Mollybäbisar

#1 - 25 oktober 2010 08:37
Hej,

Jag har bla tre Mollysar, 1st Black och 1st gul resp gul/svart. Nu är det så att jag idag upptäckte att det simmade runt två svarta Mollybäbisar, som jag flyttade över i en stor skål på ca 10l (jag har tyvärr inget annat akvarium). Mina frågor är nu

1. Vad ska bäbisarna ha för foder, temperatur osv?
2. Är det rätt att flytta dom eller ska dom vara kvar i akvariet med dom andra fiskarna?
3. Ska mamman (som jag förmodar är den svarta mollysen) också flyttas tillsammans med bäbisarna?
4. Ser att de gula mollysarna jagar den svarta väldigt mycket. Vad kan jag göra åt det?
5. Hur många yngel lägger fiskarna? Har inte kunnat lokalisera någon form av romhög eller liknande?

Jag är verkligen kass på detta. Har aldrig varit med om yngel nånsin och kan ingenting =O(.

Tack på förhand
#2 - 25 oktober 2010 08:39
Mollys är levandefödare, och du kommer att få väldigt mycket yngel av dem :) Låt dem bara vara i det vanliga akvariet så kommer de starkaste att klara sig bara du har tillräckligt mycket växter de kan gömma sig i, de andra blir uppätna.
#3 - 25 oktober 2010 08:44
Miliimli skrev:
Mollys är levandefödare, och du kommer att få väldigt mycket yngel av dem :) Låt dem bara vara i det vanliga akvariet så kommer de starkaste att klara sig bara du har tillräckligt mycket växter de kan gömma sig i, de andra blir uppätna.

Ah ok. Jag har som sagt bara lokaliserat två st yngel. Och det måste hänt i natt, för igår såg jag då inget. Men på djuraffären har dom ynglena i ett separat akvarium. Är det dåligt att separera dom från mamman? Jag har ju nämligen en mal också, som jag är rädd äter upp ynglena. Sedan undrar jag om det är stressande för den svarta mollysen (som jag tror är honan) när hon verkar vara konstant uppvaktad/jagad av de två gula mollysarna.
#4 - 25 oktober 2010 08:48
du kommer få massa mer yngel så jag skulle låta de gå i det stora karet o låta naturen ha sin gång. de so överlever kommer klara sig.

du har nog 1 hona o 2 hanar o det är inte särskillt optimalt. bättre med 2 honor per hane. så antingen byter du ut en hane mot en hona eller köper 2-3 honor till. om det får plats i karet dvs.
#5 - 25 oktober 2010 08:48
De första ynglena är ju alltid roligt att försöka få att överleva, så vill du ta bort risken att de ska bli uppätna så låt dem gå kvar i skålen, men de behöver ändå någon slags filtrering. Sätter du i mamman med dom så kan hon äta upp dem. Är de två gula hanar? Då kan du antingen köpa fler honor till dem så de inte behöver uppvakta bara den honan, eller om du inte har så stort akvarie ta med den ena hanen till affären och byta ut den mot en hona istället.
#6 - 25 oktober 2010 08:48
iihiiihii... hann före igen :P
#7 - 25 oktober 2010 08:49
DAMN YOU Hannesc! :D Jag som skriver och skriver, men du är alltid snabbare! :p
#8 - 25 oktober 2010 08:49
Och igen! :O:D
#9 - 25 oktober 2010 08:49
*sitter o stor-ler här borta :P *
#10 - 25 oktober 2010 08:49
Sitter och visar fingret och räcker ut tungan här borta :p
Bilagor:
#11 - 25 oktober 2010 08:53
kan jag tänka mig :P tar fruktansvärt illa upp. knappt...
#12 - 25 oktober 2010 08:54
:d
#13 - 25 oktober 2010 08:55
hannesc skrev:
du kommer få massa mer yngel så jag skulle låta de gå i det stora karet o låta naturen ha sin gång. de so överlever kommer klara sig.

du har nog 1 hona o 2 hanar o det är inte särskillt optimalt. bättre med 2 honor per hane. så antingen byter du ut en hane mot en hona eller köper 2-3 honor till. om det får plats i karet dvs.

Går det att ta reda på om det är två hanar? Jag gissar som sagt att den svarta är en hona. Sedan har jag en gul med hela bakdelen svart och en gul med svagt grått på bakdelen. Den förstnämnda är mycket rundare undertill på magen. Men när jag kollar på fiskarna så är det båda de gula som jagar den svarta.

Ska på djuraffären idag och höra om de kan "ge" mig ett par honor till. Bara de vet vilka som är honor.
#14 - 25 oktober 2010 08:58
Du ser ganska tydligt om det är en hona eller hane eftersom hanarna har snopp :p Eller gonopodium som det så vackert kallas :p
Analfenan går liksom ut till en spets på ett helt annat sätt än honanas. Hittar inga bra bilder nu men googla så kanske det dyker upp något
#15 - 25 oktober 2010 08:58
#16 - 25 oktober 2010 09:00
Miliimli skrev:
Du ser ganska tydligt om det är en hona eller hane eftersom hanarna har snopp :p Eller gonopodium som det så vackert kallas :p

Analfenan går liksom ut till en spets på ett helt annat sätt än honanas. Hittar inga bra bilder nu men googla så kanske det dyker upp något

På den svarta och den gula/svarta så är analfenan som mer "rund" och på den gula/gråa är den väldigt smal/lång/spetsig. Av vad jag kan tyda iaf.
#17 - 25 oktober 2010 09:01
det är toklätt att se på levandefödanade vilka som är hanar resp honor. titta på analfenan. hos hanarna är det bara en pigg. ( viss likhet med människan ;) ) o hos honan är det en hel fena.

denna bilden är på en hane. iof på en Platy, men de till hör samma familj så det är likadant.
så du kan själv gå ner till djuräffaren o se vilka som är vilka
#18 - 25 oktober 2010 09:02
mli: grattis du hann före nu!
#19 - 25 oktober 2010 09:03
Jeij! T.o.m samma bild :p
#20 - 25 oktober 2010 09:03
fantastiskt vad vi tänker lika du :P
#21 - 25 oktober 2010 09:06
hannesc skrev:
det är toklätt att se på levandefödanade vilka som är hanar resp honor. titta på analfenan. hos hanarna är det bara en pigg. ( viss likhet med människan ;) ) o hos honan är det en hel fena.

denna bilden är på en hane. iof på en Platy, men de till hör samma familj så det är likadant.

så du kan själv gå ner till djuräffaren o se vilka som är vilka

Vad enkelt det blev =O). Då är det helt klart två honor och en hane jag har. Den gul/svarta verkar som sagt väldigt rund om magen nedtill. Kan det vara så att den också är med yngel? Ska jag ändå köpa till en hona till eller räcker det så?

Hur snabbt växer ynglena?
#22 - 25 oktober 2010 09:08
om du har 2+1 så är det bra så :P kan myclet väl vara så att hon är med yngel. svårt att säga hur snabbt yngel växer, beror på hur stort utrymme de har o vad man matar med. men de lär val vara rätt stora om nån månad eller två.
#23 - 25 oktober 2010 09:11
hannesc skrev:
fantastiskt vad vi tänker lika du :P

lika bra ni gifter er......

.
Bilagor:
#24 - 25 oktober 2010 09:21
Kensa skrev:
lika bra ni gifter er......

.

kan ligga nått i det. vad säger du mli?
#25 - 25 oktober 2010 14:12
Hahaha! :D Näe, vill inte flytta till sverige :p och så tror jag sambon skulle invända också! :D Sorry nu men... :p
#26 - 31 oktober 2010 18:40
Har nog ett tjugotal yngel nu,
som skalarerna inte längre får in i truten.
Och det fyller på i hornsäven med nya hela tiden.
Nu släppte Mollyhonan ett tjugotal till idag.
#27 - 31 oktober 2010 23:39
Nämen nu är ni igång igen! Håll er till ämnet i tråden!

Det låter då som att du har två honor och en hanne.

Istället för att flytta bort ynglen så se till att ha gott om växter de kan gömma sig i så klarar de sig oftast fint.

Annons