Mittstag har lossnat - Juwel 300l !!!

#1 - 17 mars 2009 18:50
Hej!

Upptäckte precis att mittstaget i mitt Juwel 300l har lossnat. Det ser ut som själva staget har gått sönder mellan delen som är limmad i ramen och själva staget. Känns inte riktigt bra - finns det någon uppfattning om det är ett akut problem? Glaset har flexat ca 1 cm när jag håller staget mot där det tidigare fäste. Spontana tanken är att tömma hälften av vattnet nu ikväll för att minska trycket.

Kan jag "staga om" det själv? Hade varit skönt att slippa lämna in det med allt vad det innebär (och Juwels garantitid är nog även passerad nu efter 3-4 år..)
Guest
#3 - 17 mars 2009 21:06
Svarar bara på det akuta. Ja sänk vattennivån! Det är en billig försäkring.
Har du juwel originalpump med låda så blir det lite problem men du kommer säkert på nåt.
Jag har själv limmat fast mitt stag, så visst går det utan att blanda in Juwel.
Guest
#4 - 17 mars 2009 21:12
Ja skulle bara lämnat 100l. om du inte har nåra jättestora fiskar.
#5 - 18 mars 2009 08:53
Narii skrev:
Ja skulle bara lämnat 100l. om du inte har nåra jättestora fiskar.

Jag tappade ur till det var 125-150 l kvar. Då återgick frontglaset till normalläge. Ska slå en signal till butiken nu och se vad de säger.
#6 - 18 mars 2009 09:02
mavve skrev:
Jag tappade ur till det var 125-150 l kvar. Då återgick frontglaset till normalläge. Ska slå en signal till butiken nu och se vad de säger.

Troligen materialutmattning i staget, detta låter som ett fabriksfel och det bör du påpeka till affären.

Lycka Till :)
#7 - 18 mars 2009 11:08
Har nu hämtat ett nytt originalstag (125:-). Det skulle tydligen limmas fast. Blir förhoppningsvis bra och i så fall väldigt smidigt.
// Martin

Annons