Hej.
Jag borde vetat bättre än att köpa fiskar ifrån butiken. Men de hade fått in kardinaler nyligen och de var verkligen i toppskick som man såg då. Har nog aldrig sett så stora och fina kardinaler. Köpte 30st.
Nu misstänker jag att de har dragit med sig vitaprick. Det handlar om 3-4st som haft 1 prick mitt på sidan. Det har varit en ny varje dag. De som drabbats har jag håvat upp i ett karantänakvarium. Det är Saltat, håller 29 grader och medicinerat.
Men hur ska jag göra med stora karet som resten går i?
Nu såg jag i morse att en till kardinal har en prick på sidan, de kommer ju bli stressade om man försöker håva upp en efter en och eftersom detta är nr4 så kommer det nog fortsätta?
Har mycket vågar jag salta i huvudkaret och vågar jag medicinera? Har 2st kullar Ancistrusrom som kommer bli frisimmande till helgen. Hur pass känslig är dem?
Prickarna på de drabbade är väldigt små men klart tydliga utstående vita korn. Fiskarna är övrigt är väldigt färgglada och livliga. Karet är ganska nystartat så matar sparsamt men då har de god aptit.
Har inte drabbats av nitrit och kommer nog inte göra det heller. Har behållt mycket filterbakterier från förra uppsättningen. Vattenvärdena ser ok ut. Kanske lite högt ph med nästan 8. Det skyller jag på gruset och det kommer sakta men säkert sjunka då jag har 6.5 i kranvattnet och har endel rötter i karet.
Håller 26 grader och har en vattenhårdhet på 5.
Skulle verkligen behöva lite råd om jag ska fortsätta plocka drabbade kardinaler till karantän eller om jag ska köra behandling i huvudkaret.
Tackar