Mitt växtakvariumprojekt!

#1 - 29 november 2008 12:18
[COLOR=black][FONT=Verdana]Hej[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tänkte dela med mig av mitt projekt där jag sätter upp mitt 375L växtakvarium, bl.a. bygger en akvariebänk, likaså modifierar en T5-ramp med takupphängning, en budget och annat smått och gott [/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Håll till godo![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana][SIZE=3]1.[/SIZE][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Verdana] Startar med bygget av akvariebänken, här har jag valt att bygga med lecablock som skall svartmålas med sprayfärg, behöver ej grundas.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Hela idén med detta är att allt skall gå i svart, då karet skall stå i mitt musik/relax-rum.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Provbygger bänken i mitt garage, och kommer på att 5 stenar på höjd blir för högt, därför minskar jag ner till 4 stenar, vilket blir en mer behaglig höjd, speciellt då man ska ner med armarna i karet och klippa växter.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Som grund har jag valt 22 mm spånskiva som grundas och sen svartmålas.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Det ligger 3 skivor under varje pelare.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Även till karet har jag valt en 22mm spånskiva som grundas och svartmålas.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Såhär är bänken uppbygd, sett från golvet:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]1. 22mm spånskiva.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]2. 3 st lecablock.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]3. Ett lager med murbruk för att kunna väga av den 4:e stenen.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]4. 1 st lecablock.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]5. Aquapad, utskurna för att passa varje pelare.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]6. 22mm spånskiva till karet.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]7. Aquapad, fabriksfärdig 150x50cm, tjocklek ca 5 mm.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]8. Karet[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Då jag murade mellan 3:e och 4:e stenen så är det väldigt viktigt att diagonalerna blir väl avvägda, hade ett 150cm vattenpass så det var inga problem, tog dock väldigt lång tid att få in alla 5 pelarna i våg, höll säkert på och pillade med detta i 2 timmar innan jag var nöjd.[/FONT][/COLOR]
Det gäller samtidigt att lägga på ett kol så att inte bruket stelnar så pass mycket att det blir svårt att arbeta med det.

[COLOR=black][FONT=Verdana]Nedan följer lite bilder i byggprocessen till bänken:[/FONT][/COLOR]
[ATTACH]15586[/ATTACH]
[ATTACH]15587[/ATTACH]
[ATTACH]15588[/ATTACH]
[ATTACH]15589[/ATTACH]
[ATTACH]15590[/ATTACH]
[ATTACH]15591[/ATTACH]
[ATTACH]15592[/ATTACH]
[ATTACH]15593[/ATTACH]
[ATTACH]15594[/ATTACH]
[ATTACH]15595[/ATTACH]

[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Verdana]2.[/FONT][/COLOR][/SIZE][COLOR=black][FONT=Verdana]Efter mycket letande så hittade jag äntligen den ramp jag fastnade för, eller rättare sagt så låg den i rätt kurs, fick tips här på Zoopet angående just denna ramp.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Rampen anlände i silver och vitt om jag inte minns helt fel, plockade isär denna, tog ur reflektorn och maskerade lysrörhållarna, vill ju inte ha in färg på kontakterna till rören, plockade även ur på/av knapparna för maskering.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Kabeldragningen i denna ramp är ganska simpel, är ju egentligen inte mer än + och -.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Började med 2 varv grundfärg, här lackade jag hela rampen, även på ytor som inte syns, just för att förebygga rost eller liknande angrepp.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sedan var det bara att köra på svartlacken i högblank, vale blank istället för semiblank, detta för att det är lättare att dammtorka blanka ytor.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tog mig kanske 3 kvällar med sprayning och torktider innan jag monterade ihop den igen, kasserade även strömkabeln till denna och monterade/kopplade en längre svart kabel med ny stickpropp, detta för att just anpassa den för mina ändamål.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Såja, rampen är klar, bara upphängning kvar.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Gjorde det enklast möjliga egentligen, tänkte beställa en färdig upphägning från Tyskland, men frakten hade kostat lika mycket som själva upphängning så jag gav fan i det.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Istället köpte jag 2 mm vajer, vajerlås och vajerklämmor, takkrokar och svarta täckkåpor.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Borrade 2,5mm hål i rampen, drog vajern igenom dessa 2 hål och gjorde en klycka för att få stabilitet i upphängning, vill ju inte att rampen skall kunna falla bakåt eller framåt.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Det enda som var lite bök med detta var att få in rätt höjd, och sedan väga av den så att den hänger vågrätt, eftersom vajerlåsen dras åt med mutter och det inte finns någon enkel lösning för att ställa höjd.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Nedan följer lite bilder för T5-rampen och uppsättningen av karet:[/FONT][/COLOR]
[ATTACH]15596[/ATTACH]
[ATTACH]15597[/ATTACH]
[ATTACH]15598[/ATTACH]
[ATTACH]15599[/ATTACH]
[ATTACH]15600[/ATTACH]
[ATTACH]15601[/ATTACH]
[ATTACH]15602[/ATTACH]
[ATTACH]15603[/ATTACH]
[ATTACH]15604[/ATTACH]

Detta är väl ungefär så långt jag kommit i projektet, har bara satt ner plantorna, håller fortfarande på med en plan för min planering för inredningen.. men det står still just nu :)

Det som jag ännu inte införskaffat mig till detta projekt är ett CO2-kit och 2 st Phillips Aquarelle lysrör.

Återkommer med mer bilder och information då CO2-kitet kommer!

[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Verdana]Budget för hela setupen:[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[COLOR=black][FONT=Verdana]375L AquaEl Helglasakvarium utan täckglas, svartlimmad. Pris 2500 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Aquapad 150 x 50 cm, ca 5 mm tjock. Pris 0 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Pump Fluval 4plus. Pris 340 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Doppvärmare Jäger 200W. Pris 160 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Rådagrus 2-3mm, 4 st säckar á 25 kg. Pris ?? minns ej [/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Timer från IKEA, 1 st. Pris ca 25 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Svart 6-elkontaktsuttag med strömbrytare, jordad, 1 st. Pris 69 kr[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]Bänken:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Lecablock L59 x B19 x H14, 20 st. Pris 19 kr/st[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Murbruk, 1 påse mellangrov. Pris 79 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Spånskiva 22 mm. Pris 0 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sprayfärg, stora flaskor, 2 st. Pris 80 kr/st[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Svart oljebaseradfärg, 1L. Pris 100 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Pensel, 1 st. Pris 22 kr[/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]T5-Rampen:[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]150cm Lysrörramp T5 4x80W. Pris 1995 kr + frakt 140 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Vajer för takupphängning 5 m. Pris 20 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Vajerlås 1-par. Pris 22 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Vajerklämma 1-par. Pris 20 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Taktäckkåpa, svart, 2 st. Pris ca 30 kr/st[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Takkrokar, 1-par. Pris 20 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Svart elkabel, 5 m. Pris 40 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Stickpropp, svart, 1 st. Pris 19 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sprayfärg, grund. Pris 0 kr[/FONT][/COLOR]
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sprayfärg, svart blank. Pris 0 kr[/FONT][/COLOR]

Co2 Utrustning:
6 kg Co2 Tub, tryckprov och fyllning av min gamla Co2 Tub. Pris 720 kr
Regulator US med manometrar, magnetventil, backventil m.m. Pris 751 kr
Bubbelräknare JBL. Pris 76 kr
Backventil SERA. Pris 45 kr
Ferplast Co2 Mixer. Pris 400 kr

Fisk:
(Ej inräknat i budgeten)
2 st Sajica-Cidklider "Cryptoheros Sajica"
5 st Kuhlii-ålar "Pangio Kuhlii"
40 st Koppartetra

Växter:
Ej inräknat i budgeten)
Hygrophila polysperma
Bacopa caroliniana
Ceratopteris thalictroides
Riccia fluitans
Vesicularia dubyana
Alternanthera cardinalis
Hygrophila corymbosa "Siamensis"
Cabomba aquatica

Inköpsställen:
På begäran så fyller vi på med vars saker är införskaffade, det mesta är handlat lokalt i Luleå om inte annat anges:

Akvarium, värmare, pump, grus, fiskar och växter och annat småtjafs. http://www.akvariecenter.com/ (tack för grymt kunnande, bra service, suveräna priser och att du står ut med en tokig kund! och dessutom tar in de växter och annat man vill ha!)

Elartiklar, takupphängning till T5-ramp, lecablock, virke bl.a.
http://www.clasohlson.se/
och
http://www.elkedjan.se/
och
http://www.angsagen.se/

Sprayfärg, penslar och annat småpyssel från min egen firma :)
[COLOR=#22229c]http://www.modellhobby.se/[/COLOR]

Co2 Artiklar:
Kolsyretub, bra kunnande och snabb service:
http://www.brand-service.se/

Andra småartiklar:
[COLOR=#0000ff]http://www.akvariecenter.com/[/COLOR]

Regulator och bubbelräknare:
http://www.us-aquaristikshop.com/index.php (bra service, snabba leveranser)

Co2 Mixer/diffusor:
http://www.guldfisken.se/ (snabbaste leveranserna i Sverige?, mycket, mycket nöjd!)

Totalt, än så länge: ca 8100 kr
Jag kan ju ha missat något, eller så kan det vara att jag kommer ihåg något pris fel.
Då är ej växter och inredning inräknat i budgeten :)

[COLOR=black][FONT=Verdana]Tack, kom gärna med ris eller ros, vill absolut ha åsikter och vad jag kanske gör fel, eller kunde ha gjort bättre :)[/FONT][/COLOR]

Tillagt:
2008-12-12 Budget ändring för Co2 utrustning / Fiskinfo / Växtinfo
2008-12-20 Co2-artiklar i budget m.m.
Guest
#2 - 29 november 2008 12:29
Tycker verkligen om ditt projekt!
Snyggt och detaljerat byggt, snyggt upplagt och med priser. :)
(du har verkligen inte tummen mitt i handen)
#3 - 29 november 2008 12:36
Tokigt bra, som sagt. Jag ska definitivt komma förbi och glo någon dag snart! :)
#4 - 29 november 2008 13:21
Ser ritkigt shysst ut. Va ska du ha för fisk?
#5 - 29 november 2008 14:16
rick skrev:

tack tack allihopa :)

jag vet inte, jag ska först få ordning på landscapingen..., sen kommer fiskvalet :)
så vi får se vad som blir, är sugen på ett stim, men det kan liga gärna bli något annat.
#6 - 12 december 2008 19:05
rick skrev:

det blev 2 st Sajica cidklider, mycket gulliga, väldigt snälla och blyga fiskar.
de ha redan börjat gräva och anpassat sig till sin grotta, hppas på yngel snart :)

har även satt i 5 st Kuhlii-ålar, mkt trevliga, inte alls blyga, är famme vid matningen, ca 5-6 cm långa.

!
#7 - 12 december 2008 20:25
Svartmålade lekablock... det känner jag igen:). Snyggt. Din budget/setup är verkligen detaljerad, saknade bara vart du köpt grejerna;);)...
#8 - 12 december 2008 20:26
jeppehb skrev:
Svartmålade lekablock... det känner jag igen:). Snyggt. Din budget är verkligen detaljerad, saknade bara vart du köpt grejerna;);)...

jahapp... nu fick du mig en tankeställare, nu måste jag ju öppna en till pilsner och skriva om lite :)
#9 - 12 december 2008 20:37
nysa81 skrev:
det blev 2 st Sajica cidklider, mycket gulliga, väldigt snälla och blyga fiskar.

de ha redan börjat gräva och anpassat sig till sin grotta, hppas på yngel snart :)

har även satt i 5 st Kuhlii-ålar, mkt trevliga, inte alls blyga, är famme vid matningen, ca 5-6 cm långa.

!

Sajica Ciklider är som sagt väldigt blyga. Mina blir söndermobbade av mina andra fiksar som iofs inte heller är så värst aggresiva.
#10 - 12 december 2008 20:39
rick skrev:
Sajica Ciklider är som sagt väldigt blyga. Mina blir söndermobbade av mina andra fiksar som iofs inte heller är så värst aggresiva.

just därför har jag inte några andra firrar förutom ålarna, men dom syns ju knappt, hanen är nästan alltid ute och söker mat. jag tror de stormtrivs, vilket är kul.
#11 - 12 december 2008 20:41
Din ramp blev riktigt riktigt snygg. När jag beställde min ramp glömde jag skriva i vilken färg jag ville ha så det blev en grå, när jag ville ha svart. Funderade också på att lacka om min men det blev inte så. Nu har man vant sig och slipper damma så mycket...
#12 - 12 december 2008 20:43
jeppehb skrev:
Din ramp blev riktigt riktigt snygg. När jag beställde min ramp glömde jag skriva i vilken färg jag ville ha så det blev en grå, när jag ville ha svart. Funderade också på att lacka om min men det blev inte så. Nu har man vant sig och slipper damma så mycket...

beställde du en likadan ramp som jag? trodde de bara fanns i en standardkulör?
#13 - 12 december 2008 20:59
Nej, förlåt... det var en annan ramp. En T-5 ramp från Aqua Medic som fanns i grå eller svart. Men jag glömde skriva på beställningen att jag ville ha svart. Blev skapligt besviken när jag öppnade paketet... men det gick över när jag väl fick upp den. Lycka till med projektet, det kommer att följas med spänning.
#14 - 12 december 2008 21:22
jeppehb skrev:
Nej, förlåt... det var en annan ramp. En T-5 ramp från Aqua Medic som fanns i grå eller svart. Men jag glömde skriva på beställningen att jag ville ha svart. Blev skapligt besviken när jag öppnade paketet... men det gick över när jag väl fick upp den. Lycka till med projektet, det kommer att följas med spänning.

ta ner den, skruva isär den och lacka om den om du inte är nöjd.
kostar dig inte annat tid och lite sprayfärg. ;)
#15 - 12 december 2008 22:39
Och massor med pengar om jag lyckas ha sönder något... Det är väldigt mycket kablar på väldigt liten yta i denna ramp. Tro mig, jag har kollat. Det får vara som det är...
#16 - 20 december 2008 14:46
Hur går det?
#17 - 20 december 2008 17:23
grönalger, så jävla mycekt så jag ger nästan upp! och sen jag startade med co2:n så har det fan dubblats på 2 dar typ.. ha rminskat ner watten till 2x80 på 375L
#18 - 20 december 2008 19:28
btw, sajica cikliderna har ynglat av sig, min uppskattning är mellan 80-120 yngel :)
mkt mkt trevligt i vintermörkret.
#19 - 9 januari 2009 19:24
Idag har jag uppdaterat tråden lite med nya fiskar, inget annat speciellt egentligen.

Däremot så kämpar jag mot grönvatten/svävaralger som kanske en del läst i en annan tråd.
Har fått tips om att göra ett vattenbyte där man tappar ur vatten samtidigt som man fyller på tills vattnet är kristallklart, sedan vänta 1-2 dagar och göra samma sak igen.
Det funkade visserligen i 2-3 dagar, sen kom grönvattnet tillbaka.
Nu har jag, efter andra mycket bra tips, satt in filtervadd i innerfiltret som har väldigt hög densitet, för att försöka rena vattnet ytterligare.
Första gången jag satte in filtervadd i pumpen, redan efter 1 timme så tyckte jag vattnet var lite klarare. Vi hoppas på att detta funkar, byter vadden varje kväll till ett nytt.
Fick även tips att samtidigt använda ett flockmedel som binder partiklar i vattnet, antingen så att det kan filtreras och fastnar i ett vanligt filter, eller faller till botten så att man kan suga upp det vid ett vattenbyte.
Men jag har skippat flockmedlet, vill köra absolut rent biologiskt utan fusk eller tillsatser.

Har gjort ett vattentest idag hos min lokala handlare, vattnet visade perfekta värden på alla nivåer, även fast jag kör ner Co2 i burken, känns jättebra :)

Växterna växer så det knakar, synd bara att nedre delen av dom är täckta med alger och annat klegg... väntar bara på att den gröna dimman skall lätta.

Jag kommer att återkomma med bilder så snart jag fått bort den gröna dimman.
Men, det kanske är någom som vill se detta kar med grön dimma?
Om ni vill det, hojta till så fotar jag och lägger upp lite bilder.

Over and out!
#20 - 9 januari 2009 19:37
det är alltid roligt att se bilder, även på kar som inte är "perfekta". Ofta kan man lära sig mer av det, så om du har tid och lust så vill jag gärna se. :)

Väldigt lustigt faktiskt, jag visste att jag hade sett den här tråden och läst om ditt projekt men kunde inte komma ihåg ditt namn eller trådens namn när jag skulle visa de sprayade lecablocken till en akvaristisk vän. Men när jag gick in i projekttråden så hade du skrivit ungefär en minut tidigare. Som om du visste att jag letade. :)
#21 - 9 januari 2009 19:48
larsemil skrev:
det är alltid roligt att se bilder, även på kar som inte är "perfekta". Ofta kan man lära sig mer av det, så om du har tid och lust så vill jag gärna se. :)

Väldigt lustigt faktiskt, jag visste att jag hade sett den här tråden och läst om ditt projekt men kunde inte komma ihåg ditt namn eller trådens namn när jag skulle visa de sprayade lecablocken till en akvaristisk vän. Men när jag gick in i projekttråden så hade du skrivit ungefär en minut tidigare. Som om du visste att jag letade. :)

haha... ja, det är väl bara så ibland, slumpen avgör.
ska ta lite bilder, hold on bara så kommer det!
#22 - 9 januari 2009 20:00
Det ser riktigt trevligt ut!
Var beställer du föresten din Co2 utrustning?:)
#23 - 9 januari 2009 20:06
Bilder på den s.k. "Gröna Dimman"...

OB!, ha i åtanke att karet inte är omplanterat eller något alls, landscapingen kommer senare då biologin funkar som den ska :)

[ATTACH]16563[/ATTACH]

[ATTACH]16564[/ATTACH]

[[ATTACH]16565[/ATTACH]

[ATTACH]16566[/ATTACH]
#24 - 9 januari 2009 20:17
Nice! Det växer ju på riktigt trevligt! :D
Tror du kommer missa frågan i mitt förra inlägg om jag inte påpekar det här också:p
#25 - 10 januari 2009 09:23
Sultanen skrev:
Nice! Det växer ju på riktigt trevligt! :D

Tror du kommer missa frågan i mitt förra inlägg om jag inte påpekar det här också:p

Alla inköpsställen står i första inlägget längst ner, kolla där.
Om du inte blir klok på det så kan jag skriva ytterligare.
#26 - 10 januari 2009 10:05
nysa81 skrev:
Alla inköpsställen står i första inlägget längst ner, kolla där.

Om du inte blir klok på det så kan jag skriva ytterligare.

Oj, vet inte hur jag missade det, skyller på att jag var trött!
Tack.
#27 - 10 januari 2009 10:32
Vet inte vad du satte som tak i din budget men ett UV-C filter i din situation är inte fel, det enda negativa jag kan se är att du med ett UV-C förstör delar av microgödningen.

Trevligt projekt och väl dokumenterat.
#28 - 10 januari 2009 10:41
jag satte inget tak :)
vi får se om det blir uv-c om jag inte får bukt med geggan.
#29 - 10 januari 2009 10:59
Kör själv en tetratec UV400 i mitt 300 satt på timer så det är bara igång nattetid, fick med det när jag tog över papegojträsket och trodde att jag skulle få byta kvartsglaset i samband med lampbyte men det var som nytt.
#30 - 7 februari 2009 17:57
såg att du hade koppartetror. jag hade 15 tetror i ett akvarium och jag hade problem med att dom mobbade ut varandra!! Alla gav sig på en och när den var död så gick dom på nästa osv. så att det står i butiken att dom ska vara fredliga är ju helt fel (i mitt akvarium iallafall!). Har du haft problem med dom?
#31 - 8 februari 2009 08:34
ja, köpte 40 st, det var 15 st kvar då jag lämnade tillbaka dom, tog kanske 5 dar :)
dom hoppade ut ur karet, troligtvis så var det han-cikliden som jagade ut dom.
Bilagor:

Annons