Kokade du rötterna innan du la i dom? De måste nämligen få koka någon timme för att sporerna ska sluta sig och (så vitt jag kan tänka mig) förhindra mögeluppkomst. En annan förklaring kan vara att rötterna inte var tillräckligt "döda" då du köpte dom, en bra rot ska ligga i tex. en syrefattig torvmosse en tid för att det ska bli riktigt bra, men det är ju liksom omöjligt att veta då man köper dom. Förmodligen var det nog en blandning av otur och dåligt trä. För att vara på den säkra sidan måste du nog försöka tvätta och sterilisera allt så gott det går. Ta upp allt grus, tvätta och skrubba det med händerna i tex. ett durkslag (ta lite i taget) under rinnande vatten. Sätt på ugnen på 250 grader, ös upp gruset i djupa köksplåtar och kör in det i ugnen. Låt det stå och sterilisera sig minst 1 till 1½ timme, ta ur plåten och ställ den ovanpå för avsvalning. Rör runt i gruset med en hålslev och kolla så att verkligen allt vatten/fuktighet har försvunnit, annars så slänger du in det någon halvtimme till. Låt sedan gruset få svalna, det går fortare om du då och då rör runt med hålsleven. Har du mer grus än vad som rymms i dina plåtar får du göra om proceduren tills ALLT är rent. Under tiden som du steriliserar gruset i ugnen kan du ta isär motorfiltrena, skrubba alla delar ordentligt med en diskborste, krama ur filtrena ORDENTLIGT och skölj allt med hett vatten för att döda alla bakterier och svamp. Bästa viset är att lägga alla rengjorda delar i vasken och hälla kokande vatten över dom. Skrubba alla innerrutor i akvariet noga med en diskborste (akta så du inte repar glaset bara) samt något rengöringsmedel (gärna ett bakteriedödande diskmedel). Skölj akvariet noga flera gånger om och avsluta med att hälla i rikligt med kokande vatten, försök få vattnet att rinna på alla glassidor med tex. ett litermått. Har du massor av växter kan du försöka rengöra dom så gott det går under rinnande vatten, men är det färre än 10-15 tycker jag att du kan kasta dom och köpa nya, bara för att utesluta en senare tradegi i akvariet (som kan bli mycket dyrare om både fisk och växter dör för dig vid ett senare tillfälle). Se till att gruset har svalnat ordentligt innan du lägger i det igen. Låt akvariet självtorka först. Jag önskar dig lycka till!!!