Mobbad Golden

#1 - 7 september 2009 17:15
Jag hade tre Golden som har trivts bra ihop, och igår köpte jag två till. En av de nya blir jagad hela tiden, och verkar nu väldigt utmattad, har lite trasiga fenor och gömmer sig så mycket den kan. Jag var inte beredd på det eftersom Golden sägs vara relativt "snälla" och inte så revirhävdande. Vad ska jag göra? Hjälper det att köpa kanske två till, för att villa bort mobbarna lite? Det är ju svårt att se skillnad på kön på dem, men den mobbade var väldigt färgstark och mycket konstraster mellan gult och svart, kanske är det en hane. Om jag köper några nya som ser så bleka ut som möjligt och hoppas det är honor så kanske balansen blir bättre i gruppen. Vad tror ni?
#2 - 7 september 2009 17:19
vad jag har lärt mig av malawi är att om man först har köpt en gäng och låtit dem gå i akvariet en tid så har de redan hunnit skaffa revir och när man släpper i nya fiskar så tar de gamla som att de inkräktar på deras revir och då slutar det med att de nya blir jagade.

hur stort akvarium har du?

hanen har mer svart på fenorna och kroppen än honan. När du köper nya nästa gång, testa möblera om i karet för då blir det förvirrande eftersom man tar bort deras revir och de måste leta nya. det kan funka.
#3 - 7 september 2009 17:25
Det är 260 l, och där bor också 7 Maingano, tre rostciklider, en kameleontciklid och två Ancistrusmalar.
Kanske ska prova tt möblera om lite nu och se om det hjälper.
#4 - 7 september 2009 17:32
UnderYtan skrev:
Det är 260 l, och där bor också 7 Maingano, tre rostciklider, en kameleontciklid och två Ancistrusmalar.

Kanske ska prova tt möblera om lite nu och se om det hjälper.

okej, karet är ju inte för litet iaf. Men testa att möblera om lite, det kan hjälpa. det är det lilla jag kan om malawi, hoppas att det har varit till hjälp :).

lycka till!
#5 - 8 september 2009 13:31
Jag vet inte om det beror på att jag flyttade om några stenar igår, men idag verkar hack-kycklingen vara en i gänget :) Den ligger åtminstone inte och trycker i ett hörn hela tiden.

Annons