Mördarpaletter

#1 - 30 juni 2006 00:09
Släppte idag ner 5 guppys i mitt 150-liters, som hyser två palettciklider samt ett gäng svärdbärare och malar. Gick iväg till köket ett par minuter, och när jag kom tillbaka så pågick värsta slakten i karet. Två guppys var redan döda och halvt uppätna och en tredje hade blivit attackerad, lyckades rädda den och de två andra.
Paletterna har varit jättesnälla förut, så varför blev det såhär?
Kommer de ge sig på de andra fiskarna nu när jag tog bort guppysarna? :(
#2 - 30 juni 2006 13:11
har paletterna rom eller yngel?? Det är ända orsaken jag kan hitta till att de skulle vara så agressiva. Jag har haft Paletter i alla år, och de har varit agressiva endast under rom och yngelvård.
#3 - 30 juni 2006 20:57
Hej

Paletter kan vara lite tjuriga om det är yngel på gång.Kolla om dom vaktar en vit klump som ligger på botten..Smyg dig på dom.Min erfarenhet är att nykläckta yngel är lite svåra att se.Dom lägger sig platt och stilla på botten om dom bilr skrämda.
Fredrik
#4 - 30 juni 2006 23:47
Grottan är tom och jag har inte sett nån rom på nåt annat ställe, dessutom verkar de inte speciellt intresserade av varandra heller, och honan är aldrig i grottan längre.
Får vänta ett tag å se vad som händer.
#5 - 5 juli 2006 19:05
mina paletter anföll o gav sig på allt när dom fick sin första kull
enda dom lät vara någorlunda ifred var min ancistrus

så nu simmar ett palett par tillsmans me min ancistrus i ett 400l :P
pansarmalarna o 2 andra ancistrus + palett yngel går i ett 100l
#6 - 7 juli 2006 22:07
Mina verkar helt ointresserade av att leka nån mer gång. Hur kan man trigga det?
#7 - 14 juli 2006 11:19
Jag hade precis samma problem, mitt palettciklidpar gav sig på ett gäng nya guppys jag slängt i.
Jag tror inte att detta har med yngelvård att göra (mina palettciklider leker med jämna mellanrum men inte vid detta tillfälle) utan snarare ett guppyns långa skärtfenor gör att paletterna tror att det är mat eller nåt. Man ser tydlig skillnad på om paletterna försöker jaga bort fiskar eller om de försöker äte upp dem...
#8 - 14 juli 2006 15:01
Peletter tycker jag är skit agressiva hela tiden.. Så det är nog bara så.. men vissa säger att dom är snälla, så det skiljer väll på personligheter på fiskarna. Men både du och jag verkar ju ha fått tag på tjuriga exemplar. :)

Annons