Molly dalmatin hane biter på molly dalmatin honan!

#1 - 5 september 2007 13:52
Jag har köpt 2 nya fiskar, molly dalmatin, hane och hona och hanen biter och jagar min hona!

Vad ska jag göra? :confused:
#2 - 5 september 2007 22:38
Jag har köpt 2 nya fiskar, molly dalmatin, hane och hona och hanen biter och jagar min hona!

Vad ska jag göra? :confused:

Han är nog bara lite överentusiastisk:D, skaffa fler honor så han blir utpumpad, samt fixa gömställen där jagade honor får chans att vila.
#3 - 6 september 2007 06:13
Okej, ska tjata på mamma så får hon köpa en till mig! ;)

Nu kollade jag noga på mina fiskar och såg att min hona har brun-gula små prickar på sig! [B)]

Vad beror det på?
#4 - 6 september 2007 10:32
Okej, ska tjata på mamma så får hon köpa en till mig! ;)

Nu kollade jag noga på mina fiskar och såg att min hona har brun-gula små prickar på sig! [B)]

Vad beror det på?

jag har själv några dalmatiner mollys, och du ska minst ha två honor per hane, min hane lever i ett esse ;)

Min ena hona har små gulbruna prickar. Och det är bara pigment, inget att oroa sig för :) Dom är framavlade, så hon kan ha lite färg kvar från sina förfäder. Inte alls farligt. Jag tycker det är fint, då hon sticker ut sig lite från de andra :D Mycket trevliga fiskar det där
#5 - 6 september 2007 10:34
Du får säga åt honom att sluta ^^,

Nejdå, gör som tummen sa :P
#6 - 6 september 2007 17:33
japp, jag får ta och köpa en till hona... :D
Först när jag såg dom prickarna så trodde jag att det var typ "sår", blev lite orolig...
#7 - 7 september 2007 13:50
japp, jag får ta och köpa en till hona... :D

Först när jag såg dom prickarna så trodde jag att det var typ "sår", blev lite orolig...

Du behöver inte vara orolig, men minst en hona till bör du skaffa.. :)
och prickarna är som sagt pigment :)
#8 - 8 september 2007 10:38
Köpte en till dalmatin hona idag! Hon e skitfin, min hane jagar inte min hona längre, han bara simmar efter min nya honan nu, han jagar ingen!
Min nya hona har åxå sånna här brun-gula prickar, men inte lika mycket som min andra hona, men dom prickarna e fina!
#9 - 8 september 2007 13:00
Köpte en till dalmatin hona idag! Hon e skitfin, min hane jagar inte min hona längre, han bara simmar efter min nya honan nu, han jagar ingen!

Min nya hona har åxå sånna här brun-gula prickar, men inte lika mycket som min andra hona, men dom prickarna e fina!

Vad bra, då tror jag säkert han blev glad :)
Nej, då kommer den honan att bli glad också.
Ja dom där bruna prickarna är lite annorlunda
och det gör att dom skillger sig från de andra.
Lycka till :)
#10 - 9 september 2007 20:16

Vad bra att det löste sig!:)
Man kan också göra precis tvärt om, jag har ett akvarium med 4 guppyhonor, och omkring 10-12 hanar, hanarna har fullt upp med att hävda sig gentemot andra hanar och honorna blir därför parade lagom ofta, utan att slitas ut.;):D
#11 - 15 september 2007 15:07
men jag har hört att det ska vara 2 honor per hane? :O

Annons