Mitt ytterfilter piper

#1 - 24 januari 2008 09:34
Ja, som det står i rubriken så piper mitt ytterfilter. Det är ett Auarel UniMax 700 plus som använts i 2 veckor ungefär. Pipandet började antagligen någon gång igår. Jag har datorn på precis brevid filtret, så när datorn är påslagen hörs inte filtret. Men igår stängde jag alltså av datorn när jag skulle sova, och då hörde jag ett tjut eller pipande i rummet. Det låter ungefär som när man har på testbilden på svt på låg volym, alltså ett högt(tonen alltså, inte volymen) pip.
Har kollat felsökningsguiden i manualen, men den tar inte upp detta problem. Och ska tilläggas att det är filtret som låter, inte slängfästena eller UV-ljuset.

Någon som vet vad problemet är? Tack på förhand.
#2 - 24 januari 2008 12:06
Chansning: Har du testat att skaka filtret för att få bort luften? Om det finns luft i systemet låter det mera.
#3 - 24 januari 2008 13:05
Japp, det har jag men det blir ingen skillnad.
#4 - 24 januari 2008 13:32
Packning kanske...som tjuvar luft någon stans.
Får du inte rätsida så lämna tillbax till affären o be om ett nytt.
#5 - 24 januari 2008 14:03
Det låter nästan som om det är ett vinddrag som visslar... Hur vet jag om filtret inte är tätt?
#6 - 24 januari 2008 14:10
Wieder skrev:
Det låter nästan som om det är ett vinddrag som visslar... Hur vet jag om filtret inte är tätt?
genom att det kommer luftbubblor ur utblåset! har du plockat isär filtret och tagit ur impellern?
#7 - 24 januari 2008 14:21
åheim skrev:
genom att det kommer luftbubblor ur utblåset! har du plockat isär filtret och tagit ur impellern?

När jag startade filtret kom det luftbubblor i ungefär 10 sekunder åt gånger runt en gång i timman eller så... Jag trodde att det var luft som var kvar i filtret. Kan det vara så att luft kommer in hela tiden, därav pipet, för att sedan släppas ut i en stor "klump" eller vad man ska säga?

Och vad är impellern? Är helt ny på det här med filter :p
Bilagor:
#8 - 24 januari 2008 14:43
jag kastar in en chansning oxå!
Detta hände mig då jag precis satt på ett strilrör på mitt ytterfilter fick ett konstigt vissel trodde oxå hade nån luft smygis men felet var att hålen till strilröret va för små så de blev som en mindre blockflöjt! :D
efter lite borrande så hålen blev större är nu detta problemet löst :)
#9 - 24 januari 2008 14:46
2bias skrev:
jag kastar in en chansning oxå!

Detta hände mig då jag precis satt på ett strilrör på mitt ytterfilter fick ett konstigt vissel trodde oxå hade nån luft smygis men felet var att hålen till strilröret va för små så de blev som en mindre blockflöjt! :D

efter lite borrande så hålen blev större är nu detta problemet löst :)

tusen tack :p
Det var detta som var problemet! Nu är det löst :)
skulle aldrig ha lyckats lista ut det själv, hur gjorde du? :P Tack igen!
#10 - 24 januari 2008 15:01
hehe jadu nån nytta ska de väl vara av att ha stora öron :P
nej, men jag har mitt ytterfilter nere i ett skåp så det visste jag inte kunde ge ifrån sig det ljudet, sen så höll jag på och plantera växter lade i en massa stockar och dona och så provade jag bara att dra handen över strilröret och de blev olika toner som resultat så då var de bara att ta fram borrmaskinen och borra upp större hål :)
#11 - 24 januari 2008 15:02
Wieder- han spelade på strilröret och ville stämma det så det lät bättre:D
#12 - 24 januari 2008 15:08
Wieder skrev:

Och vad är impellern? Är helt ny på det här med filter :p

Propellern inuti filtret som driver vattencirkulationen. Brukar sitta med magnetfäste i locket på filtret. Skall rengöras från slem och geggamoja ibland.

Annons