Mörk mage på grön kulfisk?

#1 - 19 augusti 2004 15:44
Hej!

Köpte idag en grön kulfisk tillsammans med två ciklider och en mal. "Problemet" är att den ibland blir mörk på magen där den vanligtvis är vit. Är det stressrelaterat, vattnet eller annat?

Alla tips är välkomna :).
Tack på förhand.
#2 - 20 augusti 2004 05:41
Min kompis hade en kulfisk som gjorde likadant. Den brukade göra så i samband med delvattensbyten och speciellt när hon gjorde rent hela akvariet från grunden. Kan vara stressrelaterat? Kan ju visserligen även handla om vattnet? Är ditt akvarium nystartat? Har du den i rent sötvatten eller bräckvatten?
#3 - 20 augusti 2004 07:10
Jag har 5 st dvärgkulfiskar och den som är minst i gänget och därmed mest "mobbad" har mörk mage, inte de andra. Kanske försöker den visa att den är underlägsen? Kan det ha med humöret att göra?

//Annika
#4 - 20 augusti 2004 08:23

jag har precis startat upp akvariet.
det är lite salt i, inte helt bräckvatten.
hon i butiken sa att vi skulle ha ca 1/2 dl på 95 liter
det var vad hon hade...
#5 - 24 augusti 2004 07:05
Okej, det är ju inte så mycket salt. Har det blivit bättre nu när den vant sig vid miljön? Hur funkar kulfisken med cikliderna? Det är kanske de som stressar den?
#6 - 24 augusti 2004 17:27
Ursprungligen skickat av Pernilla

Okej, det är ju inte så mycket salt. Har det blivit bättre nu när den vant sig vid miljön? Hur funkar kulfisken med cikliderna? Det är kanske de som stressar den?

Det är mycket bättre nu! Förrut så tog det flera timmar innan den blev vit, men nu om man skrämmer den med armen i akvariet eller liknande så blir den vit på 15min kanske.

Kulfisken trivs med cikliderna faktiskt. Dom rör den inte och den rör inte dom. Den simmar mest runt och leker med strömmen ibland :). Så nu är den vit i princip hela tiden!

Annons