Mobiltelefonidioti

#1 - 19 augusti 2007 21:19
OK, jag blir bara så irriterad - varför gör mobiltelefontillverkare inte så att mobiltelefoner beter sig som alla andra USB enheter när de ansluts till dator?

Alla andra USB enheter - kameror, memory sticks, MP3 spelare... - låtsas vara en diskdrive när de ansluts till dator, så man kan utforska dem och flytta filer till & från dem utan vidare. Men inte mobiler. Där har man via speciella drivrutiner stängt av möjligheten att nå telefonen direkt, så man MÅSTE gå via tillverkarens egna usla programvara. Just nu sitter jag t.ex. och försöker få Sony Ericssons SKITPROGRAM "PC suite" att se en telefon som jag tillochmed kan se i Utforskaren - men alltså inte flytta filer till eller ifrån, och jag har tidigare haft samma underbara erfarenhet med en Nokia.

Varför?

Är de rädda att användarna skall hacka deras telefoner? Eller tror de att det monumentalt usla PC suite är enklare att använda för "folket i stugorna" än Utforskaren är?

Det är bara ett autokonfigurerande minne med USB kontakt. That's all. Resten är bara med flit tillkrånglat av Ericsson! Det BORDE vara lika enkelt att flytta filer till&från som ett USB-memorystick! Jag borde INTE behöva sitta och starta om datorn fem gånger och av-och-om-installera deras skitprogramvara flera gånger och prova olika "modes" i telefonen för att upptäcka att det jävla programmet inte fattar att telefonen är inkopplad om telefonen är på när kontakten sätts i datorn!

Som extra förolämpning installerar inte bara PC suite en räcka drivrutiner (som är buggiga!), utan dessutom lägger det in sig själv i autostarten i Registry. Där försvinner femton megabyte RAM till ingen jäkla nytta alls.

ARGH!
#2 - 19 augusti 2007 21:40
:)

Är du på dåligt humör idag?

SJÄLV anser jag att det är fjantigt att telefoner ska vara så avancerade nu för tiden. Det mest avancerade på mig egen telefon är nog miniräknaren, och inte ens den behöver jag. Telefoner ska man använda till att RINGA folk, om man nu känner att det behövs. Fast i slutändan blir man ändå bara trött i öronen.
#3 - 19 augusti 2007 21:43
Jag använder inte deras skitprogram alls utan istället kortläsare till minneskortet, mkt smidigare & snabbare.
#4 - 19 augusti 2007 22:00
Alltså nu sitter du med Windows och det har dåligt stöd för saker o ting men om du kör med Linux så ska du se att det blir så automatiskt (Så som du ville ha det) Går o fixa på Windows också men då gäller det att du gör rätt för Windows är ett så kasst OS
#5 - 19 augusti 2007 22:02
Och varför tillverkarna gör det här är för att Windows inte är ett ''plug N Play'' OS snarare att det kräver drivrutiner åt allting nästan så skyll på skaparna av ditt os ^^
Guest
#6 - 19 augusti 2007 22:46
Nu är man på hemmaplan...;)
Som Moderator på ett världstäckande mobil forum samt stolt mobilnörd, kan jag ge dig följande råd.
Släng SE Suite!
Det finns mycket bättre mobilprogram vilka ger dig full access till all din data via en utforskare. Med stabil Irda/BT eller kabel anslutning.
Säg vilken mobil modell du har så skickar jag en nedladdninglänk.
Annars så funkar ju en läsare bra med...

Nokia PC Suite är däremot bra!
Vilket i dag t.o.m innehåller en efterlängtad flash funktion...

(EN som gärna har sina mobiler mer än att ringa med)
#7 - 19 augusti 2007 22:57
@Aircut: Om det inte var för att jag använt linux och har upplevt precis hur genomusel hårdvarustödet är på linux (jag kan än idag inte använda min USB-stick på linux, t.ex.) så hade jag nästan trott dig.
Problemet är dock inte alls Windows, problemet är att Ericsson med flit stängt av funktioner som finns i Windows för hantering av USB minnen. Jag fattar inte varför, men de har alltså drivrutiner som tar bort existerande funktionalitet i OS'et, inte tvärt om.

@Anettejt: Det är en Sony Ericsson K800i. Just nu håller det älskade programmet på att flytta över filerna i ultrarapid, och för varje fil den för över (i USB-1 hastighet) flippar den upp 3-4 "Åtgärden misslyckades - enheten är upptagen" felmeddelanden per fil som kopieras. Fantastiskt bra kvalitetskontroll på Ericsson, det är uppenbart det.

Ja, har du nåt annat program som funkar så tar jag gärna det.
Guest
#8 - 19 augusti 2007 23:07
Azur skrev:

Ja, har du nåt annat program som funkar så tar jag gärna det.

Du har PM!
#9 - 19 augusti 2007 23:17
Anettejt skrev:
Du har PM!

skicka pm till mig med, eller släng upp den är vettja!
#10 - 19 augusti 2007 23:25
Känner mig plötsligt väldigt "off" Använder knappt "mobiltelefon"! Är man mossig eller är man klok - det är frågan? Inser att jag i alla fall slipper en del frustration genom att inte använda den :)
#11 - 19 augusti 2007 23:56
Känner mig plötsligt väldigt "off" Använder knappt "mobiltelefon"! Är man mossig eller är man klok - det är frågan? Inser att jag i alla fall slipper en del frustration genom att inte använda den :)
Jag undviker faktiskt mobiltelefon så mycket jag kan. Jag gillar inte att kunna bli nådd hela tiden, till min familjs & arbetes betydande irritation.

Jag har alltid önskat mig en mobiltelefon som bars som och hade batterilivslängd som ett armbandsur och inte gjorde nånting annat än visade tiden & funkade som telefon. Men jag är helt medveten om att jag är i mikroskopisk minoritet, och att utvecklingen går åt helt motsatt håll.
#12 - 20 augusti 2007 02:08
det behöver inte vara nallens fel att överföringshastigheten é shit, utan det kan mkt väl vara minnet som sitter i som é shit...
jag har 3 olika minnen här och när jag sätter i dom i min kortläsare så går det skitolika i hastighet....
#13 - 20 augusti 2007 05:00
Jag hade haft Sony Ericsson K800i och har nu en Nokia N95.
Det gick bra utan problem med båda mobiltelefoner att
gå i den här datorn och kopiera/flytta filerna.

Jag har inte ens installerat deras program som PC Suite osv.
Ni borde testa unistallera programmet och starta om datorn.
Koppla mobiltelefonen till datorn sen och kolla i den här datorn.
#14 - 20 augusti 2007 07:32
Abbimicke: Då kommer du bara åt minneskortet, inte det inbyggda minnet där kameran defaultar till att lagra bilder.
#15 - 20 augusti 2007 07:50
Det är därför det är så slött. Brukar gå betydligt fortare att flytta från minneskortet än från inbyggda minnet.
Anettejt. Vill du tipsa mig om de där telefonprogrammen så blir jag glad! Har SE w810i och SE P990i.
#16 - 20 augusti 2007 08:01
Anettejt: Du har inte möjligtvis program till en Sony Ericsson W710i också? Den "&¤"/#(¤ telefonen kan spela mina ljudböcker om den är uppfälld (en clamshell) men inte om den är ihopslagen?

I Walkman"mode" visar den (och försöker spela men misslyckas) musik som inte längre finns i telefonen, men kan inte hitta ljudböckerna med mindre än att man går in i filhanteraren. Spännande.. not. Filerna är överförda med Disc2Phone som tycks vara lika sugiga som PC-suite... *mutter*
#17 - 20 augusti 2007 09:32
Släng gärna upp en länk. Har också en k800 och har suttit och svurit i många långa dagar precis som Azur.
Sen till saken att jag har Windows Vista som pc suite inte har något stöd för.
Så helt plötsligt har man gått från att inte fått det att funka, till att inte ens få en chans till att inte få det att funka..
#18 - 20 augusti 2007 09:47
Azur skrev:
Jag undviker faktiskt mobiltelefon så mycket jag kan. Jag gillar inte att kunna bli nådd hela tiden, till min familjs & arbetes betydande irritation.

Jag har alltid önskat mig en mobiltelefon som bars som och hade batterilivslängd som ett armbandsur och inte gjorde nånting annat än visade tiden & funkade som telefon. Men jag är helt medveten om att jag är i mikroskopisk minoritet, och att utvecklingen går åt helt motsatt håll.

- Ett förtydligande! Jag har inget generellt mot ny teknik. Tvärtom är jag mycket road av detta. Är en gammal atari och spelkonsolsanvändare och har i yrkeslivet undervisat i bland annat dator/webbteknik. Däremot - av någon underlig anledning - har jag aldrig fastnat i "mobilträsket"! Ser med fasa på mina barns förhållande till sina mobiler. De har ersatt den traditionella snuttefilten med en ny "snuttefilt". De kan inte vara den förutan. Kan inte förflytta sig från ett rum till ett annat utan att bära med sig denna tingest. Ser även andra vuxna som grips av lätt panik samt hyperventilering om mobilen inte finns i fickan....trots att den inte har något med deras förvärvsarbete att göra!

Nåväl! I övrigt kan jag instämma med dig att irritationen över dålig användaranpassning kan få blodet att svalla. Om det så är knepiga kortläsare vid bensinpumpen eller problem med överföring av media mellan olika enheter.

...inser att detta blev en rejät utvikning åt fel håll i denna tråd men försökte lite diskret komma in i tråden igen...

" Det finns de som behöver halva livet för att förstå en sanning - och hela livet för att inse en lögn "
#19 - 20 augusti 2007 09:54
hmm.. mjo.. som interaktionsdesigner så förvånas man dagligen över mystiska gränssnitt och logiska tankevurpor en del designers har gjort.

Vad som förvånar mig storligen är att SonyEricsson har släppt igenom programvara med denna undermåliga gränssnittskvalitet, med tanke på att de shape'at upp telefongränssnittet rejält de senaste åren. Nåja. Det kommer kanske (förhoppningsvis).
#20 - 20 augusti 2007 11:17
Azur skrev:
Abbimicke: Då kommer du bara åt minneskortet, inte det inbyggda minnet där kameran defaultar till att lagra bilder.

Jag plåtar eller filmar med Nokia N95 och det gick bra att hämta bilder/filmer från den här datorn (N95 enhet) till datorn. Samma sak med min gammal mobil K800i. Varför fungerade det inte för er men för mig fungerade det fint? Beror på abbonemanget?
Guest
#21 - 20 augusti 2007 13:48
Till alla er som vill ha mobilprogram så går det bra att maila mig...
(Har till alla SE mobiler)

Har till Nokia med, men anser att deras PC Suite funkar helt felfritt så det ska inte behövas.

Att spara bilder/film på mobilens minne är inte till att rekommendera då detta drar ner hastigheten på övriga funktioner.
Bilder/film skall alltid lagras på minneskort...

@abbimicke Klokt mobilval!!;):)
#22 - 20 augusti 2007 14:29
Azur skrev:
OK, jag blir bara så irriterad - varför gör mobiltelefontillverkare inte så att mobiltelefoner beter sig som alla andra USB enheter när de ansluts till dator?

Alla andra USB enheter - kameror, memory sticks, MP3 spelare... - låtsas vara en diskdrive när de ansluts till dator, så man kan utforska dem och flytta filer till & från dem utan vidare.

*lol*Nu är inte alla mobiler sådär. En av orsakerna till att jag tycker om min Nokia N80 är att jag kan använda den som 'USB minne'. Ville bara strö lite salt i såret.:p

Jag provade ha SonyEricson ett tag men den hadde för många små irriterande saker som jag inte tyckte om, bl.a. den det du påpekar här. Så det blidde en Nokia igjen :)
#23 - 21 augusti 2007 17:31
maria_ skrev:
:)

Är du på dåligt humör idag?

SJÄLV anser jag att det är fjantigt att telefoner ska vara så avancerade nu för tiden. Det mest avancerade på mig egen telefon är nog miniräknaren, och inte ens den behöver jag. Telefoner ska man använda till att RINGA folk, om man nu känner att det behövs. Fast i slutändan blir man ändå bara trött i öronen.

Kan inte annat en att hålla med:)
Jag har en väckarklocka.
#24 - 21 augusti 2007 22:33
Men snälla, om du nu trilskas med Windows (jag gör det också på de flrsta burkar vi har hemma) så använd Total Commander (finns på ghisler.com). "Surforskaren" i Windows är förmodlingen det mest odugliga filhanteringsverktyg som sett dagens ljus i något OP hittils i världshistorien. Och skit i all dynga mobiltillverkarna anser kunna överföra filer på ett vettigt sett. Min K800i + vettigt program att hantera filer = total kontroll.
#25 - 23 augusti 2007 06:00
Jag hade tidigare en SonyEricsson M600 och har nu en P1i och jag brukar ställa dem i filöverföringsläge och sen bara koppla in den, jag har inget PC Suit i min dator- inga drivare installerade heller... funkar ju hur bra som helst! I detta läge kommer man bara åt det extra minneskortet men det är ju det som är tanken med..

Synkar gör jag över GPRS/3G mot servern direkt.. så slipper man starta datorn och koppla in den till den utan kan vara var som när man gör det..
#26 - 23 augusti 2007 16:37
jag använder ett program som heter totalcommander, funkar bra. Tror det hette diropus när jag hade amiga.
I vilket fall som ghelst så har det fungerat bra till se P900, P910i, k750, w800, k800, och k810i
#27 - 24 augusti 2007 07:25
En till som fattat att det finns ett BRA sätt att hantera filer i Windows. :) Sprid budskapet och låt världen se ljuset! ;)

Jo diropus hette det visst, även Norton Commander som fanns till gamla DOS-system i "tidernas begynnelse" kan ha varit inspiration.
#28 - 24 augusti 2007 07:59
Jag har varit reggad användare av Total Commander sen det var ett 16-bitarsprogram som hette WinCommander - och på min Amiga-tid använde jag hellre DirMaster än DirOpus eftersom DirMaster var mer konfigurerbart och snabbare.

Grejen är alltså att om jag inte installerar Ericssons drivrutiner kommer jag inte åt det inbyggda minnet i telefonen, bara de två GB expanderat minne, och om jag installerar Ericssons drivrutiner kommer jag bara åt det via deras extremt buggiga PC suite. Det har ingenting med utforskaren eller Windows att göra, det har att göra med att de drivrutiner och den mjukvara Ericsson skickar med sin telefon är buggigt skräp.

Jag har nu fått tag i annan programvara som ersätter Ericssons skit, och problemet är löst.

Annons