Mögel!!???

#1 - 4 december 2007 11:54
Jag har precis startat upp mitt akvarium, det är ett Juwel akvarium på 180 L. Har satt dit en slimeline bakgrund, planterat växter osv. Det enda som saknas är fiskarna.
Igår upptäckte jag att värmaren hade slutat fungera, knepigt eftersom den är ny, men det var inte det värsta. Jag upptäckte även att det var mögel på bakgrunden :confused: Vad kan jag göra åt det?? Bakgrunden sticker upp ca.1,5-2 cm från vattenytan, men så ska det väl vara, eller har jag satt in den helt fel??

Vore jätte gulligt om nån kunde hjälpa mig! Vill inte köpa några fiskar först jag vet att det är helt riskfritt!

//A-L
#2 - 4 december 2007 12:39
Prova att ta en ren diskborste och skrubba bort skräpet för att sedan suga ut det under ett litet vattenbyte för att få bort det.
Det är nog ingen större fara för fiskarna, och om det nu är mögel vilket jag är lite tveksam till så sitter det ovanför vattenytan.
Vad har du som kan mögla och som fastnat på din bakgrund?
#3 - 4 december 2007 13:54
Du har väl pump igång med bra "sprutt" och vattenflöde? Står vattnet still kan alger bildas mycket snabbt. Det är många som skrivit om vitaktiga beläggningar i forumet, troligen är det inte mögel. Har du en rot kan det vara något ämne som utsöndras av denna. Annars tror jag mer på alger eller bakterier av något slag. Ha pumpen igång som bara den, och sug bort det värsta, tillsätt vattenberedningsmedel och släpp i endast 1-2 fiskar så snart du kan. För innan du gjort det kommer inte några nyttobakterier att börja bildas i filtret.
#4 - 4 december 2007 21:32
Jag förstår inte heller vad det är som kan mögla, det är antagligen någon form av alger eller bakterier, men som luktar som mögel.
Jag har pumpen igång för fullt, och jag har testat vattnet, och allt verkar som det ska. Men jag ska försöka få bort så mycket som jag kan och skaffa ett par fiskar så fort som möjligt, så få vi hoppas att det blir bättre!

Tack så jätte mycket för era råd!
#5 - 5 december 2007 08:22
Ja, det blir nog bättre när du fått bort en del och släppt i några få fiskar, så att nyttobakterier kan börja bildas.

Lycka till :D
#6 - 5 december 2007 11:14
Som tur var så tror jag att det var värmaren som var boven i dramat. Jag plockade ut den igår, då jag upptäckte att den inte fungerade. Det var något grönt alg-liknande som luktade mögel på den, det var nog den lukten som spred sig i hela akvariet. För idag luktar det inget, och det som jag trodde va mögel på bakgrunden, va ingenting, inbillade mig nog bara då ja fick "panik" över värmaren.

Tack för all hjälp!

//A-L
#7 - 5 december 2007 14:48
Själv använder jag ingen värmare. Mitt vatten är cirka 23-25 grader hela tiden. Beroende på hur varmt man har inomhus så brukar vattnet hålla cirka 25 grader, vilket ofta är tillräckligt för många fiskar (lite olika beroende på vilka fiskar man har). Men vill du ha värmare kan du ju köpa en ny... Men kanske bäst att sätta i värmaren först är vattenkvaliteten är stabil.
#8 - 7 december 2007 23:49
Om något i ditt akvarium (såsom bakrunden) sticker upp över vattenytan vid lysrören är det väldigt troligt att du får en påväxt. Värmen & fukten är väldigt gynnsam men behöver inte vara skadlig. Så länge som akvariet är friskt (så som mitt Juwel Rio 300) med mycket på växt på delar över vatenytan är det inte värre än i naturen. Samtidigt försöker jag hålla efter med diskborste för om det vore kliniskt rent så vore det ju givetvis bäst. Grejen är nog den att man hela tiden har koll på fiskarna & vattenytans klarhet så är det ingen fara att inte omedelbart köra med diskborste ( använd inte svampar eller trasor som kan vara direkt dödligt för fiskarna) då kan man ha is i magen. Det viktigaste är att allt i ekosystemet har sin plats. Kom också ihåg att konstgjorda starka kemiska rengöringsmedel absolut inte får användas om inte man tömmer akvariet & sköljer det noga. Annars dör fiskarna direkt, något att tänka på innan man häller ut starka kemikalier i sitt avlopp.

Annons