Mitt uppgraderade Akvarium

#1 - 11 oktober 2010 15:01
Hejsan!

Jag hade ett 50L som blev överbefolkat och bosatt av fel fish pågrund av en djuraffär...för många samt fisk som ej skall finnas i en 50L.

Nu har jag investerat i ett 250 kar från blocket.
Jag tänkte bifoga bilder när det är klart och bosatt om allt går bra men jag har fått mycket råd här samt läst en bra guide; [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287[/COLOR]

Nu har jag fått igång mitt 250 kar, Dag 1. jag undrar bara om jag gör rätt och hur mycket kemikaliera jag ska lägga till. Dag 1 hällde jag i 60ml Aquatan och en timme efter det 50 ml Nitrivec (enligt burksanvisning.) Nu ska det värmas och bakterierna ska köra igång och på Fredag tänkte jag flytta mina 10 neontetra ditt för a testa det i två veckor. Hur gör jag med kemikaleria, ska jag lägga till 50ml Nitrivec dagligen tills Fredag?

Samt, det här med vattenbyten på ett 250 kar, har hört att vissa gör veckobyten 30%, vissa gör det inte alls?

Tack för hjälpen!
#2 - 11 oktober 2010 15:13
Fishface skrev:
Hejsan!

Jag hade ett 50L som blev överbefolkat och bosatt av fel fish pågrund av en djuraffär...för många samt fisk som ej skall finnas i en 50L.

Nu har jag investerat i ett 250 kar från blocket.

Jag tänkte bifoga bilder när det är klart och bosatt om allt går bra men jag har fått mycket råd här samt läst en bra guide; [COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287[/COLOR]

Nu har jag fått igång mitt 250 kar, Dag 1. jag undrar bara om jag gör rätt och hur mycket kemikaliera jag ska lägga till. Dag 1 hällde jag i 60ml Aquatan och en timme efter det 50 ml Nitrivec (enligt burksanvisning.) Nu ska det värmas och bakterierna ska köra igång och på Fredag tänkte jag flytta mina 10 neontetra ditt för a testa det i två veckor. Hur gör jag med kemikaleria, ska jag lägga till 50ml Nitrivec dagligen tills Fredag?

Samt, det här med vattenbyten på ett 250 kar, har hört att vissa gör veckobyten 30%, vissa gör det inte alls?

Tack för hjälpen!

generell tumregel säger cirka 25% varje vecka, men det beror helt på vilken sorts kar man har.

vissa kar byter aldrig, vissa byter 20% varje dag.......

Normalt sällskapskar, cirka 25% per vecka.

Var dock beredd på att byta ofta och mycket i uppstarten,,,,,nitriten är lömsk.

stand by varje dag direkt efter du har kollat nitritnivån.....med dropptest.....aldrig stickor....

.
#3 - 11 oktober 2010 15:19
Vad gäller kemikalierna så kan jag egentligen bara svara läs på burken, dosering är lite olika beronde på preparat. Nitrivec behöver du egentligen bara om du får nitrit i karet så jag skulle skippa det för stunden, släpp i dina 10 tetror när vattnet har nått en bra temperatur och kolla sedan nitritvärdet ofta under de första veckorna. Orsaken till att du kan göra så här istället är att fiskarna du stoppar i kommer att fixa igång bakterierna åt dig om du bara tar det lite lugnt och inte förhastar dig.
Under den första månaden bör du mata extremt lite (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sedan det) och undvika vattenbyten om du inte får nitrit i karet. Skulle du få nitrit i karet så byter du 50% av vattnet dagligen tills vattenvärdet är under kontroll igen.
När karet väl är inkört så räcker det med att byta en gång i veckan och då ca 30% i taget. Det är bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket då stora vattenbyten kan förändra vattenvärden och temperatur ganska drastiskt.

Hoppas att detta fick saker och ting att klarna lite :)
#4 - 11 oktober 2010 15:22
Tack Kensa!

Jag är nästan lite sugen på att vänta med fisken tills Nitritet är under kontroll för de "funkar" just nu i det lilla akvariumet.
Sedan är detta inte ett nytt kar utan allt har använts förut ganska länge, förhoppningsvis hjälper det något!
#5 - 11 oktober 2010 15:27
Fishface skrev:
Tack Kensa!

Jag är nästan lite sugen på att vänta med fisken tills Nitritet är under kontroll för de "funkar" just nu i det lilla akvariumet.

Sedan är detta inte ett nytt kar utan allt har använts förut ganska länge, förhoppningsvis hjälper det något!

det går inte.....nitriten kommer när du får ner fisk i karet...inte innan...

sedan rusar nitriten i taket....tiklls dess att de goda baskuluskerna kommer ifatt....

ingen fisk....ingen cykling....

.
#6 - 11 oktober 2010 15:29
Vad gäller kemikalierna så kan jag egentligen bara svara läs på burken, dosering är lite olika beronde på preparat. Nitrivec behöver du egentligen bara om du får nitrit i karet så jag skulle skippa det för stunden, släpp i dina 10 tetror när vattnet har nått en bra temperatur och kolla sedan nitritvärdet ofta under de första veckorna. Orsaken till att du kan göra så här istället är att fiskarna du stoppar i kommer att fixa igång bakterierna åt dig om du bara tar det lite lugnt och inte förhastar dig.

Under den första månaden bör du mata extremt lite (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sedan det) och undvika vattenbyten om du inte får nitrit i karet. Skulle du få nitrit i karet så byter du 50% av vattnet dagligen tills vattenvärdet är under kontroll igen.

När karet väl är inkört så räcker det med att byta en gång i veckan och då ca 30% i taget. Det är bättre att byta ofta och lite än sällan och mycket då stora vattenbyten kan förändra vattenvärden och temperatur ganska drastiskt.

Hoppas att detta fick saker och ting att klarna lite :)

Det enda jag inte gjorde efter er guide var att plantera för mina växter är i det lilla akvariumet och tänkte flytta över en växt med tetrorna samt köpa ett par till i helgen, hoppas det inte är allra nödvändigast att platera växter direkt annars får jag flytta över två nu.
#7 - 11 oktober 2010 15:30
Kensa skrev:
det går inte.....nitriten kommer när du får ner fisk i karet...inte innan...

sedan rusar nitriten i taket....tiklls dess att de goda baskuluskerna kommer ifatt....

ingen fisk....ingen cykling....

.

Ah ok! men då åker de i när värmen är bra nog...det blir imorgon :)
#8 - 11 oktober 2010 15:35
gott, sedan är det dags att kolla nitriten 18-24 timmar efter det.....och sedan 1-2 ggr per dag under en tid....

stand by med spannen och slangen....

.
#9 - 11 oktober 2010 15:37
Kensa skrev:
gott, sedan är det dags att kolla nitriten 18-24 timmar efter det.....och sedan 1-2 ggr per dag under en tid....

stand by med spannen och slangen....

.

Lite sugen på dra en slang direkt ut it trädgården, jag drog in trådgårds slangen idag för att fylla det, tur att frugan inte var hem!
#10 - 11 oktober 2010 15:40
Fishface skrev:
Lite sugen på dra en slang direkt ut it trädgården, jag drog in trådgårds slangen idag för att fylla det, tur att frugan inte var hem!

auch....trädgårdsslangar är oftast behandlade med antimögel......

inget bra alls för firrarna att simma omkring i det vattnet om det finns rester av medlet kvar.....

hur gammal och hur välanvånd är slangen ??

.
#11 - 11 oktober 2010 15:50
Väldigt välanvänd [:o] och dryga 3-5 år gamal kanske äldre?
#12 - 11 oktober 2010 16:41
Fishface skrev:
Väldigt välanvänd [:o] och dryga 3-5 år gamal kanske äldre?
Spola ur slangen innan du använder den så spelar antimögel eller ej ingen roll! Här har du en länk där du kan se i vilka steg kvävecyceln etableras: http://www.bestfish.com/newtank3.html Kom ihåg att mata ytterst sparsamt för att undvika höga nitritvärden som annars går i höjden efter ca 1 vecka!
Bilagor:
#13 - 11 oktober 2010 16:46
åheim skrev:
Spola ur slangen innan du använder den så spelar antimögel eller ej ingen roll! Här har du en länk där du kan se i vilka steg kvävecyceln etableras: http://www.bestfish.com/newtank3.html Kom ihåg att mata ytterst sparsamt för att undvika höga nitritvärden som annars går i höjden efter ca 1 vecka!

Typ det jag tycker är lite och sedan dela det på hälften :)
Bra guide och den uppskattar jag, med mitt 50L som nu är under kontroll matade jag för mycket och hade höga nitrit värden, denna gång ska jag göra det rätt! Den guiden var nästa prick i mitt, inne på min sjätte vecka med det lilla akvariumet och där är allt under kontroll.
#14 - 11 oktober 2010 17:46
Kom ihåg att visa bilder också!:)
#15 - 11 oktober 2010 18:23
Miliimli skrev:
Kom ihåg att visa bilder också!:)

När allt gått bra ;)
#16 - 11 oktober 2010 18:24
Nånnå! ;) Vi vill ju se bilder på heela resan, från början till slut!
#17 - 11 oktober 2010 19:27
Miliimli skrev:
Nånnå! ;) Vi vill ju se bilder på heela resan, från början till slut!

Då så;
Mitt 50L akvarium som ni har hjälpt mig med, fyra Paracheirodon innesi fick ge livet åt detta akvarium :(
http://img508.imageshack.us/img508/1452/50l.jpg

Har fått yngel :)
http://img229.imageshack.us/img229/9748/yngel.jpg

Ställningen som var vitt, nysprayad i svart samt en frigolit skiva undertill
http://img214.imageshack.us/img214/181/stllning.jpg

Så var det dags att ta in akvariet som jag hade spolat utomhus
http://img197.imageshack.us/img197/5139/akvarietpplats.jpg

Frigolit skivan på plats, den största stenen på plats samt lite småsten för att fylla på runt frigoliten
http://img218.imageshack.us/img218/458/frigolit.jpg

Då ska vi fylla på vatten, jag tog trädgårdsslangen och har hoppet att inget från slangen hamnade i akvariet. Där är två mindre stenar, tre rötter, en kraftig pump och värmestaven.
http://img85.imageshack.us/img85/8296/vattenpfyllning.jpg

Färdigfyllt, pumpen tycker jag inte om, skall investera i en ny, den vilar på en sten samt stöds av karets kortvägg
http://img219.imageshack.us/img219/1062/fylltochklart.jpg
http://img812.imageshack.us/img812/316/fylltochklart2.jpg

Båda karen bredvid varandra, stor skillnad :)
http://img221.imageshack.us/img221/2036/bda.jpg

Dubbla lysrör, behållaren var vitt innan, spraymålad svart och nu är lyset på, mysigt, fast det fattas växter.
http://img186.imageshack.us/img186/327/frdigt.jpg

Och nu är temperaturen 21.5 grader Celsius.
#18 - 11 oktober 2010 19:46
Nice! :) Du har inte funderat på att skaffa någon slags bakgrund? Behöver ju inte vara någon dyr snitsig BTN eller något, en trevlig planch funkar också (antingen enfärgad eller typ klippvägg, de med många olika växter blir lätt, i mitt tycke, för råddiga) och de kostar inte många. De finns på alla djuraffärer som säljer fisk.

Här syns lite av min.
#19 - 11 oktober 2010 19:49
Miliimli skrev:
Nice! :) Du har inte funderat på att skaffa någon slags bakgrund? Behöver ju inte vara någon dyr snitsig BTN eller något, en trevlig planch funkar också (antingen enfärgad eller typ klippvägg, de med många olika växter blir lätt, i mitt tycke, för råddiga) och de kostar inte många. De finns på alla djuraffärer som säljer fisk.

Här syns lite av min.

Din tycker jag om!

Jag hade en bergsbakgrund på det lilla men jag tog bort den när jag flyttade hela ställningen så de fick lite dagsljus.
Det stora karet hade en bakgrund när jag köpte den men den var sliten så jag slängde den.
Skall in till mina nya djuraffär på Lördag och köpa lite växter och en bakgrund :)
#20 - 11 oktober 2010 19:52
Okej, det låter priima. Kommer att både gå och bli bra det här. :)
#21 - 12 oktober 2010 09:34
Flytten av fisk blir försenat tills Fredag för värmestaven har fått fnatt!
Den är inställd på 25 grader men tuggar på och det är 28 grader i akvariumet, stigande, snart får jag stänga av den.
Den är installerad på långsidan på bortre ändan, på motsatta ända sitter pumpen.
Denna ingick i akvariet när jag köpte det men verkar äldre samt sliten. Jag hade samma problem med mitt 50l och fick reklamera värmestaven.
Tyvärr har jag inte tid att åka tills på Fredag men då passar jag på att köpa nitritmedel samt växter.

Pumpen är ganska kraftig, det är inte för att den sitter i vattenströmmen för pumpen? [:o]
#22 - 12 oktober 2010 16:49
Vet inte om nån redan skrivit det men ett tips som jag gjort när jag starta nya kar:
Du hade väl ett 50L kar igång?
Ta då filtret från det och krama ut i nya karet.
Blir skitit som bara den men får i Massor med goa bakterier..
#23 - 12 oktober 2010 17:03
Det skulle jag kunna göra :)
#24 - 12 oktober 2010 17:54
Då får man massor av bakterier på en gång..
Och dom sugs in i pumpen och fastnar i filtret där dom gör nytta.
#25 - 13 oktober 2010 04:43
Sådär, nu har jag kramat ur filtret från lilla till stora akvariumet, grumligt och mysigt.
#26 - 13 oktober 2010 06:23
Verkar vara en Eheim pump du har så den är nog rätt så bra. Skaffa istället nya sugkoppar till den om det nu är det som saknas. Jag skulle då inte göra mig av med den om jag vore dig.
Karet blir nog riktigt bra då du får det klart.
#27 - 13 oktober 2010 08:53
Det är en Eheim och den är otroligt kraftig med dubbla filter, tänkte ringa dem idag och be om nytt material för att säkra den, tycker inte om att den vilar på en sten ;)

Jag retar mig på värmestaven, men temperaturen rör sig en grad per dag och jag skulle kunna släppa in tetrorna och sedan bara hålla kolla på temperaturen, runt 14:00 på Fredag sticker vi och köper en ny värmestav?
#28 - 13 oktober 2010 15:06
Då var det dags att flytta lite fisk, de som skall testa det i 3-4 veckor.

Själva flytten skedde med en saftbringare som fick påfyllning två gånger av det nya akvarie vattnet under en 45 minuters period, sedan doppade jag bara hela bringaren i det nya karet och de simmade ut själv.
http://img834.imageshack.us/img834/6890/flyttafisk.jpg

Så här mår de just nu :)
http://img214.imageshack.us/img214/879/inflyttade.jpg
#29 - 14 oktober 2010 10:33
Nitrit värdena i morse var godkända, kanske en lätt kick så jag bytte 50 liter vatten och behandlade med Nitrivec.
Flyttade ytteliggare en växt från det lilla akvariet.
#30 - 15 oktober 2010 08:22
God morgon,

Nitrivärdena i morse var godkända.
Skall till djuraffären i eftermiddag och köpa lite grejor :) så jag skriver mer då samt tar nya bilder.

När tycker ni att jag kan introducera resterande fiskar från det lilla akvariumet till det stora karet?
#31 - 15 oktober 2010 08:32
Fishface skrev:
God morgon,

Nitrivärdena i morse var godkända.

Skall till djuraffären i eftermiddag och köpa lite grejor :) så jag skriver mer då samt tar nya bilder.

När tycker ni att jag kan introducera resterande fiskar från det lilla akvariumet till det stora karet?

godmorgon

introducera inte mer fisk förens om en 3-4 veckor. karet måste gå in sig o de nyttiga bakterierna komma igång.
#32 - 15 oktober 2010 10:03
Då blir det tidigast, Allhelgona :)
#33 - 15 oktober 2010 14:24
Så, då var jag hemma och har valt ut mina nya invånare som skall flytta in efter 31 Oktober,

Det blir antingen Aequidens pulcher (min favorit) eller Cleithracara maronii, samt Mikrogeophagus ramirezi. Då är frågan, hur många skall man ha och utav dessa hona/hane?

Jag köpte ytterliggare tre Corydoras panda så nu har jag sex men de får flytta in i 50L så länge.
http://img254.imageshack.us/img254/4158/nypanda.jpg

Köpte en växt för 250 karet som rekommenderas för ciklider, Anubias barteri var. nana.
http://img229.imageshack.us/img229/3240/nyvxt.jpg

Hon rekommenderade att jag skulle ha fler malar i det stora karet och rekommenderad förutom Ancistrus sp. 'albino' som vi redan diskuterat; Platydoras costatus. Har inte bestämt mig för det blir många arter just nu...

Jag köpte en ny Doppvärmare för den gamle för stora karet stängs inte av när rätt temperatur nåtts men jag tror jag ska byta, det är en Fluval för 350liters fast jag har bara 250 liters och den är stor samt klumpig och jag får gräva i sanden för att den ska få plats?

Glömde Bilderna ;)
Stora Karet idag (fattas fyra växter, två sitter lilla, två när fiskarna flyttar.)
http://img814.imageshack.us/img814/5533/storakaret20101015.jpg

Lilla tanken med katten på andra sidan glaset :p
http://img4.imageshack.us/img4/1580/lillatanken20101015.jpg
#34 - 15 oktober 2010 14:33
köp en ny doppvärmare. de ska inte grävas ner i sanden.

jag skulle rekomendera bolivianska fjärilar istället för de vanliga. de vanliga är rätt känsliga o blir lätt sjuka, medans bolivianerna blir lite större o är betydligt tåligare :D. bara ett tips.
#35 - 15 oktober 2010 14:33
Jag la till lite bilder :)
#36 - 15 oktober 2010 14:35
hannesc skrev:
köp en ny doppvärmare. de ska inte grävas ner i sanden.

jag skulle rekomendera bolivianska fjärilar istället för de vanliga. de vanliga är rätt känsliga o blir lätt sjuka, medans bolivianerna blir lite större o är betydligt tåligare :D. bara ett tips.

De tyckte jag om, ska E-posta henne så får hon kolla sin leverantör, den andra Cikliden du rekommenderade som jag ville ha, Archocentrus multispinosus, hittar jag inte och jag har ringt runt i Skåne :(
#37 - 15 oktober 2010 14:39
jag har om du vill köpa. om du vill komma upp till jkpg. har en kull som ska iväg snart.
#38 - 15 oktober 2010 14:41
titta på bilderna. har du samma djup på gruset över hela karet? om du vill ha ett snyggare djup i karet så ska du ha myclet grus längst bak o tunnare fram. asså sluttande. blir en jäkla skillnad faktiskt.
#39 - 15 oktober 2010 14:58
Där har jag följt era råd, när jag la in gruset så gjorde jag sluttande högt baktill och lågt framtill, kanske 2cm skillnad från bakre och främre?
#40 - 15 oktober 2010 22:07
bra 2 cm? jag har nog säkert 7-10 cm ckillnad men det får man ju göra som man vill
#41 - 15 oktober 2010 22:21
Inte funderat på någon sorts bakgrund till dina kar?
#42 - 16 oktober 2010 08:01
hannesc skrev:
bra 2 cm? jag har nog säkert 7-10 cm ckillnad men det får man ju göra som man vill

Självklart jag värderar dina råd :) Bättre jag fixar det nu innan det blir dags att flytta fisk befolkningen. Nu har jag ett nytt projekt för helgen, tack Hannesc.
#43 - 16 oktober 2010 08:02

Jag har kollat på ett par, tänkte investera i det samtidigt som jag investera i nya fisk befolkningen samt växterna i början på November, har du förslag?
#44 - 16 oktober 2010 08:04
Någon som vill kommentera på;

"Det blir antingen Aequidens pulcher (min favorit) eller Cleithracara maronii, samt Mikrogeophagus ramirezi. Då är frågan, hur många skall man ha och utav dessa hona/hane?"

Hannesc, jag har skickat en förfrågan på Mikrogeophagus altispinosus.
#45 - 16 oktober 2010 09:01
av pulcher kan du ha 1+1 om du hittar fisk som är lite av strl. asså runt 6 -8 cm. samma sak med nyckelhålen. fjärilarna kan de ugentligen göra samma sak med men oftast är de lite mindre i affären så då kan man köpa ett gäng på typ 4-5 st o se hur de parar ut sig :)

vad menar du med förfrågan på bolivianerna?
#46 - 16 oktober 2010 17:54
hannesc skrev:
av pulcher kan du ha 1+1 om du hittar fisk som är lite av strl. asså runt 6 -8 cm. samma sak med nyckelhålen. fjärilarna kan de ugentligen göra samma sak med men oftast är de lite mindre i affären så då kan man köpa ett gäng på typ 4-5 st o se hur de parar ut sig :)

vad menar du med förfrågan på bolivianerna?

Ska se om djuraffären kan få tag i dem :)
#47 - 16 oktober 2010 19:29
Jag har lite problem att hitta reservdelar till mitt innerfilter sedan är det otroligt strömt i karet så jag är lite sugen på att köpa: EHEIM 2071 Professionel 3 250 - 950 l/h
#48 - 17 oktober 2010 15:35

Jag kar kollat in dessa bakgrundsmotiv som du sätter i akvariet, otroligt vackra men kostar också en förmögenhet. ;)
#49 - 18 oktober 2010 10:37
Då är vi inne på Dag 8, alla värden är bra, har haft små nitrit problem och då har jag bytt ungefär 50 liter vatten.

Fiskarna mår bra, väldigt lekfulla och äter bra (små mängder), kommer även fram till glaset vilket de inte gjorde i detta lilla akvariumet.

Bakgrunds motiov har jag inte valt än, förslag?
Har nog spikat fiskarna, återkommer snarast!
Har nog spikat resterande växter, återkommer snarast!
Min EHEIM pump, har lite problem med reservdelar, tänkte kanske invester i en EHEIM 2071 Pro 3, vad tycker ni?
#50 - 18 oktober 2010 10:54
bakgrund tycker jag alltid är snyggast om man har en som är i karet. men det funkar ju med svart solfilm med. bara du inte tar en planch med växter på som bakgrund. det är fasen nästan nackskott i pannan om man väljer en sån ;)
#51 - 18 oktober 2010 11:17
hannesc skrev:
bakgrund tycker jag alltid är snyggast om man har en som är i karet. men det funkar ju med svart solfilm med. bara du inte tar en planch med växter på som bakgrund. det är fasen nästan nackskott i pannan om man väljer en sån ;)

Håller med, sist hade jag solfilm men jag var sugen på de som man stoppar ner i akvariet, kan du rekommendera en online butik kanske? Priset jag har sett är inte det billigaste men ooo så snyggt det blir!
Bilagor:
#52 - 18 oktober 2010 11:17
slimlines är ju inte så dyra numera. kolla PWSS. de brukar vara bra samt guldfiskenzoo
#53 - 18 oktober 2010 11:21
Tackar!
#54 - 18 oktober 2010 11:23
vassego ;)
Bilagor:
#55 - 18 oktober 2010 13:01
Rätta mig om de har fel, Slimline skulle jag tänkt på innan jag fyllde akvariet? :)
#56 - 18 oktober 2010 13:03
Ungefär något i den stilen ja :) haha

Fishface skrev:
Rätta mig om de har fel, Slimline skulle jag tänkt på innan jag fyllde akvariet? :)
Bilagor:
#57 - 18 oktober 2010 13:05
hannesc skrev:
det är fasen nästan nackskott i pannan om man väljer en sån ;)

tur att du inte är här.....

.
#58 - 18 oktober 2010 13:13
Fishface skrev:

mhm.. det skulle du. ;) är väl så med alla bakgrunder utom plancher då :P
#59 - 18 oktober 2010 13:18
Men det är faktiskt jätte skoj att tömma allt vatten osv för att få dit en snygg bakgrund ;)
#60 - 18 oktober 2010 13:20
Finns det inte ett sätt att rädda bakterierna i filtret genom att tömma karet, installera bakgrund, torka i 24 timmar, fylla karet sedan in med pumpen och köra igång den igen? Typ flytta den till en spann eller lägga den i lilla akvariet?
#61 - 18 oktober 2010 13:25
ja det funkar. du kan ha filtret i en spann med akvarievatten o låta det gå där. titta i min malawi-170L tråd. där satte jag in en bakgrund ( fast det finns inga bilder från det) men jag bytte grus med o det blir ju mer eller mindre samma sak. en omstart nästan. :P
#62 - 18 oktober 2010 13:28
hannesc skrev:
ja det funkar. du kan ha filtret i en spann med akvarievatten o låta det gå där. titta i min malawi-170L tråd. där satte jag in en bakgrund ( fast det finns inga bilder från det) men jag bytte grus med o det blir ju mer eller mindre samma sak. en omstart nästan. :P

Låter bra, det positiva är att jag inte ska byta grus :) fast det får bli en stor spann, tror jag har en Eheim 2252 och den har ett jädra tryck på utflödet!
#63 - 18 oktober 2010 13:36
badkar som det kan ligga i då?
#64 - 18 oktober 2010 13:37
hannesc skrev:

Vänta nu!

Du byte sand och vatten, sedan stoppade du i fiskarna direkt utan 3-4 veckors väntetid? :)
#65 - 18 oktober 2010 13:38
hannesc skrev:
badkar som det kan ligga i då?

Jag ska nog gräva ut något rent och stort :)
#66 - 18 oktober 2010 13:41
haha aa det är ju bara för nått dygn
#67 - 18 oktober 2010 13:44
hannesc skrev:
haha aa det är ju bara för nått dygn

Eller så är det filtret...jag märkte en stor skillnad på hur jag startade det lilla jämfört med det stora karet. Efter att ha tryckt ut bakterier från lilla akvariets filter i det stora (två gånger) så har mina värden i det stora karet varit bättre övertid.
#68 - 18 oktober 2010 13:46
Fishface skrev:
Vänta nu!

Du byte sand och vatten, sedan stoppade du i fiskarna direkt utan 3-4 veckors väntetid? :)

japp det gjorde jag. jättebusigt va :P var jäkligt noga med matning o höll koll där i typ nån månad o det gick bra :D
#69 - 18 oktober 2010 13:46
Fishface skrev:
Vänta nu!

det finns trix som gör att man kan korta ner inkörningstiden.

ex så drattade jag ner full besättning till mitt 240 liters, cirka 3 timmar efter att jag hade
fyllt på med vatten,,,,,

men det är få förrunnat att få veta detta, man måste gå med i "akvariemurarna", då får man
reda på alla hemlighter.....

skämt åsido, har man tillgång till ett väl inkört filter, så kan man cut some corners,,,om man dessutom vet
vad man håller på med....kommer med erfarenheten........

.
#70 - 18 oktober 2010 13:50
Kensa skrev:
det finns trix som gör att man kan korta ner inkörningstiden.

ex så drattade jag ner full besättning till mitt 240 liters, cirka 3 timmar efter att jag hade

fyllt på med vatten,,,,,

men det är få förrunnat att få veta detta, man måste gå med i "akvariemurarna", då får man

reda på alla hemlighter.....

skämt åsido, har man tillgång till ett väl inkört filter, så kan man cut some corners,,,om man dessutom vet

vad man håller på med....kommer med erfarenheten........

.

Tack vare er så börjar jag få häng på det nu, när man startar från början utan att snacka med er tror man det är en bagis men ett par tusenlappar senare så slår man sig själv i huvudet för man kunde spara pengar om man hade pratat med er och sedan investerat och investerat rätt framförallt!
#71 - 18 oktober 2010 13:53
hannesc skrev:
slimlines är ju inte så dyra numera. kolla PWSS. de brukar vara bra samt guldfiskenzoo

Tack för referensen till Guldfiskenzoo, de har nu hjälpt mig med min pump också både med reservdelar och effekt :)
#72 - 18 oktober 2010 13:54
de 'är tokbra! har tillomed vart där. min morbror bor runt kvaretert från dom. nere i en källare har dom sin butik o är sådär vrålpackad med grejjer ;)
#73 - 18 oktober 2010 13:56
Fishface skrev:
Tack vare er så börjar jag få häng på det nu, när man startar från början utan att snacka med er tror man det är en bagis men ett par tusenlappar senare så slår man sig själv i huvudet för man kunde spara pengar om man hade pratat med er och sedan investerat och investerat rätt framförallt!

glad to be of assistance.

se bara upp för akvariehybrisen....svårbotad sjukdom....fick inte ordning på min
förrän regeringen satte stopp.....

som mest hade jag 11 kar.....sakta men säkert trappat ner till nu tre...stängde ner 2 i helgen.

men men....men....spanat in en liten hörna som skulle passa alldeles utmärkt för 2 kar på
120 liter vardera...med lite intressanta levandefödare,,,,,

.
#74 - 18 oktober 2010 13:58
Vad heter den butiken ? Jag såg en butik i en källare som jag inte sett tidigare vid torpa, hann bara se att det stod Aquarium. Var på en bakgata på torpa en liten bit ifrån Pizzeria Valentino :)
#75 - 18 oktober 2010 14:00
[INDENT]Vad heter den butiken ? Jag såg en butik i en källare som jag inte sett tidigare vid torpa, hann bara se att det stod Aquarium på fönsterna. Var på en bakgata på torpa en liten bit ifrån Pizzeria Valentino [:)] [/INDENT]

hannesc skrev:
de 'är tokbra! har tillomed vart där. min morbror bor runt kvaretert från dom. nere i en källare har dom sin butik o är sådär vrålpackad med grejjer ;)
#76 - 18 oktober 2010 14:00
som kensa säger. bara glad att man kan hjälpa till :D

o som han säger igen. se upp för hybrisen. på 6 månader startade jag 6 kar. nu är det nere på 5 då 2 är yngelkar. så 3 stycken är de som man verklgien försöker göra snygga o få till liksom.

såg ditt kap med levandefödare kensa. ska bli kul o se hur der ut :D
#77 - 18 oktober 2010 14:01
Kensa skrev:
glad to be of assistance.

se bara upp för akvariehybrisen....svårbotad sjukdom....fick inte ordning på min

förrän regeringen satte stopp.....

som mest hade jag 11 kar.....sakta men säkert trappat ner till nu tre...stängde ner 2 i helgen.

men men....men....spanat in en liten hörna som skulle passa alldeles utmärkt för 2 kar på

120 liter vardera...med lite intressanta levandefödare,,,,,

.

Nja, jag har fått rött kort för ovanvåningen med stora karet och det lilla framtida yngelboet men som jag sa till Hannesc i hans Kub tråd, jag har en källare uppdelad på två rum, 36 respektive 45 kvadrat meter som blir inflyttningsbara till våren...
#78 - 18 oktober 2010 14:02
woohoo! akvarieroom i källaren!!
#79 - 18 oktober 2010 14:03
hannesc skrev:

Jag fick inga negativa svar, inga onda blickar, inga hangman för ett malawi kar...
#80 - 18 oktober 2010 14:03
Är det en bra butik ? Var inne på djurmagasinet och såg enormt fint ut !

hannesc skrev:
#81 - 18 oktober 2010 14:07
Fishface skrev:
Jag fick inga negativa svar, inga onda blickar, inga hangman för ett malawi kar...

bra gytt .då 'är det bara köra på innan hon ångrar sig.

Hallander skrev:

va? akvarieroom är ingen butik :P eller menar du guldfisken zoo i kalmar?
#82 - 18 oktober 2010 14:07
hannesc skrev:

såg ditt kap med levandefödare kensa. ska bli kul o se hur der ut :D

kommer kanske en egen tråd vad det lider....skall bara rådda runt lite i karen....

göra mig av med excess lager på endlers först....

.
#83 - 18 oktober 2010 14:08
Hallander skrev:

I skåne finns det en jätte stor butik i Lomma, Zoogiganten. Vi har tre i Helsingborg.
#84 - 18 oktober 2010 14:09
Ja jag har då ingen aning om vad det var för något jag bara såg det stod aquarium nånting på fönsterna ner till källaren då jag körde förbi, så jag antog det var en affär :)

hannesc skrev:
bra gytt .då 'är det bara köra på innan hon ångrar sig.

va? akvarieroom är ingen butik :P eller menar du guldfisken zoo i kalmar?
#85 - 18 oktober 2010 14:12
haha okej :P vart då?
#86 - 18 oktober 2010 14:18
Bakom Torpas huvudgata om man tänker sig på samma sida som Shell macken, samma gata som pizzeria valentino om du vet var den ligger ? (Mkt god pizza) :D

hannesc skrev:
haha okej :P vart då?
#87 - 18 oktober 2010 14:21
pratar vi jkpg eller landskrona
#88 - 18 oktober 2010 14:25
Givetvis Jönköping haha !

hannesc skrev:
pratar vi jkpg eller landskrona
#89 - 18 oktober 2010 14:29
haha okej :P

torpa hänger jag väldigt sällan på så jag visste inte ens att det fanns ett ställe där :P jag hänger ju bara på DM så.
#90 - 18 oktober 2010 14:32
Allright ! :)
#91 - 18 oktober 2010 14:43
Ok då har vi bestämt fiskarna;

Vi behåller följande från lilla;
Epalzeorhynchos bicolor (den enda som inte är SA och vi har bara en)
Corydoras panda (6st)
Paracheirodon innesi (10st)
Otocinclus vittatus (2st)

De nya;
Aequidens pulcher (2st)
Ancistrus sp. 'albino' (3st)
Mikrogeophagus altispinosus (4-5st)
Sedan antingen Pterophyllum scalare eller Apistogramma hongsloi.
#92 - 18 oktober 2010 14:45
haha go skillnad på scalare o hongsloi du :P
#93 - 18 oktober 2010 14:56
hannesc skrev:
haha go skillnad på scalare o hongsloi du :P

Yes men rätta mig om jag har fel, mer än 2 ciklider är inte så bra? Fast kanske två dvärgciklider går ihop med en vanlig ciklid?
#94 - 18 oktober 2010 15:51
varför skulle inte det gå bra? jag har multispinosa, scalare o bolivianer ihop. funderar på att köpa några vejita med. var har du läst att det inte skulle gå bra?
#95 - 18 oktober 2010 16:13
hannesc skrev:
varför skulle inte det gå bra? jag har multispinosa, scalare o bolivianer ihop. funderar på att köpa några vejita med. var har du läst att det inte skulle gå bra?

Du vet, innan Zoopet, andra forum, massa snack som vanligt, nu blir jag lite gladare :)
Bilagor:
#96 - 18 oktober 2010 16:17
det går bra. bara du ser till att de finns plats för dom. revir vid lek etc.
#97 - 18 oktober 2010 16:25
Fixar vi :)

Nu ska jag beställa mina nya bakgrund, silikon samt mina reservdelar för pumpen. Det blev en Röd Gnejs bakgrund.
#98 - 18 oktober 2010 16:29
najs! :D
Bilagor:
#99 - 18 oktober 2010 17:51
hannesc skrev:
najs! :D

hannesc....ser du inte att han sa gnejs...inte najs......
#100 - 18 oktober 2010 18:16
aha. ja jag tyckte det lät konstigt med röd najs. har liksom inte hört talas om den stentypen. men tack kensa för att du upplyste mig :D
#101 - 19 oktober 2010 05:28
Jag har fortfarande en fråga, pumpen jag har, tror vi är en Eheim 2252, 1200 l/h, känns väldigt strömt i karet och två av de fisk arterna vi bestämt oss för tycker inte om strömt vatten.

A. Chansar och behåller nuvarande pump.
B. Köper en mindre pump, typ Eheim 2048.
C. Köper ett ytterfilter.
#102 - 19 oktober 2010 05:43
Fishface skrev:
Jag har fortfarande en fråga, pumpen jag har, tror vi är en Eheim 2252, 1200 l/h, känns väldigt strömt i karet och två av de fisk arterna vi bestämt oss för tycker inte om strömt vatten.

A. Chansar och behåller nuvarande pump.

B. Köper en mindre pump, typ Eheim 2048.

C. Köper ett ytterfilter.

1200 i ett 250 liters är inte så mycket strömt.

för det första kommer du aldrig upp till 1200 om du har minsta belastning i karet.
gojset i filtret kommer att dra ner på strömmen

för det andra, inredning, typ blommor / rötter / stenar, bryter strömmen.

för det tredje, om det nu skulle bli lite strömt, så rikta utblåset mot en ruta, eller koppla
på ett strilrör.

man skall upp i hiskeliga nivåer innan det blir för mycket.

ex så har jag i mitt 240 liters en teoretisk ström på 2250 liter....vilket enligt ditt resonomang
skulle få alla firrar att sitta som klistrade på en ruta....men det gör som inte......
dom tuffar runt som om inget hade hänt.

i 222 liters har jag 1400 liter

i 110 liters har jag 800 liter

man kan aldrig få för mycket filter.

.
#103 - 19 oktober 2010 06:35
Kensa skrev:
1200 i ett 250 liters är inte så mycket strömt.

för det första kommer du aldrig upp till 1200 om du har minsta belastning i karet.

gojset i filtret kommer att dra ner på strömmen

för det andra, inredning, typ blommor / rötter / stenar, bryter strömmen.

för det tredje, om det nu skulle bli lite strömt, så rikta utblåset mot en ruta, eller koppla

på ett strilrör.

man skall upp i hiskeliga nivåer innan det blir för mycket.

ex så har jag i mitt 240 liters en teoretisk ström på 2250 liter....vilket enligt ditt resonomang

skulle få alla firrar att sitta som klistrade på en ruta....men det gör som inte......

dom tuffar runt som om inget hade hänt.

i 222 liters har jag 1400 liter

i 110 liters har jag 800 liter

man kan aldrig få för mycket filter.

.

Jag får filma den :)

Den är riktat mot bortre kortsidan, och har ett strilrör, kanske ska sätta en växt i botre hörnan också :)
#104 - 19 oktober 2010 10:27
#105 - 19 oktober 2010 11:01
hörrö fishy! varför lägger du inte upp den på youtube istället ??

o sen: har du strilrör fast änden inte är proppad?? eller vad?

o du borde skaffa någon form av bakrund. iaf tills du får tag i slimlines. det står i djurskyddslagen att en sida måste vara inskyddsskärmad. ta svart sopsäck tejpa dit. kan faktiskt bli riktigt snyggt.
#106 - 19 oktober 2010 11:22
hannesc skrev:
hörrö fishy! varför lägger du inte upp den på youtube istället ??

o sen: har du strilrör fast änden inte är proppad?? eller vad?

o du borde skaffa någon form av bakrund. iaf tills du får tag i slimlines. det står i djurskyddslagen att en sida måste vara inskyddsskärmad. ta svart sopsäck tejpa dit. kan faktiskt bli riktigt snyggt.

Youtube slog mig efter jag hade rullat upp den på imageshack. Ska visa mer video snart så jag fixar det till nästa gång.

Röret som du ser är hur ägaren innan hade det, rådet jag fått är att ta bort både det mjuka röret från pumpen till strilröret, samt ta bort strilröret som sitter fast med sugkoppar på glaset.

Tar en sopsäck :)

P.S. Har pratat med en djuraffär, jämför priser etc så nu har de lagt sig i angående mitt fisk intresse. I quote "[FONT=Calibri]Boliviansk Fjärils-ciklid -Som jag ser på det så är det inte ett jättestort akvarium –Blå ciklider är väldigt lättlekta och revirhävdande när de leker… Vilket de ofta gör gång… på gång… på gång.. tja du ser principen… Hade jag varit dig hade jag antingen tagit bort neontetra bolivianska och kör på blåcikliderna eller valt bort blåcikliderna och haft någon annan trevligare o lite mer fridsam ciklid t.ex. nyckelhåls som du var inne på, eller varför inte ett par Sajica? Det finns även ett otal charmiga varianter i lite mindre strl som mässingsmunruvare, egyptisk munruvare, thomasiciklider, dorsigerusciklid mm mm mm…."[/FONT]
#107 - 19 oktober 2010 11:26
ang. djuraffärens svar:

jaha. och?

boliviander har du plats för. o om de leker hela tiden är rätt kul bara. tvivlar på att något yngel kommer överleva om du har neoner o lite andra fiskar där i. de kommer käka upp vilket kan vara bekvämt:P

nyckelhål är helt rätt lite lugnare, sajica är trevliga de med men de kan nog leka precis lika ofta som blå ciklid.

aja du bestämmer :P'
#108 - 19 oktober 2010 11:30
hannesc skrev:
ang. djuraffärens svar:

jaha. och?

boliviander har du plats för. o om de leker hela tiden är rätt kul bara. tvivlar på att något yngel kommer överleva om du har neoner o lite andra fiskar där i. de kommer käka upp vilket kan vara bekvämt:P

nyckelhål är helt rätt lite lugnare, sajica är trevliga de med men de kan nog leka precis lika ofta som blå ciklid.

aja du bestämmer :P'

Om du menar att de punkterade mina däck, inte nära. Nyckelhål är trevliga och det hängde mycket mellan dem och Blå Ciklid men vi tycker om de blå! Sagica är fina men var aldrig på min lista. De mindre fiskarna de gett exempel på, en hittar jag inte, två är inte SA och den sista är ingen skillnad från en Fjärilsciklid. Neoner tänker jag inte fylla på med utan de som är där, mina tio stannar och sedan blir det inte fler, vi får kaste den stenen när den dagen kommer :)
#109 - 19 oktober 2010 13:27
Min order är på väg, postades idag, förhoppningsvis ankomst imorgon! :)
#110 - 19 oktober 2010 20:05
Vad tycker ni om 3D bakgrunder?
#111 - 19 oktober 2010 20:08
Fishface skrev:
Vad tycker ni om 3D bakgrunder?

Vissa är riktigt snygga som dom på denna sidan http://www.unimati.biz/group.asp?group=178
#112 - 19 oktober 2010 20:13
Saturnus80 skrev:
Vissa är riktigt snygga som dom på denna sidan http://www.unimati.biz/group.asp?group=178

Ah, snygga!
#113 - 19 oktober 2010 23:59
Dessutom är dom rätt bra mycket billigare än BTN.
#114 - 20 oktober 2010 05:17
Saturnus80 skrev:
Dessutom är dom rätt bra mycket billigare än BTN.

Jag har redan beställt BTN som skall ankomma idag :)
#115 - 20 oktober 2010 09:32
Vad använder ni för medel så att växterna mår bra? Jag har blivit rekommenderat Easylife Easycarbo vilket tillsätts daligen eller/och Easylife Ferro som är väl veckovis?
#116 - 20 oktober 2010 09:43
Fishface skrev:
Vad använder ni för medel så att växterna mår bra? Jag har blivit rekommenderat Easylife Easycarbo vilket tillsätts daligen eller/och Easylife Ferro som är väl veckovis?

dom flesta (dock inte jag) kör med PMDD, billigt och bra, enkelt att dosera vid veckoliga vattenbyten.

.
#117 - 20 oktober 2010 09:51
3d bakggrunder höjjer känslan i ett kar markant tycker jag. nästan ett måste. men bara nästan.

som kensa säger kör nog de flesta med PMDD ( som jag ) o easycarbo eller CO2 via mäsk eller trycksatt system
#118 - 20 oktober 2010 10:10
Pmdd?
#119 - 20 oktober 2010 10:27
hannesc skrev:
3d bakggrunder höjjer känslan i ett kar markant tycker jag. nästan ett måste. men bara nästan.

som kensa säger kör nog de flesta med PMDD ( som jag ) o easycarbo eller CO2 via mäsk eller trycksatt system

fast i Fishface fall, så skulle jag i första mediumsized karet inte satsa på blommor som kräver en massa teknik.

det är tyvärr lika med blommor som med fisk, dvs man skall börja lugnt och stilla med arter som INTE är för experter.

vingelmånen är inte så stor...."minsta" misstag så har man en hel hög med döda blommor eller en algexplosion modell
riktigt tråkig, vilket kan få den mest inbitne akvaristen att tappa sugen.

nä...satsa på snabbt växande, enkla blommor, vallisar, svärdsplanta, cryptos, hornsärv, etc etc.

till detta räcker det gått med PMDD + vanlig belysning. (eller som jag gör, bottengödning + lågt med ljus)

KISS...................

Keep
It
Simple
Stupid

(Stupid är inte riktat mot någon här.....)

.
#120 - 20 oktober 2010 10:28
#121 - 20 oktober 2010 10:45
hannesc skrev:

Nu har jag redan beställt slimline ;)
#122 - 20 oktober 2010 10:45
det är ju en 3d bakgrund, bara att den är slimmad
#123 - 20 oktober 2010 10:55
hannesc skrev:
det är ju en 3d bakgrund, bara att den är slimmad

Hoppas den kommer idag, lite nervös att flytta fiskarna tillbaks till lilla akvariet, stress stress!
#124 - 20 oktober 2010 13:19
Kensa skrev:
fast i Fishface fall, så skulle jag i första mediumsized karet inte satsa på blommor som kräver en massa teknik.

det är tyvärr lika med blommor som med fisk, dvs man skall börja lugnt och stilla med arter som INTE är för experter.

vingelmånen är inte så stor...."minsta" misstag så har man en hel hög med döda blommor eller en algexplosion modell

riktigt tråkig, vilket kan få den mest inbitne akvaristen att tappa sugen.

nä...satsa på snabbt växande, enkla blommor, vallisar, svärdsplanta, cryptos, hornsärv, etc etc.

till detta räcker det gått med PMDD + vanlig belysning. (eller som jag gör, bottengödning + lågt med ljus)

KISS...................

Keep

It

Simple

Stupid

(Stupid är inte riktat mot någon här.....)

.

Jag hade tänkt mig de jag har nu;
Galört (växar som ogräs)
Dvärgsvärdplanta
Heteranthera zosterifolia

Samt;
Vallisneria
Anubias (har köpt 1)
Sagittaria
Vattenspikblad
#125 - 20 oktober 2010 13:21
Fishface skrev:
Jag hade tänkt mig de jag har nu;

Galört (växar som ogräs)

Dvärgsvärdplanta

Heteranthera zosterifolia

Samt;

Vallisneria

Anubias (har köpt 1)

Sagittaria

Vattenspikblad

sååå....då behöver du som jag ser det inte fläska på med extrem belysning och CO2 gödning.

vanlig belysning + lite PMDD, kanske en fnutt easy carbo ibland...sedan är det grönt (ha ha ha)

.
#126 - 20 oktober 2010 13:48
Kensa skrev:
sååå....då behöver du som jag ser det inte fläska på med extrem belysning och CO2 gödning.

vanlig belysning + lite PMDD, kanske en fnutt easy carbo ibland...sedan är det grönt (ha ha ha)

.

Funny :)

Jag lägger till foto m.m när allt kommer igång samt när jag fixar till allt!
#127 - 20 oktober 2010 14:01
neeee bilder nu. man vill ju se hela processen o inte bra färdigt resultat! ta bilder under tiden du håller på!
#128 - 20 oktober 2010 15:51
hannesc skrev:
neeee bilder nu. man vill ju se hela processen o inte bra färdigt resultat! ta bilder under tiden du håller på!

Det ska jag :)
#129 - 20 oktober 2010 18:19
Dum fråga, måste pumpen vara igång i det tillfälliga förvaret när jag sätter på bakgrunden, alltså jag har stora problem att hitta något, har inget badkar eller något sådant och jag har baljor men de är inte super rena :)
#130 - 20 oktober 2010 18:57
diska ur en balja. om filtret står still i vatten så dör bakterierna efter kanske ett gäng timmar. osäkert hur många men 1-2 dygn skulle jag inte ha det stående still.

alternativt köp en balja på IKEA. kan vara bra o ha i frmatiden :D
#131 - 20 oktober 2010 19:52
Lite luddigt svar kanske. ;) Det måste vara cirkulation på pumpen annars dör bakterierna efter ca 2 timmar. Koppla in pumpen i det lilla akvariet, badkaret (ordentligt avsjöljt) eller en balja.
Håller med hannesc, skaffa en balja, kommer alltid att vara bra o ha.
#132 - 21 oktober 2010 06:20
Ok!

Då kör vi igång sakta men säkert!

Paketet har kommit!
http://img2.imageshack.us/img2/2138/inkp.jpg

Reservdelarna för pumpen :)
http://img801.imageshack.us/img801/4117/reservh.jpg

Den berömda baljan som skall vara hem för pumpen, efter rengöring.
http://img69.imageshack.us/img69/1624/balja.jpg

Startade tidigt med rengöring, lite för tidigt, frost och minusgrader!
http://img259.imageshack.us/img259/5972/kallt.jpg

Kommer nog mer bilder under dagen.
#133 - 21 oktober 2010 07:13
haha såg för jäkla kallt ut det där du :P
#134 - 21 oktober 2010 08:07
Baljan är ren och redo.
http://img253.imageshack.us/img253/1860/baljanren.jpg

Byter slang, lite kortare.
http://img695.imageshack.us/img695/9818/kortareslangf.jpg

Flytta växter till lilla.
http://img684.imageshack.us/img684/6347/flyttaplantor.jpg

Flytta rötter och stenar.
http://img230.imageshack.us/img230/7233/rtterochstenar.jpg

Flytta pumpen och köra igång den.
http://img192.imageshack.us/img192/5083/pumpenflyttad.jpg

Dags att fånga fishy.
http://img403.imageshack.us/img403/8243/fngafisk.jpg

Och fisken fångad.
http://img822.imageshack.us/img822/4223/fiskenfngad.jpg

Och det andra husdjuret blev hungrig, skojar bara!
http://img29.imageshack.us/img29/271/hungrigkatt.jpg

Dags att tömma karet! 250l usch!
http://img267.imageshack.us/img267/4760/tmmavatten.jpg

Slutligen är karet tomt (tömde en 125 liter i baljan)
http://img810.imageshack.us/img810/1450/karettomt.jpg

Som ni ser har jag flyttat undan gruset, torkat bakre rutan och skall börja installera bakgrund snart...
#135 - 21 oktober 2010 08:16
se nu till att använda aceton o torka rent bakrutan. för att få bort ala fettfläckar etc. så silikonet fäster ordentligt
#136 - 21 oktober 2010 08:40
egentligen borde man nog tömma ur karet på all grus....torka rent med vatten, låta torka, sedan lite aceton, sedan torka, sedan limma dit bakgrunden.....

.
#137 - 21 oktober 2010 09:04
håller med dig kensa. lättare att limma dit bakgrunden om man lägger karet ner dessutom
#138 - 21 oktober 2010 09:31
sedan har man inte alltid koll på händer, teknik, ungar, frugan, och annat mer eller mindre oviktigt krafs....

man kan dock alltid ge sig den på att råkar alltid stöta till gruset så att det ramlar tebax...samtidigt som man
har lagt första silikonsträngen......

.
#139 - 21 oktober 2010 09:34
det har hänt mer än en gång att man har stått och beundrat sitt nyplanterade kar med kaffekoppen i handen,
då man upptäckar att jättevallisen står 7 cm fel....så man ställer koppen på karen...ska ju bara ner med handen
i 12 sek och flytta på blomman....så nafsar en firre i handen...inte för att det gör ont...men man reagerar...och
plums så ligger kaffekoppen i karet....

tror det har hänt 3 ggr.....dock har koppen alltid varit tom....

ingen skada ännu.....men men...det är som det är....

shit will always happen.....

.
#140 - 21 oktober 2010 09:38
haha. naa kaffekoppen håller jag undan karet i det sammanhanget..men en macka har jag lyckat plutta i en gång. vilket uppskattades av invånarna
#141 - 21 oktober 2010 09:52
Körde och köpte Acceton, har tvättat av samt torkat extra samt sugit upp så mycket vatten som möjligt. Fick justera bakgrunden lite men nu sitter den på plats och är i vinkel på millimetern.

http://img181.imageshack.us/img181/4222/bakgrundpplats.jpg
#142 - 21 oktober 2010 10:02
najs! mitt malawi kar är ju precis ett sånt som ditt. fast på 250l. Jag tog bort bakelit-ramen o metall kanterna så jag fick hel-glas :) ( elelr ja...jag behöll ramen nederst iof)

silikonat den nu eller?
#143 - 21 oktober 2010 10:03
hannesc skrev:
haha. naa kaffekoppen håller jag undan karet i det sammanhanget..men en macka har jag lyckat plutta i en gång. vilket uppskattades av invånarna

Skinksmörgås?
#144 - 21 oktober 2010 10:05
jepp. precis!
#145 - 21 oktober 2010 10:06
hannesc skrev:
najs! mitt malawi kar är ju precis ett sånt som ditt. fast på 250l. Jag tog bort bakelit-ramen o metall kanterna så jag fick hel-glas :) ( elelr ja...jag behöll ramen nederst iof)

silikonat den nu eller?

Den är odentligt silikonat, tror inte jag får av den igen om jag så ville plus den är justerad på millimetern på alla sidor, jag tycker det ser very najs ut, så stort tack till er, nu är det bara tålamod och låta den torka i 24 timmar :)

Sedan är det dags att flytta in allt igen samt beställa från djuraffären. Pumpen går för fullt ute i uterummet så den baljan är min nya fiskbalja!
#146 - 21 oktober 2010 10:07
Det roligaste är att den här flytten så justerade fiskarna helt och hållet till det lilla med sina gamla kamrater, kanske för där är så mycket växer nu, lite halvmysigt.
#147 - 21 oktober 2010 10:09
Fishface skrev:
Körde och köpte Acceton, har tvättat av samt torkat extra samt sugit upp så mycket vatten som möjligt. Fick justera bakgrunden lite men nu sitter den på plats och är i vinkel på millimetern.

http://img181.imageshack.us/img181/4222/bakgrundpplats.jpg

1 mm fel.....kommer att se lustigt ut...... (ha ha ha ha)....

.
#148 - 21 oktober 2010 10:12
Fishface skrev:
Den är odentligt silikonat, tror inte jag får av den igen om jag så ville plus den är justerad på millimetern på alla sidor, jag tycker det ser very najs ut, så stort tack till er, nu är det bara tålamod och låta den torka i 24 timmar :)

Sedan är det dags att flytta in allt igen samt beställa från djuraffären. Pumpen går för fullt ute i uterummet så den baljan är min nya fiskbalja!

faktum är att det kan längre tid än 24 timmar.

det beror på luftfuktighet / temp / antal bilder som postas på zoopet / etc etc.

bästa sättet att kolla.....stoppa ner näsasn i karet....dra in....luktar det ättika....så är det inte klart ännu,.,,,

.
#149 - 21 oktober 2010 10:21
Kensa skrev:
faktum är att det kan längre tid än 24 timmar.

det beror på luftfuktighet / temp / antal bilder som postas på zoopet / etc etc.

bästa sättet att kolla.....stoppa ner näsasn i karet....dra in....luktar det ättika....så är det inte klart ännu,.,,,

.

Då är det inte klart just nu för det luktar inlagd gurka :)
#150 - 21 oktober 2010 10:23
Kvalificerar jag som Gold Member efter detta? :)
#151 - 21 oktober 2010 10:35
Fishface skrev:
Kvalificerar jag som Gold Member efter detta? :)

nope....det kostar 225 pesos till Kjell & Admin + 200 var till mig och hannesc !!!!!

(konsultarvode)

.
#152 - 21 oktober 2010 11:03
Kensa skrev:
nope....det kostar 225 pesos till Kjell & Admin + 200 var till mig och hannesc !!!!!

(konsultarvode)

.

Jo Jo men jag tycket att en Gold Member ska kvalificera som erfaren Akvarie ägare :)
#153 - 21 oktober 2010 11:09
Fishface skrev:
Jo Jo men jag tycket att en Gold Member ska kvalificera som erfaren Akvarie ägare :)

hmmm....då skulle nog de flesta guldisar på forumet bli diskade....

.
#154 - 21 oktober 2010 11:26
utom jag o kensa o anjo o mats bryzel o karro typ :P haha nedå. men du kvalificerar dig iaf som guldis om man tittar på intressanta inlägg o bilder etc. :D tycker jag iaf.

hoppsa nu du la silikon vid sidorna så inga småfiskar kan smita in bakom på nått sätt.
#155 - 21 oktober 2010 11:28
Hannesc, nu kan jag fixa gruset så det är högre bak 7-8cm :)
#156 - 21 oktober 2010 11:28
hannesc skrev:
utom jag o kensa o anjo o mats bryzel o karro typ :P haha nedå. men du kvalificerar dig iaf som guldis om man tittar på intressanta inlägg o bilder etc. :D tycker jag iaf.

hoppsa nu du la silikon vid sidorna så inga småfiskar kan smita in bakom på nått sätt.

Yes :) den är silikonad överallt som en borg!
#157 - 21 oktober 2010 11:30
Fishface skrev:
Hannesc, nu kan jag fixa gruset så det är högre bak 7-8cm :)

yeey!! :D
#158 - 21 oktober 2010 11:34
alltså......hade jag varit som du så hade jag drattat ner lite bottengödning längst bak.....

.
#159 - 21 oktober 2010 12:01
Kensa skrev:
alltså......hade jag varit som du så hade jag drattat ner lite bottengödning längst bak.....

.

Vaddå? Förklara :)
#160 - 21 oktober 2010 12:16
jag tycker att de flesta blommor jag har haft, har fått en bra start med lite bottengödning i gruset.

(jag kör numera enbart med bottengödning)

.
#161 - 21 oktober 2010 12:23
Kensa skrev:
jag tycker att de flesta blommor jag har haft, har fått en bra start med lite bottengödning i gruset.

(jag kör numera enbart med bottengödning)

.

Vilken typ använder du så jag kan leta efter den?
#162 - 21 oktober 2010 12:38
Fishface skrev:
Vilken typ använder du så jag kan leta efter den?

använder två sorter, men denna är fovoriten.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4116&cat=0&page=1

men se upp.....

om du drattar ner denna, och sedan kör med PMDD (eller liknande) så kan det bli lite för mycket av det goda.

när jag gjorde det, så blev det väldigt mycket alger....kanske berodde på annat,,,men när jag slutade med PMDD'n
så försvann algerna, men blommorna fortsatte att växa.....

.
#163 - 21 oktober 2010 13:04
Kensa skrev:
använder två sorter, men denna är fovoriten.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4116&cat=0&page=1

men se upp.....

om du drattar ner denna, och sedan kör med PMDD (eller liknande) så kan det bli lite för mycket av det goda.

när jag gjorde det, så blev det väldigt mycket alger....kanske berodde på annat,,,men när jag slutade med PMDD'n

så försvann algerna, men blommorna fortsatte att växa.....

.

Ska det appliceras under gruset?
#164 - 21 oktober 2010 13:14
Fishface skrev:
Ska det appliceras under gruset?

japp...man lägger det längst ner mot bottenglaset...sedan grusen ovanpå.

notera igen...om du planerar PMDD.....gör inte detta....

fördelen med PMDD är att du kan hålla på i flera år.

nackdel...om du börjar slarva...då kan de gå snabbt illa för blommorna....

fördel bottengödning...behöver inte hålla på med nått annat...sköter sig självt...

nackdel....det håller absolut inte i flera år....max 1 år...förmodligen inte mer än 8-9 månader...

sedan måste man tömma hela karet och börja om.....

.
#165 - 21 oktober 2010 13:24
Kensa skrev:
japp...man lägger det längst ner mot bottenglaset...sedan grusen ovanpå.

notera igen...om du planerar PMDD.....gör inte detta....

fördelen med PMDD är att du kan hålla på i flera år.

nackdel...om du börjar slarva...då kan de gå snabbt illa för blommorna....

fördel bottengödning...behöver inte hålla på med nått annat...sköter sig självt...

nackdel....det håller absolut inte i flera år....max 1 år...förmodligen inte mer än 8-9 månader...

sedan måste man tömma hela karet och börja om.....

.

TÖMMA KARET! skojar bara, jag trivdes med det jag gjorde idag fast bolla jobb och akvarium är inte bra för stressnivåerna och hjälper inte tålamodet.

Jag har satt mina pilar på PMDD med ett schema uppsatt i Outlook så man håller koll :)
#166 - 21 oktober 2010 13:31
bra pilar
#167 - 21 oktober 2010 14:43
Det lilla akvariet blev ganske trevligt med alla växterna, ska nog flytta det till kontoret och ha det så med mina mollys :)

http://img508.imageshack.us/img508/8046/pa220003.jpg
#168 - 21 oktober 2010 14:56
mys :D
#169 - 21 oktober 2010 19:06
Då har jag lagt in min beställning för växter och fiskar till min djuraffär :)
#170 - 21 oktober 2010 19:12
Jättefint med all växtlighet :) Gillar starkt lummiga kar!
#171 - 21 oktober 2010 19:50
Miliimli skrev:
Jättefint med all växtlighet :) Gillar starkt lummiga kar!

Jag med! och typiskt SA! Mina neoner stormtrivs. Så vill jag ha det i stora karet :)
#172 - 22 oktober 2010 09:29
Nur har det gått 24 timmar. Det framkommer en svag, väldigt svag lukt av ättiksgurka så tålamodet säger att jag ska vänta :)
#173 - 22 oktober 2010 09:55
Fishface skrev:
Nur har det gått 24 timmar. Det framkommer en svag, väldigt svag lukt av ättiksgurka så tålamodet säger att jag ska vänta :)

isf borde det vara OK ikväll....

men du....var e bilderna ?

.
#174 - 22 oktober 2010 10:04
Tja, inte mycket har ändrats :)

http://img203.imageshack.us/img203/2623/pa230001.jpg

http://img222.imageshack.us/img222/6996/pa230002.jpg

Jag beställde fiskar, växter och medel igår men det visste ni redan.
#175 - 22 oktober 2010 10:41
Och nu har jag fixat en lutning på gruset, 3cm fram och 7.5cm back.

http://img405.imageshack.us/img405/2623/pa230001.jpg
#176 - 22 oktober 2010 10:45
ser ju kanon ut"! :D
#177 - 22 oktober 2010 10:50
Tack, jag är väldigt nöjd :)
#178 - 22 oktober 2010 13:01
Då har jag placerat stenar och rötter, skapat ett par gömställen.

http://img64.imageshack.us/img64/6441/placering1.jpg

http://img203.imageshack.us/img203/4200/placering2.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/9242/placering3.jpg

Då är det bara att fylla på med nytt vatten ;) ...ikväll eller imorgon.
#179 - 22 oktober 2010 17:22
Då var det dags och jag är så nöjd!!!

Påfyllning.
http://img26.imageshack.us/img26/493/pfyllning.jpg

Äntligen fyllt, skojar bara, det gick snabbare den här gången...
http://img440.imageshack.us/img440/3070/fyllt.jpg

Så underbart och vackert, pumpen är fixad och doppvärmaren är på, 13 grader...lite kallt :)
http://img219.imageshack.us/img219/8394/vrmning.jpg

Katten godkänner under påfyllning!
http://img89.imageshack.us/img89/8959/pa230003.jpg
#180 - 23 oktober 2010 06:41
God murning,

25 garder varmt, det blir nog en flytt idag :)
#181 - 23 oktober 2010 10:33
#182 - 23 oktober 2010 12:54
Nice! I med mera växter nu bara!:p Någon stor svärdplanta som gömmer pumpen i vänstra bakre hörnet?
#183 - 23 oktober 2010 15:08
Kommer snart med mer, har köpt två växter, nya fiskar samt fått en ny doppvärmare :)
#184 - 23 oktober 2010 18:13
Gott folk, stort tack till alla som hjälpt till, speciellt stort tack till Hannesc, Kenda och Miliimli.

Köpte idag;
2st Aequidens pulcher (hona/hane)
4st Mikrogeophagus altispinosus (1 hane/ 3 honor)
3st Ancistrus sp. 'albino' (1 hane/ 2honor)
Om det inte stämmer med hone/hane så får jag byta.
2st Växter

Allt på plats inklusive nya växter, den långe till höger och en växt längs till vänster, har inte namnen på dem men det kommer :)
http://img249.imageshack.us/img249/2305/inredningpplats.jpg

Aequidens pulcher
http://img249.imageshack.us/img249/9929/blciklid1.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/8257/blciklid2.jpg

http://img801.imageshack.us/img801/5333/blciklid3.jpg

Ancistrus sp. 'albino'
http://img214.imageshack.us/img214/4671/85165947.jpg

Mikrogeophagus altispinosus
http://img530.imageshack.us/img530/7283/mikrogeophagusaltispino.jpg

http://img215.imageshack.us/img215/7283/mikrogeophagusaltispino.jpg

Videos;
Kolla strömmen, så den inte är för kraftig?
" target="_blank">

Mina nya fiskar :)
"" target="_blank">[COLOR=#0033cc]
[/COLOR]

De fiskar som redan är bosatta;
6st Corydoras panda
10st Paracheirodon innesi
2st Otocinclus vittatus
1st Epalzeorhynchos bicolor

Resterande frågor till er;
1. Jag har 8st Poecilia sphenops i det lilla akvariumet, lite ångest för de har det så tråkigt, ska jag flytta dem till det stora karet?
2. Om ni tittat på videon, är det för kraftig ström?

Tack :)
#185 - 23 oktober 2010 20:50
jag tänker inte ge en enda kommentar just nu.

och det har inget med hur karet ser utt.

det beror helt enkelt på att jag är just nu fötrbannttr fukll.

jag återrkomer sennare

inte heltn nöjd med att frugan tyckte viu skulle ha en drinking contest ute på stAN.

JAG FÖRLORADE

.

.
#186 - 24 oktober 2010 08:08
Kensa skrev:
jag tänker inte ge en enda kommentar just nu.

och det har inget med hur karet ser utt.

det beror helt enkelt på att jag är just nu fötrbannttr fukll.

jag återrkomer sennare

inte heltn nöjd med att frugan tyckte viu skulle ha en drinking contest ute på stAN.

JAG FÖRLORADE

.

.

HAHAHAHAHAH...... nej, vänta.. HAHAHAHAHAH!:D

Annars snyggt! Fina blåcikider!!:)
#187 - 24 oktober 2010 08:43

Lite fler videos;

Blå Cikliderna poserar för kameran,
[/COLOR]

Guld Ancistrus rensar stenen,
[/COLOR]

Blå Cikliderna åker som hissar upp och ner antingen jagar de sin spegelbild, eller så försöker de rymma genom glaset eller så leker de, samt lite lek runt stenen av de Bolivianska Fjärilscikliderna.
[/COLOR]

Sedan vill jag bara informera att en Neontetra saknas, helt borta, har letat överallt inklusive i pumpen, såg den senast i morse nu är den typ uppäten eller något...
#188 - 24 oktober 2010 14:38
Intressant iakttagelse,

När jag stänger av pumpen så beter sig fiskarna lite annorlunda i och med att vattenströmmen försvinner...jag undrar om jag ska byta innerfilter mot en mindre kraftfull eller investera i ett ytterfilter?
#189 - 24 oktober 2010 19:22
Ok, alla sover!

Min lilla Blå Ciklid förmodligen honan attackerar växter, rötter, får ryck i kroppen, någon som kan berätta vad det är?
#190 - 24 oktober 2010 19:50
Jag sover inte :) Men jag kan tyvärr inte hjälpa dig heller :/
Bilagor:
#191 - 24 oktober 2010 19:57
Miliimli, den här då? :)

Jag tror det andra är lek, för den större cikliden plockar up grus och spottar ut det...

Resterande frågor till er;
1. Jag har 8st Poecilia sphenops i det lilla akvariumet, lite ångest för de har det så tråkigt, ska jag flytta dem till det stora karet?
2. Om ni tittat på videon, är det för kraftig ström?
#192 - 25 oktober 2010 06:31
tycker det ser skitnajs ut! men kanske lite strömmt ja. strilrör kanske är ett alternativ?

sen väntar man ju bara på att det blir lite skitigt i att växterna börjar ta sig så kommer det bli skitnajs!
#193 - 25 oktober 2010 07:55
hannesc, när du tar ledigt en helg från Zoopet så får du meddela :)

Blå Ciklid, såg du min beskrivning av vad de håller på med? Plockar upp grus samt biter i växterna, är det lek?
#194 - 25 oktober 2010 08:30
det lovar jag :)

hmm kanske lite tidigt för det men visst kan det vara det. kanske bara gör sig hemmastadda. du vet ju hur frugan brukar vara när man möblerar om. måste testa alla olika ställen o är ändå aldrig nöjd :P
#195 - 25 oktober 2010 08:33
En till video av vattenströmmen samt alla invånare, växten till höger som svajar så kraftig skall tillbaks till djuraffären för inköp av Vallisneria, samt plocka up en till Anubias och kanske två Sagittaria. Lite sugen på ytterligare en svärdväxt till vännster där den andra är.

[/COLOR]
#196 - 25 oktober 2010 08:37
Fishface skrev:
Miliimli, den här då? :)

Jag tror det andra är lek, för den större cikliden plockar up grus och spottar ut det...

Frågar du MIG det?! :p Jag kör ju med barber, inte ciklider, och när mina tigrar plockar i sanden letar de bara mat :D Men ah, Hannes hann ju redan svara på det nu så:)

Hannesc: Verkligen ovanligt att du inte synts till här :p Började ju nästan fundera om du dött eller något när du inte hade skrivit ett enda inlägg igår :D
#197 - 25 oktober 2010 08:44
mli:
jag var borta i helgen i katrineholm o var fruktansvärt onykter :) men nu är jag tillbaka.

face: okej jag tycker det är för strömt. du kan inte strypa det? bygga på ett strilrör? för filtret i sig är rätt bra. eller som sagt sats på ett ytterfilter.

sen undrar jag vad i helsike en eldstjärt gör bland dina amerikanska fiskar :P
#198 - 25 oktober 2010 08:54
Fishface skrev:
Lite sugen på ytterligare en svärdväxt till vännster där den andra är.

Ja det tycker jag! Karet är assnyggt btw!

Och hannesc, den fisken var med ända från början :p Applådera istället att den fått många fina litrar att simma i än att vara en sån biotopnörd :p
#199 - 25 oktober 2010 08:56
jajja...okejrå:P det är ju en fin fisk.

jag skulle planterat den växten till vänster ännu närmare filtret. a v 2 anledningar. 1 för att gömma filtret, 2 för att den är stor o kommer göra sig bättre längre bak. särskillt när den börjar växa till sig.
#200 - 25 oktober 2010 08:59
Han är den enda, frugans lilla asiat, så kallar hon honom i alla fall...:)

Skönt att du håller med angående pumpen för ett par av arterna tycket inte om strömt alls, samt när jag stänger av den så uppträder de så annorlounda...

[COLOR=#000000]Eheim 2252[/COLOR] den jag har idag, är för akvarium 200+ liter men jag håller inte riktigt med.

Jag har tittat på;
Eheim 2217
Eheim 2071
Eheim 2215
#201 - 25 oktober 2010 09:00
Miliimli skrev:
Ja det tycker jag! Karet är assnyggt btw!

Och hannesc, den fisken var med ända från början :p Applådera istället att den fått många fina litrar att simma i än att vara en sån biotopnörd :p

Tack, bugar och tackar :)
#202 - 25 oktober 2010 09:52
#203 - 25 oktober 2010 09:54
som jag skrevi den andra tråden. vänd filtret så det är längs kortsidan.
#204 - 25 oktober 2010 10:32
gällande strömmen.

hade samma fenomen när jag startade upp mitt första 240 kar.

under ett par veckor så att fiskarna klistrade längs med ena väggen.

men efter 9-10 dagar hade det bildats så mycket bös i filtret att det sakta avtog tills karet var i balans,
då kom det ner på en normal nivå med strömmen.

ge det lite tid, håll inte på att mecka för mycket.

du har dessutom ett antal riktigt bra rötter så fiskarna hittar bra ställen att vila / sova på där det
inte snurrar för mycket.

.
#205 - 25 oktober 2010 10:45
Tack Kensa, hannesc sa det samma, Tålamod, A och B för akvarium.

Jag har i alla fall installerat ett strilrör så det blev lite bättre :)
Bilagor:
#206 - 25 oktober 2010 10:52
Fishface skrev:

Jag har i alla fall installerat ett strilrör så det blev lite bättre :)

testa med att plocka väck det om 8-12 dagar.

.
#207 - 25 oktober 2010 11:09
Vi kör på det;

Jag har beställt fem växter av min djuraffär men säger inte vilka samt två fiskar...

Tack för hjälpen!
#208 - 25 oktober 2010 11:11
spännande :P
#209 - 25 oktober 2010 14:33
Då är jag nöjd med mitt kar, hannesc, det var lek med Blå Ciklider, de har precis lagt rom på en rot mitt framför ögonen!!! Jag delar med mig till Zoopet naturligtvis :)

[COLOR=#0066cc]
" target="_blank">
[/COLOR]
#210 - 25 oktober 2010 14:38
nej men fan va kul!!! det gick fort :D haha!

blå är ju känd för att leka ofta, men detta var jäkla mig snabbt. :P

visst blir man helt till sig :D
#211 - 25 oktober 2010 14:40
Grattis! :) Va tittar du/ni på föresten? Det lät ju så muntert i bakgrunden :p
#212 - 25 oktober 2010 14:41
and again..... :O
#213 - 25 oktober 2010 14:42
Vill ni inte veta, min dotter tittade på top model, inte jag! :)
#214 - 25 oktober 2010 14:42
:P gotcha :P
#215 - 25 oktober 2010 14:43
Ja säg sådär nu! :p
#216 - 25 oktober 2010 14:43
aa troligt face ;) alla vet redan att du har följt alla säsonger:P
#217 - 25 oktober 2010 14:43
Gaah!!! Hannesc!!
#218 - 25 oktober 2010 14:43
aaa vad?
#219 - 25 oktober 2010 14:44
... :p

Ja du fishface, vem har varit din favorit modell genom åren?
#220 - 25 oktober 2010 15:18
Fishface skrev:

A och B :confused: Du menar väl A och O?!
Det är lite lustigt hur talesätt förvrängs med tiden, häromdagen sa en kompis "ja katten har ju 7 liv"... men hallå ordspråket är ju faktiskt att katten har 9 liv!:d
#221 - 25 oktober 2010 16:12
A och O :)

och för Top Modell, de är inte äns snygga!
#222 - 25 oktober 2010 18:59
Det är ju tur att fiskarna är det då i alla fall :) Gillar dina blåciklider skarpt. Är de borta en dag kanske det är jag som luskat ut var du bor och stulit dem... :p
#223 - 25 oktober 2010 19:33
Ska filma dem imorgon, nu turas de om att vakta romen och komma till rutan för att hälsa :)
#224 - 25 oktober 2010 20:26
Ni får filmer nu!

Rom väktare;
" target="_blank">

Linslus;
[/COLOR]
#225 - 25 oktober 2010 21:13
Vad fick du ge för dom/st? Någon gång.... :p
#226 - 26 oktober 2010 04:16
69:-
#227 - 26 oktober 2010 06:08
har du verkligen strilröret på? för det såg fortfarnade väldigt strömt ut på filmen
#228 - 26 oktober 2010 07:05
Ja det är på men det är inte lika strömt som det var innan, de flyger inte runt och det är mer aktivitet på den sidan av karet. Jag har beställt ett par växter som kommer snart, skall förhoppningsvis hjälpa till. Det är strömt, håller med :)
#229 - 26 oktober 2010 20:10
Intressant, jag skulle rensa grus under en rot för att malarna har fest där och fixade till en växt för Cikliderna tycker den är i vägen...den ena Blå Cikliden kom upp för att hälsa på min hand medans den andra lät mig klappa den lite nätt, överlycklig :)
#230 - 26 oktober 2010 21:18
varför rensa under roten?

a visst är det kul när de är vän med dig? :D

som när jag matar mina fiskar :

#231 - 27 oktober 2010 04:09
Dina fina Pterophyllum altum :)
#232 - 27 oktober 2010 05:29
Vad sött :) Vem behöver en katt att gosa med egentligen? :p
Mina tigrar tycker det är kul att anfalla min arm och dra mig i armhåret när jag gör VB :p
#233 - 27 oktober 2010 05:44
Haha trodde först du sa armhålan, tänkte, OMG! :)

Ok, så, vad gör jag nu med yngeln, alltså, jag kan inte ha en kull med Blå Ciklider?
#234 - 27 oktober 2010 05:55
Låt dem gå kavr så kanske de försvinner den naturliga vägen hrm :P
#235 - 27 oktober 2010 05:56
Eller ja, förstod inte frågan riktigt? Vill du ha dem, vill du inte ha dem eller undrar du om du kan ha dem?? Lite trött ännu nu på morgonen...
#236 - 27 oktober 2010 05:57
Ja men ni som har yngel akvarium, vilken orsak, säljs dem eller?
#237 - 27 oktober 2010 06:00
det är faktiskt inte altum då de iof är lite lika. men de är bra fina :P

m du låter de gå i det stora karet så blir de nog uppätna o de kan vara en väg att gå. mina multispinosa har ju lekt hur många gånger som helst men jag har bara tatt hand om en kull.

o ja man säljer dom, oftast till djuraffären. eller byter dom mot foder etc.
#238 - 27 oktober 2010 06:37
Har du alls något i det lilla karet nu eller har du flyttat över allt?
#239 - 27 oktober 2010 06:38
hannesc skrev:
det är faktiskt inte altum då de iof är lite lika. men de är bra fina :P

m du låter de gå i det stora karet så blir de nog uppätna o de kan vara en väg att gå. mina multispinosa har ju lekt hur många gånger som helst men jag har bara tatt hand om en kull.

o ja man säljer dom, oftast till djuraffären. eller byter dom mot foder etc.

Ah, super! Då ska jag bygga ett yngelakvarium idag, några råd eller har vi en tråd att referera?

Samt, en till Neontetra har försvunnit, spårlöst...
#240 - 27 oktober 2010 06:38
Miliimli skrev:
Har du alls något i det lilla karet nu eller har du flyttat över allt?

Helt tomt och skall försöka bli av med Mollys den här veckan, försöker förhandla med min djuraffär :)
Bilagor:
#241 - 27 oktober 2010 06:38
Fishface skrev:
Ah, super! Då ska jag bygga ett yngelakvarium idag, några råd eller har vi en tråd att referera?

Samt, en till Neontetra har försvunnit, spårlöst...

Hungrig blåciklid? :p
Bilagor:
#242 - 27 oktober 2010 06:39
Fishface skrev:
Helt tomt och skall försöka bli av med Mollys den här veckan, försöker förhandla med min djuraffär :)

Då kan du väl ha ynglen där?
#243 - 27 oktober 2010 06:46
Miliimli skrev:
Då kan du väl ha ynglen där?

Tänkte det men inte riktigt säker på miljön, måste väl ha ett par växter, rötter?
#244 - 27 oktober 2010 06:46
Miliimli skrev:
Hungrig blåciklid? :p

När jag la mig mådde alla bra, när jag vaknade fattades en...
#245 - 27 oktober 2010 07:05
nja inte nödvändigt. kan ju vara trevligt iof men jag har yngel i kar med bara en liten kockosnötsgrotta. inga växter, ingen sand. men det är ju inte så himla vackert att titta på iof kanske.
#246 - 27 oktober 2010 07:12
Fördelen med att inte ha någon inredning är att det blir myycket enklare att städa... Har en kull ancistrusyngel som jag försöker göda upp så snabbt jag kan så jag blir av med dem någon gång :P Mycket fiskar + mycket mat = mycket skit :D Har man då en massa stenar, sand och rötter så blir det väldigt jobbigt att slamsuga.. [:o]
#247 - 27 oktober 2010 07:13
äh! slamsuga behöver man la aldrig göra.?? har jag aldrig gjort o jag har rena bottnar. snäckor is the shiiiit!

men ändå helt rätt som du säger mli. svårare att rengöra om man skulle behöva.
#248 - 27 oktober 2010 07:15
Som sagt, övergödning blir mycket skit... borde skaffa ett ordentligare filter men men...[:o]
Har säkert 1000 skräpsnäckor där :D Väldigt söta när de kryper snöckor små som saltkorn överallt
#249 - 27 oktober 2010 07:16
aah! det är där problemet ligger:P
Bilagor:
#250 - 27 oktober 2010 07:31
Ok då kör jag grus, pump och en doppvärmare samt lite vatten :)

Men...hörrö...snäckor...ska jag inte ha lite snäckor i mitt stora kar eller?
#251 - 27 oktober 2010 07:33
Fishface skrev:
Ok då kör jag grus, pump och en doppvärmare samt lite vatten :)

haha, ja vatten uppskattas alltid :p
#252 - 27 oktober 2010 07:46
klart du kan. vill du ha lite malayser så kan du få av mig för en symbolisk summa.
#253 - 27 oktober 2010 10:22
hannesc skrev:
klart du kan. vill du ha lite malayser så kan du få av mig för en symbolisk summa.

Men då måste jag åka till JKG :) kan du inte bo i Helsingborg!
#254 - 27 oktober 2010 10:29
jag kan skicka hörrö :P har jag gjort massa gånger :P
#255 - 27 oktober 2010 10:30
Ooo då fixar vi det :)
#256 - 27 oktober 2010 10:31
du har pm
#257 - 27 oktober 2010 20:18
Intresset bara stiger, nu ska jag jaga växter imorgon, har jouren på jobb så jag är lite ledig under dagen för ärenden :)

Beställde en bok ikväll, Stora Akvarieguiden: tropiska sötvattenfiskar av John A Daws, fått bra feedback så hoppas den är bra.

Tack Hannesc för snäckorna, ska ta foton när de invigs till karet samt lite bilder av växterna om jag hittar de jag söker. Fiskarna är beställda och skall ankomma nästa veckan ;)
#258 - 28 oktober 2010 10:21
Då är jag i behov av råd, det är riktigt strömt vatten och jag tror inte alla fiskar trivs så jag har köpt med naturligtvis öppet köp,

Fluval U4 (130-240L) 1000L/H, innerfilter.

Sedan hälsade jag på min djuraffär och hon hade hemma Eheim Classic 2213 ytterfilter men påpekade att jag kanske behövde en cirkulationspump...

Pumpen jag har idag, Eheim 2252 innerfilter med strilrör för att sakta ner flödet.

Så, vad rekommenderar ni?
#259 - 28 oktober 2010 15:15
Ping Pong någon kommentera :)
#260 - 28 oktober 2010 15:27
jag har ett 2213. o det kan behövas en liten powerhead med. annars är det ett bra filter :P
#261 - 28 oktober 2010 15:31
Men Fluval i jämförelse med flöder jag har nu?
#262 - 28 oktober 2010 15:56
är nog bättre ja. de går väl ställa flödet på dom med har jag för mig.
#263 - 28 oktober 2010 16:20
Den har tre inställningar, för jag vill inte installera den om det är inget ni rekommenderar, då tar jag tillbaks den.
#264 - 28 oktober 2010 16:55
fluval är bra. så deså
#265 - 28 oktober 2010 17:49
Ok så,

Romen har kläckts, Blå Ciklidera har grävt en grop i gruset bakom stenen, sedan har de flyttat alla sina barn ditt :) Lite svårt att ta bilder bara...
#266 - 28 oktober 2010 17:54
Vad roligt! Alltid kul med smått! :)
#267 - 28 oktober 2010 17:56
Köpte ett par växter, en av dem; Anubias barteri var. nana
http://img10.imageshack.us/img10/937/anubiasbarterivarnana.jpg
#268 - 28 oktober 2010 17:59
Sitter den färdigt på en rot eller håller du på att fästa den?
#269 - 28 oktober 2010 18:00
Miliimli skrev:
Sitter den färdigt på en rot eller håller du på att fästa den?

Min djuraffär hade den färdig på detta vis :)
#270 - 28 oktober 2010 18:01
Smart! :p
#271 - 28 oktober 2010 18:02
Miliimli skrev:
Smart! :p

Hon är egenföretagare och väldigt hängiven till att jag stannar med henne och med mina senaste räkningar så förstår jag :)
#272 - 28 oktober 2010 20:22
Min blå ciklid hane är riktigt stygg, han jagar precis alla som går att jagas!!! Mina Bolivianska Fjärilsciklider har startat lek men det får de inte för honom...
#273 - 28 oktober 2010 21:50
Fluval funkade inte så bra, stendöd efter uppkoppling, ska kolla mer på de imorgon...
#274 - 29 oktober 2010 08:56
Tror det är två Bolivianska hanar som muckar gräl...
[/COLOR]

Samt en video såklart med min Blå Ciklid hane :)
[/COLOR]
#275 - 29 oktober 2010 08:59
funkar inte???
#276 - 29 oktober 2010 09:10
Installerad, kopplar in den, helt död, hörs ett svagt motorljud från den men den utför inte jobbat som den är designad att utföra, kanske för jag ska ha ytterfilter med cirkpump :)
#277 - 29 oktober 2010 09:13
syftade på länkarna.

men okej? begangnat eller?

kör på¨ytterfilter. slipper du ha en ful pump som tar plats i karet + att du får större filteryta
#278 - 29 oktober 2010 09:22
Splitter ny!!!

Ska åka köpa ytterfilter, hon vill ha 950:- för Eheim 2213 men jag behöver cirkpump också eller hur?
#279 - 29 oktober 2010 09:25
nja testa med filtret först. se hur det blir. om det blir för dålig cirkulation så kan du slå till på ett extra. men du har ju rätt mycket SA o de vill ju ha relativt lugna vatten
#280 - 29 oktober 2010 09:25
[INDENT]Tror det är två Bolivianska hanar som muckar gräl...
" target="_blank">
"" target="_blank">[COLOR=#0033cc][/COLOR]

Samt en video såklart med min Blå Ciklid hane [:)]
" target="_blank">

[/INDENT]
#281 - 29 oktober 2010 09:26
hannesc skrev:
nja testa med filtret först. se hur det blir. om det blir för dålig cirkulation så kan du slå till på ett extra. men du har ju rätt mycket SA o de vill ju ha relativt lugna vatten

Exakt! Det har jag påpekat hela tiden, stackare :)
Ska åka och köpa det sedan lämna Mollys, för de har ett nytt hem.
#282 - 29 oktober 2010 09:29
måste säga att det där verkligen inte ser ut som bolivianer utan vanliga fjärilsciklider. hmmm...
#283 - 29 oktober 2010 09:36
:( Jag kan snacka med henne för hon har själv blivit lurad av leverantören för Nyckelhålsciklider där hon fck guldsömciklider.

Samt

Det är definitivt fjärilsciklider!!!

Ska åka ett par ärenden...
#284 - 29 oktober 2010 09:38
mm gör så ;)
#285 - 29 oktober 2010 09:52
man skall inte förakta den vanliga fjärilen, den är i många avseenden lika "snygg" som bolivianen.

skillnaden är i det avseendet mer beroende på vem som tittar....

tyvärr är dom dock ofta mer känsliga än bolivianen,,,,dvs bolivianen är "lättare" att ha som "nybörjare".

att jag sedan skulle föredra bolivianen i alla lägen....is another story.....

.
Bilagor:
#286 - 29 oktober 2010 09:55
jo håller med dig helt kensa. o i det här fallet är det nog just att de är mindre känsliga som har varit huvud-kriteriet.
#287 - 29 oktober 2010 10:03
Flödet kommer att fixas idag med nytt filter. Tror inte de trivs i den starka vattenströmmen men de kommer och äter ur handen när det är frukost :)

Vattenvärdena har varit utomordentliga. Växterna är där många nu och jag har siktat in mig på två till. Allt som allt så kommer det blir bättre med en ny pump för när jag stänger av pumpen uppför de sig på ett helt annat sätt, mer frid och fröjd.
#288 - 29 oktober 2010 10:28
kanon! låter som en toppen ide med det nya filtret.
#289 - 29 oktober 2010 14:21
Ok här är den; Eheim Classic 2213 med tillbehör, nu köpte jag alla tillbehören, kanske inte behövs?

http://img219.imageshack.us/img219/5424/ytterfilter.jpg
#290 - 29 oktober 2010 17:11
Ska man helst ha trycket och intaget på seperat sida av karet eller kan strilröret ligga längs med kortsidan och intaget i vilket hörn som helst?
#291 - 29 oktober 2010 19:13
jag brukar kör utsug o utblås från samma hörn så f¨år jag cirkulation runt hela karet.+ att man behöver bara "gömma" ett hörnb istället för två hörn.

men det är en smaksak
#292 - 29 oktober 2010 19:17
Hallander skrev:
Givetvis Jönköping haha !

Den butiken du menar i källarplanet på torpa säljer inte till allmänheten längre:(, tog för mycket tid med uppfödningen så de kör nog bara det nu, ev om de har öppet en stund på helgen då de säljer sin omtyckta räkmix.:)
#293 - 29 oktober 2010 19:28
#294 - 29 oktober 2010 19:52
Tycker att du lyckats mkt bra med ditt kar:)
#295 - 29 oktober 2010 19:56
#296 - 29 oktober 2010 21:09
Då så, en liten film om hur det nya vattenflödet fungerar, hoppas det inte är för svagt :)

[/COLOR]
#297 - 30 oktober 2010 17:21
Då är vi nog i slutfasen, jag har blivit en växt fantast med detta nya kar...

Mina åtta Mollys samt mina åtta Neontetror flyttar idag, de har fått mycket stryk av de Blå Cikliderna så jag får investera i lite större fisk. En lista kommer inom kort, lovar jag.

Växterna jag har idag;
1st Vallisneria Americana
1st Anubias
1s Vattenpest som flyttas till 50L temporärt för att växta till sig
4st Gälört varav två nya flyttas till 50L temporärt för att växa till sig
2st Grön Cryptocoryne
2st liten Cryptocoryne
1st Svärdsplanta
1st Anubias Nana

Nu när det 50L är igång igen tänkte jag investera i nya växter till det.
Samt det stora karet skall få en till Vallisneria, en Vattenspikblad och kanske två till växter av något annat slag. Kanske svärdsplantor eller Anubias.

Lite sugen att börja planera ett Malawi Kar...350+ för källaren till våren.
#298 - 30 oktober 2010 18:48
Fishface skrev:

Lite sugen att börja planera ett Malawi Kar...350+ för källaren till våren.

nu ser vi klart att fiskansiktet drabbats hårt av akvariehybrisen.....

tips....tänk på om du vill bli duktigt på en sorts fisk ganska snabbt, eller om du skall
bli novis på alla fiskar under lång tid,,,,,,

med detta menar jag att du har börjat skrapa på ytan med CA+SA fiskar, om ett tag har du
hyfsad uppfattning om just de arter som går i ditt kar idag.....

att då vidare med en annan världsdel, med helt annan typ av setup, annan typ av mat, annat på nästan allt,
kan bli ett stort steg.....särskilt Malawi o T-yika's firrar ställer intressanta krav (i min värld iaf)....

tänk på vad du vill ha ut av hobbyn.....

.
#299 - 30 oktober 2010 19:17
Defintivt :) , nu ska jag fokusera stort på mitt SA kar.

Källaren lär dröja ett tag men en tanke brinner, bara en tanke.
#300 - 30 oktober 2010 23:57
instämmer med kensa! hybrisen är fantistisk men en smula förädisk. som vanligt gäller skynda långsamt. :)
Bilagor:
#301 - 31 oktober 2010 07:17
Då så,

Flytten gick bra igår, neonerna och mollys har ett nytt hem.

Igår flyttade mina Blå Ciklider flyttade sina barn till en håla under en rot men nu på morgonen efter frukost flyttade de tillbaks dem till ett gömställe bakom en sten.

Känns som mera lugn i karet nu, harmoniskt. Synd bara att jag fick flytta neonerna, de trivdes jag med.
#302 - 31 oktober 2010 08:42
Du kan ju alltid prova att skaffa någon större tetra
#303 - 31 oktober 2010 09:17
Förslag? :)
#304 - 31 oktober 2010 10:30
Tja, är ju inte så väldans insatt men söker man i artbeskrivningarna så kommer i alla fall bl a sorgmateltetra, rödmunstetra, buenos aires-tetra, dolkstickstetra, diamanttetra, nättetra, kejsartetra och vinkelttetra upp. Kanske någon av dem skulle passa?

Eller så väntar du på förslag från någon som är mer insatt i SA :p
#305 - 31 oktober 2010 11:58
Tack, skall kolla dessa :)
#306 - 31 oktober 2010 13:49
Dolkstickstetra hade passat, de blir runt 8cm och är därför en av de större tetrorna, tack för förslagen :)
#307 - 31 oktober 2010 20:53
Ok, då behöver jag fråga, mina lysrör; har två 30w Philips TL-D Aqua Relle, räcker det?
#308 - 31 oktober 2010 20:57
skaffa reflektorer så räcker det nog. hur många L var karet på? (orkar inte gå tillbaka o kolla)

finns ju en sådär halvbra tumregel som säger 0,5W / L
#309 - 31 oktober 2010 21:12
250 :)

Så då saknas det ett antal watt hehe
#310 - 1 november 2010 09:39
Fishface skrev:
250 :)

Så då saknas det ett antal watt hehe

inte helt säkert....i mina kar har jag:

110 liters: 0,22W/liter
222 liters: 0,25W/liter
240 liters: 0,30W/liter

När jag hade 11 kar uppe och snurrade hade jag inte ett enda kar på mer än 0,3.
De flesta låg på 0,2-0,25.

I ett "normalt sällskapskar", med mer eller mindre "normala blommor", så är det helt OK
med 0,3W/liter + reflektorer.

Är av den upptaffningen att om man inte är blomnörd, kör med CO2, etc etc, så finns det
ingen anledning till att stressa skiten,,,,,,,,

Ta det lugnt !!!

Blommor är som fiskar,,,,,man skall veta vad man ger sig på....annars blir det bara skit....dvs algexplosion....

.
#311 - 1 november 2010 09:42
hannesc skrev:
skaffa reflektorer så räcker det nog. hur många L var karet på? (orkar inte gå tillbaka o kolla)

finns ju en sådär halvbra tumregel som säger 0,5W / L

tumregeln är väl 0,3W/liter för normala sällskapskar....

kolla på hur ramperna är def när de kommer från tillverkarna....

eller...?
#312 - 1 november 2010 09:46
Jag får se då, har ett par växter som skall i :)

CO2 har jag inte koll på, varför man gör det?
#313 - 1 november 2010 09:48
växter andas ju co2. så det är för att få växterna att växa mer. tillsammans med gödning o bra ljus så mer elelr mindre exploderar det.
#314 - 1 november 2010 09:50
Har du en tråd på CO2?
#315 - 1 november 2010 09:54
nja men i min kub så körde jag med mäsk.
denna.

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#316 - 1 november 2010 10:05
Tack!

Mina Blå Ciklider har bestämt sig för att visa sina barn för omvärlden, oss på Zoopet!

[ATTACH=CONFIG]38749[/ATTACH]

Ni ska få en film på de små liven ;)
[/COLOR]
#317 - 1 november 2010 10:09
va skoj! ska du ta hand om kullen eller låta de "försvinna" ?
#318 - 1 november 2010 10:09
Vad söta :) och små om man jämför med orginalen :p Hur många är de ungefär? Och hurdana föräldrar är blåciklider? Gör de som de flesta och börjar äta upp sina avkommor när de blir lite större?
#319 - 1 november 2010 10:25
Just nu är de OTROLIGT defensiva och jagar alla andra fiskar samt de flyttar dem en gång om dagen mellan ett par olika ställen.

Hannes,
Jag vet inte vad jag ska göra, det är ingen djuraffär som vill ta dem, samt jag har ingenstans att förvarar dem nu när jag flyttat de kännsliga fiskarna till 50L :(
#320 - 1 november 2010 10:27
då är det bara låta de gå i det stora karet. tror nämligen det komemr bli uppätna då, mina multispinosa har säkert lagt 20 kullar sen jag köpte de o jag har bara tatt hand om en kull.
#321 - 1 november 2010 10:50
"mina multispinosa", hade jag också haft om de fanns tillgängliga i Skåne och inte bara i JKP :)
#322 - 1 november 2010 10:53
kunde köpt av mig :P
#323 - 1 november 2010 11:18
Jönköping är inte precis runt hörnet, men jag hade tänkt kanske så här;

Jag har informerat djuraffären att jag vill ha den fisken jag beställde så jag skall byta fjärilscikliderna mot Bolivianska för två orsaker, de är större samt tåligare.

Sedan hade jag kanske tänkt i byte mot mollys och tetrona, ett par Svärdbärare.

Sedan hade jag tänkte en fredlig Ciklid av samma storlek som Blå Cikliderna med öppet köp om det inte fungerar.

Vad tycker du?
#324 - 2 november 2010 15:35
Då ska vi se, har pratat med min leverantör;

De byter in mina fjärilsciklider mot bolivianska fjärilsciklider, de är större samt tåligare.
De har nu fått klartecken på att de kan ta hem Nyckelhålsciklider samt Cupidociklider samt Flaggciklider.
De har såklart Scalare också i alla storlekar och färger.
De har också svärdbärare.
De kan också få tag i Dolkstygns tetror som är större än den "normala" 5cm tetran.

Synpuntker är välkomna :)
#325 - 2 november 2010 15:38
höpp höpp. kanske ett par nyckelhåls men sen får det nog vara bra med ciklidpar. blå cilklider blir det ändå lite storlek på så.
#326 - 2 november 2010 16:21
Fishface skrev:
Då ska vi se, har pratat med min leverantör;

De byter in mina fjärilsciklider mot bolivianska fjärilsciklider, de är större samt tåligare.

De har nu fått klartecken på att de kan ta hem Nyckelhålsciklider samt Cupidociklider samt Flaggciklider.

De har såklart Scalare också i alla storlekar och färger.

De har också svärdbärare.

De kan också få tag i Dolkstygns tetror som är större än den "normala" 5cm tetran.

Synpuntker är välkomna :)

köp dom alla

5-7 st av varje.....

men glöm inte att köpa ett nytt kar på 960 liter samtidigt.....

annars håller jag med hannesc

.
#327 - 2 november 2010 16:22
Skippa Dvärgcikliderna också?
#328 - 2 november 2010 16:23
Kensa skrev:
köp dom alla

5-7 st av varje.....

men glöm inte att köpa ett nytt kar på 960 liter samtidigt.....

annars håller jag med hannesc

.

Vi skulle vänta med ett nytt kar :)
#329 - 2 november 2010 16:43
Fishface skrev:
Skippa Dvärgcikliderna också?

tycker jag om du ska ha nyckelhål.......

tänk på vart dom alla skall ta vägen när dom är 15 cm stora......

.
#330 - 2 november 2010 16:45
Eller så kör jag bara på Dvärg, samt blå och sedan kanske svärdbärare...
#331 - 2 november 2010 16:54
Fishface skrev:
Eller så kör jag bara på Dvärg, samt blå och sedan kanske svärdbärare...

så skulle jag ha gjort......

gärna med en naturform på svärdisen....

.
Bilagor:
#332 - 2 november 2010 16:55
Har precis frågat henne angående Svärdbärarna, väntar på svar för sist hade hon bara de oranga...
#333 - 2 november 2010 17:01
Fishface skrev:
Har precis frågat henne angående Svärdbärarna, väntar på svar för sist hade hon bara de oranga...

dom är ganska ovanliga i handeln, man får fråga runt på olika privata personer, gå på auktioner, etc etc

men du kolla in bilderna i länken.....är dom inte läckra.....jag har en av dom, och har två till på G....

http://www.xiphophorus.txstate.edu/galleries.html
#334 - 2 november 2010 17:06
Super läckra!

Förstå mig inte fel Kensa, jag försöker inte överbefolka karet men liksom det är tomt, blå ciklider gömmer sig med sina barn och malarna är bottenfisk, mollys och tetrorna bor i karet inne i kontoret för de blev uppätna och fjärilscikliden visar sig bara när jag närmare mig karet. Den ända aktiva är vår asiat, eldstjärten :(
Bilagor:
#335 - 2 november 2010 17:11
Fishface skrev:
Super läckra!

Förstå mig inte fel Kensa, jag försöker inte överbefolka karet men liksom det är tomt, blå ciklider gömmer sig med sina barn och malarna är bottenfisk, mollys och tetrorna bor i karet inne i kontoret för de blev uppätna och fjärilscikliden visar sig bara när jag närmare mig karet. Den ända aktiva är vår asiat, eldstjärten :(

blir ofta så när det lek i karet....lekande paret kan gruffa bort dom andra....

men.....kanske ett rejält fett tetrastim i mitten.....colombiatetran,,,,,istället för svärdisar.....

och 4-5 drärgisar på botten.....

asiaten kan få flytta ------ tycker jag.....

.
#336 - 2 november 2010 17:13
Kan man inte suga upp yngeln och flytta dem så att Cikliderna lugnar sig?
#337 - 2 november 2010 17:14
Men som det är nu så har du bara bottenorienterade fiskar, karet kan ju bli överbefolkat även det inte rör sig några fiskar i mellan o övre regionen på akvariet.
#338 - 2 november 2010 17:15
Fishface skrev:
Kan man inte suga upp yngeln och flytta dem så att Cikliderna lugnar sig?

1, du kan göra det
2, ynglen dör
3, mamma o pappa ciklid gör det igen.........

.
#339 - 2 november 2010 17:15
Kensa skrev:
blir ofta så när det lek i karet....lekande paret kan gruffa bort dom andra....

men.....kanske ett rejält fett tetrastim i mitten.....colombiatetran,,,,,istället för svärdisar.....

och 4-5 drärgisar på botten.....

asiaten kan få flytta ------ tycker jag.....

.

Mina tetror blir uppätna!!! ;)
#340 - 2 november 2010 17:16
Saturnus80 skrev:
Men som det är nu så har du bara bottenorienterade fiskar, karet kan ju bli överbefolkat även det inte rör sig några fiskar i mellan o övre regionen på akvariet.

6 små och 3 medium :)
#341 - 2 november 2010 20:53
Nya filmer :)

TVn är på så akta ljudnivån!

Kanske lite Guld Ancistrus lek, såklart så skall linslusen vara med,
[COLOR=#000000]
" target="_blank">
[/COLOR]

Matdags för mina malar, underbart att se alla Panda Pansarmalar, min frus favorit,
[/COLOR]
#342 - 2 november 2010 21:02
jag sög upp mina yngel med slang. fast jag väntade tills de var frisimmande. o nu är de så stora att de snart ska flytta till djuräffaren. så det går bra.
#343 - 2 november 2010 21:03
kan inte vara eldstjärten som går på tetrorna då? har hört att de kan göra det.
#344 - 2 november 2010 21:05
hannesc skrev:
kan inte vara eldstjärten som går på tetrorna då? har hört att de kan göra det.

Jag kan prova att isolera honom med dem...det händer på nätterna i alla fall
#345 - 2 november 2010 21:05
hannesc skrev:
jag sög upp mina yngel med slang. fast jag väntade tills de var frisimmande. o nu är de så stora att de snart ska flytta till djuräffaren. så det går bra.

Jag såg dem precis, nu är de frisimmande men jag kan inte filma eller ta bra foto, ska övervaka åt er :)
#346 - 2 november 2010 21:08
du vet att du kan länka in klippet i inlägget istället.

tryck på citat-knappen o byt ut QUOTE mot YOUTUBE o lägg in de sista tecknerna i länken. i ditt fall
"" target="_blank">[COLOR=#0033cc]QoZVR5PiidA[/COLOR] och
"" target="_blank">[COLOR=#0033cc]cQAWbPcGIy8[/COLOR]

så slipper man klicka o komma till nytt fönster hela tiden.
#347 - 2 november 2010 21:09
HA! visste jag inte, tanks :)
Fixar jag nu.
#348 - 2 november 2010 21:10
vassego :P blir lite snyggare tråd då :P
Bilagor:
#349 - 3 november 2010 08:57
Prova vi igen, filmerna från igår;

#350 - 3 november 2010 08:59
funkar ju utmärkt!! :D
#351 - 5 november 2010 05:19
God morgon,

Lite tråkigt morgon, hittade en död Panda Pansarmal, bara fem kvar.
Jag tror denna var antingen sjuk eller allmänt kanske åldern. Den har alltid sett sliten ut och färgerna har varit svaga men annars har den uppträtt som resterande Pandor. Jag har inte behandlat för sjukdom för alla andra ser friska ut och är igång som vanligt.
#352 - 5 november 2010 07:16
godmorgon. tråkigt med sånna nyheter, men vad gör man ... :/
#353 - 5 november 2010 21:02
I morse försvann också alla yngel...men man blir lite förfrågande när man hittar en död fisk samtidigt... Blå Cikliderna har lugnat sig men det är för att de inte leker samt inga yngel fast de är fortfarande petiga på sina lek områden som de har bokat. Precis när jag hade skrivit klart det så började de leka..

Jag har nu studerat ett antal fisk arter med er hjälp, Zoopets fisk index samt en bok jag lånade på biblioteket idag där Kjell har varit med och bidragit med info.

Utav de jag var intresserade så har jag nu kommit fram till att ett val behövs för att alla fiskar skall må bra.

Alltså jag har försökt studera Amatitlania Siquia (Blå Zerbraciklid) för den är inte som sitt syskon Amatitlania Nigrofasciata (Zebraciklid), det är en korsning, har lite svårt att gräva upp mer info förutom det som står Zoopet. Om någon har erfarenhet med denna Ciklid, dela gärna för den är tillgänglig men det sägs att den gräver mycket etc, fast det är mer Zebracikliden som gräver, den blå är snäppet lugnare.

Archocentrus Multispinosus (Multispinosa-ciklid), har fått mycket info från Hannesc och är fisken jag först ville testa men har inte hittat den i Skåne. Nöjer sig med ett litet revir samt är lugn och fin.

Bujuquina Vittata (Randig Ciklid) samma familj som Blå Ciklid, något mindre samt inte så reviriska.

En annan av mina favoriter, Cleithracara Maronii (Nyckelhåls-ciklid), helt oförargliga även när de leker. De ska inte hållas ihop med större och tuffare fiskar.

Sist men inte minst, Thorichthys Meeki (Eldbuk), reviret är runt 30cm i diameter och försvaret är frontuppvisningar men annars allmänt lugn, jagar inte efter fiskar.
Bilagor:
#354 - 10 november 2010 09:12
Hejsan!

Lite video kärlek från mina Blå Ciklider, de har lugnat ner sig efter att yngeln blev uppätna, filmat ett par dagar sedan;

Igår var det dags att introducera lite nya fiskar, byte in mina 4 Fjärilsciklider mot 5 Bolivianska Fjärilsciklider samt plockade up 2 Scalare för att testa dem med Blå Ciklider. När de kom hem fick de den vanliga behandlingen innan introduktion till akvariet samt lite lugnande medel. Vi släckte ner akvariet samt väntade på att mörkret ute skulle falla, sedan introducerades den nya fisken på höger sida av akvariet för Blå Cikliden har sitt revir på vänster.

Scalar tagen i morse efter timmar och åter timmar i mörker, Blå Cikliderna bryr sig inte om dem samt de har varit en decimeter ifrån den nylagda Blå Ciklid romen och inget har hänt, jag är så glad att de inte bråkar!

[ATTACH=CONFIG]39021[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39022[/ATTACH]

Bolivianer som gömmer sig, dessa blir jagade av Blå Cikliderna då och då;

[ATTACH=CONFIG]39023[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39024[/ATTACH]

Såklart en video också :)

Köpte ett par små växter igår, men snart är det fullt, dessa bilderna tagna i morse, jag börjar bli nöjd.

[ATTACH=CONFIG]39025[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39026[/ATTACH]

Mitt lilla kar där jag har trådalg problem, här behövs lite jobb, usch :(

[ATTACH=CONFIG]39027[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]39028[/ATTACH]
#355 - 10 november 2010 09:20
värsta myspys du fått till :D diggar rejält!
#356 - 10 november 2010 09:40
Japp Fb-gillar :)
#357 - 10 november 2010 09:41
#358 - 10 november 2010 09:47
Den enda nackdelen är att Blå Ciklider funkar inte med mindre fiskar.

De jagar Panda Pansarmalarna men inte Guld Ancistrus.
De jagar Bolivianeran men inte Scalar och säkert inte Nyckelhål.

Två Bolivianer mår bra för de är ganska stora och reser fenorna när Blå Cikliden närmar sig, en har fått mycket stryk så den har jag flyttat samt en är jätte rädd och gömmer sig, den är liten och jag kan ej fånga den, samt en är försvunnen, också en mindre, får se vad djuraffären har för lösning för den skadade samt den försvunna.

Så, när Pandorna har haft sin tid så ersätter jag dem med större malar samt Bolivianerna som är små får växa i 50L.
#359 - 10 november 2010 09:54
hmm när satte du i bolivianerna. det kan ta några dagar innan nya fiskar hittat sina roll o de gamla slutar mobba dom. tog hem en malawihanne för ett tag sen. de mobbade han i en vecka. jagade konstant. men nu är han en i gänget o färgar ut rätt ordentligt.
#360 - 10 november 2010 10:07
Jag har flyttat två, de är ganska små, kolla video;

En är skadad men efter videon flyttade han sig till vänstra sidan så han är inte död...
En är ok, lite vilsen men ok.
En är helt försvunnen.
Två är ok och är kvar i det stora karet.

Jag har flyttat två, de är ganska små, kolla video;

#361 - 10 november 2010 10:16
öh. fisk nummer två ser inte ut som en bolivian. ser ut som nån typ av apistogramma. :S
#362 - 10 november 2010 10:24
Exakt, jag påpekade det, hon har en taskig leverntör av Ciklider, de har skickat henne fel hela tiden.

Hon hade Nyckelhål, visade sig vara Guldsöm.
De sa att Fjärilscikliderna jag hade var Bolivianer.
Och nu detta med Bolivianera, den är försvunnen såg ut som en annan art...
#363 - 10 november 2010 10:36
det är typ en hongsloi eller vejita.
#364 - 10 november 2010 10:39
Vi får se vad hon svarar :)
#365 - 10 november 2010 17:51
Jag hittade den andra Bolivianen under en rot, antingen har den fått panik eller stress eller jag vet inte, men ursäkta min svenska, jag blir jävligt förbannad för nu har man lite ångest, jag filmade den sista jag hittade men tror inte jag vill lägga in länken för den mår inte bra alls. Fenorna är igång, den andas men ligger lite på sidan.

Jag har behandlat vattnet med lite lugnande samt lite meds men om det inte visar förbättringen över natten vet jag inte vad jag ska ta mig till. De två andra Bolivianerna mår bra och är igång i stora karet. Sedan har jag en röd dvärgciklid som skall tillbaks till djuraffären.

Vet inte om jag ska returnera alla dvärgcikliderna eller vad, mår jäkligt kasst när fiskarna inte mår bra.
#366 - 10 november 2010 17:56
brukar gå bra att byta om de går bort direkt när man fått hem dom.
#367 - 10 november 2010 17:57
Ja hon är samarbetsvillig men vill hjälpa mig rädda dem så nu hoppas jag att de klarar sig över natten sedan ska de vara ett par veckor i karantän och växa till sig samt lugna sig ett par hekto.
#368 - 11 november 2010 06:47
undrar om det är en bra idé att ha scalarer ihop med blå ciklider...?

undrar om det är bra att köpa enbart 2 unga scalarer.....?

inget jag skulle gjort iaf......

.
#369 - 11 november 2010 06:58
ser att du haft en del problem med leveranser av fiskar.....ibland är det inte helt lätt för en butik....

och ibland får man helt enkelt se sig om efter någon annan butik....

ser att du är bosatt i höganäs.

om du orker / har tid / har lust, så skulle jag rekommendera att du sätter dig i bilen
och kör ner till malmö, leta upp en affär som heter akvarietjänst (www.akvarietjanst.se).

dom har järnkoll på sina fiskar.....normalt brukar dom ha cirka 400 arter hemma i butiken...
ibland upp till 600....

en sak är säker, de skulle iaf inte bomma på en bolivian och en annan dvärgciklid.....

kankse kan det vara en bra idé att ringa innan och höra om han har dittan eller dattan fisken hemma
innan man kör dit....har han den inte hemma,,,,så har han ofta den på G in....

om du går i i affären, leta upp en kille som heter Peter, går inte att bomma, han är säkert 190 lång,
och ser ut som en förvuxen pudelrockare i huvvet.....men...han har koll.

liten varning dock,,,,han kommer att fråga vad du har i karet idag...och misstänker han att du har fisk
som inte passar med det du vill ha...så säljer han inte...

Annars går det att beställa från www.aleds.se

levererar med bussgods.....inte de billigaste i landet,,,,men väldigt hög kvailité.....

.
#370 - 11 november 2010 21:16
Tack Kensa :)

Det går bra för Scalar och Blå Ciklider, inget bråk, det finns fyra nu, vi ville prova två och det funkade så nu är där fyra. De simmar tillsammans utan att nafsa, ska filma lite, har inte haft tid med jobb m.m.

Det går EJ bra för de Bolivianska Fjärilscikliderna, två är kvar, de är ok, en har jag räddat som är på bättringsvägen, men en usch han håller på att förlora analfenan, skall han avlivas? Lite sugen på att returnera dem och kanske ha det som det är nu, lite synd :(
#371 - 13 november 2010 20:17
Filmade lite idag,

Nu är det 4 scalar :) samt lite nya växter samt jag matade mina malar så det är full rulle!

Det lilla akvariet, här bort sju neontetror samt temporärt tre bolivianska fjärilsciklider, de är väldigt stressade och nervösa så de får stanna här ett tag, sedan blir det bara tetror.

Filmade denna ikväll efter de sista växterna hade planterats, väldigt nöjd ;)

#372 - 7 december 2010 13:41
*pust* Nu har jag läst igenom denna tråden, intressant läsning :)

Hur går det för firrarna?
#373 - 7 februari 2011 17:13
Då var det Feb 2011, var ett tag sedan, sorry varit super busy men ej glömt våra fiskar!
Så...the good news...mina scalar har lagt rom två gånger, den senaste inatt så jag försökte filma lite och tog suddiga bilder men ni vår njuta bäst ni kan. En scalar blev misshandlad för en veckan sedan och dog, tog lite hårt på känslorna men jag får införskaffa en eller två nya.

Scalar med Blå Ciklid, funkar utmärkt, de bråkar aldrig, nafsar aldrig och håller sina revir lång ifrån varandra. Karet går bra, mycket bra, det växer något otroligt fast har haft problems med alger, speciellt på mina fina bakgrund.

Varning: Bakgrunds musik samt på telefon med min kära moder [:o]

De har lagt romen på doppvärmaren ;)
[ATTACH=CONFIG]42038[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42039[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42040[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42041[/ATTACH]

Och Karet naturligtvis!
[ATTACH=CONFIG]42042[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]42043[/ATTACH]
#374 - 7 februari 2011 17:17
har inte kollat videon än men annars ser det ju kanon ut. o alger VILL man ha på sin bakgrund ju! då ser det myclet naturligare ut jue!
#375 - 7 februari 2011 17:31
Såklart, ibland får den sina ljusa punkter från min städgrupp :)

Annons