Mosaikgurami med förstorat öga?

#1 - 11 maj 2007 19:29
Min mosaikgurami hona har, upptäckte jag när jag kom hem från jobb, drabbats av ett förstorat öga. Undra om någon vet vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det.
#2 - 11 maj 2007 19:37
det kallas ibland "pop eye" eller utstående ögon helt enkelt , det kan vara en infektion eller bara komma pga av stress eller fysisk skada på ögat. Nu har din gurami bara ett öga som blivit förstorat så då är det mest antagligen en skada på ögat som gjort att ögat reagerat och svält upp. Mitt råd är att flytta över fisken till ett eget litet akvarium eller liknande och se till att den har friskt vatten så hjälper det till lite med att få ögat att läka, du kan även gå till akvarie affären och fråga om hjälp och få medecin men det räcker nog med att ha den i ett akvarium vi sidan om. Pop eye kan också framkallas om man har väldigt dålig vattenkvalitet samt att det kan vara en svamp infektion men som sagt din hade bara ett svällt öga så det är nog bara en liten skada på ögat. Lycka till :DPS: Mosaiker är tuffa fiskar så den klara det nog
#3 - 11 maj 2007 19:40
Tackar för snabba svaret. Skall lyckligtvis rengöra akvariet imorgon.

Annons