Mobbad red head hona

#1 - 28 maj 2006 12:13
hej,

Kan nån redat detta åt mig?

Min största hona ( jag har två)tiill min red head nyererei hane lekte för 1 vecka sen för förstagången med hanen, dagen efter och följande dagar blir hon BRUTALT mobbad av den andra hona och hanen? varför? hennes stjärtfena är borta nu..inte bra.. jag testade å flytta henne till ett annat akvarium men där så fick hon kosntiga utslag på sidan av kroppen så jag flyttade henne tillbaka... nu har utslagen gett sig med vattenbyte och rejält med salt.. men hon e fortfarande antingen kraftigt jagad eller upptryckt vid vatten ytan.. äggen från leken e sedan länge borta... *suck*

varför blir hon så mobbad.?l

decimus
#2 - 28 maj 2006 15:40
Skulle tippa på att du har för dåligt med gömställen. Du kunde ha tagit vatten ur karet hon kom ifrån och gjort ett yngel kar av någon plastbalja.
Hur stort är karet dom går i nu decimus??
För har du ett litet kar med mycket gömställen fungerar det lika bra som ett stort utan. Har själv 1.2 sp 44 och 1.3 vzebra och jag inga mobbade fast dom går i ett 170l kar.

Mvh Mattias
#3 - 31 maj 2006 11:32
ok, skall jag köpa svart kolsten och bygga ett nytt ställe eller skal jag som nu fortsätta emd lava sten?

jag har ett 240 liters.. de går red head 1+2 matumbi rock hunter 1+1 och astatotilapia burtoni VF 1+1. och, en ensammer rödrubin hona och en förmodad metriaclimaetrahe som har klarat sig mot alla odds.. *suck*

/decimus
#4 - 1 juni 2006 09:49
jag kör med sten som jag har plockat i naturen typ i insjöar sen kokar och skrubbar. Har inte fått några problem. Byt ut lava stenen till kolsten ser snyggare ut iaf + mörkt fintgrus,sand och fiskarna färgar ut mer i ett mörkt akvarium. Mycket gömställen behövs plus att du har väldigt lite fisk i ett så stort akvarium 34ca per fisk. Så mitt råd köp mer honor av varje sort och bygg gömställen.;)

Mvh Mattias
#5 - 1 juni 2006 10:24
hm låter kalas det dära.. har funderat länge på att slänga ut stenen o byta till ngt annat.
jag skall byta lite fisk till helgen.. bort med matumbi rockhunter och rödrubinhonan..

de jag ska köpa är iaf en till hona till burtoni. kanske en till red head hona.( dom var jävulusiskt dyra..)

sen skall jag nog ha makombe islan, suie thick lips, piceata, hur fördelningen ser ut det får helgen frma visa.. men iaf 1+2 minst.. och en sju helvetes massa gömställen..

förresten de ynglen jag har, spa fire.. de har börjat färga redan.. vid ca 3 cm... rikigt fräck att se 4 hanar rikigt färgade slåss..!!

decimus
och fryari ynglen har redan börjat bli blåa.. =)
#6 - 2 juni 2006 13:56
Vart Köper du dina viktorior någonstans Decimus???
Ja mina sp44 var dyra drygt 160 spänn st.
En snygg viktoria är Haplochromis nyererei Python Island och Haplochromis. sp. Kenya Gold bilder finns här på båda.
[COLOR=#22229c] http://www.xdeleon.com/hccc/photo-contest/month1/index.php[/COLOR]
[COLOR=#22229c][/COLOR]
[COLOR=black]Köp helst 1.3 det blir lugnare så. Ja mycket stenar på botten och någon tät växt som dom kan gömma sig i.[/COLOR]

Ja dom färgar fort ser mina Vzebror redan börjar få färg fast dom är drygt 2-3 cm.

Mvh Mattias
#7 - 3 juni 2006 17:22
jag köper mina här i Nol på Nols ciklidhobby.se kolla han lager lista får du se...

jag vart där igår och kollade på hans python island.. mkt fina men det ble "Makombe island " istället.. den ser PRECIS ut som denna här på zoopets art beskrivning. kollar du på denna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=154

så ser du på mina två makombe island hanar.. rikigt fina.. funderar allvarligt på att byta ut min burtoni mot två hanar till och en red head nyereri till och bara köra två arter..

jag köpte för övrigt 10 kil sten till i går.. byggde upp ett kar med en hel***es massa gömställen så alla e glada och harmoniska nu =)
rikigt kul =)
#8 - 4 juni 2006 01:13
Ja lör med 2-3 arter max det brukar bli snyggast. Får se hur ekonomin ser ut senare om jag ska beställa en grupp med Kenya Gold.
Ja mycket sten ska det vara för dom är väl klippciklider om jag inte minns fel.
Plus att du slipper få dina honor dödade, Och ynglerna klara sig oxå.
Ja dom är riktigt snygga dom slår nästan min Vf Afra Cobwe i snygghet!:D :D

Mvh Mattias
#9 - 4 juni 2006 14:17
Nol har en rikigt fin grupp kenya gold, 2 hanar har börjat färga rikigt fint och de anadra e på ge.. ring han å kolla om han vill skicka.. för de e rikigt fina till et rikigt fint pris!

Afra cobwe.. oj, de e rikigt fina, speciellt VF.. =)

decimus
#10 - 4 juni 2006 15:41
Ja det vore toppen om han kunde skicka, det är iaf 40-50 mil enkel resa.
Ja Och dyra va viltfångade![:-10]
Har du fått dom att börja leka än?? Har du rätt PH Och gömmställen så leker dom så fort dom är könsmogna.

Mvh Mattias
#11 - 5 juni 2006 05:43
mina red head har lekt men den hona som tuggade blev så kraftig mobbad att hon släppte dom.. hon har hittat sin sten nu som hon har som sin så hon har börjat se ok nu.. =) Burtoni honan lekte hon med.. men de slutade med ett förlorat öga och ägg... Makombe islan är för små för tillfället, får nog vänta ett tag där..

Men mina Fire yngel börjar ta sig rikigt rejält.. 4-5 hanar har börjat färga redan då har det knapt nått 3 cm strecket =) mina ahli yngel får mkt skit just nu så det växer inte mkt unu.. men det e mer sten nu så det kommer nog gå bra det med =)

Pht ligger precis rätt, vi har tur här i kungälv =)
du ska se mitt stora nu, de e som en klippformation ser knappt bottewn nu =)

men min makombe.. du ska se den.. den e helt klart finaste jag sett. =) funderar allvarligt på att byta ut min burtoni och köra 2 arter.. =)

men min burtnoi börjar trivas rikuigt fint nu.. blir mörk blå om kinderna ochj en svart mask runt ögona =) fin fint !

Annons