Montera Slimline med sugkoppar?

#1 - 31 maj 2007 10:53
Är det någon som har gjort/testat detta och kan svara på om det fungerar?

Min tanke var att silikonera fast ett antal sugkoppar bakpå bakgrunden och sedan helt enkelt trycka fast den på bakrutan.
Detta för att undvika att behöva tömma akvariet då jag inte har någonstans att göra av innevånarna.
#2 - 31 maj 2007 10:55
Låter lite vågat, sugproppar brukar ju bli gamla och lossna efter bara något/några år... Svårt att förutspå vad den tar med upp ur akvariet när (inte om) den lossnar...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 maj 2007 11:03
petnym skrev:
Låter lite vågat, sugproppar brukar ju bli gamla och lossna efter bara något/några år... Svårt att förutspå vad den tar med upp ur akvariet när (inte om) den lossnar...

Det finns sugkoppar som är gjorda av silikon och de håller i flera år (men de kostar åtskilliga tior stycket) - för normala sugproppar uppstår annars det problem som du nämner.

Ett annat problem blir att bakgrunden nu inte kommer att sluta tätt mot bakrutan vilket innebär att fiskar kommer att kunna simma in bakom och risken är då stor att de fastnar.
#4 - 31 maj 2007 12:03
Hej.
Jag gjorde så här:
Jag stoppade alla fiskar, vexter och filtret i ett litet badkar (40l), gruset stoppade jag i hinkar. Rensade karet och silikonerade fast backgrunden.
Efter 48 timmar var fiskarna växter och filtert på plats. Det gick superbra.
Att köpa ett plast badkar eller flera är inte så dyrt och kan vara praktiskt att ha.
Lycka till.
#5 - 31 maj 2007 12:22
Tack för råden och tipsen! Var en hel del som jag inte tänkt på så det blir nog till att skaffa en balja att ha dem i under tiden.
Vi har ett 20 tal ciklider 5-7 cm stora,klarar de sig i en 128 liters plastburk med lock under den tid det tar att montera utan att de far illa? Självklart sätter jag i filter,syrepump och lite gömställen i så fall.
#6 - 31 maj 2007 12:46
Jag har 20 kardinal, 14 platy och 2 korydoras och de klarade 3 dagar utan problem. Se till bara att använda vatten från karet och sedan använda samma vatten igen och fylla på med ny vatten, då blir som ett vanligt vattenbytte.
Lycka till
#7 - 31 maj 2007 12:49
Jättebra,det kommer ge mig möjlighet att fixa lite andra nybörjar-missar jag gjort också...som att lägga frigolit i botten på karet för att skydda mot rasande sten.
#8 - 31 maj 2007 16:59
heheh om du har huvvet nere i akvariet när du silikonerar dit frigoliten, blås Inte! det luktar allan :P

Annons