Jag kör just nu ett väldigt enkelt system med tre stycken Moina-kulturer. Har 3 plastakvarium på 12 liter som jag har dem i. Dessa är inte idealiska då de är alldeles för höga i förhållande till längd och bredd men det har funkat bra ändå. Kör en klassisk setup utan filter eller genomluftning, ett antal stora Posthornssnäckor och matning sker med jäst. Har även ett 30 W lysrör ovanför, men jag vet inte hur stor skillnad det gör.
Hur som helst så har mitt knep för att hålla kulturerna riktigt vitala blivit att byta vatten varannan upp till varje dag. Använder då vatten som fått stå sig över natten och jag silar det gamla vattnet genom en håv över en hink och använder då Moinan som åker med ut till att mata med. Tidigare hade jag problem med att få någon fart på kulturerna, eller snarare så kom de igång fort men sen började de gå riktigt segt och det blev aldrig riktigt mycket Moina. Men detta var innan jag började med de täta vattenbytena. Finns många som säger att man inte ska byta vatten ofta men det är det som funkat för mig.
Dessa kulturer luktar inte mer än ett vanligt akvarium, även om det bildas en del skit på botten (som jag inte bryr mig om att suga ut vid vattenbyte). När förökningen börjar gå segt så tömmer jag ut allt vatten och sköljer ur akvariet lite grann, för att sedan fylla på med nytt nattståndet vatten och lite Moina. På några dagar brukar de sedan ha börjat föröka sig explosionartat igen. I snitt startar jag nog om kulturerna var 14:e dag för tillfället.
Tack för svar, det jag funderar på är om man på något vis kan undvika just själva omstarten om man kör med ett lite större kar, håller på att räkna hur stort jag kan få in under mitt stora kar och ändå ha tillgång till det så att säga. Vad jag har hört så spelar ljus ingen större roll för moinan.
Jag hade tänkt mig något runt 30-40 liter, mer bredd och längd än höjd och kör där, sätta på en tappkran runt 20% ner vilket då gör det lätt att byta just 20% vatten varje dag :)
detta vattnet får gå genom en håv i vilken jag fångar upp moinan och sen ner med det jag behöver i karen och resten tillbaka till kulturen.
hur mkt jäst matar du med per dag i dina kulturer?