Mitt trasiga kar kommer att bli hel igen..!!

#1 - 8 mars 2016 19:46
Hej!
Hoppas allt bra med er.

Det är faktiskt första gången jag lägger mitt akvarie-projekt här på Zoopet. " Och kanske sista gången" :D

200 liters akvarium som jag hade haft i jätte många år, men ljusrampen gick sönder för ca. 2 år sedan. Då sålde jag alla mina fiskar som var bland annat massa olika guramis, tetror & malar.
Hade lust att slänga den, men hjärnan sa till mig "Bisho..!! Varför lägger du inte blommor istället i karet?!" Ja?! Why not?! Då blev det lite blommor, men tyvärr hittar inte bilderna som jag hade innan. Men kanske lägger ut dem någon dag. OM jag hittar dem :P

Men eftersom vi har de bästa årstiderna så är det vinter i 300 dagar resten är det lite regnig sommar hihi.

Jag vill nu få igång den igen. För jag är lite trött på mina små kar. Vill ha något stort, men ändå lite annorlunda.

Jag får berätta lite senare om vilka fiskar vill jag ha i mitt nya/gamla akvarium...

Forts..
#2 - 8 mars 2016 20:08
Hej igen! :)
Nu är det slut med tankarna. Handlingen som sker nu..!! [:-15]

Nu går man till balkongen för att kolla läget med karet som står där ute :rolleyes:

Hur ser det ut?! Hur ser det ut?!
[:-9][:-10] Herregud [:-5] Ni kan se bilden i länken nedan [:-12]
http://www.ladda-upp.se/bilder/jsyymulqfvwc/

Nu börjar vi jobbet [}:)]

Efter 15 minuter tog man bort allt man hade i karet och flyttat det för att tvätta det i badrummet:
http://www.ladda-upp.se/bilder/zwabadcwxjslf/

Efter att man har tvättat det så tvättar jag nu sanden. 25 kg. Vilket oerhört arbete [:-73] men det fixade sig till slut
http://www.ladda-upp.se/bilder/nbhxbdhzrhhjf/

Efter att man har lagt sanden & stenen i karet & monterade filtret, tog jag ca. 40% vatten av mitt första 54 liters kar samt ca. 40% vatten av andra 54 liters kar. och därefter la jag kranvatten.

MEN vart är beredningsmedlet?! Letat och letat och letat, men hittade inte det... Hmm något måste gå fel [:(!]
Jag måste nog åka och köpa ett i morgon.
http://www.ladda-upp.se/bilder/etcyarjexdmnp/

Ljusrampen kommer att fixas under nästa vecka eller om 2 veckor. Jag tänkte själv på ledlampor eller vad tycker ni?!

Forts...
#3 - 8 mars 2016 20:27
Hej igen! :)
För några dagar sedan hade jag startat ett litet tråd och undrade jag om ciklid fiskarna. Om man hade tips.
Jag läste en hel del här på Zoopet.

Men min tanke är att skaffa 2 arter som förökar oerhört mycket. Jag vill inte bara ha 5-10st att varje art, jag vill ha runt 100st. Många kan säga att det är nog för mycket. Ja det kan verkligen stämma, men då kommer jag antingen ge lite till någon som har en zoobutik och ta istället fisk mat, tillbehör eller något annat, ge till mina systrar för att lägga i deras akvarium eller sälja på blocket för att täcka mina hobby kostnaderna "mest för skojs skull".

Däremot så vill jag inte att arten skall kräva väldigt mycket jobb att ha massa andra kar för att flytta ynglen och sådana saker.

Efter att jag försökte läsa mycket så blev jag sugen på 2-3 arter.
1. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
2. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849
3. https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 eller https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070

När det gäller daffodilen så är jag också sugen på den här arten "https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=571 men jag vet inte om dem korsas med varandra?! Är det något ni kan rekommendera?!

Angående ancistrusen, om jag lägger 2 st för algernas skull, är lite rädd att 1 hane & en hona skall para sig, då kommer det att vara svårt att få de sluta. Kommer yngeln skapa problem för de andra arterna?!

Eller så har ni andra tips?! Men lägg gärna märke till att jag vill inte lägga tid på att flytta ynglen. Vill allt skall hållas i ett och samma kar.
Vad tycker ni?!

​Forts..
#4 - 8 mars 2016 20:34
Hej igen!

Det som får mig att fundera så mycket och tvivla om https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 är att jag hörde en som jobbar i en zoobutik att man får absolut inte ha rötter om jag skall ha den här arten. För den sänker pH värdet och då mår dem dåligt och förökar dem inte sig. Kan det stämma?!

Min tanke är att jag skall lägga massa stenar längst på höger sidan med en liten växt, snäckorna längst på vänster sidan och i mitten av karet en lagom stor rot med några växter.

Men är det sant att roten kan vara ett hinder om man har mångbandad snäcklekare?!

Tack för era svar & synpunkter :)
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 mars 2016 09:34
[HTML]När det gäller daffodilen så är jag också sugen på den här arten "Neolamprologus brichardi, Malasa men jag vet inte om dem korsas med varandra?! Är det något ni kan rekommendera?!
[/HTML] De korsar sig med all säkerhet.

[HTML]Angående ancistrusen, om jag lägger 2 st för algernas skull, är lite rädd att 1 hane & en hona skall para sig, då kommer det att vara svårt att få de sluta. Kommer yngeln skapa problem för de andra arterna?![/HTML]
Har svårt att se varför Ancistrus-ynglen skulle orsaka problem för de övriga fiskarna

[HTML]Det som får mig att fundera så mycket och tvivla om Lamprologus multifasciatus är att jag hörde en som jobbar i en zoobutik att man får absolut inte ha rötter om jag skall ha den här arten. För den sänker pH värdet och då mår dem dåligt och förökar dem inte sig. Kan det stämma?! [/HTML]
Visst sänker rötter pH något men mindre än man tror - så en fluga gör ingen sommar :p
Men visst - lägg inte i en massa rötter i akvariet
#6 - 9 mars 2016 09:37
Jag vet människor som upplever dessa som guppies (nåja, de tar nog i lite) men de ska vara hyfsat lätta. Vattenbyte verkar trigga dem. Så jag tror inte ph-spelar så stor roll bara du inte är under ph 7, snarare stabila värden är viktigare.

Rötter i sig kan sänka ph... . Bikarbonat kan buffra KH och öka ph så du kan motverka rötters inverkan enkelt, och som jag skrev i en annan tråd brukar koka rötter (om det går) hjälpa ganska mycket. Kalksten kan buffra upp vattnet men upp till ph 7.6 (osäker på vad kh då blir) vilket jag tror räcker.
#7 - 9 mars 2016 09:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2352281]
De korsar sig med all säkerhet.
[/QUOTE]
Är det något som kan rekommenderas?!

Har svårt att se varför Ancistrus-ynglen skulle orsaka problem för de övriga fiskarna

Menar om det blir mycket i karet, samt att snäcklekarna kan vara så aggressiva mot Ancistrus ynglen [:I] Man bör ju tänka på fiskligarättigheten också :d

Visst sänker rötter pH något men mindre än man tror - så en fluga gör ingen sommar :p

Men visst - lägg inte i en massa rötter i akvariet

Det som jag tänkte att lägga en lagom stor rot för 2 anledningar.
1. Den kan förfina akvariet och ge det ett naturligt utseende.
2. För Ancistrusens skull.

När jag tänker på en lagom stor så skall det vara typ 30x70 cm som skall placeras i mitten av karet

Flugan kommer nog inte föröka sig [:P]

Tack för ditt svar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 mars 2016 10:29
[QUOTE=Bisho;n2352285]
Är det något som kan rekommenderas?!

Menar om det blir mycket i karet, samt att snäcklekarna kan vara så aggressiva mot Ancistrus ynglen [:I] Man bör ju tänka på fiskligarättigheten också :d
[/QUOTE]
1/ Absolut inte
2/ Borde inte vara några problem

#9 - 9 mars 2016 10:51
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2352290]
1/ Absolut inte
2/ Borde inte vara några problem

[/QUOTE]
Jaha ok!
Då håller jag mig till https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=849 :)

Gällande Ancistrusen så kan jag då skaffa 1 hane & 1 hona :)
Tack för svaret :)
#10 - 9 mars 2016 23:53
Hej!
Nu är det dags igen att fylla på lite med nyheter.

Jag la vattenberedningsmedel som jag glömde för jag hade inte, så åkte jag och köpt det samt köpt en mangroverot.
Förresten! Många zoohandlare sa att mangroveroten sänker inte pH värdet, stämmer det?!

Jag körde till utsiktsplatsen i Malmö för att plocka lite stenar och det blev faktiskt en hel del att bära. 5st stora stenar, 9 normal stora & 6 små stenar.
Och ni kan tänka er hur mycket man fick ont i ryggen när man blev klar med att bära de sedan koka dem :D Jaja sådant är livet [:P].

Efter att man kokade stenarna så la jag de i badkaret lite till "Fråga inte mig varför, det vet jag inte ens" men så blev det i alla fall.
http://www.ladda-upp.se/bilder/wynvgevximvkm/

Och nu har man placerat några stenar, roten och växterna. Men det var faktiskt dumt av mig att jag inte placerade allt innan jag lägger vattnet i karet för att jag hade bråttom med att få igång mitt akvarium. Så är det lite dimmigt fortfarande [xx(]
http://www.ladda-upp.se/bilder/bblxurgdsqpxii/

Det kommer säkert att bli klarare i morgon. Då lägger jag nyare bilder.
Jag måste nog kolla upp ljusramp också och montera dem. Det är nog allra viktigaste saken som jag borde göra [:-5]

Har ni tips, förslag eller rekommendationer så säg gärna till.
#11 - 11 mars 2016 19:45

Hej!
Hoppas allt bra med er :)

Nu är det lite uppdateringar hos mig..

Idag åkte jag och fixade LED-ljus och monterat fast den på en av de lockarna. Det blev 2x 60 cm lång.

[ATTACH=CONFIG]n2352482[/ATTACH]

Skruvarna var lite för långa, men det fixade sig ändå. Tejpade strömkontakterna för säkerhetsskull.

Det blev lite förändring i karet, men när jag tände ljuset så kändes det lite mörkt. Skulle kanske vara bättre om jag köper 1 till.

[ATTACH=CONFIG]n2352483[/ATTACH]

Forts...
#12 - 11 mars 2016 19:53
Hej igen!
En sak märkte jag när det blev ljust i karet trots att det är fortfarande grumligt.
Roten har jag haft nu i 2 dagar. Och nu såg jag att det är något som kommer ur den såsom att det är rök. När man känner på den så är den klibbig. Jag vet inte om klibbig är rätt ord. Det känns att det är halt om man känner på den typ.

[ATTACH=CONFIG]n2352485[/ATTACH]

Jag är lite osäker om det syns på bilden, men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Vet någon vad det kan vara för något?!
#13 - 11 mars 2016 21:53
Tjena! Jag förstår precis vad du menar och det är helt normalt att det bildas sånt där slem på nya rötter, inget att bry sig om och det försvinner snart;) Kul att du startat en projekt tråd, då kan man följa det hela istället för olika inlägg här och där och blanda ihop allt:) Jag tycker du fått till en intressant inredning men oj va jag skulle oroa mig för stenras[:-82] Jag tycker ljuset ser riktigt schysst ut och inte gult som det brukar bli, för det är inte led-lister speciellt för akvarier va?

Det där men en ancistrushane och en hona som du funderade om är ett problem precis som du tänkte för att det kan generera 200 små ancitstrus som kommer växa och sen är det inte så kul längre:d konstigt att det inte nämdes när du fick svar tidigare...?
#14 - 12 mars 2016 03:25
[QUOTE=åheim;n2352510]Tjena! Jag förstår precis vad du menar och det är helt normalt att det bildas sånt där slem på nya rötter, inget att bry sig om och det försvinner snart;)[/QUOTE]
Hej! :)
Jaha ok! Vad bra då :) Ah just det! Slem var rätta ordet som jag inte kunde komma på :D

Jag tycker du fått till en intressant inredning men oj va jag skulle oroa mig för stenras[:-82]

Haha när jag såg det efter att jag har placerat stenarna så här då kände jag "OJ!" Men dem är stabila, så det är lugnt :)

Jag tycker ljuset ser riktigt schysst ut och inte gult som det brukar bli, för det är inte led-lister speciellt för akvarier va?

Precis! Jag blev så imponerad när jag såg dem första gången hos zoo butiken. Det var en anledning till att jag startar upp det karet på nytt :). Längtar tills vattnet blir klarare så ser jag hur ljuset blir :)

Det där men en ancistrushane och en hona som du funderade om är ett problem precis som du tänkte för att det kan generera 200 små ancitstrus som kommer växa och sen är det inte så kul längre:d konstigt att det inte nämdes när du fick svar tidigare...?

Jag funderade på den väldigt mycket. Men eftersom jag har en albino ancistrus hane & en röd hona, så ville jag ändå chansa även om det blir massa yngel, förhoppningsvis blir det en bra mix eller annorlunda korsning. Då kan man flytta dem i mina andra kar eller ge bort några. Och om de är så unika så kan jag lägga upp dem på Blocket jätte billigt för att bli av med dem så snabbt. Den här tanken underlättar det hela för mig. :)

Tack för ditt fina inlägg :)
#15 - 12 mars 2016 17:07

Hej!
Hoppas allt är bra med er & att ni har en underbar lördag.

Idag gjorde jag lite tester på mitt kar.

NO2 testet oroar mig lite

[ATTACH=CONFIG]n2352566[/ATTACH]

Att färgen ligger på 0.3mg/l oroar mig, men jag läste samt hörde många att det kan vara så när man startar ett nytt kar. Jag har aldrig tänkt att göra tester i mina tidigare kar.
Är det farligt?! Eller är det på gränsen?! Bör jag göra något?!

När det gäller pH värdet så är det rätt så bra eftersom mina snäcklekare ciklider vill ha ett högt pH värde.

[ATTACH=CONFIG]n2352567[/ATTACH]

Färgen ligger mellan 8.0 & 8.5, har svårt att hitta närmaste färgen. Och det är även om jag la en rot i karet.
Det jag gjorde för att höja pH värdet är att jag la pH/KH Plus.

Lite mer uppdateringar kommer inom kort.

Mvh
Bisho
#16 - 13 mars 2016 00:30
Hej igen!
Nu har jag flyttat 4 invånare i karet. 1 albino ancistrus hane, 1 albino ancistrus hona, 1 röd ancistrus hona, 1 liten vanlig ancistrus som är någon månad gammal.
[ATTACH=CONFIG]n2352746[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2352747[/ATTACH]

Men det som jag undrar över, hur länge skall vattnet vara grumligt?!

[ATTACH=CONFIG]n2352748[/ATTACH]

Önskar er en fortsatt underbar helg :)
#17 - 13 mars 2016 12:33
Nu har du ju egentligen en hel del frågor ibland dina inlägg i denna tråden. Men hakar på den senaste. Vattnet brukar ofta vara rejält grumligt i 3-4 dygn i många kar och ibland kan det ta upp till ett par tre veckor innan det klarnar. Dels finns mikropartiklar i sanden som flyter runt ett tag. Dels kan det fälla ut från stenar och annat. Rådet som så ofta är att invänta att det löser sig själv efter ett tag. Om du läst t.ex. Mats Bryzells underbara stugtråd så ser du i senaste karet vilken tid det tog för vattnet att klarna. Karet är ju helt nystartat och då börjar allt från noll. Så ha tålamod bara så blir det säkert klart snart. Ancistrus är en så oerhört tacksam art. En av de arter som ger mest underhållning per investerad krona faktiskt. Den är inte dyr. De är ofta relativt friska. De leker lätt etc.
Ha en underbar helg du också!
#18 - 13 mars 2016 16:07
[QUOTE=Bluewing;n2352623]Nu har du ju egentligen en hel del frågor ibland dina inlägg i denna tråden. Men hakar på den senaste. Vattnet brukar ofta vara rejält grumligt i 3-4 dygn i många kar och ibland kan det ta upp till ett par tre veckor innan det klarnar. Dels finns mikropartiklar i sanden som flyter runt ett tag. Dels kan det fälla ut från stenar och annat. Rådet som så ofta är att invänta att det löser sig själv efter ett tag.
Ha en underbar helg du också![/QUOTE]

Hej!
Tack för ditt underbara kommentar :)
Jo jag håller visst med dig! Tålamodet är det värsta jag vet när det gäller akvarium :p men men! Jag kan inte mer än att vänta!

Om du läst t.ex. Mats Bryzells underbara stugtråd så ser du i senaste karet vilken tid det tog för vattnet att klarna. Karet är ju helt nystartat och då börjar allt från noll

Jo jag läste på Mats Bryzells tråd & den är så himla underbar och inspirerande. Jag skrev till och med vissa detaljer som kan vara nyttja för mig :)[:-106]

Ancistrus är en så oerhört tacksam art. En av de arter som ger mest underhållning per investerad krona faktiskt. Den är inte dyr. De är ofta relativt friska. De leker lätt etc.

Verkligen! De är så himla fina och aktiva! Mina är aktiva både dag & natt. Jag håller med dig till 100.

Ha en underbar helg du också!

Tack :)
#19 - 14 mars 2016 19:36
Hej!
Nu är det dags att uppdatera lite i mitt tråd!

Idag åkte jag och handlade lite fiskar. Hmm lite & lite. Det blev ca. 80st med massa yngel av https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
Jag tänkte om jag skulle köpa så vill jag passa på och köpa ordentligt med den här sorten.

[ATTACH=CONFIG]n2352724[/ATTACH]

Det blev mer än 30 snäckor.med massor med fiskar där inne [:-158]

Forts.
#20 - 14 mars 2016 20:11
Hej igen!

Efter att jag har lagt alla snäckor samt fiskarna, såg karet så här :) :
[ATTACH=CONFIG]n2352730[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2352737[/ATTACH]

Det tog tid innan fiskarna gick ut ur snäckorna. Även om några få fiskar var ute.

När dem började känna sig hemma så blev det så här :)
[ATTACH=CONFIG]n2352736[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2352738[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]n2352739[/ATTACH]

Forts.
#21 - 14 mars 2016 20:47
Hej igen!

Jag vet inte om en av mina fiskar är sjuk eller skadad med transport eller sedan tidigare.
Fisken gapar stort hela tiden och stänger inte ens munnen "Troligtvis den kan inte ens stänga munnen"
Och varje fisk kommer nära den så blir den aggressiv mot den andra fisken.

Skulle jag göra något speciellt med den fisken?!
Eller låta den vara några dagar?

[ATTACH=CONFIG]n2352742[/ATTACH]

Mvh
Bisho
#22 - 14 mars 2016 21:23

Hej , jag har hört andra fiskar som kunde fastna i det läget under en dag eller 2... och sedan fick dom kontroll igen.så jag skulle nog avvakta lite å se hur det förlöper, så länge den inte verkar ha ont, simmar vingligt eller börjar visa tendenser inte kunna flyta normalt.

Tycker du är modig som vågar ha sådan hög stapel av sten så nära kanten, jag hade lyft av minst 4 stenar från toppen. Hoppas verkligen du har nån frigolit under stenarna där dom ev kan ligga emot botten.

iövrigt är det spännande och tycker du fått till roten och det gröna jätte fint, vart hur bra som helst med snäckorna där =D
#23 - 14 mars 2016 22:23
[QUOTE=tanteva;n2352751]
Hej , jag har hört andra fiskar som kunde fastna i det läget under en dag eller 2... och sedan fick dom kontroll igen.så jag skulle nog avvakta lite å se hur det förlöper, så länge den inte verkar ha ont, simmar vingligt eller börjar visa tendenser inte kunna flyta normalt.
[/QUOTE]

Då kan jag avvakta lite och se hur den blir om några dagar :)

Tycker du är modig som vågar ha sådan hög stapel av sten så nära kanten, jag hade lyft av minst 4 stenar från toppen. Hoppas verkligen du har nån frigolit under stenarna där dom ev kan ligga emot botten.

Jag har faktiskt tänkt på det flera gånger, men ville chansa :) Det är mycket finare såhär högt :)
Men jag kommer ändra det om någon dag om jag hittar mer passande stenar.
​Jag har inget direkt på botten, men la mycket sand under stenarna så det kan hålla ännu mer. Mycket vågat vah :p

iövrigt är det spännande och tycker du fått till roten och det gröna jätte fint, vart hur bra som helst med snäckorna där =D

#24 - 14 mars 2016 22:29
ha ha ja galet vågat =P men i slutändan är det ditt kar å du är chefen =D

nästan så jag blir lite sugen själv på sådana snäckläggare... men har ju inget kar för det, möjligen en 45a men det skulle vara räkor å mollys där tänkte jag eller guppys...nä det är nog i minsta laget... och så är det högt för att vara så litet... tänk om det fanns dvärgscalarer... med kroppar om 3 cm... =P
#25 - 14 mars 2016 23:34
[QUOTE=tanteva;n2352754]ha ha ja galet vågat =P men i slutändan är det ditt kar å du är chefen =D
[/QUOTE]
Haha det kan man säga [:D].

nästan så jag blir lite sugen själv på sådana snäckläggare... men har ju inget kar för det, möjligen en 45a men det skulle vara räkor å mollys där tänkte jag eller guppys...nä det är nog i minsta laget... och så är det högt för att vara så litet... tänk om det fanns dvärgscalarer... med kroppar om 3 cm... =P

Det fina med snäcklekaren som jag har att den är lättlekt samt kräver inte så mycket plats. Det kan funka med 25-30 liters akvarium :) Samt hög pH värde.

Molly är jätte fina, men de kan vara aggressiva mot vissa arter. Hade haft dem för jätte länge sedan. Guppy är också så fina, har både vanliga samt endlers.
Mitt nästa projekt med fiskar är Scalarer & Discus [:-15]
#26 - 15 mars 2016 12:17
oj diskuss å scalarer... jag har varken plats eller tillfälle för så stora kar just nu...å skulle jag få tag på ett kar i storlek så får jag nog börja med att ha så stort bara.. =)
#27 - 15 mars 2016 19:54
[QUOTE=tanteva;n2352779]oj diskuss å scalarer... jag har varken plats eller tillfälle för så stora kar just nu...å skulle jag få tag på ett kar i storlek så får jag nog börja med att ha så stort bara.. =)[/QUOTE]
Inte vad jag har heller faktiskt! Men jag kommer nog att fixa ett stort rum och lägga alla akvarium där :)
#28 - 15 mars 2016 22:39
önske saken vore ett garage eller liknande, där man har brunnslock och inga problem med vatten lekage... För det är nästan så jag skulle vilja börja odla fisk... men bara nästan än så länge ;-)
#29 - 15 mars 2016 22:56
[QUOTE=tanteva;n2352830]önske saken vore ett garage eller liknande, där man har brunnslock och inga problem med vatten lekage... För det är nästan så jag skulle vilja börja odla fisk... men bara nästan än så länge ;-)
[/QUOTE]

Haha ja det kan man önska sig :D
Vad är det för fiskar du vill odla om du har möjligheten?! :)
#30 - 15 mars 2016 23:22
Hej allihopa!

Nu skall man börja uppdatera här igen.. :)

Det har varit lite lugnt på mitt kar både igår & idag

[ATTACH=CONFIG]n2352837[/ATTACH]

Jag åkte och handlade 3 st https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1002

I början hade dem varit lugna och nyfikna.. Sedan började lite action mellan dem & snäcklekarna [:-58]
Men de slutade slåss efter typ 10 minuter. Efter det så försvann dem mellan stenarna [:P]

Men jag kunde i alla fall ta lite bilder på dem

[ATTACH=CONFIG]n2352838[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2352839[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2352841[/ATTACH]

Som alla vet att det är ganska svårt att se skillnaden på könen. Så jag tänkte köpa 3-5 till om några dagar :)
#31 - 15 mars 2016 23:32
Posthornsnäckor VS Räkor

Eftersom jag har många fiskar, och de kommer att skita mig i karet. Det är nog svårt att städa allt för jag har ett stort kar samt har massa stenar & snäckor.

Därför vill jag ha något som kan städa lite fisk [COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue][SIZE=14px]exkrementer.

Vad tycker ni att jag skall ha?! https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=41 eller räkor?! Om räkor vad för räkor?! https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=2 , https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 eller någon annan räka?!

Tacksam för svar :)[/SIZE][/FONT][/COLOR]
#32 - 16 mars 2016 03:55
ååå sessor =d vilka fina, så vita dom var. Blir kul å se hur många yngel det blir av det =)
Kanske får du fixa till fler grottor nu .. ;-)

tja lite allt möjligt, kan inte bestämma mig. Jag har börjat se på malar på ett helt annat sätt nu, skulle vara kul å testa. Men då måste jag ha större kar =P
Även lite andra räkor och småfisk skulle vara kul att pröva sig fram med =D

Men nu får det vara det jag har, honungsguramisarna är jag nog säker på att det blir yngel av så småningom =)
#33 - 16 mars 2016 04:02
Varken posthorn eller räkor äter fiskbajs, jag har massor med växter just för den sakens skull för när karet arbetar som det skall så bryter naturliga processen ned det fortare, blir till näring till växterna.

I kar med mindre växter .. har jag mest antagit man får städa oftare och mer noga i.

Däremot för att undvika att få alger på rutor och inredning så rekommenderar jag posthorn å det varmaste. Dom håller även efter algtillväxt på växter. Om du däremot skulle få trådalger så har jag hört att amanoräkor äter sådant, och att dom skulle vara ensamma om det. Dock inte prövat så jag kan inte svära det är sant.

Räkor äter överbliven mat på botten. håller på så vis ner övermatnings problemen i vattnet.
Men räkor är som kaniner. trivs dom i vattnet så blir det många många på några månader...Räkor vill dock inte ha 28 grader eller så helst runt 24 grader

/eva
#34 - 16 mars 2016 09:57
[QUOTE=tanteva;n2352845]ååå sessor =d vilka fina, så vita dom var. Blir kul å se hur många yngel det blir av det =)
Kanske får du fixa till fler grottor nu .. ;-)[/QUOTE]
Ja de är så fina! Men osäker om man kan ens göra fler grottor i mitt kar :D

tja lite allt möjligt, kan inte bestämma mig. Jag har börjat se på malar på ett helt annat sätt nu, skulle vara kul å testa. Men då måste jag ha större kar =P

Även lite andra räkor och småfisk skulle vara kul att pröva sig fram med =D

Ja problemet är med större kar :)

Men nu får det vara det jag har, honungsguramisarna är jag nog säker på att det blir yngel av så småningom =)

Guramisar är så oerhört fina. Gillar mest dvärggurami. Men nackdelen med dem att du skiter väldigt mycket :D

Varken posthorn eller räkor äter fiskbajs

Nja!! Jag vet inte om jag kan hålla riktigt med dig. Alltså jag menade inte att dem skall rensa hela karet, men vad jag vet att åtminstone räkor kan äta exkrementer av fiskar. Lite grann i alla fall. Det har jag lite erfarenhet av, men när det gäller snäckor så vet jag inte mycket om dem äter fisk exkrementer eller ej, men jag hörde att de gör det.

jag har massor med växter just för den sakens skull för när karet arbetar som det skall så bryter naturliga processen ned det fortare, blir till näring till växterna.

Växter är bra som du säger, men i mitt kar så är dem lite utspridda, därför når dem inte alla ställen.

Däremot vattenflödet kan hjälpa mycket. Jag får lösa det på något sätt.
Bör kanske städa karet på ett annat sätt, det är bara att hitta hur man gör det :)

#35 - 19 mars 2016 16:48
[QUOTE=MVN;n2352282]Jag vet människor som upplever dessa som guppies (nåja, de tar nog i lite) men de ska vara hyfsat lätta. Vattenbyte verkar trigga dem. Så jag tror inte ph-spelar så stor roll bara du inte är under ph 7, snarare stabila värden är viktigare.

Rötter i sig kan sänka ph... . Bikarbonat kan buffra KH och öka ph så du kan motverka rötters inverkan enkelt, och som jag skrev i en annan tråd brukar koka rötter (om det går) hjälpa ganska mycket. Kalksten kan buffra upp vattnet men upp till ph 7.6 (osäker på vad kh då blir) vilket jag tror räcker.[/QUOTE]

Oj!
Jag har nog missat sitt svar här. Ber om ursäkt :)
Ja de är verkligen lätta.
Roten jag har sänkte lite pH värdet, men kunde höja det med hjälp av Sera pH/KH Plus. Så pH värdet är 8.0 just nu.
Jag la roten i karen och hällde kokt vatten på den, gjorde det ca. 8 gånger.

Mina fiskar verkar må bra förutom en som är skadad i munnen, men det kändes svårt att avliva den så bestämde att ha kvar honom och se om han kommer att må bättre.

Ber om ursäkt för jag missade svara dig :)
#36 - 20 mars 2016 00:38
Hej igen!

När jag kom hem för 4 timmar sedan, något oväntat hade hänt. Såg att 5 fiskar dog samt dem flesta fiskarna "om inte alla" mår dåligt. Vissa fiskar är på botten och har svårt att simma "Att de inte har orken" och andra befinner sig på ytan.

Det första jag gjorde att testa NO[SUB]2.[/SUB]. Värdet visade att jag hade <0.3 mg/l. Men det hade jag sedan innan. pH värdet var 7.5. Och det är helt okej.

Jag bytte ca. 40% av vattnet samt använde vattenberedningsmedel för säkerhetsskull samt pH/KH Plus.

Nu känns det att de flesta fiskarna är piggare och mår någorlunda bättre.

Jag hoppas att i morgon blir dem ännu bättre och NO[SUB]2 [/SUB]värdet blir bättre med.

Jag vet inte vad det kan bero på. För när jag åkte hemifrån i morse så verkade alla fiskar må bra och simmar som vanligt.
#37 - 20 mars 2016 03:24
men vad trist :( , jag har nog lite för dåliga kunskaper för att kunna hjälpa dig med vad som felat, det enda jag kan komma på är ev övermatning. Hoppas du får ordning på det.

/eva
#38 - 20 mars 2016 10:23
[QUOTE=tanteva;n2353006]men vad trist :( , jag har nog lite för dåliga kunskaper för att kunna hjälpa dig med vad som felat, det enda jag kan komma på är ev övermatning. Hoppas du får ordning på det.

/eva[/QUOTE]

Tack! Det hoppas jag med.
Nja övermatningen kan vara omöjligt för jag matar dem var tredje dag. Maten tar inte mer än 2 minuter så är det i deras mage.

Jag kör just nu med massa vattenbyte och får se vad som kan hända
#39 - 20 mars 2016 12:44
Nitriten kan blixtsnabbt öka till en koncentration som skadar fisken och ligger de på botten och vid ytan och kippar så är det nog troligen just nitrit som är problemet! Bästa åtgärden enligt mig är att snabbt ha i ett par msk salt (mildrar skadeverkningen från nitriten) och sedan hälla i en bakteriekultur som hjälper till med nedbrytningen. Matstopp gäller tills nitriten är noll. Vattenbyten är ofta en konstgjord andning som inte löser problemet mer än för stunden och kan ofta förvärra problemet...
#40 - 20 mars 2016 13:18
[QUOTE=åheim;n2353043]Nitriten kan blixtsnabbt öka till en koncentration som skadar fisken och ligger de på botten och vid ytan och kippar så är det nog troligen just nitrit som är problemet! Bästa åtgärden enligt mig är att snabbt ha i ett par msk salt (mildrar skadeverkningen från nitriten) och sedan hälla i en bakteriekultur som hjälper till med nedbrytningen. Matstopp gäller tills nitriten är noll. Vattenbyten är ofta en konstgjord andning som inte löser problemet mer än för stunden och kan ofta förvärra problemet...[/QUOTE]

Kan vara möjligt det. Kommer det funka med salt med jod som man använder till maten eller utan "Tror att jag läste att det skall vara utan jod"?! Skulle det inte räcka med 1 matsked?! För jag hörde att mycket salt kan skada fiskarna.

Jag tog bort roten samt 3 stenar som jag misstänker att dem kan vara problem. Pratade med en zoohandlare idag och sa om stenen innehåller lite alger även om man har kokat stenen så kan det vara lite problem för fisken.

Jag höjde filtret just nu så är det mer rörelse på vattenytan. Fiskarna verkar må mycket bättre, men de är inte 100% friska.

Jag tänker avvakta med matningen några dagar för säkerhetsskull.

Tack för ditt svar :)
#41 - 20 mars 2016 18:19
1 msk i ditt kar tror jag inte dödad fiskar, du måste nog upp i flera dl innan du kommer dit...
#42 - 20 mars 2016 19:08
[QUOTE=tanteva;n2353085]1 msk i ditt kar tror jag inte dödad fiskar, du måste nog upp i flera dl innan du kommer dit...[/QUOTE]

Skulle jag upprepa det varje dag eller varje vattenbyte?!
#43 - 21 mars 2016 06:50
varje byte... blir nog bra... lite salt skydar slemhinnor sägs det
#44 - 21 mars 2016 23:04
[QUOTE=tanteva;n2353096]varje byte... blir nog bra... lite salt skydar slemhinnor sägs det[/QUOTE]
Då kör jag på den med nästa vattenbyte :)

Snart blir det mitt nästa projekt med 19 liters akvarium med räkor & Guppy :)

Men måste fundera på hur jag skall göra det :)
#45 - 22 mars 2016 21:35
Oj!
Jag hade nog glömt att jag har ett projekttråd här som bör uppdateras samt följas :D

Mina fiskar mår oerhört bättre nu och dem fortsätter nu med sina kolonier.

Jag har nog förlorat många fiskar om jag skall vara ärligt och det gör mig verkligen ledsen. Men det kommer fler eftersom det känns att det kommer att dyka upp massa yngel snart :)

Bilder samt filmer kommer under veckan förhoppningsvis :)
#46 - 23 mars 2016 15:25
Hej!

Dagen var lite jobbig faktiskt, eftersom jag ville tömma en av mina 54 liters akvarium, så har jag lämnat mina https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1252 & https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342 som jag hade haft i flera år. De var så små när jag köpte dem och blev stora nu. Därför passar dem inte in i mitt akvarium, speciellt långsträckt pansarmalarna.

Där kommer det vara ett nytt projekt så småningom :)
#47 - 23 mars 2016 15:40
Nu är vi tillbaka till vårt 200 liters akvarium :)

Här har ni lite bilder på mina älskade fiskar

[ATTACH=CONFIG]n2353253[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353254[/ATTACH]

Alltså ibland säger jag: "Woww vilka ögon de har" :D

Här nedan har ni min favorit fisk :)

[ATTACH=CONFIG]n2353255[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353256[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353257[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353258[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353259[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353260[/ATTACH]

Resten får jag behålla för mig :D
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 23 mars 2016 16:12
Multisar är väldigt kul fiskar och trots sin litenhet så kan de bita ifrån rätt rejält även mot rätt så stora fiskar
#49 - 23 mars 2016 16:20
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353263]Multisar är väldigt kul fiskar och trots sin litenhet så kan de bita ifrån rätt rejält även mot rätt så stora fiskar[/QUOTE]
Precis! Min https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070 är redan 12 cm och när han går till dem på besök, så flyger han till andra sidan på sekunder :D De visade tecken till alla andra fiskarna att detta ställe är bara deras och den som kommer nära deras koloni, blir det krig och massa dödsfall [:P]

Men det som lockar och attraherar mig så mycket, hur de beter sig. De är kanske inte särskilt snygga i utseendet, men deras karaktär och egenskaper gjorde att jag ser multisarna en av de snyggaste fiskar [:o]. Deras beteende är så fin :) Speciellt när dem jobbar och gräver [:-106]
#50 - 24 mars 2016 11:20
Hej allihopa!

Jag kommer att åka till Lidhult "Nära Halmstad" för att besöka några släktingar. Kommer troligtvis vara där till söndag eller måndag.
Jag skall försöka logga in från mobilen då och då., men kommer tyvärr inte vara lika aktiv.

Önskar er glad påsk allihopa, som är fylld av glädje, kärlek & värme :)
#51 - 25 mars 2016 10:30
glad påsk
#52 - 25 mars 2016 10:30
Fina bilder .. =) kul att se
#53 - 25 mars 2016 20:32
[QUOTE=tanteva;n2353316]glad påsk[/QUOTE]

Fina bilder .. =) kul att se

#54 - 28 mars 2016 09:11
Riktigt fina bilder på dina multisar &#128077;
#55 - 28 mars 2016 14:51
[QUOTE=Bluewing;n2353444]Riktigt fina bilder på dina multisar &#128077;[/QUOTE]
Tack så mycket :)
Snart blir det nya bilder & nytt projekt, men måste först ändra lite grann i mitt 200 liters kar eftersom stenarna oroar mig.
Tänkte ha det mindre stenar men betydligt mer i ett hörn :)
#56 - 4 april 2016 18:11
Hej allihopa!
Hoppas allt bra med er och att ni har det riktigt bra. :)

Det var ett tag sedan man har varit aktiv här på forumet samt uppdaterat här i projektet. Man kan vara upptagen med vardagliga livet, men man försöker komma hit då och då :)

Det blev väldigt mycket nyheter i mitt akvarium. De stora stenarna är borta och bytte dem mot små stenar mer rätt så många:

Förr:

[ATTACH=CONFIG]n2353763[/ATTACH]

Efter:

[ATTACH=CONFIG]n2353764[/ATTACH]

Vissa fiskar har man börjat inte se alls, men de trivs i alla fall och det är det som är viktigast :)

Närmare bilder kommer sedan, men ville uppdatera lite här.

Ah innan jag avslutar, tänkte passa på och säga att mina multisar fått yngel, runt 7st som jag kunde hitta, mer finns det säkert, men har inte haft så mycket koll på dem :)

[ATTACH=CONFIG]n2353766[/ATTACH]

Önskar er en fortsatt underbar vecka och så hörs vi snart igen med nyare bilder samt troligtvis någon film :)
#57 - 4 april 2016 18:15
Hej igen!
Glömde också säga att jag fick rätt på nitriten och nu känns det så himla skönt faktiskt
Här har ni en bild på nitrit test:

[ATTACH=CONFIG]n2353768[/ATTACH]
#58 - 4 april 2016 18:20
Vad mycket bättre det blev nu när du flyttat om stenarna tycker iaf jag =P...å vilka söta yngel va kul =)
Så skönt du fått ner nitriten... då är det som det skall nu och massa skoj =)

Jo jag skulle fråga varifrån kommer det karet är det nån sån aquaeel kar eller så ? för mitt på 114 hade en sådan lysramp förut, ja eller toppen var sådan i den färgen med men det var plast.
Hittade ju mitt på en loppis för 250 kr ink lysrörsrampen , som nu mera inte finns längre den kom bort....
#59 - 4 april 2016 19:46
[QUOTE=tanteva;n2353769]Vad mycket bättre det blev nu när du flyttat om stenarna tycker iaf jag =P...å vilka söta yngel va kul =)
Så skönt du fått ner nitriten... då är det som det skall nu och massa skoj =)

[/QUOTE]

Förr var det faktiskt mycket lättare för fiskarna att simma, mer liv var det, men just nu så är det mer gömställe samt om vissa kan vara aggressiva så finns det mer möjlighet att gömma sig för dem fiskarna som är svaga.

Jo jag skulle fråga varifrån kommer det karet är det nån sån aquaeel kar eller så ? för mitt på 114 hade en sådan lysramp förut, ja eller toppen var sådan i den färgen med men det var plast.

Hittade ju mitt på en loppis för 250 kr ink lysrörsrampen , som nu mera inte finns längre den kom bort....

Ja det är Aquael akvarium! Men byte från lysrör till Ledlampor istället.
Det var 2x60 cm. Det ger mycket bättre ljus faktiskt :)
De kostade mig 960kr inkl. adaptern :)
#60 - 5 april 2016 17:41
Hej igen allihopa!
Hoppas allt bra med er.

Nu tänkte jag lägga upp lite bilder :)
Hoppas det blir bra

[ATTACH=CONFIG]n2353831[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353832[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353833[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353834[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353835[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353836[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353837[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353838[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353839[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]n2353840[/ATTACH]

Nu räcker det för ikväll :)

Har ni några synpunkter eller några tips.. Så får ni mer än gärna säga det :)
#61 - 5 april 2016 23:04
ser fint ut det där =D gillar att du har så mycket grönt som du har i =)
#62 - 6 april 2016 11:14
[QUOTE=tanteva;n2353851]ser fint ut det där =D gillar att du har så mycket grönt som du har i =)[/QUOTE]

Tack så mycket! Kul att du tycker det :)

Jag tycker själv att det är jätte fint med växter, fast mina ciklider äter ju också växtbladen, men det gör inte så mycket. Kan köpa nya [:P]
#63 - 6 april 2016 12:33
ja vad gör man inte för att dom skall må bra =P...
#64 - 7 april 2016 17:52
[QUOTE=tanteva;n2353873]ja vad gör man inte för att dom skall må bra =P...[/QUOTE]
Precis! Man tänker ibland att dem är som sina egna barn :D

Nu har man fått ytligare ca. 10 yngel. Får se hur många som skall överleva :)
#65 - 8 april 2016 04:08
va skoj =D
Jag får mest räkbarn jag, det kom fram en del som är runt 0.5 cm så man såg dom här om dagen =D Jag ser dom inte förrns då så det är nog några till. Plus det är ytterligare minst 3 honor med rom... kaniner säger jag bara =D
#66 - 8 april 2016 22:39
[QUOTE=tanteva;n2353949]va skoj =D
Jag får mest räkbarn jag, det kom fram en del som är runt 0.5 cm så man såg dom här om dagen =D Jag ser dom inte förrns då så det är nog några till. Plus det är ytterligare minst 3 honor med rom... kaniner säger jag bara =D
[/QUOTE]
Haha jag håller med dig :)
Vad är det för räkor du har i karet?! Räkorna är alltid speciella i karet. De får karet ha en annan smak faktiskt :)
#67 - 9 april 2016 21:44
det är red crystal =) men en av dom ser ut som en tiger... med stripor som dem har he he ... eller så vill jag bara få det till att det är så... =P

Funderar på att skaffa blå till guramisarnas kar.... annars har jag ju inget på botten där , och nån som städar lite vill jag ju ha =D
#68 - 10 april 2016 14:17
[QUOTE=tanteva;n2354029]det är red crystal =) men en av dom ser ut som en tiger... med stripor som dem har he he ... eller så vill jag bara få det till att det är så... =P

Funderar på att skaffa blå till guramisarnas kar.... annars har jag ju inget på botten där , och nån som städar lite vill jag ju ha =D
[/QUOTE]

Jaha :) Det lät ju så fint! Crystal Red är så himla fina :)
Guramisarnas kar?! Har du 2 kar?!
#69 - 10 april 2016 14:30
nä inte än.. det är det jag skall fixa förseglingen på, men jag tar tid på mig för det luktar illa när man gör det =P
#70 - 16 april 2016 11:08
[QUOTE=tanteva;n2354051]nä inte än.. det är det jag skall fixa förseglingen på, men jag tar tid på mig för det luktar illa när man gör det =P
[/QUOTE]
Ber om ursäkt för mitt sena svar, men det är så mycket som händer omkring mig & det är därför man är inte lika aktiv här :)

Jaha, ibland tar det tid för oss att fixa saker. Det är ju helt okej. Hoppas att det gick bra med lukten
#71 - 16 april 2016 18:56
det gick bra med lukten nu är det bådet vatten och inredning i =D inga fiskar än dock.

Livet går före forum inget att be om ursäkt för =)
#72 - 23 april 2016 16:08
[QUOTE=tanteva;n2354361]det gick bra med lukten nu är det bådet vatten och inredning i =D inga fiskar än dock.

Livet går före forum inget att be om ursäkt för =)[/QUOTE]

Skönt att det blev bättre med lukten :)

Precis! Men snart kommer jag tillbaka som innan :)
#73 - 23 april 2016 17:38
lowtechen är igång nu vart 1 vecka =)
#74 - 23 april 2016 17:45
[QUOTE=tanteva;n2354755]lowtechen är igång nu vart 1 vecka =)[/QUOTE]

Så himla kul :)
Vad blir det för skoj där inne?!
#75 - 23 april 2016 17:55
kolla in bilderna i min tråd =D
#76 - 26 maj 2016 17:56
hur går det för dig Bisho ? hur har det gått med dina ciklider =D
#77 - 26 maj 2016 18:00
Ja, Bisho, var är du?