Mopani-trä?

#1 - 17 oktober 2006 16:35
Hej!

Var inne på gibbon.se och kollade runt i vad de hade för sortiment. Hittade då mopani-trä?? Någon som har någon erfaranhet av detta. Verkar vara ett häftigt träslag. Jag har ju bara "vågat" mig på mangrove-rot (eller hur det stavas) Vill nog ha en mopani-trägren med. :)
#2 - 17 oktober 2006 16:43
Snygga rötter med en massa ojämnheter. Det är även hårdare än mangrove, så har du L-malar som tex Panaquer som gnager trä så bör du ha även "vanliga" rötter. Mopani färgar vattnet ganska mycket i början och kan göra det ett bra tag med, men jag som många andra tycker att detta är snyggt.
#3 - 17 oktober 2006 17:20
#4 - 17 oktober 2006 23:17
Stjärnzoo skrev:
Hej!

Var inne på gibbon.se och kollade runt i vad de hade för sortiment. Hittade då mopani-trä?? Någon som har någon erfaranhet av detta. Verkar vara ett häftigt träslag. Jag har ju bara "vågat" mig på mangrove-rot (eller hur det stavas) Vill nog ha en mopani-trägren med. :)

Alla malar som har behov av cellulosan i trä behöver lämpliga rätter och då är Mopani för hårt.
Gjorde misstaget att köpa en säck Mopani innan vi visste bättre, men nu har vi Mangrove i alla kar där det finns malar.

//Calle
#5 - 18 oktober 2006 04:08
Alla malar som har behov av cellulosan i trä behöver lämpliga rätter och då är Mopani för hårt.

Vad hände med dina malar??

Detta har jag aldrig hört....:confused:
Har enl. akvarieaffärens råd mopanirötter i BÅDA mina akvarier - där jag har malar..
Har ia.f inte hänt något än..Hjälp - nu blev jag orolig!

Rötterna ÄR väldigt snygga förressten!
#6 - 18 oktober 2006 08:18
Healena skrev:
Vad hände med dina malar??

Detta har jag aldrig hört....:confused:

Har enl. akvarieaffärens råd mopanirötter i BÅDA mina akvarier - där jag har malar..

Har ia.f inte hänt något än..Hjälp - nu blev jag orolig!

Rötterna ÄR väldigt snygga förressten!

Vad som hände är svårt att säga, men vi upplevde att dem inte mådde så bra som de gör nu med "rätt" rötter och bra foder.

Butiker vet oftast inte vad som verkligen fiskar behöver, de har hört att de behöver trä, men inte vad det är för skillnad mellan olika träslag[B)]

Vissa malar behöver cellulosa för sin matsmältning och Mopani är för hårt.

Man slutar aldrig att förundras över alla konstiga råd som ges i butiker (eller av andra "sakkunniga").

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 oktober 2006 08:33
Är inte äkta mangrove ännu hårdare än mopani? Jag har bara sett äkta mangove några enstaka gånger (99% av det som säljs som mangrove i affärerna är inte mangrove) och vad jag minns så var det ännu hårdare.
Mopani färgar under alla omständigheter väldigt mycket.
#8 - 18 oktober 2006 10:02
Är inte äkta mangrove ännu hårdare än mopani? Jag har bara sett äkta mangove några enstaka gånger (99% av det som säljs som mangrove i affärerna är inte mangrove) och vad jag minns så var det ännu hårdare.

Mopani färgar under alla omständigheter väldigt mycket.

Detta kan jag inte svara på, vet bara att de som är insatta i vad malar verkligen behöver säger att just Mopani är för hårt och där med olämpligt då de inte får i sig det de behöver.

Ska se om jag kan få fram mer information om detta.

//Calle
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 oktober 2006 10:10
Detta kan jag inte svara på, vet bara att de som är insatta i vad malar verkligen behöver säger att just Mopani är för hårt och där med olämpligt då de inte får i sig det de behöver.

Ska se om jag kan få fram mer information om detta.

//Calle

Det där med mopani kan säkert stämma - åtminstone för de flesta malar. Sådana som Panaque klarar nog det mesta:D.

"Mangrove" har väl ofta blivit en slags beteckning för trä överhuvudtaget. Äkta mangrove är svindyrt och jag har för mig (kan dock mycket väl vara fel) att det krävs CITES-papper på det också

Oavsett vilket så skall de flest malar tydligen inte ha alltför hårt trä
#10 - 18 oktober 2006 10:13
vad är det för rötter dom säljer under namnet mangrove i affärerna då ? :/
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 18 oktober 2006 10:15
boaker skrev:
vad är det för rötter dom säljer under namnet mangrove i affärerna då ? :/

Finns nog en massa olika sorter - ofta kommer det från skogar i Afrika och Asien
#12 - 18 oktober 2006 10:24
Det där med mopani kan säkert stämma - åtminstone för de flesta malar. Sådana som Panaque klarar nog det mesta:D.

"Mangrove" har väl ofta blivit en slags beteckning för trä överhuvudtaget. Äkta mangrove är svindyrt och jag har för mig (kan dock mycket väl vara fel) att det krävs CITES-papper på det också

Oavsett vilket så skall de flest malar tydligen inte ha alltför hårt trä

Mopani är fina rötter, men att enbart ha dessa i ett kar där man har lite olika malar som behöver cellulosa är inte så bra.

Som du säger så är äkta mangrove sällsynt och dyra, det är ju därför det finns ett antal "lookalike" på marknaden.

Till våra Ancistrus L-183 yngel har vi rötter till de ifrån de lämnar grottan, och de verkligen gillar detta, både som skydd och som mat.:)

//Calle
#13 - 20 oktober 2006 12:46
Om man inte vet vilken av alla sorters rötter just mina malar gillar.. är då det bästa att ha både mangrove och mopani-gren så att de kan välja?! :) Eller finns det någon jätte bra sida där det står vilken rot malarna gillar? :D
#14 - 20 oktober 2006 12:48
Stjärnzoo skrev:
Om man inte vet vilken av alla sorters rötter just mina malar gillar.. är då det bästa att ha både mangrove och mopani-gren så att de kan välja?! :) Eller finns det någon jätte bra sida där det står vilken rot malarna gillar? :D

Tror nog att det är Ok att de har båda, bara det finns tillräckligt med rötter som de kan käka på och gömma sig på/i :p

www.goc.se kan man läsa mycket om malar, så denna sidan rekomenderas varmt:D

//Calle
#15 - 20 oktober 2006 13:03
ang. rötter är inte det mangrove som är mycket tunga? Eller? På min tunga rot så satt det en ettikett där det stod mangrove. De andra lättare har det inte suttit lappar på.
Fast färgen var den samma. Fast de lätta var billiga...
#16 - 20 oktober 2006 13:15
Finns det ingen som har någon bra bild på mopani respektive mangroverötter?
Hur ser man skillnad??? Jag blir nu osäker..

Jag vet ärligt talat inte riktigt VAD det är för rötter jag har, men ingen mal verkar må dåligt. Jag har haft dem ett bra tag...både malar och rötter!

I affärerna salufördes dem som mangrove/mopani... :mad:
Men de färgade io.fs som mopani sägs göra..
#17 - 20 oktober 2006 13:33
mangrove färgar också....är inte mopani de flerfärgade? (ljusbruna/mörkbruna) mangrove de bruna?
#18 - 24 oktober 2006 10:17
jag har både mopani och "mangrove" rot och malen gnagar alltid på mopanin... har aldrig rört mangroven!
#19 - 24 oktober 2006 10:22
mopanin är ju väldigt platt också så det kan vara svårt att dekorera med, men jag har dem lutade mot bakrutan som en vägg, riktigt snyggt tycker jag! där bakom bor malen och trivs med avskildheten och mörkret och strömmen från pumpen som är riktad där bakom så att mina växter inte blåser bort!
#20 - 24 oktober 2006 11:42
Jo, Mopani är flerfägad, och jo malarna äter på både den och "Mangrove" roten...hanen har sitt bo under Mapanin och äggen har många gånger limmats i taket..
#21 - 25 oktober 2006 08:30
Bilder på de olika rötterna.

Eftersom några undrade hur de olika rot slagen ser ut har jag laddat ner bilder från gibbon och simontorp, på hur deras rötter ser ut. Bilder nedan. :)

http://i13.tinypic.com/4csygyv.jpg
Mangrove-rot.

http://i13.tinypic.com/4dp1df5.jpg
Mopani-rot.

http://i13.tinypic.com/2vd0imv.jpg
Mörk Mopani-rot.

http://i14.tinypic.com/2vl32iw.jpg
Florex-rot.

http://i14.tinypic.com/2djykqd.jpg
Opuwa-rot.

Detta var alltså deras rötter. Hoppas att dessa företagen har skrivit rätt namn under rätt rot. ;)
#22 - 16 februari 2007 11:59
ansjo skrev:
Snygga rötter med en massa ojämnheter. Det är även hårdare än mangrove, så har du L-malar som tex Panaquer som gnager trä så bör du ha även "vanliga" rötter. Mopani färgar vattnet ganska mycket i början och kan göra det ett bra tag med, men jag som många andra tycker att detta är snyggt.

nog färgar den alltid, vattnet blir gult. Har haft min i 5 månader nu och den färgar lika mycket fortfarande,men roten är snygg:p
#23 - 16 februari 2007 12:03
Jag har både Mangrove och Mopani, det blir fin fin färg på vattnet. :)

Mvh
Mattias
#24 - 13 mars 2007 10:57
Underbart vackra rötter.....

Stjärnzoo skrev:
Eftersom några undrade hur de olika rot slagen ser ut har jag laddat ner bilder från gibbon och simontorp, på hur deras rötter ser ut. Bilder nedan. :)

http://i13.tinypic.com/4csygyv.jpg

Mangrove-rot.

http://i13.tinypic.com/4dp1df5.jpg

Mopani-rot.

http://i13.tinypic.com/2vd0imv.jpg

Mörk Mopani-rot.

http://i14.tinypic.com/2vl32iw.jpg

Florex-rot.

http://i14.tinypic.com/2djykqd.jpg

Opuwa-rot.

Detta var alltså deras rötter. Hoppas att dessa företagen har skrivit rätt namn under rätt rot. ;)

[:-60] Åh, vilka fina rötter. Mopaniroten är min favorit och den ger så fin vattenfärg, inte alla gillar tefärgen har jag märkt, men varken fisk eller växt tar skada av den.
Då jag köpt ett begagnat kar fanns en rot med som jag lade i vatten. Den har nu legat i över 2 veckor och vill inte sjunka. Vet inte sorten och förmodligen har den legat ganska många år på någon vind eller källare. Finns här någon med erfarenhet om vissa rotsorter som gärna inte sjunker....[:-98]
#25 - 13 mars 2007 11:06
nu blev jag lite orolig för mina malbebisar. har nya kokosnötter till dem och i ena akvariet även en sån där rot som nog är fel sort. Behöver de även mjukare rötter då, eller kan de klara sig med kokosnötterna?
#26 - 13 mars 2007 11:12
Kan ni rotexperter svara på vad en sån här slingrig rot är för sort? Är den mal-vänlig? (ursäkta att bilden inte är så super)
#27 - 13 mars 2007 15:29
Knyttet skrev:
Kan ni rotexperter svara på vad en sån här slingrig rot är för sort? Är den mal-vänlig? (ursäkta att bilden inte är så super)

ser ut som en red moore rot.
#28 - 13 mars 2007 17:41
ser ut som en red moore rot.

ok, nån som vet om den duger för ancistrusarna att gnaga på?
#29 - 13 mars 2007 20:34
Knyttet skrev:
ok, nån som vet om den duger för ancistrusarna att gnaga på?

rätt hårt trä, så nej jag tror inte det håller i längden.....
#30 - 14 mars 2007 00:19
rätt hårt trä, så nej jag tror inte det håller i längden.....

Ja, det verkar faktiskt hårdare än den "vanliga" rot jag har i ett annat akvarium. Då ska jag försöka skaffa nån liten vanlig rot-bit också och peta i för säkerhets skull. Ancistrusarna i akvariet på bilden ovan verkar må finfint, men det känns onödigt att ta några risker.

Annons