Molly + Platy = Yngel?

#1 - 11 september 2007 16:02
Jag tänkte höra av er kunniga om Mollys och Platys kan korsa sig?
Platys och svärdbärare har man ju hört om....

Min platyhane verkar nämligen känna sig ensam, så han uppvaktar mina mollyhonor hela tiden.... :confused:
#2 - 11 september 2007 16:09
LinneaHYLK skrev:
Jag tänkte höra av er kunniga om Mollys och Platys kan korsa sig?

Platys och svärdbärare har man ju hört om....

Min platyhane verkar nämligen känna sig ensam, så han uppvaktar mina mollyhonor hela tiden.... :confused:

Skaffa lite honor till platyn så uppvaktar han nog dem istället ;)
#3 - 11 september 2007 16:34
Jag har då aldrig hört att dom 2 kan korsa sig.
Däremot Platy och svärdbärare kan korsa sig..

Undra vad dom fiskarna kallas? :D
Svärdplaty? :P
#4 - 11 september 2007 16:43
Jenny054 skrev:

eller platybärare :p
#5 - 11 september 2007 17:20
Haha, "platybärare", snyggt =)

Loelle skrev:
Skaffa lite honor till platyn så uppvaktar han nog dem istället ;)

Njo... fast nej. Den hanen har blivit ensam kvar. Jag har haft platys förut, men tänkte satsa på enbart mollys nu. Så en hona till hanen skulle ju bli helt fel, då blir det ju massa platy-yngel istället för massa molly-yngel som jag vill ha. :p
Men det är ju lite synd om den ensamma hanen. Kanske får skaffa ett fosterhem åt honom [:o]
#6 - 12 september 2007 07:24
Loelle skrev:
eller platybärare :p

*hahaha* Den var bra.. :D
#7 - 12 september 2007 13:02
Jag har alldrig hört att molly och platy kan para sig!

Jag har en fisk (i zooaffären sa dom att den var platy och den simamde i platy akvariumet) men hon är för stor för att vara platy och för liten för att vara svärdbärare så jag tror att det är en svärdplaty som jag köpte, hon e skitfin!
#8 - 12 september 2007 16:43
Fast när det gäller svärdbärare o platys är jag inte alls säker längre.. På djuraffärn sist hade dom ett kar med skiiitstora platys (en sån som du har). Antingen är dessa platy-giganter en egen sort, eller så korsas platys å svärdbärare hej vilt. Näe... stora platys litar jag inte på, dom är knasiga =P
#9 - 21 september 2007 18:24
Jenny054 skrev:

"Hybrider" kort och gott....
#10 - 21 september 2007 18:29
LinneaHYLK skrev:
Haha, "platybärare", snyggt =)

Njo... fast nej. Den hanen har blivit ensam kvar. Jag har haft platys förut, men tänkte satsa på enbart mollys nu. Så en hona till hanen skulle ju bli helt fel, då blir det ju massa platy-yngel istället för massa molly-yngel som jag vill ha. :p

Men det är ju lite synd om den ensamma hanen. Kanske får skaffa ett fosterhem åt honom [:o]

Du behöver nog inte bekymra dig om att platyn skall kunna få yngel med mollysarna, även om de KAN korsa sig så skall "rätt" spermier ha företräde, platyspermierna kommer alltså aldrig ha en chans att funka i mollyhonorna om det samtidigt finns mollyhanar i akvariet. Men det är klart, att skaffa ett fosterhem verkar ju roligare för honom....:D

Annons