12
Mycket snyggt, har i dagarna köpt ett likadant kar, får se ditt som en förebild.

//Stefan
#39 - 19 januari 2010 20:40
så jävla snyggt akvarium! jag håller med oucazz, det ser ut som du har skurit ut en bit av ett korallrev! så jäkla fint, jag är så sugen på att starta ett akvarium men jag har inte vågat mig på det än :p.
#40 - 20 januari 2010 09:45
Karet är jättefint, likaså bilderna:). Jag har nyligen fått överta en Nikon D60 men har tyvärr inte hunnit lära mig den än. Nu avviker jag från tråden, men vad kör du med för objektiv? Jag antar att du tagit med digitalsystem kamera? Lizz.
#41 - 20 januari 2010 10:05
macke_fisk skrev:
så jävla snyggt akvarium! jag håller med oucazz, det ser ut som du har skurit ut en bit av ett korallrev! så jäkla fint, jag är så sugen på att starta ett akvarium men jag har inte vågat mig på det än :p.
Det är bara att prova tack även för responsen macke:)
#42 - 20 januari 2010 10:06
Lizz skrev:
Karet är jättefint, likaså bilderna:). Jag har nyligen fått överta en Nikon D60 men har tyvärr inte hunnit lära mig den än. Nu avviker jag från tråden, men vad kör du med för objektiv? Jag antar att du tagit med digitalsystem kamera? Lizz.
Merparten av bilderna är tagna med orginal objektivet som medföljer D60 faktiskt,inga bilder är omöjliga att ta det gäller att ha tålamod och ett ex antal bilder så blir alltid nån bra
#43 - 23 januari 2010 17:18
En hel bild på karet nu ikväll med lite nytt smått och gott
#44 - 23 januari 2010 19:04
Nu kanske jag frågar nåt du redan nämnt. Har du modifierat karet nåt eller är det "plug and play" som RSM har som försäljningsargument?

Framför allt snyggt jobbat!!
#45 - 24 januari 2010 04:24
Broddan skrev:
Nu kanske jag frågar nåt du redan nämnt. Har du modifierat karet nåt eller är det "plug and play" som RSM har som försäljningsargument?

Framför allt snyggt jobbat!!
Det ända jag har gjort är att placerat ett UVC efter skummaren och har Automatiskt påfyllning vid avdunstning sen är det "orginal"resten så att säga det finns en del saker man kan modda med på ett RSM så som ljuset,locket,sump,pumpar osv osv :)
#46 - 24 januari 2010 08:13
Lite bilder på några Skivisar i karet bara älskar dessa Varelser det är en sån fröjd att sitta och titta på dem då dem breder ut sog som en färgrik gräsmatta över stenarna:)
#47 - 24 januari 2010 10:45
Mycket fin burk Patrik!
#48 - 24 januari 2010 15:34
DjTommy skrev:
Mycket fin burk Patrik!
Tack:)
#49 - 25 januari 2010 16:44
Riktigt trevlig med snygga saltbaljor som denna!

Originaltillbehören som du nämner ovan är dessa helt okey?
Eller tror du man kommer vilja ändra massor så fort man nördat ner sig i saltträsket?
Vet inte hur jag ska förklara riktigt vad jag undrar. Förutom uv-en/avdunstning tror du att du kommer vilja ändra mer inom överskådlig framtid. Känner du dig begränsat av med följande ljus osv.
Blev lite rörigt men summan av kardemumman är väl hur väl man klarar sig med RSM orginal då startkostnad med salt är rätt hög.
#50 - 25 januari 2010 17:15
Broddan skrev:
Riktigt trevlig med snygga saltbaljor som denna!

Originaltillbehören som du nämner ovan är dessa helt okey?

Eller tror du man kommer vilja ändra massor så fort man nördat ner sig i saltträsket?

Vet inte hur jag ska förklara riktigt vad jag undrar. Förutom uv-en/avdunstning tror du att du kommer vilja ändra mer inom överskådlig framtid. Känner du dig begränsat av med följande ljus osv.

Blev lite rörigt men summan av kardemumman är väl hur väl man klarar sig med RSM orginal då startkostnad med salt är rätt hög.
Då min plan var enkel ifrån början den lät..."skapa en sån biotoptrogen miljö med Mjukkoraller av alla dess former"om man skippar dem allra svåraste koraller så räcker det på långa vägar vad som medföljer RSM-et.Jag ska försöka att inte bli en "saltnörd"och bara köra med det jag har nu det kommer bli svårt att inte bli övertalad men jag brukar kunna säga stopp till mig själv att inte gå för långt:DDet roliga med detta med salt är att det inte finns några alls begränsningar när det gäller inköpen till alla dessa saltkar det finns oänderligt med saker som man kan köpa.

Varför jag har satsat på Mjuk-Koraller är att jag bara älskar dess färger dess form m.m plus dem är inte så känsliga då det gäller vatten värden,som sagt då min plan var solklar från första början när jag startade detta var att göra det för en och inte känna sig tvingad att mäta alla dessa värden buffra upp hit och dit om det är lågt,allt slabb med Osmos och Ljus så var mjukkoraller en självklarhet och att allt var inbyggt i karet så man slipper ha en sump under.Fast det underlättar med en sump då man kan placera allt i den istället men eftersom det var inbyggt så var det bättre för mig då jag ville ha den storleken på karet.Om du går i tankarna att köpa ett så gör det Beg på SG och ta tid på dig att hitta det rätta karet då det finns en uppsjö av dem beg.

Hoppas att svaret gav dig några svar som du ville veta:)
#51 - 25 januari 2010 18:31
Absolut. Tack för du tog dig tid!
#52 - 28 januari 2010 23:04
Snyggt! Har också en Veliferum men min är inte alls lika fin och gul som din.
#53 - 29 januari 2010 05:26
Snyggt! Har också en Veliferum men min är inte alls lika fin och gul som din.
Jag blev helt frälst i färgerna så den köptes direkt;)dem säger som har haft modell större att den blir vackrare med åren jag har börjat mata den med torkad Sushi Noori sånt trams man har på Sushi billigt och fiskarna verkar älska det,men det gäller att man inte ska ha i det en längre stund då Nitraten kan sticka var där någon som sa,men det tror jag inte på fem öre på inte dem mängderna;)
#54 - 29 januari 2010 09:22
Aldrig varit förtjust i saltvattenskar (I know jag e annorlunda ;) ) men ditt kar, den var GRYMT snyggt!!! :D:D:D
Nästan så det kliar i fingrarna ;)
#55 - 29 januari 2010 11:57
Nubi skrev:
Aldrig varit förtjust i saltvattenskar (I know jag e annorlunda ;) ) men ditt kar, den var GRYMT snyggt!!! :D:D:D

Nästan så det kliar i fingrarna ;)
Det gäller bara att återskapa så naturtroget som möjligt och inte göra det så mycket onaturligt med alla dess former då gillar jag inte vad jag ser iheller fast det är ett Saltkar har sett skräckexempel då dem sätter Koraller på led bara för att dem ska befinna sig i karet för man har köpt dem dyrt ser väldigt onaturligt ut.

Tack annars för den positiva responsen det värmer en i kylan:)
#56 - 31 januari 2010 02:25
Tjooho
är ett RSM att rekomendera eller? väsnas det? skulle du såhär i efterhand vilja ha något annat (i samma prisklass)
ha det!
#57 - 5 februari 2010 17:48
liljeros84 skrev:
Tjooho

är ett RSM att rekomendera eller? väsnas det? skulle du såhär i efterhand vilja ha något annat (i samma prisklass)

ha det!
Det är att rekomendera verkligen,väsnas som fan sov på soffan sidan om det gör jag inte om frivilligt men man vänjer sig efter alla kar man har haft runt om sig men detta väsnas en hel del det kan jag inte sticka under stolen med..Sen om jag skulle vilja ha något annat så tror jag inte det, det skulle i så fall vara ett 350L hörnkar med en liten ytavrining ner till en sump,men det är helt andra pengar man snackar om då och det sker inte under min livscykel:d
#58 - 5 februari 2010 17:59
Det är att rekomendera verkligen,väsnas som fan sov på soffan sidan om det gör jag inte om frivilligt men man vänjer sig efter alla kar man har haft runt om sig men detta väsnas en hel del det kan jag inte sticka under stolen med..Sen om jag skulle vilja ha något annat så tror jag inte det, det skulle i så fall vara ett 350L hörnkar med en liten ytavrining ner till en sump,men det är helt andra pengar man snackar om då och det sker inte under min livscykel:d

snåljåp! Klart du ska skaffa större!! :) :) :)
#59 - 5 februari 2010 18:03
Var på en fragg-Träff i Ystad Söndagen som varit,det är en träff lik Zoopets träffar men här så bytar man fraggar med varandra.En fragg är en liten bit av en Korall eller dylikt som man har kapat hemma hos sig som man sen byter med en annan eller får en summa för den.Det brukar vara vekligen rogivande att gå på en sådan träff då man alltid brukar komma över en hel del som hade kostat väldigt mycket ute i Affär,innan på tråden likt Zoopet-Syds exempelvis så bestämmer man innan vad man kan tänkas vilja ge bort och vad man är ute efter på denna träff.
Jag fick med mig två fina stenar med Knappar en sten med en liten Stenkorall och en med Xenia

Sista bilden är helbild på ett Saltkar som jag och många fick beskåda på Fragg träffen,det är ett 700l kar med inriktning av Stenkoraller
#60 - 5 februari 2010 18:06
Helt underbara bilder!
#61 - 5 februari 2010 20:43
du och dina knappar! Vad var det för stenkorall?
#62 - 5 februari 2010 21:32
Matnil skrev:
du och dina knappar! Vad var det för stenkorall?
Ingen aning nån skit-ful liten sak ser ut som en pinne som står rakt upp;):d
#63 - 5 februari 2010 21:44
Najs som fan! Ser att du behärskar din kamera väl nu Patrik! Är de små bilderna från ditt kar?
#64 - 6 februari 2010 05:59
PiaJo skrev:
Helt underbara bilder!
Tack:) ibland får man till det med Kameran synd att det är så sällan bara:d
#65 - 6 februari 2010 05:59
Big_Sal skrev:
Najs som fan! Ser att du behärskar din kamera väl nu Patrik! Är de små bilderna från ditt kar?
Dem är ifrån mitt kar:)
#66 - 12 februari 2010 17:56
Då åkte jag på mitt första Cyano-angrepp hela botten var täckt med rött slime,testade det mesta men inget funkade testade även att störa ut det genom att röra bland det, inköptes även ex antal sandvändare för att röra runt det allt för att störa ut det så skummaren tog det men inget har funkat[:(!]

Fick tipset att mörklägga 3 dygn med mörka handukar, under tiden ingen mat, mina mjukisar tar ingen skada dem klarar ett sådant här break,men ljuskänsliga Sten-Koraller klarar det inte så en liten som jag har fått ,fick ett nytt hem under dessa dagarna inte ens jag hade sagt nej till ett sådant hem:D

Så en stremer köptes in för framtiden,den är riktad mot undre delen/delarna av karet så sanden rör sig hela tiden så algerna inte skall få fäste,så man får se vad den kan åstadkomma det får tiden se.Sen fick jag se Krabban jag köpte för länge sedan inte ofta han dyker upp där av den dåliga bilden den var för långt inne i karet.

Sen en bild på lite mat till Kirurgen,det är sånt man har till Sushi går att köpa i vilken butik som helst skitbilligt än vad det kostar om man skall köpa nåt likvärdigt i en Akvariebutik en påse räcker nog fiskens livslängd,den äter Artemia annars också med stor aptit.

Sen en bild när min Sinularia ömsar skinn då kan den se lite tråkig ut innan polyperna hittar ut,så imorgon kommer denna skapelse vara fullproppat med polyper ute i sin fulla längd,kommer även en bild hur sanden ser ut efter Cyano-Angreppet innan var allt man ser en röd hinna
#67 - 12 februari 2010 18:32
Ser ju livsfarlig ut den där groggen på sista bilden:D

Cyano = Usch! Du får lite variation jmf med sött med röd färg nu..[:o]

Hoppas du får stuk på det.
#68 - 12 februari 2010 18:36
Broddan skrev:
Ser ju livsfarlig ut den där groggen på sista bilden:D

Cyano = Usch! Du får lite variation jmf med sött med röd färg nu..[:o]

Hoppas du får stuk på det.
Det försvann än så länge ialla fall;)
#69 - 13 februari 2010 10:08
coolt med krabba... trodde de käkade upp koraller o grejer... kanske finns snälla arter också... vad äter den här krabaten?
#70 - 13 februari 2010 13:30
Big_Sal skrev:
coolt med krabba... trodde de käkade upp koraller o grejer... kanske finns snälla arter också... vad äter den här krabaten?
Som du nämner finns krabbor som äter det man inte dem ska äta,men denna är inte bra iheller:D:Denligt artlistan men den har inte rört korallerna än den rensar med klorna på stenen efter gojs och annat.Jag ska ha 3 Krabbor i karet en är till för att äta Gröna Bubbelalger som man inte vill ha dem andra två vet jag inte vad det är föt nåt då dem hängde med i nån korall man har köpt eller nån sten dem är riktigt bra att gömma sig:)
#71 - 14 februari 2010 06:51
Just den grejen verkar vara det roligaste med salt, att man får med massa kryp o grejer när man köper LS... Just den aspekten som får mig att ibland glömma min ekonomiska situation och snegla på saltvärlden... Men det dröjer inte länge innan man är tillbaks i verkligheten... :D
#72 - 14 februari 2010 14:58
Lite bilder på lite Zoanthus(Knappar)har en kärlek till dessa,i början var jag lite nojig att ha sådan i karet då dem bär på Naturens farligaste Gifter,men eftersom dem är så vackra så får man ta den risken;)det är inte alla som är så giftiga men några jag har är riktigt giftiga,man behöver inte ta upp dem och knapra på dem precis;).Alla Koraller är giftiga mer eller mindre men så finns dem som är riktiga giftiga.
Sen placerade jag en sten vid min Stjärnpolyp så sprider den sig vidare på stenen,sen är det bara att ta upp den för att sälja eller byta med nån annan med nåt spännande:)
#73 - 16 februari 2010 15:25
Kom hem idag och fick beskåda ett saltkar fullt i Blom då var min kväll räddad,för nåt vackrare får man fan leta efter:D
#74 - 25 februari 2010 12:11
Helt underbara bilder på fint akvarium!

Har ingen aning om vad rsm är (märke antar jag), följer allt man behöver med alltså? Av teknik etc.
Vad kostar det på ett ungefär?

Drömmer om ett korallakvarium, hade det när jag var liten och vill ha igen. Men det ligger ett antal år framåt i tiden.
#75 - 25 februari 2010 17:05
Jenny_E skrev:
Helt underbara bilder på fint akvarium!

Har ingen aning om vad rsm är (märke antar jag), följer allt man behöver med alltså? Av teknik etc.

Vad kostar det på ett ungefär?

Drömmer om ett korallakvarium, hade det när jag var liten och vill ha igen. Men det ligger ett antal år framåt i tiden.
Red Sea Max står det för,dem säljer ut en massa rsm nu man kan nog få det för en 5000kr helt nytt och all teknik finns inbyggt i sumpen som är där bak,vad man får köpa är all levande till,jag är nog uppe i en 25 000-30 000kr på mitt än så länge

Annons