Mopanirotproblem

#1 - 28 januari 2009 15:42
Jag har ett litet problem ja...Har en ganska stor mopanirot som är köpt för ca 5 år sen. Den fick då ligga i blöt en vecka men färgade ändå mitt akvarievatten och slutade aldrig färga av sig. Nu för en vecka sen fick jagf ör mig att jag ville ha den i mitt nya akvarium :) Meeeen...den har legat i blöt flera dagar och jag har kokat den hela dagen idag (barnen undrade vad det var för tokigt dom skulle få till middag när dom kom hem och såg den på spisen haha)
Varje gång jag byter ut vattnet i kastrullen och kokar upp på nytt blir det färgat! GAH! Jag vill verkligen inte att den ska färga akvarievattnet.

Hur har ni gjort med era mopanirötter? Slutade dom aldrig färga av sig?

Vilka rötter färgar minst?
#2 - 28 januari 2009 16:41
Mli skrev:
Jag har ett litet problem ja...Har en ganska stor mopanirot som är köpt för ca 5 år sen. Den fick då ligga i blöt en vecka men färgade ändå mitt akvarievatten och slutade aldrig färga av sig. Nu för en vecka sen fick jagf ör mig att jag ville ha den i mitt nya akvarium :) Meeeen...den har legat i blöt flera dagar och jag har kokat den hela dagen idag (barnen undrade vad det var för tokigt dom skulle få till middag när dom kom hem och såg den på spisen haha)

Varje gång jag byter ut vattnet i kastrullen och kokar upp på nytt blir det färgat! GAH! Jag vill verkligen inte att den ska färga akvarievattnet.

Hur har ni gjort med era mopanirötter? Slutade dom aldrig färga av sig?

Vilka rötter färgar minst?
Kokar hälla Kokar hälla Kokar hällaKokar hälla så blir det mindre för var gång det färgar av sig.Din måste vara gigantisk om du har sådana problem mindre är det aldrig några problem tycker jag.
#3 - 28 januari 2009 17:14
Haha ja jag har kokat den sen kl 09 imorse!! haha Och den är bara ca 30x15 cm men vattnet blir fortfarande rödbrunt. Men den är så otroligt fin att jag inte tänker ge mig :)
#4 - 28 januari 2009 17:36
Du kan glömma att du får bort färgningen helt inom den närmsta tiden, kanske efter några år i karet så ger det med sig.
Kanske du får göra som jag, gilla färgen istället:p!
#5 - 28 januari 2009 17:46
Oh no:( Hur snabbt färgar dne ditt vatten?
Färgen passar absolut inte hos mig. Tips på andra rötter som inte är lika svåra ?
#6 - 28 januari 2009 17:48
I princip alla rötter färgar mer eller mindre, men just Mopani är de som färgar mest och längst:p!
Det tar bara någon dag innan det blir lite humusfärgat vatten, men gör du vattenbyte var vecka så kommer det inte att bli så farligt i ditt fall:).
#7 - 28 januari 2009 17:52
Attans! ;) Kanske ska koka den några veckor och se haha
#8 - 28 januari 2009 17:53
Se på elräkningen:p?
#9 - 28 januari 2009 18:01
Äsch får skaffa vedspis :d
#10 - 28 januari 2009 18:02
Och elda upp roten:p?
#11 - 28 januari 2009 18:05
Haha!

Men man kan kanske gröpa ur den på nåt sätt...hmmm..
#12 - 28 januari 2009 18:10
Allvarligt, eftersom du har kokat den ordentligt nu, så kommer den inte att färga lika mycket som tidigare.
Sätter du ner den i karet så kommer den att färga fortfarande, men inte lika mycket som tidigare och sköter du vattenbytena så är det ingen större fara:).
#13 - 28 januari 2009 18:30
Jo jag tänkte att jag kanske skulle testa till helgen. Men koka den varje dag tills dess haha:)
Men jag vill verkligen inte att vattnet ska färgas då jag kämpat så med det och vill ha det så klart som möjligt. Men jag trör nästan jag på nåt sätt ska försöka såga av undersidan(som måste vara det som färgar av sig mest) iom att den ändå inte kommer synas.
#14 - 29 januari 2009 16:10
om du é så allergisk mot "tevatten" får du la lacka roten ett par gånger i nånting som håller bra, eller skaffa en fuskrot i plast!,.

Annons