Mörda

#1 - 17 januari 2005 17:01
Hur går man lämpligen tillväga för att avrätta ganska små (typ scalare) fiskar?
Ta upp dem, daska mot någonting hårt, slå med en hammare, klippa av huvudet?

Det är obehagligt.....

Tack,
Thomas
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 17 januari 2005 17:13
[QUOTE=bfrmr]Hur går man lämpligen tillväga för att avrätta ganska små (typ scalare) fiskar?

Det är obehagligt.....

Tack,
Thomas[/QUOTE]

Läs detta http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=779
#3 - 17 januari 2005 17:18
[QUOTE=bfrmr]Hur går man lämpligen tillväga för att avrätta ganska små (typ scalare) fiskar?

Det är obehagligt.....

Tack,
Thomas[/QUOTE]
Hej Thomas.
Först vill jag uppmärksamma dig på den förträffliga sökfunktionen i detta forum. Denna fråga har ställts många gånger förut. Sök på "avliva" så får du en drös med träffar.

Varför vill du avliva fisken?
Om det är pga att du har tröttnat på fiskarna, ska sluta med akvarium eller har för mycket fisk i ditt akvarie så kan du ju alltid ge bort fisken till folk som vill ha dem eller lämna / sälja tillbaka dem till djuraffären.

Om du vill avliva fisk som är sjuk så rekomenderar jag att du tar upp fiskarna och direkt efter det skär huvudet av den. Tänk på att det hela ska gå skapligt snabbt för då slipper det bli en massa onödigt lidande.

/thorsten
#4 - 17 januari 2005 17:24
Jag höll tydligen på att författa mitt svar lite väl länge ..... :rolleyes:
#5 - 17 januari 2005 17:51
Anledningen till att jag ville avliva fisken är sjukdom. Nu var det en näst intill heldöd Scalare (1 av 4 som jag köpte för ett par veckor sedan) som låg på botten.

Kvinnan kom dock hem och räddade mig genom att dela honom i två delar.

Jo, sökfunktionen använde jag, men utan relevanta träffar. Jag skall dock försöka söka litet bättre nästa gång.

Annons