OK, jag blir bara så irriterad - varför gör mobiltelefontillverkare inte så att mobiltelefoner beter sig som alla andra USB enheter när de ansluts till dator?
Alla andra USB enheter - kameror, memory sticks, MP3 spelare... - låtsas vara en diskdrive när de ansluts till dator, så man kan utforska dem och flytta filer till & från dem utan vidare. Men inte mobiler. Där har man via speciella drivrutiner stängt av möjligheten att nå telefonen direkt, så man MÅSTE gå via tillverkarens egna usla programvara. Just nu sitter jag t.ex. och försöker få Sony Ericssons SKITPROGRAM "PC suite" att se en telefon som jag tillochmed kan se i Utforskaren - men alltså inte flytta filer till eller ifrån, och jag har tidigare haft samma underbara erfarenhet med en Nokia.
Varför?
Är de rädda att användarna skall hacka deras telefoner? Eller tror de att det monumentalt usla PC suite är enklare att använda för "folket i stugorna" än Utforskaren är?
Det är bara ett autokonfigurerande minne med USB kontakt. That's all. Resten är bara med flit tillkrånglat av Ericsson! Det BORDE vara lika enkelt att flytta filer till&från som ett USB-memorystick! Jag borde INTE behöva sitta och starta om datorn fem gånger och av-och-om-installera deras skitprogramvara flera gånger och prova olika "modes" i telefonen för att upptäcka att det jävla programmet inte fattar att telefonen är inkopplad om telefonen är på när kontakten sätts i datorn!
Som extra förolämpning installerar inte bara PC suite en räcka drivrutiner (som är buggiga!), utan dessutom lägger det in sig själv i autostarten i Registry. Där försvinner femton megabyte RAM till ingen jäkla nytta alls.
ARGH!