Mosaikgurami lekakvarium

#1 - 11 juni 2003 14:14
Hur litet akvarium kan man ha till lekakvarium åt mosaikgurami?
#2 - 11 juni 2003 15:49
Minst 60 liter har jag läst mig till i forumets gamla inlägg, och helst ska man ha i några guppys, så mosaikerna fattar att de ska skydda ynglen. Ska själv ge mig på detta delikata försök nu :-)
#3 - 11 juni 2003 16:12
jag sysslar med Guramiodling så några råd kan jag nog ge dig. Skaffa helst ett låg 100 literskar Jag har speciell tillverkade kar för guramiodling 26 cm hög och 60 cm på sidorna och diagonal 82 cm gott om stenar som bildar små gångar och gömställe, många flyttväxter. Jag lägger dom för lek på kvällen, innan jag går och lägger mig, då de inte leker under natten eller mörker så kan de ha tid för lek under tiden jag är på jobbet, (8 - 16) och det är så som jag har gjort med alla de andra guramiarterna och alltid funnit honan på sitt hörn oskadd. Det första jag gör när jag kommer hem är att ta bort honan...nu är det hanens jobb att skötta boet och yngel när de kläcks, ta bort även hanen efter några dagar (3-4 dar) och låt yngel växa i fred.
Ah!! och inga andra firrar i lekkaret...än paret som ska leka.
#4 - 11 juni 2003 17:32
Tack för svaren!
#5 - 26 september 2003 21:37
Poseidon! Kan du ge mig något tips på en liten fråga... hur tusan byter man vatten till Guramiynglen???
Jag har en 20 l burk med ett rejäl gäng läppguramiyngel som gått där en dryg vecka, det känns ju som om jag behöver byta lite vatten även om det fortfarande finns plats för att fylla i nytt...
Men hur får man ur vattnet utan att ynglen sugs med... skulle faktiskt vilja slamsuga botten på något sätt...
#6 - 27 september 2003 07:53
Jag hade samma problem, och vågade faktiskt inte ge mg på att byta vattnet när de var så små. Jag körde med flytväxter och snäckor istället och bytte vatten först när de såg lite mer stadiga ut.

Fast i ett 20-litersakvarium har du ju faktiskt inget val. Några kommer att stryka med, men å andra sidan brukar guramiyngel vara flera hundra, så det är väl bättre att några stryker med än att alla förgiftas så småningom.
#7 - 1 februari 2004 10:20
Ursprungligen skickat av Nanc

Poseidon! Kan du ge mig något tips på en liten fråga... hur tusan byter man vatten till Guramiynglen???

Jag har en 20 l burk med ett rejäl gäng läppguramiyngel som gått där en dryg vecka, det känns ju som om jag behöver byta lite vatten även om det fortfarande finns plats för att fylla i nytt...

Men hur får man ur vattnet utan att ynglen sugs med... skulle faktiskt vilja slamsuga botten på något sätt...

Det gör man inte de första 8 veckor tills yngeln börjar utveckla labyrinten å under den tiden ska täckglaset vara väl tillsluten så att den luft som finns i mellen skicktet är inte så kall...Sen väntar man en vecka till ungefär å så gör man första vatten byte med en filter svamp för slangen eller annat fin maskattyg så att inte ynglen följer med...Försök att ha samma temp på det nya vatten...Slam suga får du vänta tills du börjar storlek sortera.

#8 - 1 februari 2004 11:47
Ett tips;
Jag använder en vanlig luftslang med en syresten som sil.
Inga yngel kan fastna eller sugas ut. Fungerar utmärkt vid vattenbyten i yngelakvarier.
Lycka Till !
#9 - 1 februari 2004 18:02
Hej igen alla... Har flyttat över Mosaikhanen och dom 2 honorna till mitt nya 110L akvarium.. Han har börjat att bygga bo igen. Men jag har en fråga.. Ska jag ta ut honorna så han kan konsentrera sig mer på att bygga boet, eller hur ska jag göra?

Tack på förhand..
#10 - 1 februari 2004 18:11
Hepp !
Måste lägga mig i det här =)
Har odlat både blå gurami, mosaik gurami och dvärg gurmai.
Jag bytar inte en droppe vatten alls de två första veckorna. sen börjar jag byta 20-30 l två ggr i veckan. Odlar dem i ett 110 liters kar. Ingen circpump ingen luftpump. Bara vatten och yngel.

[:-5] Mvh Jesper
#11 - 1 februari 2004 18:14
Okey.. Men eftersom att du har odlat dom så kanske du vet om jag ska ta ut honorna eller inte medans hanen bygger sitt bo så han kan konsentrera sig på det än att köra bort dom hela tiden..
#12 - 1 februari 2004 20:55
Ha endast en hona till lek. Hanen kan lätt bli förvirrad och störd i sin lek annars.

#13 - 1 februari 2004 21:05
Och honan kan gärna vara kvar i karet när hanen bygger bo. Då har han ju någon att bygga för, och honan kan inspektera boet och slutligen godkänna det.
#14 - 1 februari 2004 21:07
Ytterligare en fråga bara!
Kan man göra ngt särskilt för att få dem i lekstämning??
Jenny
#15 - 1 februari 2004 21:28
Ett större vattenbyte är aldrig fel.
Mina Mosaiker leker just nu, hanen håller på att bygga ett jätte bo=)

#16 - 1 februari 2004 21:32
Jag får hoppas på det bästa.. Min Mosaikhane har byggt en bra grund nu på boet..
#17 - 1 februari 2004 21:44
Har ej läst mer i den tråden sen jag skrev där sist, men visst känner du dig hotad så är det ju upp till dig. Patetiskt, undrar vem det är som är patetisk här på zoopet lille Poseidon.........
Det finns säkert någon som har skrivit samma rad innan oxå plagierar du dem då oxå eller jag ???

Ett tips, lägg ned macho stilen![:-26]

#18 - 1 februari 2004 22:03
Jag har saxat detta från din info POSEIDON.

"Never argue with idiots, they will drag u down to their level and beat u with experience."

Jag förmodar att det är därför du tystnade nu !

#19 - 1 februari 2004 22:19
Labyrint fiskar uppträder alla nästan på samma sätt vid lek, dessa bygger skumbo jag kan bara referera till de arter jag själv har kännedom av, fast jag vet att även Kamfiskar som åxå er labyrintfiskar upträder på samma sätt, som jag inte har odlat.

Det allmäna är att rekommendera att det är ett par som går i lek karet å aldrig mer än ett par.

Varje odlingssäsong som för mej börjar från Sep. till maj är det andra odlingsprojekt som börjar...Jag håller aldrig på med samma arter mer än det behövs...stagnation i en viss art ger mej inte mera kunskaper om arten...Men ändå värdefulla för å ge råd till er alla som vill försöka å vill ha råd.
Under mina 40 år har jag provat det mesta så jag skräms inte av såna som säger sej veta bättre, erfarenhet kommer inte gratis, man måste många gånger kämpa å misslyckas för att uppnå den.
Som den målinriktad person jag är å som vet vad jag vill, försöker alltid sträva efter de mål som jag har i sikte. Det gäller att ha tålamod å tolerans. Det är ju det hobbyn handalar om...Skinda långsamt.

#20 - 1 februari 2004 22:35
Ursprungligen skickat av Poseidon

[quote]Ursprungligen skickat av Quartex

Ha endast en hona till lek. Hanen kan lätt bli förvirrad och störd i sin lek annars.

[:-5] Mvh Jesper[:-20]

Plagerar du även mina svar!? Som jag redandan givit guppy nisse!!

Du ä pateteiskt.

Här ä tråden...

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20624
[/quote]

Om jag är patetisk så kan jag ju säga dig att du inte behöver klanka ner på andra.. Det är väldigt omoget av dig att säga något sådant. Kan också säga att jag inte hittade min egna tråd, så därför skrev jag här, men jag hittade min egna tråd precis efteråt.
Sedan är det upp till dig lille Poseidon vad du skriver om andra. Väldigt mobbat och omoget.. Väx upp och bete dig som en man..
#21 - 1 februari 2004 22:49
Du hade redan fått svar i det andra tråden...det Patetiska var att Quartex upprepade det jag redan hadea sagt...Alltså det är inte ditt fel!!!
Men ändå tack för riset...;-)

#22 - 2 februari 2004 16:27
Okey.. Men då är det lungt.. [;)]
#23 - 27 april 2004 10:33
Hakar på den här tråden med en fråga. Mina mosaiker har lekt mitt i fisksoppan i mitt 300 L. Hannen vaktar sitt skúmbo med en frenesi som tiom får nyfikna skalarer att hålla sig undan. Nu undrar jag bara hur lång tid det tar för äggen att kläckas? Vill ju inte förstöra boet för honom nu - även om jag inte tror att han har en chans att försvara eventuella yngel.
#24 - 27 april 2004 13:39
Det tar 24-48 timmar beroende på vad du har för temperatur.

Och det bästa är att flytta boet till ett yngelkar annars är risken stor att det blir fiskmat.

Annons