Möjligt resa bort 4 veckor?

#1 - 8 mars 2007 18:10
Hej! Så är det klart att jag blir bortrest 4 veckor i sommar. Hur gör man? Kanske kan någon komma förbi under den tiden och mata men inte så ofta. hur brukar ni göra???:confused:
#2 - 8 mars 2007 18:47
du får väl visa någon du står nära hur man gör vattenbyte och hur mycket man ska mata, nån granne kanske:). Jag såg en tråd om detta för ett tag sen, men lyckades inte hitta tråden nu.
#3 - 8 mars 2007 19:04
Men om de endast får mat en gång i veckan och ett vattenbyte under den perioden klarar de sig då?
#4 - 8 mars 2007 19:42
Bara en tanke - är det möjligt att installera en sådan där automatisk fiskmatningsbehållare (har ingen aning om vad de kallas för) och ladda med lämpligt foder? Ska visst finnas både digitala varianter med display och "vanliga" med timer. Företag som hyr ut akvarier har ju den lösningen för sina kar. Brukar räcka med matning med 2 - 3 veckors intervaller för deras baljor. Fråga i affären eller titta runt lite på nätet. Det löser inte frågan om vattenbyten eller så - men det blir kanske lite lättare för den som ska ta hand om dina fiskar.

Lycka till!
#5 - 8 mars 2007 19:45
Gör i ordning i förväg små burkar eller påsar med maten dom ska få och när.
#6 - 8 mars 2007 20:08
Mata en gång i veckan så borde det räcka utan vattenbyte. Fiskar klarar sig med lite mat, iaf om du itne har yngel.,
#7 - 8 mars 2007 20:16
Ja ska kolla upp en automatisk, det lät bra för fiskarna lär ju inte gilla at gå från mat varje dag till mat en gång i veckan...
#8 - 8 mars 2007 20:19
min automagiska matare vred ner sig själv på golvet... dammråttorna tackade ialla fall!
#9 - 8 mars 2007 20:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Om du skall vara borta i fyra veckor så gör det inget om de inte får mat oftare än en gång i veckan enligt min mening. Matar man oftare är det viktigt att "fiskvakten" får instruktioner om hur man byter vatten med för matar man varje-varannan dag så måste minst 25% av vattnet bytas per vecka.

När vi har varit borta i två-tre veckor har våra fiskar faktiskt fått vara utan mat i närmare tre veckor för vi drar ner på utfodringen redan veckan innan för att inte vattnet skall krascha för att vi matat upp. Innan vi drar ner så matar vi upp dem så de är mätta och runda. Sedan drar vi ner radikalt på matningen som sagt. Det viktigaste tycker vi när vi åker iväg är att vattnet är helt i sin ordning. Fyra veckor är ju lite längre än två-tre så det kan ju vara bra med en fiskvakt, åtminstonde en dag i veckan.

Kul att få fyra veckors härlig ledighet!! :)
[/COLOR][/FONT]
#10 - 8 mars 2007 21:05
smurfmats skrev:
min automagiska matare vred ner sig själv på golvet... dammråttorna tackade ialla fall!

Vilket fabrikat hade du? Har sett att det finns foderautomater i alla möjliga prisklasser, har själv funderat på Eheim emellanåt;
#11 - 8 mars 2007 21:08
hm, nu kommer jag inte ihåg det, digital och dyr var den ialla fall! :)
#12 - 8 mars 2007 21:12
Hm Lenmar om det funkade för dina fiskar så... =) Kanske ska jag be någon mata en gång i veckan och göra ett vattenbyte när två veckor gått.
#13 - 9 mars 2007 06:03
Matar du bara en gång i veckan (och inte mer den gången än i vanliga fall) och har minskat ner matningen redan veckan innan (till hälften eller så) så ska fiskarna klara sig utan vattenproblem det är trots att mängden mat som avgör mängden skit som avgör hur ofta man behöver byta vatten. Sen så är dete naturligt för fiskar med perioder utan mat, det kan tom resultera i lek när de får tillbaka sin vanliga matning

Annons