Molly Hotell

#1 - 15 mars 2008 19:34
Vad skulle man kunna ha i ett 80liters mollyhotell?
Bara ren nyfikenhet, blev lite sugen när jag såg att det fanns rätt så billigt idag...
#2 - 16 mars 2008 00:01
Vatten är ett bra förslag.
#3 - 16 mars 2008 08:03
Trollsvans skrev:
Vad skulle man kunna ha i ett 80liters mollyhotell?

Bara ren nyfikenhet, blev lite sugen när jag såg att det fanns rätt så billigt idag...

Oj, det finns faktiskt mycket som funkar i ett 80L kar.
Förutom lägre djur som eremiter,räkor,snäckor mm funkar vissa clowner,gobys,viss frökenfisk. För mycket att räkna upp.
Det finns i artbeskrivningar mycket ofta skrivet hur stort kar som krävs för att djuret ska trivas. Föreslår att du själv kollar vilka djur du är intresserad av MEN läs på innan du köper!
Kolla runt, gör en önskelista och kolla om det funkar.
Du kan också fråga här itråden om något specifikt du hittar. Svar får du säkert av någon.
#4 - 16 mars 2008 09:52
Tackar tackar!
Det var just det där med önskelistan som var grejen, så att man kan begränsa sig till sånt som faktiskt går ner däri.. :D
#5 - 16 mars 2008 11:21
Läs min artikel just om Mollyhotell, jag hade till och med en liten dvärgkejsare (pygme)

MVH Lasse
#6 - 16 mars 2008 21:24
Mycket bra artikel!
Fick så klart reda på varför mollyhotellet var så äckligt billigt (900 för en saltbalja kändes lite mysko...); det saknar all saltvattensutrustning.
Vad skulle det kosta att ordna till alla modifieringar som krävs för ett "vanligt" saltvattensakvarium?
VILKA modifieringar krävs? (gissar på skummare, fetare pump, och lite sånt där).
Vad kan man klara på det befintliga ljuset? Jag känner inget kraftfullt behov av extremt ljuskrävande koraller, tänkte "nöja mig" med LS och anemoner (förutsatt att dom är nybörjarvänliga, så klart), och om det finns någon "nybörjarkorall" som klarar sig där...
Eller behöver man sätta in extra ljus?
Vilka fiskar är bra nybörjarfisk? Har mest dreglat över clownfisk, eldgoby och "mandarinfisk" (grön/orange, något psykedelisk färgsättning).
Andra djur? (räkor, snäckor, vad "behövs", och vad är lämpligt?)
Kranvatten eller osmos, eller blandat? (Göteborgsvatten).
Omkringutrustning? Salinitetsmätare och annat sånt där. Vad behövs, och ungefär hur mycket kan jag förvänta mig att behöva lägga på det?

Hmm, många frågor, och fler lär det väl bli efter hand...
Summa summarum: ungefär hur mycket kan jag räkna med att det kostar att starta upp?
Och vad behöver jag veta mer?
#7 - 16 mars 2008 22:28
Det viktigaste är att förbättre ljuset. Jag moddade in 2*36 watt - kostnad ca 800 - 1000kronor inklusive rör. Jag köpte en ny pump (Eheim power compact 1000 liter) för nånstans kring 400 :-. Skummare klarar du dig utan om du förbättrar filtreringen lite (se artikeln samt en tråd på saltvattensguiden http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020)

+ 10 kg levande sten ca 1200 - 1700 kronor. Städpatrull (20 tal snäckor samt ett tiotal eremiter)

Startfisk 50 - 100 kronor

Sen är det bara att börja med koraller och placerar du dem högt så fungerar 2*36 watt även till euphyllia (hårdkorall). Molly akvariet står och går fortfarande på sin nya plats och Euphyllian fungerar fortfarande.

Jag tror att jag räknade ut en kostnad på ca 8 - 9 000:- när allt var klart

MVH Lasse

MVH Lasse
#8 - 16 mars 2008 23:53
Vid min svans!
Ok att jag räknade med att det skulle bli dyrt, men inte såpass dyrt...
Nå, tack för infon!
Får spara ett par år, helt enkelt...
#9 - 17 mars 2008 18:49
Bara som referens, vad skulle motsvarande uppstartskostnad bli för ett Clownhotell?
Är det ca 100 kr litern som riktmärke där med?
#10 - 17 mars 2008 21:17
Trollsvans skrev:
Bara som referens, vad skulle motsvarande uppstartskostnad bli för ett Clownhotell?

Är det ca 100 kr litern som riktmärke där med?

Saltvatten kan egentligen inte bli direkt billigt. Man får räkna med några sköna tusenlappar.
#11 - 17 mars 2008 21:31
Med ett Clownhotel har du det mesta, möjligvis behövs en pump till. Det kostar någonstans vid 2500 kronor och lägg till lika mycket i sten och levande så är du nog ganska rätt. Ljuset räcker till där.

MVH Lasse
#12 - 17 mars 2008 21:43
hmm e de billigare med ett clown hotel eftersom man måste köpa nya grejer till mollyn
#13 - 17 mars 2008 21:53
aquasafe skrev:
Saltvatten kan egentligen inte bli direkt billigt. Man får räkna med några sköna tusenlappar.

Billigt kan det nog inte bli, men man kan iaf försöka hitta något lite billigare än 9000, så klart. Lasses föreslagna 5000 för en komplett balja med innehåll ligger liiite närmare min ekonomiska verklighet, så att säga.

hmm e de billigare med ett clown hotel eftersom man måste köpa nya grejer till mollyn

Dels det, sen antar jag att man inte behöver lika mycket LS, och den kostar ju en hel del... Det blir ju alltid billigare om man inte får ner lika mycket roligt... :D

Lasse skrev:
Med ett Clownhotel har du det mesta, möjligvis behövs en pump till. Det kostar någonstans vid 2500 kronor och lägg till lika mycket i sten och levande så är du nog ganska rätt. Ljuset räcker till där.

MVH Lasse

Uppfattat. Då blir det till att skriva till tomten och hoppas på det bästa :D.
Vad gäller för begränsningar av fiskar och andra kryp däri då?
#14 - 17 mars 2008 22:12
Sen ska du ha salt, tester, osmos etc ^^ Så det blir inte jättbilligt.
#16 - 17 mars 2008 23:29
Sant sant, det tillkommer ju alltid massa.
Men 4000 mindre i utgångskostnad är alltid nåt...
Och osmosfilter har jag redan...

Sen är det hä rett projekt för framtiden, är mest ute efter ren information och viss prisuppskattning... sen får vi väl se hur pass mycket tid och ekonomisk kapacitet jag har att lägga när det väl blir åka av...

Lasse:
Tackar för dom länkarna. Att titta på saltvattensfisk är lätt hypnotiskt, med dom där starka färgerna...

Annons