Modulidé:)

#1 - 18 januari 2009 17:52
Satt och funderade på hur jag kan fästa moduler som bakgrund utan att tömma karet och vänta på härdning och sånt tråkigt.
Om man kletar tex kemisk stål på fästytan på modulen och sedan sätter starka små magneter på baksidan av karet, borde dom inte sitta kvar då?:)
Kom gärna med kommentarer och idiotförklara mig gärna:D
#2 - 18 januari 2009 18:05
Absolut ingen idiotförklaring, en annan bra idé som kom upp rörande utplacerandet av moduler på botten bestod i att fylla den med sand och limma fast den på en liten glasskiva..
#3 - 18 januari 2009 18:12
Tack:) Din idé är ju bra men jag ska ju fästa dom som bakgrund, risken finns ju att dom sticker iväg till ytan... För tömma karet så länge är uteslutet, har ingenstans att göra av ca 70 malawi under tiden...
#4 - 18 januari 2009 18:14
Töm till hälften sen får man torka lite sen silikona funkar inte det.
#5 - 18 januari 2009 18:29
Töm till hälften sen får man torka lite sen silikona funkar inte det.

Det funkar säkert men tråkigt att bara ha moduler från halva rutan och uppåt....
#6 - 18 januari 2009 18:30
Det funkar säkert men tråkigt att bara ha moduler från halva rutan och uppåt....
ja det har du rätt i då är det nog ingen bra lösning:)
#7 - 18 januari 2009 18:37
ja det har du rätt i då är det nog ingen bra lösning:)

Men tanken var ju god:) Man skulle ju kunna lämna typ 15 cm vatten och sen bygga på bakrutan... Men det är nog inte så bra om det kommer t-röd i vattnet...
Hm, detta tål att tänkas på....
#8 - 18 januari 2009 18:40
Men tanken var ju god:) Man skulle ju kunna lämna typ 15 cm vatten och sen bygga på bakrutan... Men det är nog inte så bra om det kommer t-röd i vattnet...

Hm, detta tål att tänkas på....
Jag använde inte t-röd innan jag limmade och det håller än så det kan du nog skippa.
#9 - 18 januari 2009 18:45
Jag använde inte t-röd innan jag limmade och det håller än så det kan du nog skippa.

Ok, då försvinner ju iaf ett moment. Kanske räcker att rengöra ordentligt med varmt vatten...
#10 - 18 januari 2009 19:03
Ok, då försvinner ju iaf ett moment. Kanske räcker att rengöra ordentligt med varmt vatten...
Inte ens det gjorde jag;)det borde vara rent det är ju under vatten alltid:D:D
#11 - 18 januari 2009 19:33
Tec7 borde ju fungera. Limmar under vatten och är inte giftigt.
Kolla lite på filmen här på länken.

http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=592

/ Göran
#12 - 18 januari 2009 21:10
Bluesman skrev:

/ Göran

Ser ju nästan för bra ut för att vara sant... Frågan är om man vågar lita på att det är giftfritt...
#13 - 18 januari 2009 21:28
Jag har ju snackat med en av säljarna för produkten och han garanterar att det inte skall vara några problem att ha detta till akvarium för hemmabruk också.

Så här står det om produkten på deras hemsida:

Tec7 - Miljövänligt MS-polymerlim, fog- och tätningsmassa

En patron till allt!
Tec7 är mycket universell och ersätter monteringslim, trälim, polyuretanmassa, silikon, sanitet-fogmassa, akryl, butyltätning, fönsterkitt etc.
- Limmar, fogar och fäster «alt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Det står ju att det är giftfritt och luktfritt och inte innehåller några lösningsmedel....så det är ju bara att testa.
Eller så ta kontakt med deras support och förhör dig om du vill vara 200% säker.
Tel.: 031-13 54 90
Fax.: 031-13 89 70

/ Göran
#14 - 19 januari 2009 17:09
Ja, det låter ju väldigt bra. Kanske skulle beställa en tub och testa på ett litet kar så man får se resultatet...
#15 - 19 januari 2009 18:08
Eller ring och kolla var närmaste återförsäljare finns. Detta säljs på ställen som säljer till byggare m.m.
#16 - 19 januari 2009 18:33
Bluesman skrev:

/ Göran

kan man ladda ner bakgundsmusiken någonstans? ;)

verkar ju vara för bra för att vara sant! Bokmärke!
#17 - 19 januari 2009 19:59
Bluesman skrev:
Eller ring och kolla var närmaste återförsäljare finns. Detta säljs på ställen som säljer till byggare m.m.

Ska kolla det i morgon. Vi har många byggaffärer här så det finns säkert i närheten...
#18 - 19 januari 2009 21:57
det enklaste är ju att sänka ytan till hälften... rengöra glaset med rakblad, limma så mkt du kan ovan ytan med vanligt silikon och sedan sätta fast med en klämtving... låta härda med en fläkt som blåser på karet och sedan fylla upp igen när det sitter fast...
#19 - 19 januari 2009 22:02
Vandal skrev:
det enklaste är ju att sänka ytan till hälften... rengöra glaset med rakblad, limma så mkt du kan ovan ytan med vanligt silikon och sedan sätta fast med en klämtving... låta härda med en fläkt som blåser på karet och sedan fylla upp igen när det sitter fast...

Men som jag skrev ovan, det ser ju inte så kul ut att bara ha moduler från halva rutan och uppåt...
#20 - 19 januari 2009 22:15
Men som jag skrev ovan, det ser ju inte så kul ut att bara ha moduler från halva rutan och uppåt...

nej, ska du limma dem på botten blir det ju svårare... då får du helt enkelt ge dig in på att tömma om du vill ha fast modulerna... eller fylla dem med nåt tungt som inte påverkar vattnet...
#21 - 20 januari 2009 10:11
Vandal skrev:
nej, ska du limma dem på botten blir det ju svårare... då får du helt enkelt ge dig in på att tömma om du vill ha fast modulerna... eller fylla dem med nåt tungt som inte påverkar vattnet...

Kanske kan lämna 15-20 cm vatten (har stor bottenyta, ca 2 kvm) tror inte fiskarna tar så illa upp av det ett par dagar...
Sen bygga upp med vanlig sten så ser det nog inte så dumt ut...
Har kommit på att sånt här ska man göra innan man kör igång karet, en läxa till nästa gång:)
#22 - 20 januari 2009 11:07
du behöver nog inte limma hela modulerna...
om du ställer den mot botten eller så långt ner som du vill och bara ser till att det sluter där nere, fila till dom så dom är jämna...och sen limma från vattenytan och uppåt...
#23 - 20 januari 2009 20:35
hlafk skrev:
du behöver nog inte limma hela modulerna...

om du ställer den mot botten eller så långt ner som du vill och bara ser till att det sluter där nere, fila till dom så dom är jämna...och sen limma från vattenytan och uppåt...

Japp, kan funka. Bara att se till så det inte finns utrymme för nån firre att simma bakom;)

Annons