Mollysjukdom - Igen?

#1 - 5 november 2008 20:07
Min ena Black Molly-hona var drabbad av Vita Prick ett tag. Hon blev frisk när vi behandlade med medlet, sista dosen gavs igår(4/11). Nu, idag, så är hon prickig på samma sätt, och de har blivit en vit tufsig hinna på det andra ögat.

Vad är detta ?[B)][xx(]:confused:
#2 - 5 november 2008 20:48
undrar lite vilken temp du har i karet?
#3 - 6 november 2008 20:25
26 grader, rekommenderat på alla sidor o i butiken
#4 - 7 november 2008 07:37
Har du salt i vattnet? Black molly är ganska känsliga och får lätt sjukdomar i rent sötvatten. Med 2 msk havssalt (utan jod och antiklumpmedel) per 10 liter vatten blir de mycket tåligare. Har du dem i sällskapsakvarium bör du dock tänka på att mjukvattensfiskar som tetror och gurami inte mår bra av salt.

Olle
Bilagor:
#5 - 7 november 2008 16:04
OKej, har Guppy och Dvärgguramis. Men min kompis hade Black Mollys utan problem ?
#6 - 11 november 2008 22:06
Mina mollys kolade oxå , hade läst tidigare att det är en bra nybörjar fisk men nu fått lära mig att de drivs upp i stora anläggningar med bräck vatten och där av blivit känsliga för söt vatten och därmed utsatta frö svamp och diverse sjukdommar.
Men svensk odlade lär ff vara en lätt fisk att få till att trivas i karet.
Hittade detta om costia här på zoopet om det var det nu dndin molly var/är drabbad av
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=74913
#7 - 18 november 2008 17:43
Tack, 2 st har redan dött. Men har ju 2 kvar, så ska förhindra att de blir sjuka =)

Annons