Molly får ruskigt med stryk...

#1 - 22 april 2007 18:37
Min flickvän har tre stycken Mollys i sitt 60l kar... (jag tror det är Mollys...) Dom är Svart(Hane) Gul/svart (hona) och gul (hona) sa dom i akvarieaffären...

Jag tycker det låter som en bra kombination då hanarna vad jag förstår kan gå rätt hårt åt honorna så nu BORDE dom två honorna kunna dela upp uppmärksamheten mellan sig... Men så har inte fallet blivit...

Nu är de så att den svarta och gulsvarta åker runt och svansar som ett par (verkligen jättenäre) och den tredje hackar dom på så FORT den rör sig, det finns två ställen hon får vara ifred på . Bakom pumpen och nerbäddad i en växt. Jag tänkte först att det var naturligt med lite hiarki men nu är det så att den gula (jagade honan...) har börjat bli mindre än dom andra och jag ser att när det är matdags så får hon inte i sig tillräckligt mellan "attackerna" från de andra...

Hur ska jag göra för att ge henne lite ro... ?.. Leker dom andra? Eller vad har hänt i hennes fredsamma akvarium... Ska jag köpa 2 honor till ? En hane till? en hane och en hona till?
#2 - 23 april 2007 07:49
jag tycker inte att du ska köpa fler mollys. Enligt min åsikt så ska mollys ha större akvarium än 60 liter, minst det dubbla tycker jag. Kanske skulle de komma bättre överrens om de hade mer plats att röra sig på och om det var fler honor.
#3 - 23 april 2007 10:14
Tja, det verkar som om paret helt enkelt vill vara ifred, och som knyttet säger så blir de ju rätt stora och honan och hanen som tycker om varandra kommer ju att yngla, så det bästa vore ju att flytta/sälja den ena honan där nu när de andra två blivit sådana älskande.
#4 - 25 april 2007 19:32
Javisst... idag hittade tjejen... ett (!) yngel.. dom andra måste blivit fiskmat....

vad roligt, fick sätta mig på stålhästen och köpa en sådan yngelburk..

Annons