Mollys + yngel?

#1 - 19 augusti 2007 08:57
HEJ, jag har fyra ballongmolly och några andra fiskar, tre av mina ballongmollysar är honor och en hane, den ena mollyn ligger ofta och vilar vid botten, igår tyckte jag att hon hade blivit lite rundare om magen..hur vet man när det är dags att de ska föda, vill gärna veta det eftersom jag har två slöjstjärtar i samma kar som säkert gärna slukar yngelna direkt,

vänliga hälsningar Fishey :)
#2 - 19 augusti 2007 20:43
fishey skrev:
HEJ, jag har fyra ballongmolly och några andra fiskar, tre av mina ballongmollysar är honor och en hane, den ena mollyn ligger ofta och vilar vid botten, igår tyckte jag att hon hade blivit lite rundare om magen..hur vet man när det är dags att de ska föda, vill gärna veta det eftersom jag har två slöjstjärtar i samma kar som säkert gärna slukar yngelna direkt,

vänliga hälsningar Fishey :)

Svaret är att det VET man inte: de föder ungefär en gång var 30:e dag precis som alla andra vanliga levandefödare, men jag kan naturligtvis inte veta när dina fiskar är redo. De kommer dock bli MYCKET tjockare än normalt innan det är dags. Om du vill att ynglen skall klara sig så är mitt bästa tips att låta dem födas fritt i akvariet och ta bort slöjstjärtarna, alternativt skaffa ett yngelakvarium där du lägger över honan som du misstänker skall föda, och när hon fött så får hon flytta tillbaka till sitt vanliga kar. När ynglen växt till sig kan de också flytta över. Ett sådant yngleakvarium bör vara på 15-50 liter, ha någon pump, belysning och lite växter. Skippar man pumpen så ber man om problem....

Annons