Har nu mörklagt med svart sopsäck runtom
Dra en sopsäck över huvudet så märker du hur genomskinlig den egentligen är, men med även persiennerna neddragna kanske det kan fungera. Jag hade inte chansar, för det är inte direkt skoj att kolla på ett mörklagt akvarium i 3 dagar.
Har läst runt lite mer på nätet idag och där står det bla att det är bra att inte göra rent karet på drygt 3 veckor och bara då göra rent filtret i ytterfiltret för annars blir det för hårt belastat för att bryta ner allt dött dyano.
Det beror på vad som menas med "göra rent". Vattenbyten kan man göra en gång i veckan om man håller dom under 50% av vattenvolymen. Nyttobakteriestammen kommer inte skadas av det om man inte har väldigt konstigt/aggressivt kranvatten.
Gyttjan/slammet som bildas i botten och filter innehåller visserligen nyttobakterier och gyttjan/slammet är dessutom "mat" till nyttobakterierna, men för mycket gyttja/slam kommer sänka syrenivåerna farligt mycket om man även har ett igenkleggat filter.
Generellt sett är vattenbyten och rengörning av filter bättre än att inte göra dom. Vill man vara försiktig kan man ta en hink med akvarievatten och skaka rent filtermassan i, men jag kör bara min filterkeramik i lite kallt kranvatten. Linköpings kranvatten (där jag själv bor) är nästan som Osmosvatten, innehåller nästan ingenting.
Är det sant att cyano ofta kommer då man har ett mycket pedantskött akvarium med bra filtrering och regelbundna vattenbyten osv?
Ja det stämmer. Cyanon är den enda algen som kan överleva i helt kvävefritt vatten, eftersom dom kan dra kväve ur luften (luften består till 78% av kvävgas som kommer ner via cirkulationen i vattnet).
Om man går till överdrift med vattenbyten och slamsugning så att det aldrig bildas något slam/gyttja så försvinner "maten" till nyttobakterierna och då får man svajjiga ammoniumnivåer vilket alla alger, inklusive Cyano, går igång på.
Men som sagt, håller man vettig nivå på vattenbytena (max 1 gång i veckan max 50% av akvarievolymen) så är det ytterst osannolikt att dom skulle skada nyttobakterierna så mycket att dom inte skulle kunna börja knapra död Cyano.