mina yngel är snart en månad gamla, åtta stycken. jag har funderat på det här med stjärtarna, mamman är lyrstjärt, pappan vet jag inte vad den är eftersom honan var gravid när jag köpte den. man ser tydligt lyrstjärt på några yngel, medans det på andra är en vanlig rund stjärt. är det så att det kan bli blandade stjärtar, eller ger ex lyrstjärt hos både mamma o pappa alltid lyrtstjärtsyngel? är mamman och pappan olika, blir det blandade stjärtar hos ynglen eller är det en form som är mer dominant?
en annan fråga gäller ett av ynglen som iofs verkar piggt och simmar runt, men det är fortfarande mindre i storlek och håller sig dessutom oftast nära botten eller som mest en dm upp. ser det aldrig uppe vid ytan. kan det vara något fel med simblåsan? kan det växa upp normalt?
Är föräldrarna olika så kan det både dyka upp de båda formerna av fenor, men också en rad mellanformer, det är helt normalt. troligen är den runda fenformen den "naturligaste" och då borde den kunna dyka upp ibland även om båda föräldrarna har lyrsjärt, anlagen kan ligga dolda. Likaså kan dina yngel med rund stjärt vara bärare av lyrstjärt utan att du ser det...och tvärt om....:D
Bottensimmaren kan tyvärrr ha någon defekt, men också vara rädd helt enkelt...vänta och se!