Möjlig Vitaprick - Ska jag medicinera och behöver jag ta hänsyn till rom?

#1 - 5 mars 2009 09:44
Hej.

Jag borde vetat bättre än att köpa fiskar ifrån butiken. Men de hade fått in kardinaler nyligen och de var verkligen i toppskick som man såg då. Har nog aldrig sett så stora och fina kardinaler. Köpte 30st.

Nu misstänker jag att de har dragit med sig vitaprick. Det handlar om 3-4st som haft 1 prick mitt på sidan. Det har varit en ny varje dag. De som drabbats har jag håvat upp i ett karantänakvarium. Det är Saltat, håller 29 grader och medicinerat.

Men hur ska jag göra med stora karet som resten går i?

Nu såg jag i morse att en till kardinal har en prick på sidan, de kommer ju bli stressade om man försöker håva upp en efter en och eftersom detta är nr4 så kommer det nog fortsätta?

Har mycket vågar jag salta i huvudkaret och vågar jag medicinera? Har 2st kullar Ancistrusrom som kommer bli frisimmande till helgen. Hur pass känslig är dem?

Prickarna på de drabbade är väldigt små men klart tydliga utstående vita korn. Fiskarna är övrigt är väldigt färgglada och livliga. Karet är ganska nystartat så matar sparsamt men då har de god aptit.

Har inte drabbats av nitrit och kommer nog inte göra det heller. Har behållt mycket filterbakterier från förra uppsättningen. Vattenvärdena ser ok ut. Kanske lite högt ph med nästan 8. Det skyller jag på gruset och det kommer sakta men säkert sjunka då jag har 6.5 i kranvattnet och har endel rötter i karet.

Håller 26 grader och har en vattenhårdhet på 5.

Skulle verkligen behöva lite råd om jag ska fortsätta plocka drabbade kardinaler till karantän eller om jag ska köra behandling i huvudkaret.

Tackar
#2 - 5 mars 2009 09:53
Du bör köra behandling i huvudkaret, och särskilt nu när det är i sin linda.
Att de insjuknat nu kan vara pga stress då de blivit upphåvade 2 ggr på så kort tid och sjukdomen kanske legat latent sedan tidigare, antingen(troligen) hos de nya fiskarna eller hos dig.
#3 - 5 mars 2009 11:33
ansjo skrev:
Du bör köra behandling i huvudkaret, och särskilt nu när det är i sin linda.

Att de insjuknat nu kan vara pga stress då de blivit upphåvade 2 ggr på så kort tid och sjukdomen kanske legat latent sedan tidigare, antingen(troligen) hos de nya fiskarna eller hos dig.

Tackar. Rådfrågade en under tiden som också förespråkade medicinering nu direkt.

Körde igång en dos nyss och hoppas att man klarar sig med 1-2 behandlingar.

Vad tror vi om ancistrusrommen då?

/Martin
#4 - 5 mars 2009 11:41
Det kan vara risk att de inte klarar detta då de är ganska känsliga som små, men det är bara att hålla tummarna att de klarar det.
Du får glädja dig med att har de väl börjat leka så lär de inte sluta i första taget;).
#5 - 5 mars 2009 17:09
ansjo skrev:
Det kan vara risk att de inte klarar detta då de är ganska känsliga som små, men det är bara att hålla tummarna att de klarar det.

Du får glädja dig med att har de väl börjat leka så lär de inte sluta i första taget;).

Jo det är sant.

Var in i dag och köpte medicinering då jag bara hade lite i flaskan hemma.

Han i affären sa att vita prick inte kunde komma ifrån honom och vi gick till karet med kardinalerna och studerade dem. De som han hade kvar så fanns det kardinaler som hade 2-3 prickar och tydligare sådana än vad mina kardinaler uppvisat.

Tråkigt når det ska vara så.

Iaf har jag lite funderingar ang medicin:

Körde igång med Seras Costapur som man ger dag 1+3 och ev dag 5+7 om det behövs.

JBL har Punktol 1000 som vita-prick-medicin och de båda har samma verksamma ämne.

Har Costapur till fredagen men inte till ev fortsatt behandling. Det borde väl gå bra att göra ett vattenbyte på 50% på lördag/söndag och köra en kur med Punktol om det skulle behövas?

Eller är det bättre att göra ett vattenbyte redan imorgon och köra Punktol direkt. Såg att min Costapur hade bästföre 200902 men har förvarats bra. [:o]
#6 - 6 mars 2009 22:05
36 timmar sedan sist och jag kunde håva upp den enda kardinalen med prickar och symptom på ett lämpligt sätt.

Ingen av de andra 26 kardinalerna har den minsta antydan till sjukdom, har verkligen synat dem noga och länge. Alltså inget nytt/negativt på dessa 36 timmar efter påbörjad medicinering. De i karantänkaret har inte blivit bättre men inte heller sämre.

Första kullen ancistrus blev frisimmande idag i yngelkassen.
Kassen är av tyg/nät och fick se att 3st!!! honor satt och sög på rommen/ynglen genom nätet i botten. :(
Tror några tog skada av det, några romkorn hade möglat men nu är alla kläckta och har modifierat yngelkassen med att klippt till plastlocket ifrån glasspaket så att de är helt skyddade underifrån. 36st fick jag det till.

Troligtvis kommer nästa kull, den som hanen vakar i röret bli frisimmande under natten eller imorgon. Hoppas att inte 2a doseringen av Costapur tar livet av dem.

Funderar på att ta upp röret och flytta den kullen till yngelkassen också.
Tror att det är mycket bättre syresättning i kassen än längst bak i röret.

Blir vattenbyte på 50% på söndag och kommer nog krama ur ett ingått filter för att yttligare tillföra nyttiga baktierier.

Om inget nytt symptom visar sig tills dess, blir om ca 36 timmar till, ska jag nöja mig med det eller köra en omgång med Punktolen också?
#7 - 6 mars 2009 22:26
Var noga med efterbehandlingen (dag 6-8). Annars kan hela eländet börja om igen.
Äggen som prickparasiten lagt inuti fisken som inte medicinen kommer åt kläcks då (beroende på temperatur) och då är du tillbaka på ruta ett.

Mvh Stefan
#8 - 8 mars 2009 10:30
sim skrev:
Var noga med efterbehandlingen (dag 6-8). Annars kan hela eländet börja om igen.

Äggen som prickparasiten lagt inuti fisken som inte medicinen kommer åt kläcks då (beroende på temperatur) och då är du tillbaka på ruta ett.

Mvh Stefan

Japp. Nu är efterbehandlingen på gång.

Ingen minsta antydan på kardinalerna men körde på med vattenbyte 50% och ska dosera 2ggr med JBL's Punktol.

Tyvärr kommer inte första kullen med yngel att överleva, hälften är nog döda och resten är mer eller mindre döda. Ligger på sidan men ser att de rör sig lite.

Medicineringen har vart och kommer bli.

Dag:

1. Costapur
2. Vila
3. Costapur
4. Vattenbyte 50% + Punktol
5. Vila
6. Vattenbyte 50% + Punktol
7. Vila
8. Vattenbyte 50% + Bakteriekultur

Ser ju lovande ut att inga fler fiskar har fått prickar. Tyder ju på att medicinen hjälper. Hoppas att det här schemat räcker för att ta död på sjukdomen.

En kardinal i karantän har checkat ut.
#9 - 8 mars 2009 13:31
Martin85 skrev:
Jo det är sant.

Var in i dag och köpte medicinering då jag bara hade lite i flaskan hemma.

Han i affären sa att vita prick inte kunde komma ifrån honom och vi gick till karet med kardinalerna och studerade dem. De som han hade kvar så fanns det kardinaler som hade 2-3 prickar och tydligare sådana än vad mina kardinaler uppvisat.

Tråkigt når det ska vara så.

Blev lite nyfiken på vad han sa när ni såg det, eftersom det inte kunde komma från honom..
#10 - 8 mars 2009 15:20
HenkeP skrev:
Blev lite nyfiken på vad han sa när ni såg det, eftersom det inte kunde komma från honom..

"Det var märkligt, ingen annan har klagat" och funderade om det inte kunde vara något annat. Han hade inte sett på några innan. Sådana symptom som den värst drabbade i det karet ska man inte missa.

Synd på alla andra då det säkert handlar om 100+ kardinaler som blivit utplacerade i akvarium runt om i stan. :(

Men förhoppningsvis kommer jag få behålla iaf 26 av 30 kardinaler om detta håller och ancistrusarna kommer garanterat leka igen.
Efter dagens vattenbyte så blev det fart på honorna igen :p
Många yngel frisknade till och verkade få hopp om livet igen. Hoppas att Punktol inte tar lika hårt på ynglen, det måste vara medicinen som tar knäcken på dem.
Deras yngelkasse är bra syresatt med filterutblås mot dem med syrebubblor och de har även fått en egen liten mini-pump i kassen.
#11 - 8 mars 2009 17:42
att vita pricken ska komma just när du köpt så många fiskar:s
#12 - 8 mars 2009 20:00
att vita pricken ska komma just när du köpt så många fiskar:s

Bara att lära sig av misstaget och vara ännu mer försiktig till stora karet.

Har övertygat sambon att vrida soffan i rummet och då få plats med ett 720 liters efter väggen. Då kommer det nog bli ett stim på 200st kardinaler och ev några discus samt malar.

DET vill man inte få sjukdom direkt i
#13 - 10 mars 2009 23:39
Lite smått optimist här nu. Fortfarande inget alls på kardinalerna i stora karet. Sista dosen åter ner idag och byter nog vatten sista gången på onsdag kväll eller torsdag morgon.

De i karantän har dött, var inte helt optimalt och för litet.

Några till yngel har dött men det verkar lovande, inte minst för sista kullen som hanen fortfarande inte släppt ut. Hela bakväggen är täckt av livliga små ancistrusar :)

Får passa på att tacka för hjälpen :)

Vet inte om jag vågar in och höra hur det har gått för zooaffären, har vägarna förbi imorgon så pass att jag kommer gå förbi utanför dörren, får se ;)
#14 - 10 mars 2009 23:42
Kolla kan man alltid;).
Hoppas att det fortsätter på den inslagna vägen nu....
#15 - 10 mars 2009 23:46
Martin85 skrev:
Lite smått optimist här nu. Fortfarande inget alls på kardinalerna i stora karet. Sista dosen åter ner idag och byter nog vatten sista gången på onsdag kväll eller torsdag morgon.

De i karantän har dött, var inte helt optimalt och för litet.

Några till yngel har dött men det verkar lovande, inte minst för sista kullen som hanen fortfarande inte släppt ut. Hela bakväggen är täckt av livliga små ancistrusar :)

Får passa på att tacka för hjälpen :)

Vet inte om jag vågar in och höra hur det har gått för zooaffären
, har vägarna förbi imorgon så pass att jag kommer gå förbi utanför dörren, får se ;)

Han borde väl vara tacksam för att han fick reda på det i ett hyfsat tidigt stadium innan det spred sig för mycket både i han egna kar och i kundernas? Eller så är han sur som fan, för att du ev. gjorde så han inte kunde sälja dom på ett tag och just sprida smittan, och på så sätt tjäna mer pengar när fler får köpa nya fiskar... :d
#16 - 11 mars 2009 16:13
HenkeP skrev:
Han borde väl vara tacksam för att han fick reda på det i ett hyfsat tidigt stadium innan det spred sig för mycket både i han egna kar och i kundernas? Eller så är han sur som fan, för att du ev. gjorde så han inte kunde sälja dom på ett tag och just sprida smittan, och på så sätt tjäna mer pengar när fler får köpa nya fiskar... :d

Ja man vet aldrig. Tyvärr så hade han hunnit sålt nästan alla när jag berättade om sjukdomen så många har nog problem ute i sina akvarium nu. :(

Skulle vara kul att veta var de sista tog vägen :(
De var nog uppskattningsvis 20-30 stycken kvar när han fick reda på det.
Ett par dagar senare var kardinalkaret tomt men vattenfyllt (en jag känner var in och letade växter då)
Alltså ingen medicinering och fiskarna kan omöjligt ha dött naturligt av vitaprick på så kort tid.

Finns bara 2 alternativ och det är att de fick åka i toaletten istället för att medicineras eller så blev de sålda. Tyvärr känner jag mig övertygad på det sista alternativet.

Gick inte in idag utan gick bara förbi. Det kommer bli en vana tyvärr.
#17 - 21 mars 2009 19:55
Aldrig får man vara nöjd.

Nu var det 2 veckor sedan jag såg sista pricken och efterdoserade till punkt och pricka men idag syntes en liten vit prick på en kardinal igen :(:(:(

Är det möjligt att skiten kan överleva så länge utan synliga prickar?
Studerade dem extra noga nu och det är bara en som har en liten prick och i förrgår satt jag länge och kollade i karet så då kan den knappast haft pricken.

Fan vad tjatigt. Vad fasen ska man göra nu då? Konstatera att det gamla medlet inte hjälpte eller att jag trots allt inte efterdoserade tillräckligt långt?

Har bara punktol hemma dessutom :(

Finns bara 2 saker som inte går att stoppa och det är vita prick och ancistrusar som börjat leka. I förrgår när jag kollade lite extra så var det på hanen som drev ut de sista ynglen ur grottan men en grupp småttingar smet in hela tiden.

I morse var det tomt och nu ikväll var det ny rom igen. Största kakan hittills. Långt över 100st nu :)
#18 - 21 mars 2009 20:36
Vita pricken kan vara kvar trots medicineringen, det kan ibland behövas att par kurer för att den ska bli helt borta.
#19 - 22 mars 2009 06:06
ansjo skrev:
Vita pricken kan vara kvar trots medicineringen, det kan ibland behövas att par kurer för att den ska bli helt borta.

Men om den nu har kommit tillbaka så är ju frågan hur länge man måste eftermedicinera. För har den kommit tillbaka så finns ju inget medel kvar i vattnet och parasiterna kan slå tillbaka med samma styrka som 1a gången?!

Har bara Punktol hemma mot vita prick så kör väl det.

Skulle vilja prova protozin som många rekommenderar, kanske får övergå till att efterdosera med det.

Tyvärr är båda preparaten skadliga mot mina räkor.

Typiskt att jag valde att sätta ner de finaste och bäst graderade crystals i karet :(
#20 - 22 mars 2009 07:08
Har det nu kommit tillbaka är det en helt ny kur som gäller, tyvärr.
Hur gick det med räkorna ?
#21 - 22 mars 2009 11:04
ansjo skrev:
Har det nu kommit tillbaka är det en helt ny kur som gäller, tyvärr.

Hur gick det med räkorna ?

Okej. Hur länge efter att prickarna försvunnit ska man medicinera för att vara säker, finns det några rekommendationer?

Håller 26-26,5 grader. Vill ogärna gå över det pga räkorna och de små ancistrusarna.

Nu är det bara någon timme sedan jag hade ner första dosen av Punktol så räkorna har hittills inte reagerat på det.

Hoppas att de klarar sig, men kör man några doseringar så kanske det tar för hårt på dem. Känns omöjligt att fånga in dem också och samtidigt stressa kardinalerna som annars blivit väldigt säkra och tuffa i karet.

Testade sätta ner en "räkfälla" men efter 15 minuter var det 20+st ancistrusar där i och ingen räka vågat sig nära :p

De får gå som det går med dem. Är hoppfull om malarna iaf. De klarade förra omgången riktigt bra, dock lite orolig för hanen som vaktar och vaktat rom 99.99% av tiden under långt tid nu. Men det är naturens gång och de är nog inte så känsliga för vitaprick i tidigt skede.

mvh / Martin
#22 - 22 mars 2009 16:47
Har du sett att det inte är borta och du behöver köra en ny kur bör du köra hela kuren för att vara på den säkra sidan.
Det behövs inte mycket för att sjukdomen ska bryta ut igen, då fiskarna kanske inte är i full kondition efter en behandling.
Det går säkert bra med malarna denna gången med:)!
#23 - 22 mars 2009 18:38
ansjo skrev:
Har du sett att det inte är borta och du behöver köra en ny kur bör du köra hela kuren för att vara på den säkra sidan.

Det behövs inte mycket för att sjukdomen ska bryta ut igen, då fiskarna kanske inte är i full kondition efter en behandling.

Det går säkert bra med malarna denna gången med:)!

Okej. Anvisningarna är så skumt formulerade.

Det ska visst kunna räcka med en behandling av punktol :confused: men ev efterbehandling vid svårare sjukdom ska ske dag 3 och 5 osv och vattenbyten ska ske direkt innan ny dosering.

Vad jag kunnat förstå så är vitaprick parasiter som lever i olika stadier och tar någon dag att bekämpa. Idiotisk att formulera att det ibland skulle kunna räcka med en behandling som i detta fall är behandling dag 1, vila dag 2 och vattenbyte och friskförklarat dag 3.

Det känns ju inte aktuellt att sluta behanda förrän prickarna är borta helt och det sedan gått någon dag. Normalt sett bör det ta 4-5 behandlingar under närmare 2 veckor då man läser om andra där prickarna tar en vecka på sig att försvinna. Och då klassas det som väldigt svår sjukdom även om man behandlar i tidigt skede vid första symptom.
#24 - 22 mars 2009 18:41
Nu är du helt rätt ute:)!
#25 - 22 mars 2009 18:59
ansjo skrev:
Nu är du helt rätt ute:)!

Haha :D

Det trodde jag förra gången också när det aldrig kom nya prickar och jag eftermedicinerade 2 omgångar extra för att vara på säkra sidan :p

Kanske var nackdel att plocka ut de infekterade till ett karantänkar första gången.
Nu behåller jag all fisk, prickig som ej i huvudkaret så ser jag när de är botade och sen eftermedicinerar till midsommar eller så ;)

Lyckades hitta en körsbärsräka när jag kollade till mina stackars crystals, hur och när nu fasen den kom dit har jag ingen aning om :confused:

Ingen synlig påverkan av dem ännu :)
#26 - 26 mars 2009 06:00
Kan omöjligt hitta någon med prick längre och tycker mig kunna räkna till alla 26 bara de kan stå någorlunda still. Så jag antar att pricken är borta. Räkorna springer omkring på botten och verkar inte fatta att de ska må dåligt av medicinen.

Är medicindag idag igen och ev efterdos ska ges på lördag och måndag, får se hur långt jag går denna gången. Bakteriekulturen lär ju vara utslagen för länge sen iaf. :(
#27 - 26 mars 2009 15:06
Kanske, men det brukar stå på flaskan om det slår ut bakterierna i karet.
Skönt iaf att alla de övriga invånarna inte mår dåligt av behandlingen och att det verkar vara på rätt väg nu:)....
#28 - 26 mars 2009 17:57
ansjo skrev:
Kanske, men det brukar stå på flaskan om det slår ut bakterierna i karet.

Skönt iaf att alla de övriga invånarna inte mår dåligt av behandlingen och att det verkar vara på rätt väg nu:)....

oki. Har inte sett några varningar om sånt på flaskorna, bara att man ska rengöra filter INNAN, det är väl för att bakterierna motverkar varandra, knappast att det är pga ökat flöde och syresättning.

Hade koll efter förra gången men ingen nitrit enligt dropptester, inte en minsta antydan. Iofs avslutas kuren alltid med 50% vattenbyte. Men hade filterbakterierna varit död så skulle det komma med sån belastning av fiskar, misstänker att malarna skitar ner och belastar mycket.

Full fart på räkorna än iaf.

Annons