Montera odlingsställning

#1 - 30 augusti 2011 21:09
På torsdag får jag nycklarna till huset och självklart måste jag fixa det allra viktigaste först; odlingsrummet :)

Ska hämta upp en akvariumställning för 3x80l kar och montera det.
Eftersom jag ska börja med en ställning, vilket innebär att den kan bli ganska ranglig när den inte har andra ställningar att stödja sig mot, vill jag ordna nån form av fästning mot väggen.

Någon som har tips på hur jag kan göra egna fästningar?
Hade tänkt mig metall bleck med hål i, sådana man kan köpa i längre och kortare längder. Tänkte böja dom som normalfördelningskurvor :

[ATTACH=CONFIG]46708[/ATTACH]

6-8 sådana att fästa i olika höjder borde väl räcka. Sätter ställningen i ett hörn så jag kan fästa på 2 sidor av ställningen.

Men vad tror ni, kan det där räcka eller är jag helt fel ute?
#2 - 30 augusti 2011 21:24
#3 - 30 augusti 2011 21:38
hannesc skrev:

Hålband heter det kanske, men ja det var sånt jag menade :)

Frågan är bara hur många fästen jag bör göra, funderar som sagt på 6-8 st vilket borde räcka. 1 på varje mellannivå och väggsida.
#4 - 30 augusti 2011 21:41
aluställiningarna vi satte upp på DM fäste vi inte alls. o det är la typ 50 kar eller nått. ett par st borde räcka tror jag. men fler skadar väl inte. förmodligen finns det ställbara fötter på ställningen o då är det ju bara att loda in från början. sen kommer de ca 240 kg från karen hålla det rätt stabilt.
#5 - 30 augusti 2011 21:50
hannesc skrev:
aluställiningarna vi satte upp på DM fäste vi inte alls. o det är la typ 50 kar eller nått. ett par st borde räcka tror jag. men fler skadar väl inte. förmodligen finns det ställbara fötter på ställningen o då är det ju bara att loda in från början. sen kommer de ca 240 kg från karen hålla det rätt stabilt.

Kör väl på några stycken och ser hur det blir.

Dom på DM satt ju tätt inpå varandra så dom fick lite stöd av varandra i sidled. Hade jag haft flera ställningar hade jag nog bara ställt dom tätt inpå varandra utan fästen.

Och loda in dom blir ju hyfsat enkelt som du säger med ställbara fötter. Dock tänkte jag ha en plywood skiva under ställningen för att fördela trycket. Vet inte riktigt hur balkarna går i det rummet så jag kör på mitt gamla säkra jag :)
#6 - 30 augusti 2011 23:16
Är playwoodskivan behandlar? Om inte så behandla den :P

Lite vatten på den så sväller den och då spelar din lodning mindre roll.
#7 - 31 augusti 2011 14:55
tulle89 skrev:
Är playwoodskivan behandlar? Om inte så behandla den :P

Lite vatten på den så sväller den och då spelar din lodning mindre roll.

Spontant känner jag att jag är skyldig dig en stor tjänst!
Hur fan kan man missa att tänka på en så självklar grej? Jag är som sagt skyldig dig en tjänst, hojta till när du ska ha den inlöst :)

Annons