Varför har jag inte tittat i den tråden tidigare? Det ser otroligt fint ut. Nu skall du bara ta det lugnt och njuta tror jag. Dit akvarium är ju tämligen nystartat så det tar ett tag för alltihop at sätta sig så att säga.
Om du tar det lite lugnet kommer du att se att alg biomassan kommer att ändras troligtvis kommer det att skifta från blågrönt till mörkgrönt och kanske lite brunt. Sedan kommer dessa att långsamt försvinna.
Men du kommer nog alltid att ha en del exempelvis på bakgrunden som enligt mitt tycke bara blir snyggare av det. En liten grej om BTN, jag gillar dessa skarpt men ofta tror jag folk tänker så här:
Nu har jag köpte en fin bakgrund som är som en vacker tavla, nu gäller det att hålla den ren och se till att inte för mycket växter skymmer den. Detta är nog INTE fallet med dig med tanke på hur dina andra akvarier ser ut. Även jag skulle nog gallra dessa lite!
Vad jag tycker du skall göra är som flygrc skrev i din projekt tråd, börja med PMDD nu! Jag gillar förövrigt dina lerkorvar skarpt men du fick nog med lite naturliga alger och cyano där vilket jag inte ser som något problem. Jag skulle nog ta det lite lugnt med CO2 ett tag då du kanske måste byta en del vatten oplanerat. Därför blir det kanske lite svajigt Ph vilket cyano och alger gillar. Men jag tror du snart nog kan koppla in det och sedan långsamt justera ned ditt Ph med det. Men just nu vill du få dina växter att slå om från Ammonium till Nitrat så fort som möjligt. Detta påstående är faktiskt inte helt rätt men jag tror vi kan stanna vid det nu.
Bara en lite varning om PMDD som kanske inte är en varning. Det kan bli lite mer alger under en kort tid. Detta beror på att du tillför en hel del fosfor och mikronäring som algerna också gillar så om du har lite Ammonium i vattnet och växterna inte är riktigt i gång så tar algerna chansen eftersom de reagerar fortare än växterna. Men det kommer att stabiliseras relativt snabbt.
Jag ser framemot lite färska bilder på det snygga akvariet!