Möglande ägg

#1 - 13 juli 2006 21:05
Mitt nyckelhålspar har lekt tre gånger, men har inte lyckats få fram några yngel. Mitt förra par lekte regelbundet, men lyckades heller aldrig få några yngel. Tycker det verkar konstigt, då jag har svårt att tänka mig att nyckelhål odlas i någon större skala, så de blir sönderavlade och inavlade, med sämre yngelvård. De är nog inte lika populära som t.ex scalarer, av nå´n anledning, det är ju en trevlig ciklid. Men jag vet i alla fall vad det berodde på nu senaste gången, att det inte blev nå´t, äggen möglade :( Men inte alla på en gång, utan de möglade undan för undan, och efter ett par dagar var nästan alla vita. Nå´n som har en aning om varför? Eftersom mitt förra par heller aldrig lyckades, så börjar jag tro att de har knepiga krav på vattnet, men det har jag ändå svårt att tro.

Nå´n som har en teori? :confused:
#2 - 24 juli 2006 19:39
När jag odlade fjärilciklider tog jag bort föräldrarna från lekkaret för tidigt, så äggena hade inte blivit befruktade och då blev dom vita. Det blev inga yngel. Nästa gång lät jag föräldrarna vara kvar lite längre och då blev det yngel. Kanske kan vara det.
Lycka till!
#3 - 24 juli 2006 21:04
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad har du för vattenvärden då? Vattenbytesrutiner? Pump? Storlek på karet? Hur blåser det förbi lekplatsen med avseende på pumpen?[/COLOR][/FONT]
#4 - 24 juli 2006 21:57
Marianne: Nej, jag tar inte bort föräldrarna alls.

Maria: Akvariet är på 220 liter, pumpen är en Fluval 4+. De leker oftast på en rot i andra änden av akvariet, men rätt högt upp, så vet inte hur mycket det "blåser", men föräldrarnas fläktande borde ju göra nå´n nytta. I snitt byter jag nog vatten en gång varannan vecka. Vattenvärdena vet jag inte, men har två stora, rätt nya rötter, och vattnet är lätt tefärgat när man häller ut det, så det borde vara rätt mjukt och surt. Men jag ska kolla upp det.

När jag bodde i Borås och testade mitt vatten i en affär där, sa han att pH var på 5.0, och han undrade hur fiskarna kunde leva. Tja, de inte bara levde, jag hade ett vackert scalarepar som lekte regelbundet, och dessutom vaktade de frisimmande ynglen som hökar. Vad jag har fattat så kläcks inte en del arters ägg om vattnet är för hårt, och det kanske kan vara orsaken till påstådd "dålig yngelvård" ibland, men jag tror inte det är det i det här fallet.
#5 - 26 juli 2006 08:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hej Micke![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag undrade just vad du hade för värden av t ex nitrat och pH i vattnet. När mina nyckehål lekte så hade vi pH strax under sju och gjorde regelbundna vattenbyten varje vecka i det karet de gick i. Ynglen överlevde aldrig men det var ju för att det fanns andra fiskar som såg dem som mumsig levandeföda. [:o] En Fluval 4+ är väl kanske på gränsen vad gäller vattenfiltrering till ett 220 tycker jag så det hänger ju lite på hur pass bra det filtrerar vattnet, hur nytt det är och hur pass "fullt i skit" det är. Tråkigt att äggen möglar för dig men mina tips är att försöka hålla pH:t strax under sju och byta 25 % vatten en gång i veckan. Lycka till!![/COLOR][/FONT]
#6 - 26 juli 2006 11:19
Så du fick frisimmande yngel av dem? Jag tänkte ta med mig ett vattenprov till affären här och låta dem testa det. Vet inte riktigt var jag har mitt pH-test, och det är större chans att det blir ordentligt gjort om de i affären gör det :p

Tack!
#7 - 26 juli 2006 14:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]JBL:s tester är väldigt tillförlitliga. Unna dig ett sånt! Finns på Hornbach! Kostar runt hundralappen och räcker jättelänge! (sa kvinnan med tio akvarier som testar regelbundet!!) Och jo, jag fick frisimmande yngel men ihop med blåcikliderna och sajicorna hade de inte mycket att sätta emot som du säkert förstår [:o] ![/COLOR][/FONT]
#8 - 26 juli 2006 16:22
Minns inte vad mitt test heter. Kanske är JBL? Men osäker på var det är [:-65]

Jag var i affären idag, tyvärr var deras pH-test slut, men han testade nitriten, och den var på lagom nivå, och han sa att av det resultatet att döma så ligger mitt pH förmodligen runt 6.5-7.0.

Jag har sett bilder på yngelvårdande nyckelhål, de verkar snygga, gräddvita med svart.
#9 - 26 juli 2006 18:38
Nu kanske ni tycker att jag är knäpp... har aldrig haft nyckelhål och har ingen koll på dem, men min fundering är om du är säker på att det är ett par och inte två honor? Om du nu är säker... kan det inte vara så att hannen är steril?
#10 - 26 juli 2006 19:03
Ja, jag är ganska säker att det är en hane och en hona, den ena är större, och har längre fenor, syns kanske lite på bilden ovan. Och jag tror att det bara är den ena som lägger ägg, och äggen ser bra ut i nå´t dygn, se´n blir fler och fler vita.
#11 - 26 juli 2006 19:10
[quote=Tant Nancy]Nu kanske ni tycker att jag är knäpp... har aldrig haft nyckelhål och har ingen koll på dem, men min fundering är om du är säker på att det är ett par och inte två honor? Om du nu är säker... kan det inte vara så att hannen är steril?[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Ujujuj, du kanske tycker jag är knäpp som inte ens ifrågasatt det... [:I] Det är ju en möjlighet så god som någon annan. Om de möglar kan jag definitivt tänka mig att de inte är befruktade. Vad gäller nitrithalten Micke, så var det inte den jag frågade efter, det var nitrathalten för som jag ser det så ökar den om man inte byter vatten regelbundet och ofta. Vilket i sin tur innebär sämre vattenförhållanden efter vad jag erfarit. Så en bra nivå på nitrat (max 20 ppm) innebär (i mina ögon) en god vattenkvalitet. Genom regelbundna vattenbyten på 25 % per vecka håller du vattenkvaliten på en optimal nivå, man undviker att skadliga ämnen ansamlas. Mina nycklar frisimsynglade i pH 7.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mina nyckelhål lekte konstant hela tiden och hade inga problem med att driva upp frisimmande yngel. Problemen kom ju som sagt med sällskapet, de glupska medinvånarna. De sägs ju vara ganska lättlekta och lätta att få yngel på?[/COLOR][/FONT]
#12 - 26 juli 2006 19:11
[quote=Micke_A]Ja, jag är ganska säker att det är en hane och en hona, den ena är större, och har längre fenor, syns kanske lite på bilden ovan. Och jag tror att det bara är den ena som lägger ägg, och äggen ser bra ut i nå´t dygn, se´n blir fler och fler vita.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det tyder på att de är obefruktade tycker jag.[/COLOR][/FONT]
#13 - 26 juli 2006 20:38
Ja, lättlekta är de, inte tu tal om det. Men yngel har jag aldrig sett några :confused: Mitt förra par lekte ofta, men lyckades heller aldrig få yngel. Gav det paret till Maria (sjöjungfru) efter ett antal år. Honan dog strax efter, och Maria köpte en ny. De har visst lekt hos henne också, men tror inte det blivit yngel för henne heller (om Maria ser detta får hon rätta mig om jag har fel [:o])
#14 - 26 juli 2006 21:58
[quote=Micke_A]
förmodligen runt 6.5-7.0.

Jag har sett bilder på yngelvårdande nyckelhål, de verkar snygga, gräddvita med svart.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Äh, vad flummigt värde, förmodligen???? Öh, vilken affär var det? JBL:s tester är väldigt exakta!! Som sagt, unna dig det!! [:o] Vaktande nyckelhål är ju bara så fina!! Fast mina var lika snygga medans de fläktade äggen och la romen.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Hoppas det ramlar in lite fler svar så du får veta varför dina ägg möglar.[/COLOR][/FONT]
#15 - 26 juli 2006 21:58
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]eller f'låt.... varför NYCKELHÅLENS ägg möglar.... [:o][/COLOR][/FONT]
#16 - 26 juli 2006 23:47
Ja, han sa att det var ungefär däremellan, men eftersom han inte kunde göra nå´t regelrätt pH-test, så kunde han nog inte vara mer precis än så. Han är faktiskt en av de få zooaffärsinnehavare jag har förtroende för. Och så brukar jag få "Mickepriser" [:o]

Hehe, ja, mina ägg möglar inte, det blir så fina kycklingar av dem så :p

Ja, fler svar vore kul, men era försök att hjälpa uppskattas :)

Annons