Mjölkigt och hög nitrithalt vid uppstart.

#1 - 18 mars 2007 11:48
efter att ha gjort min bakgrund i frigolit och byggfix har jag under en veckas tid haft det fyllt med vatten och bytt hälften varje dag för att få bort eventuella slaggrester. igår la jag i 4 ampuller med tetra bactozym och 75ml (till 150 L) med vattenberedning. ett par anubias samt 2 st Black molly en väl inkörd rot (den har nog varit med i ca 5-6 år) en ny kalksten och en rödaktig korallsten (även denna 6-5 år i akvarie) både den gamla stenen och roten är kokade . kör med 2 pumpar en aquaclear 50 som är påkopplad på ett pV rör in i en blå filtermatta som är ca 50x30x10 och en gammal eheim innerpump som hjälper till båda riktade lite mot utan så jag får lite krusningar i vattnet.
Nu till saken, vattnet är lite mjölkigt och efter ett vattentest har jag nästan

1 i nitrit
nitrat 0
nitrit 1
GH 5
KH 7
PH 8

Fiskarna ser ut att må bra och verkar inte chippa efter luft, så kan det bli så här vid en uppstart eller ska jag göra något åt det och i så fall hur.
#2 - 18 mars 2007 11:56
Det låter lite konstigt med nitriten om du la i fiskarna igår, det borde inte kunna komma så fort.

Vad använder du för test ?
#3 - 18 mars 2007 13:07
JBL Easytest 5in1 en burk med 50 stickor länk

PH Känns ju positivt till de kommande malawis
#4 - 18 mars 2007 13:21
Du har bra vatten men det är just nitriten som är konstig,
http://www.bestfish.com/newtank3.html
jag har alldrig provat stickor men det brukar sägas att dom inte är helt tillförlitliga.

I övrigt tror jag nog mjölkigheten försvinner med tiden.
#5 - 18 mars 2007 14:26
albjohn skrev:
Du har bra vatten men det är just nitriten som är konstig,

http://www.bestfish.com/newtank3.html

jag har alldrig provat stickor men det brukar sägas att dom inte är helt tillförlitliga.

I övrigt tror jag nog mjölkigheten försvinner med tiden.

De där stickorna är i stort sett värdelösa. Köp ett dropptest istället.

// Jens A.
#6 - 18 mars 2007 14:34
håll koll på fisken börjar dem andas häftigt och lägger sig vid ytan eller botten så bör du göra delvattenbyte.. lackade du bakgrunden också?
#7 - 18 mars 2007 15:27
bakgrunden är inte lackad, tänkte eftersom jag skulle ha malawis så var det bättre utan lack för att få upp ph lite, vilket ju verkat funka bra + en del hjälp från kalkstenen.

Kul att man gick och köpte skittester för 180 spänn:( får väl skaffa dropptest istället.

Tänkte på att göra ett 30% vattenbyte, men vet inte om jag kanske tar bort för mycket av bakterierna, om jag gör det innan dom "satt" sig riktigt.

Ska jag kanske bara avvakta lite då (lite synd om mollyna, men det här var ju lite av deras syfte, fan det låter lite hemskt) och se hur det utvecklar sig?
#8 - 18 mars 2007 15:34
Jag installerade just en bakgrund i frigolit i mitt 54L. Efter cirka 2 dagar blev det riktigt grumligt men fiskarna såg inte ut att må dåligt av det. dock var alla mina värden normala på vattnet. Löste det med vatten byten på 30-40% Vid varje byte använde jag Easy Life flytande filtermassa. Snålade även in på maten. Funkade kanoners för mig vattnet är nu glasklart.
#9 - 19 mars 2007 17:39
Gjorde ett nytt test och det verkar stabilisera sig, nitritvärdet är nere på 0-0,5 och vattnet börjar se klarare ut, så ett par dagar till så kanske det har försvunnit helt;)

Annons