Molly - vattentemp? salt?

#1 - 7 februari 2007 11:13
Köpte fyra black molly i förrgår, och på djuraffären sa han att jag skulle sätta salt i vattnet och ha 28 grader så trivs dom bäst. Det skulle inte göra något med mina andra fiskar. Så då gjorde jag det.
Men när jag läser om mina andra fiskar (koppartetra, kuhliål) så står det att dom ska ha en temp på max 27 grader.
Mår Mollyn dåligt av att ha 27 grader?
Sen har jag läst en massa här på forumet ang. salt och inte salt i vattnet, och det verkar råda skilda åsikter om det. Behöver man salt eller inte? Ska man isf köpa särskilt salt i djuraffären eller går det bra med någon sort från mataffären?
Nu har jag satt i en salttablett som jag fick från djuraffären, men det kanske var dumt eller onödigt?
#2 - 7 februari 2007 11:24
Mina mollysar har som alla andra fiskar i karet, 25grader och de leker och parar sig mer än man i vissa fall vill, så nog är de pigga.. Saltfritt har jag också..

Vet inte om detta hjälpte dig något men men...
#3 - 7 februari 2007 11:58
Det är väl de Molly som är uppfödda i asien som behöver salt? Mina har inget salt och 26 grader och mår även de alldeles för bra...
#4 - 7 februari 2007 12:36
Jag tror 26-27 grader blir utmärkt och lite salt (utan jod) om de är uppfödda i asien ananrs kan du strunta i saltet.
#5 - 7 februari 2007 12:43
Mina Mollys lever i 26-27 grader och utan salt och jag har inte använt det någon gång,ynglar av sig som bara den så salt är inte nödvändigt alls.
#6 - 7 februari 2007 12:45
hur vet man om de är uppfödda i asien? det kan dom väl knappast vara, är det inte onödigt långsökt att importera fisk därifrån?
men kanske jag kan skippa saltet i fortsättningen då, tack för svaren!
#7 - 7 februari 2007 12:47
Mina har inte heller salt och lever i 26 grader
#8 - 7 februari 2007 14:46
Ring och fråga akvariebutiken, mycket fisk importeras från asien. Fiskuppfödning är en industri där.

Annons