Moduler

#1 - 15 januari 2009 16:25
Jag har planer på att limma dit moduler som bakgrund i mitt 1200-kar.
Har kollat om jag kan hittanån tråd om det men dom är lite suddiga så jag startar en ny. Jag undrar huvudsakligen hur jag ska gå till väga eftersom jag aldrig gjort det tidigare. Alla tips är välkomna:)

Tack på förhand!!
#2 - 15 januari 2009 17:08
Torka rent glaset samt anläggningsytan på modulen med rödsprit, lägg på rikligt med glassilikon direkt på modulens anläggningsyta, pressa fast modulen mot glasytan och om akvariet inte är lagt på rygg redan så kan du försöka göra det nu med ena handen balanserandes en kletig modul..

Lägg nationalencyklopedin uppe på modulen som pressvikt, tryck fast lite torv i silikonen runt modulen och räkna till 259 200, spola av och räta upp akvariet igen, helst innan du försöker fylla det med vatten men det är valfri option..
#3 - 15 januari 2009 17:25
Lät ju inte så svårt;) Men med tanke på att mitt kar väger ca 200 kg så välter jag det inte gärna... Går det att lösa ändå? Tar det långt tid att härda så pass mycket att inte modulen släpper? När kan jag sedan fylla på vatten? Svårt att hitta ett kar att ha typ 70 malawi i... Får nog planera detta projekt ganska noga;)
#4 - 15 januari 2009 19:24
Du kan ju annars ta en trälist eller en latta i lagom längd och sträva emot, räkna på 2mm/dygn i genomhärdningstid.

En annan klar fördel om du ska ha en modul som bryter vattenytan är om du ser till att ta upp ett insugshål i botten som du sätter raster i samt monterar en kraftig cirkulationspump(typ eheim universal)och fyller kvarvarande utrymme med nerklippt filtermatta genom överdelen på modulen som du skurit av toppen på.
#5 - 15 januari 2009 19:40
En av modulerna jag isf ska handla (beg) är tillfixad så man kan ha pump och filter i så det var tanken att göra som du säger.
Problemet är härdningstiden:( Om jag fyller på vatten för tidigt, blir det "dumma" ämnen i vattnet då eller släpper kanske modulerna? Fiskarna kanske får för sig att smaka lite på det? Som sagt, första gången för mig, då får man ställa dumma frågor;)
#6 - 15 januari 2009 21:02
Genomhärdningstiden är 2mm per dygn, vilket alltså gör att du bör vänta 2-3 dagar innan du spolar rent.

Annons