mitt vatten

#1 - 24 januari 2010 21:35
Hej, gjorde mitt första vattentest nyligen (Sera stickor), allt ser bra ut men tänkte bara höra om något kan vara särskilt bra att ha i bakhuvudet vad gäller fiskval i framtiden och så :)

NO3 - 10-25
NO2 - 0
GH - >6
KH - 0-3
Ph - 7

Beskrivning fanns inte på svenska så jag undrar även över det här med hårdhet, nu åkte tydligen det pappret till skräpet men på engelska stod det 2 olika hårdheter..GH och KH..hjärnsläpp nu när jag sitter här ju..[:o] iaf vad innebär de?
#2 - 24 januari 2010 21:58
danne0301 skrev:
Hej, gjorde mitt första vattentest nyligen (Sera stickor), allt ser bra ut men tänkte bara höra om något kan vara särskilt bra att ha i bakhuvudet vad gäller fiskval i framtiden och så :)

NO3 - 10-25

NO2 - 0

GH - >6

KH - 0-3

Ph - 7

Beskrivning fanns inte på svenska så jag undrar även över det här med hårdhet, nu åkte tydligen det pappret till skräpet men på engelska stod det 2 olika hårdheter..GH och KH..hjärnsläpp nu när jag sitter här ju..[:o] iaf vad innebär de?

Det e väl lätt att googla men jag får för mig att KH är karbonathårdheten och man avser då halten Ca2+-joner i vattnet. GH är väl ett mått på vattnets totala hårdhet och där tar man även med andra katjoner såsom Mg2+,K+ mfl. Är som sagt inte säker på detta dock.
#3 - 25 januari 2010 16:50
Karbonat..så var det ja, tack.

Annons