Möjligen sjuk Molly hona.

#1 - 26 oktober 2009 10:53
Hej!

Igår så införskaffade jag 4 stycken Segelfens Molly's vara 1 är hane och 3 är honor. Fiskarna verkar må relativt bra förutom 1 hon som verkar väldigt slö och ligger väldigt ofta på botten och rör sig extremt minimalt. Detta beteende verkar gå över efter 5-15minuter och då börjar hon simmar med dom andra 3. Jag är orolig att det är någon sjukdom, hon har inte någon svamp eller vita prickar vad jag kan se och hon verkar inte simma konstigt eller så.

Lite fakta om akvariet.

Storlek - 400L (150x50x50 cm)
Pump - JBL e1500 ytterfilter (ca 1500l/h)
Temperatur - 25-26 C
Akvariet har varit igång - 5 dagar totalt, 1 dag med fiskar
Vattenberedningsmedel - Happy-Life
Gödsel - Happy-plant (flytande) och gödningsbollar
Växter - runt 25 stycken
pH - 7-7.5
Nitrit - <0.01mg/L
Ljus period - 10 timmar per dag (10:00 - 20:00)
Foder - N/a (har inte matat dom ännu)

Ifall det finns mer information ni behöver så kan jag säkert skaffa fram det,

Hoppas det inte är något fel med honan :/

Tack för ev. svar.
#2 - 26 oktober 2009 11:04
Det är nog ingen fara med din hona utan hon är nog lite stressad av flytten. Eftersom hon simmar normalt när hon simmar så tvivlar jag på någon sjukdom. Låt dem vara ifred så mycket som möjligt och mata dem sparsamt.
Fortsätt hålla koll på nitriten.
#3 - 26 oktober 2009 11:07
Guy Palm skrev:
Det är nog ingen fara med din hona utan hon är nog lite stressad av flytten. Eftersom hon simmar normalt när hon simmar så tvivlar jag på någon sjukdom. Låt dem vara ifred så mycket som möjligt och mata dem sparsamt.

Fortsätt hålla koll på nitriten.

Jag hoppas du har rätt, jag matade dom precis, jag tror nog jag tog lite för mycket med dom blev helt vilda och for till ytan snabbare än jag kunde blinka så förhoppningsvis så hjälper det.

Ska hålla tråden uppdaterad.
#4 - 26 oktober 2009 22:15
Nu är en annan hona drabbad av samma symptom. Kanske bara är tillfälligt för att det är mörkt. Kommer uppdatera imorgon ifall det forsätter.

Uppdatering:

Den andra honan är okej, vilken tur. Den andra honan verkar "fast" på botten när jag kollar på hur hon rör sig, hon använder sina fenor relativt mycket men kommer inte iväg någonstans, fast hon kanske bara ligger där och rör sig för att inte komma iväg med strömmen. Hon visar inga tecken på någon synligsjukdom, nitrit värdena är fortfarande på <0.01mg/l vilket är bra och dom alla alla få mat.

Ibland så simmar hon omkring men hon håller sig mest till sig själv och längs botten bland växter och gömställen. Kan det vara så att hon är sjuk med någonting som inte är synligt? Hur isåfall skulle man behandla det?
#5 - 27 oktober 2009 17:20
Nu har den andra molly honan börjat igen. Båda visar liknande beteende. Dom ligger relativt stilla mot botten och sen lite då och då så "vigglar" dom fram och tillbaka som om dom inte skulle kunna simma iväg eller är fast i någonting. Dom andra fiskarna, hanen också börjar ta efter detta beteende, jag börjar bli orolig ifall det är någon sjukdom som härjar i akvariet. Akvariet är ju nystartat så någon sjukdom bör det ju inte vara tycker jag och alla värden är fortfarande på normala nivåer.
#6 - 27 oktober 2009 17:39
Andrém skrev:
Nu har den andra molly honan börjat igen. Båda visar liknande beteende. Dom ligger relativt stilla mot botten och sen lite då och då så "vigglar" dom fram och tillbaka som om dom inte skulle kunna simma iväg eller är fast i någonting. Dom andra fiskarna, hanen också börjar ta efter detta beteende, jag börjar bli orolig ifall det är någon sjukdom som härjar i akvariet. Akvariet är ju nystartat så någon sjukdom bör det ju inte vara tycker jag och alla värden är fortfarande på normala nivåer.

exakt samma sak hände mig fast för mina svärdbärare fast det berodde på att vattnet var grumligt/smutsigt jag fick ett medel som verkar funka idag fasttyvär dåg 2 stsvärdbärare:mad:
#7 - 27 oktober 2009 17:41
Vad var det för medel du fick? Var dina svärdbärares beteende så hela tiden eller var det till och från?

Uppdatering:

Skulle beteendet vara pga för mycket ljus? Jag har ju iofs bara 2x 40W lysrör (T8 på 18 000k). För nu när det är släckt så verkar dom vara väldigt aktiva.
#8 - 28 oktober 2009 12:13
Honorna (bara 2 av 3) beteer sig fortfarande så och inga synliga eller några konstiga vattenvärden idag heller. Hanen och 1 hona är dom enda som beteer sig normalt och har aldrig visat något konstigt beteende. Jag börjar räkna dagarna för att se hur långt tid från detta beteende tills dom dör för som det verkar nu, så är dom döende.

Alla fiskar har fått bra med mat och även algtabletter som dom har mumsat i sig utan problem och ingen vägrar att äta maten. Något fel är det, jag vet inte men någon annan kanske vet.
#9 - 28 oktober 2009 19:48
Kan någon hjälpa mig? Jag kan inte tänka mig att detta är något helt nytt beteende som ingen har sett eller hört talas om förr hos liknande levandefödare.
#10 - 28 oktober 2009 20:01
Mina guppy gör likadant och varför vet jag inte, ibland är det för att dom ska föda men annars vet jag inte varför dom har det beteendet.

Mata inte för mycket nu ibörjan så att du åker på en nitrit spik bara.
#11 - 28 oktober 2009 20:16
solis skrev:
Mina guppy gör likadant och varför vet jag inte, ibland är det för att dom ska föda men annars vet jag inte varför dom har det beteendet.

Mata inte för mycket nu ibörjan så att du åker på en nitrit spik bara.

Nejdå, matningen försöker jag verkligen hålla koll på. Tyvärr så är det nästan omöjligt att inte låta någon flinga landa på botten.

Det verkar inte friskt beteende oavsett. Är det några dina guppy har gjort hela tiden du har haft dom? Brukar dom vara gravida eller är det ett vanligt beteende annars?
#12 - 28 oktober 2009 22:12
Guppyna är alltid gravida och det brukar mollyna med bara det är eller har varit en hane med.

Jag ser många lägga sig emellanåt, och ibland inga alls och vet faktiskt inte varför, där är ju nya ungar hela tiden så det är svårt att säga ifall dom fött eller om det är något annat.

Men dom simmar upp när du matar och så eller.

Kommer ihåg att när jag startade upp karet som jag berättade om så var det några vid ytan och flämtade och några låg på botten och efter hand som dagarna gick så började alla simma normalt men det gick inte över dom första dagarna utan tog några dagar, sen var det klart en av guppyna som ynglade med och dom klarade sig också.
#13 - 29 oktober 2009 09:10
Ja, alla molly's är väldigt glada när jag väl ska mata dom kan t.o.m mata dom i handen så tama är dom så det är ingen hunger strejk från någon av dom.

Utan det är honornas beteende som gör mig nojig då det verkar inte normalt om det inte vore något som händer, att dom är sjuka eller gravida och det är ju inget synligt fel på deras kroppar och alla är väldigt färgglada.

Jag har försökt att kunna se ifall någon av honorna är rundare men alla är i princip lika stora men man kanske inte ser en sådan sak så tydligt på molly's.
#14 - 29 oktober 2009 09:20
Tycker att molly kan vara ganska lika dom är ganska runda och fina jämt men om det är en större kull kan dom vara jättetjocka, min sons nya molly fick yngel igår och den var inte speciellt tjock.;)

Hur mycket ligger dom på botten nu för tiden då, jag tror inte att du behöver oroa dig för dom[:o]
#15 - 29 oktober 2009 09:35
Svårt för mig att säga just nu, eftersom på morgonen är dom alltid väldigt pigga och alerta, dom fick precis mat dessutom. Igår så var honan vid ytan som på bilden http://i33.tinypic.com/17xp8m.jpg i timmar och bara satt där och vad jag vet så är det inte normalt graviditets beteende.

Jag ska tyvärr bort idag så det är min mamma som får vara fisk vakt och se till att rapportera till mig vad som nu händer, hoppas (om det är yngel) dom inte får ungar när jag borta.
#16 - 29 oktober 2009 10:17
Hon ser inte ut som hon ska föda ialla fall men mina dalmatinermolly gör också på detta viset till och från och dom har inte dött heller.
Vet ej varför dom gör så.
#17 - 30 oktober 2009 12:09
Nu är jag hemma igen och alla har överleft, dom ser alla rätt pigga och alerta ut för tillfället, inga tecken på att dom ligger ner eller sitter stilla vid ytan. Jag har börjat mata dom 2 gånger per dag, 1 på morgonen och 1 på kvällen innan det är "lights out", det kanske är det som var problemet. Om hon klarar sig igenom helgen utan att bete sig konstigt så är det väll löst.
Bilagor:
#18 - 8 november 2009 14:54
Jag verkar ha samma problem som du jag har en specialmolly som beter sig sådär, men hon har varit sådär i ca en månad.
#19 - 8 november 2009 17:06
Chippen81 skrev:
Jag verkar ha samma problem som du jag har en specialmolly som beter sig sådär, men hon har varit sådär i ca en månad.

Det är ju synd :/ Som tur är så har mina hona repat sig och beter sig normalt nu med alla andra fiskarna i gruppen och hon verkar mest bete sig som hon vore gravid och inte döende längre.

Tack för alla tips och svar!
#20 - 8 november 2009 17:43
Har hon en svart prick i stjärten?
#21 - 8 november 2009 17:59
Nubi skrev:
Har hon en svart prick i stjärten?

Yup, den är inte kolsvart men man ser att den är svart och dom andra honorna har inte den.
#22 - 8 november 2009 18:04
Kan vara så att hanen har haft en intim stund med henne ;)
#23 - 8 november 2009 18:07
Nubi skrev:
Kan vara så att hanen har haft en intim stund med henne ;)

Haha ja det är möjligt fast det tror jag inte, han har nog velat ha det med dom andra honorna men han lyckas tyvärr inte :/ tror nog hon har varit gravid sedan jag köpte henne men man vet aldrig! Hår hoppas att hon föder snart :)
#24 - 8 november 2009 18:10
är hon tjock. Mina svärdbärar honor ser ut som de ska spricka, de liknar små små minigrisar *hihhihi*

Annons