Montera ner en ställning ??

#1 - 2 februari 2008 16:39
Jag ska åka iväg och titta på en akvarieställning i morgon, det är en aluställning som passar till 3 kar.

Säljaren tycker inte att det är lämpligt att montera ner den eftersom det är i alu och skruvhålen kan förstöras/bli större då.

Och eftersom en lasthållare för bilar utan dropplist kostar 698kr så vill jag helst montera ner ställningen men är det för riskabelt, kan ställningen bli ostadig sen när jag "skruvar" ihop den igen ?
#2 - 2 februari 2008 16:44
rödtoppen skrev:
Jag ska åka iväg och titta på en akvarieställning i morgon, det är en aluställning som passar till 3 kar.

Säljaren tycker inte att det är lämpligt att montera ner den eftersom det är i alu och skruvhålen kan förstöras/bli större då.

Och eftersom en lasthållare för bilar utan dropplist kostar 698kr så vill jag helst montera ner ställningen men är det för riskabelt, kan ställningen bli ostadig sen när jag "skruvar" ihop den igen ?

Jadu.. Om det vore så illa så skulle ingenting byggas i aluminium.. :)

Självklart är det så att allting som skruvas mattas vartefter som det skruvas in och ut. Känn på den innan du köper den, är den ostadig redan då kanske du ska backa eller få ner priset!
Men jag tror inte du behöver oroa dig. Skulle det vara så att det är glapp så finns det alldeles utmärkta material att att "fylla" gängorna med.
Att ha ställningen på taker gör ju att den utsätts för diverse otrevligheter från vägen.. Så jag skulle utan tvekan valt att montera ned den!
#3 - 2 februari 2008 17:37
annars om du inte ska åka så långt så brukar man kunna lägga ett gammalt täcke eller filt på taket och sen spänna lite försiktigt genom rutorna med spännband :)
#4 - 2 februari 2008 17:38
Koksalt skrev:
Jadu.. Om det vore så illa så skulle ingenting byggas i aluminium.. :)

hehe.. det har du förstås rätt i [B)]:D
Blev bara lite orolig när han sa sådär men som du säger så borde det vara ok om den är stadig. :)
#5 - 2 februari 2008 17:40
Fuzzop skrev:
annars om du inte ska åka så långt så brukar man kunna lägga ett gammalt täcke eller filt på taket och sen spänna lite försiktigt genom rutorna med spännband :)

nja .... ska åka på motorvägen från Helsingborg till Malmö [B)]... låter väldigt kaaaaaaalllllt :D
#6 - 2 februari 2008 19:19
rödtoppen skrev:
nja .... ska åka på motorvägen från Helsingborg till Malmö [B)]... låter väldigt kaaaaaaalllllt :D

Nä kallt blir det inte om du vevar upp rutorna eller trär in spännbanden innan du stänger dörrarna, däremot kanske det är mindre lämpligt om man ska åka motorväg då man skulle behöva spänna fast det hela lite hårdare för att klara fartvinden.
Men som sagt ett förslag på alternativ lösning om du inte vill skruva isär det hela, själv hade jag nog försökt se om nån kompis inte har en bil med takräcke istället :)
#7 - 2 februari 2008 20:37
#8 - 2 februari 2008 21:48
Gaffel skrev:

om jag ändå hade haft en dragkrok :D
#9 - 2 februari 2008 21:51
skruvhål ?? brukar sitta ihop med plastkutsar så det bara är att banka isär dom.köpte ställningar själv nyss och dom satt ihop så,vi gjorde likadant när vi byggde ställningar till kafe/resturanger på mitt förra jobb
#10 - 2 februari 2008 22:02
Porsas Kubus system med 25x25mm aluminiumprofil har inga skruvhål så det är nog en annan typ av ställning som han den lata killen i Malmö som får ta pågatåget om han inte orkar kolla efter skåpbilar på macken..
#11 - 2 februari 2008 22:03
Om knacka isär så använd gummiklubba eller något mellan hammaren så slipper man ev märken
#12 - 2 februari 2008 22:10
Åf*n, får kolla in ställningen noga imorgon, trodde att killen menade att den satt ihop med skruvar [:o]

Den ställningen som jag ska titta på har likadan aluställning som den på bilden http://www.blocket.se/vi/14701956.htm?ca=23_11_s
#13 - 2 februari 2008 22:12
Gaffel skrev:
Porsas Kubus system med 25x25mm aluminiumprofil har inga skruvhål så det är nog en annan typ av ställning som han den lata killen i Malmö som får ta pågatåget om han inte orkar kolla efter skåpbilar på macken..

nja , grejen var att jag(den lata tjejen) skulle slippa hyra nån skåpbil :p
#14 - 2 februari 2008 23:09
Kan inte tjejer ta pågatåget eller, tror inte du behöver betala extra för ställningen som förövrigt är en aluminiumprofil 25x25mm utvändigt/22x22 invändigt, samma som www.porsa.dk kör på sitt Kubus system, är det skruvar inblandade för att hålla ställningen på plats så tacka nej för då glappar dom svarta knutkorsen(som förövrigt skall bestå av plastingjuten aluminium får att garantera vikten under väldigt många år.) och har tjänat ut..

Annons