Mosaikgurami eller annat..

#1 - 10 maj 2005 10:01
Vi har ett nystartat 102 liters i familjen. Vi har 3 st ancistrus, 3 st metalpansar, 2st klogrodor, samt 12 st svarta neontetror. Ursprungsplanen var ett stim med kopparbarber till detta men jag undrar om det inte blir lite väl mycket av samma. Funderar på ett par mosaikguramis men är öppen för alternativ. Finns det någon som har bra förslag på lättskötta/tåliga lite större fiskar som går ihop med ovanstående. Skalarer är inte ett alternativ...
#2 - 10 maj 2005 20:50
Om jag skall vara riktigt ärlig så tycker inte jag att du skall satsa på nån större gurami i ett 102-liters kar. Om jag hade varit du så hade jag utökat stimmet med pansarmalarna för de är stimfiskar som trivs bättre när de är fler. Skall du ha nån fin fisk ihop med dem du har så tycker jag att dvärggurami eller kanske läppgurami hade gjort sig bättre rent storleksmässigt. Ett stim med aktiva fiskar, typ tetror eller barber räcker, har du fler stim än ett så kommer akvariet bara att upplevas oroligt. Eftersom du bara har fiskar från sydamerika så tycker jag personligen att det är dumt att blanda ned nån gurami hos dem. Kanske ett par av nån snäll liten ciklid istället? Nyckelhålsciklid? Kurvciklid? Laetacara dorsigera? (Sök på zoopets artbeskrivning.)

Lycka till med en jätterolig hobby.
Maria
#3 - 11 maj 2005 07:31
Jag kan absolut rekomendera Bolivianska fjärilsciklider! Helt underbara både i utseende och sätt. De är "lagom" stora och passar ihop med dina övriga sydamerikaner. Lättlekta är de också, och väldigt fredliga och gracila.
#4 - 11 maj 2005 07:50
Eller några Honungsgurami. De är små och hanen har fantastiska färger.
#5 - 11 maj 2005 09:08
tack för förslagen, jag e med på Lenmars synpunkt om fiskar från samma vatten.
Den boliviansk fjärilscikliden var vacker och verkade (av zoopets artbeskrivning att döma) relativt enkel. Dock sägs inget om hur många man bör hålla, ett par eller bör man ha fler så de själva bildar egna par?

Inser att den här tråden kanske inte är i rätt forum längre.... :)
#6 - 11 maj 2005 09:45
Ett par är bäst. Köper du vuxna fiskar så är det lätt att se könsskillnader, det bör de kunna hjälpa dig med i butiken. Kan säga att kortet på fisken här på artbeskrivningen inte motsvarar verkligheten! Första dagen var de lite gråa innan de vant sig, men nu har de underbart vackra fenor och oranga magar.
#7 - 12 maj 2005 19:59
Nu har vi läst på lite och det lutar definitivt åt fjärilsciklid alt boliviansk fjäril. Tack för tipsen, återkommer säkerligen i Am. ciklidforumet...

Annons