Möbelakvarie...ostabilt?

#1 - 3 juni 2011 20:16
Införskaffade mig idag ett Juwel Lido 120 med tillhörande möbel.
Hur har ni andra det med möbelakvarium?

Mätte lite med vattenpasset när jag skulle ställa på akvariet, och såg att det lutade litegrann.
Kom då på den briljanta idén att lägga under några "möbeltassar"...riktigt smala, men det räckte med 1 varsin på 2 av fötterna...

Efter det tycker jag att det verkar lite väl vingligt...puttar jag till lite lätt på möbeln känns det som att allt svajar till. Är det så för er andra också?
Hur pass mycket krävs det för att ett akvarie faktiskt ska gå sönder pga det?
#2 - 3 juni 2011 20:22
Jag har några Juwel, bl.a just ett Lido 120, och har väl inte reagerat på att det är särskilt svajigt. Det är ju en kub, med hög tyngdpunkt, som står på en hög och smal möbel, så lite svajigare än ett kar med mer normala mått blir det nog.
#3 - 3 juni 2011 20:30
Jo det är klart...har bara haft ett litet 60-liters kar som stått på en överdrivet stabil möbel innan...kunde knappt rubba det om jag puttade på det, men då var ju det väldigt litet också...
Jag borde kanske inte oroa mig då, med andra ord?
#4 - 3 juni 2011 20:33
Nej, tror inte du behöver oroa dig, men för säkerhets skull kanske du ska försöka motstå frestelsen att knuffa på akvariet när du går förbi ;)
#5 - 3 juni 2011 20:37
Haha jo, det är klart.
Men antar att man bara blir lite oroad första dagarna, det går väl över.
Nu när pumpen är igång tänker man mindre på det iofs, för nu börjar det inte dallra i vattnet när man går förbi på parketten åtminstonde :P
#6 - 4 juni 2011 06:16
det där med möbeltassar vet jag inte om det var så klurig ide... hoppas det var sånna i hårdplast och inte sånna bomull (eller vad det är) tassar för dom kommer bli precis platta efter ett tag när vattnet kommer i.
tänk på att du kommer lägga i grus å annat så kommer säkert upp i 150-170kg iaf skulle nog satsa på att lägga under en enkrona eller nått som inte ger med sig med tiden...
#7 - 4 juni 2011 07:56
Uffelpuff skrev:
det där med möbeltassar vet jag inte om det var så klurig ide... hoppas det var sånna i hårdplast och inte sånna bomull (eller vad det är) tassar för dom kommer bli precis platta efter ett tag när vattnet kommer i.

tänk på att du kommer lägga i grus å annat så kommer säkert upp i 150-170kg iaf skulle nog satsa på att lägga under en enkrona eller nått som inte ger med sig med tiden...

Självklart, dum som jag är, var det såna i bomull eller liknande...
Bänken står ju på medföljande hårdplast-tassar som är fasade inåt, vilket gör att en enkrona skulle inte bära upp något, utan bara försvinna in. Karet är redan fyllt och har stått sen igår eftermiddag, vore riktigt tråkigt att behöva göra om allt...

Annons