[FONT=Garamond][SIZE=3]Det beror givetvis mest på vilka växter man i så fall talar om, men om man undantar exempelvis Ceratopteris och javamossa, som båda liksom lekmopparna har gott om fina (rot)trådar, så tycker jag mest det är en fråga om eget tycke och smak. Jag har använt moppar i akvarier både med och utan växter (bland annat favoriten Salvinia, som ju också har en del rottrådar) och har inte kunnat se någon större skillnad på odlingsresultatet därvidlag.
Detta med ett undantag, minns jag nu: jag hade en trio Aphyosemion striatum "Cap Estérias, GBL 85/6" för ett antal år sedan, och om jag höll dem i ett akvarium med bara lekmopp så åt de upp nästan alla ägg (och de var produktiva...) men om det också fanns växter i akvariet så rörde de inte äggen, oavsett om rommen lades i lekmopp eller annorstädes. Varför det var så vet jag inte... Men som sagt, mest är det upp till akvaristen: vad gäller odlingsreultatet har i varje fall inte jag kunnat märka någon skillnad, utom med mina beteendemässigt något udda A. striatum... :rolleyes:
[/SIZE][/FONT]